Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten
Geplaatst: 08 jul 2009, 08:09
En wie van al deze regaeerders heeft niet IETS uit de kanselboodschap ter harte genomen?
Hij/zij die de vraag in het openbaar stelt mag hem ook beantwoorden, maar ik zal de vraag voor je beantwoorden: Er is niemand die goed doet, ook niet tot één toe....denkertje21 schreef:En wie van al deze regaeerders heeft niet IETS uit de kanselboodschap ter harte genomen?
Er zijn zeker zaken die ik nog eens extra overdenkdenkertje21 schreef:En wie van al deze regaeerders heeft niet IETS uit de kanselboodschap ter harte genomen?
Eens. Zie de forumregels: Spreek met respect over kerkverbanden!eilander schreef:Beste Gian, je weet (of kan weten) dat ik best kritisch ten opzichte van "mijn" kerkverband sta. Maar ik kan jouw bijdrage hier nauwelijks als opbouwende kritiek zien. Ik vind de manier waarop je hier een karikatuur maakt van de OGGiN, niet van veel respect ervoor getuigen. Je woordkeus ("mazzeltje") en je snerende toon ("klein kuddeke") vind ik een voorbeeld van hoe het hier absoluut niet moet, naar mijn mening.Gian schreef:Iets begrijp ik niet van betreffend kerkverband.
Eerst krijgt de jeugd te horen hoe diep droevig het tegenwoordig niet is, hoe zondig men wel niet is. Krijgt men amper het Evanglie, of een bedekt/voorwaardelijk Evangelie te horen. Dan moet het gaan langs allerlei bevindingen ofwel moet men er met een uitzonderlijk mazzeltje tussenuit gehaald te worden, waardoor de meeste jeugdigen half hopeloos en moedeloos nog mee gaan naar de kerk.
En dan moeten ze ook nog dit, en dat, maar vooral allerlei dingen niet, 'opdat het u wel ga'.. jaja.. Wettisicme ten top.
Is het gek dat het ze op een gegeven moment geen zak meer kan schelen, en ze lekker hun leventje gaan leven in een wereld vol leuke en fijne vermakingen? Pluk de dag, want morgen zijn we er misschien niet meer. (ik ken heel wat jongeren die dit letterlijk denken)
Overigens een prima kanselboodschap voor de Gemeente van Jezus Christus. Ik hoop dat ze het onderscheid nog eens gaan maken in de kerk waar het 'een overblijfsel' of een 'klein kuddeke' is, laat staan dat er een jongeren tot bekering zouden komen.
Je begrijpt "iets" niet van dit kerkverband. Maar je vergeet ook "iets": nl. dat er in veel gemeenten oudvaders gelezen worden die een ruim evangelie brachten (Erskine, Boston, etc.). Natuurlijk, niet het ideaal! Maar jouw beeld van de prediking klopt dus meestal niet.
Ik zie graag je positieve bijdrage tegemoet over hoe wij de jeugd bij de kerk (niet bijzonder bij de OGGiN, maar wel bij het Woord van God) kunnen houden.
Je gaat aan veel opmerkingen voorbij, helaas.Marnix schreef:Wil je dan stellen dat het gedeelte over de man niet letterlijk moet worden genomen en dat over de vrouw wel? Of moeten we beiden leren en waren de oudvaders fout? Juist door het gedeelte over de man erbij te halen, want het staat er direct bij, wil ik aantonen dat het iets cultuurgebondens is, iets wat veel oudvaders naspraken. Hoe denk je anders dat ze met lang haar rond konden lopen? En waarom de Nazireners lang haar konden hebben zonder dat het hen tot oneer was? En De jongeman uit hooglied mooie zwarte wapperende lokken kon hebben? Juist door goed naar de context te kijken kunnen we deze tekst, dus ook het gedeelte over de vrouw, in het goede verband lezen.
Inlegkunde. Bovendien ga je aan het feit voorbij dat dit een allegorie betreft.En De jongeman uit hooglied mooie zwarte wapperende lokken kon hebben?
Het probleem is, dat het symptoom-bestrijding is. Het probleem is niet dat christenen wereldgelijkvormig zijn gaan leven, maar dat het aantal ware christenen in de kerk is afgenomen, waardoor (via onbekeerde leden) meer wereldgelijkvormigheid voorkomt.Het gaat hier om een oproep om de grenzen in acht te nemen en ons in deze seculiere en decadente maatschappij niet mee te laten voeren met een levenswandel die een christen niet betaamt.
Symptoon-bestrijding? Dit is een vermaning, behorende tot de taak van de opzieners der gemeente. De vraag of het ware christenen betreft is niet relevant. De ambtsdragers regeren de gemeent en als zodanig wordt de hele gemeente aangesproken. Met een verwijzing naar Christus als vervuller van de wet.memento schreef:Het probleem is, dat het symptoom-bestrijding is. Het probleem is niet dat christenen wereldgelijkvormig zijn gaan leven, maar dat het aantal ware christenen in de kerk is afgenomen, waardoor (via onbekeerde leden) meer wereldgelijkvormigheid voorkomt.
In de Schrift lees ik nergens dat opgeroepen wordt tot uiterlijke bekering alleen. Wel tot inwendige bekering, met daarbíj uiterlijke bekering.Smytegelt schreef:Symptoon-bestrijding? Dit is een vermaning, behorende tot de taak van de opzieners der gemeente. De vraag of het ware christenen betreft is niet relevant. De ambtsdragers regeren de gemeent en als zodanig wordt de hele gemeente aangesproken. Met een verwijzing naar Christus als vervuller van de wet.memento schreef:Het probleem is, dat het symptoom-bestrijding is. Het probleem is niet dat christenen wereldgelijkvormig zijn gaan leven, maar dat het aantal ware christenen in de kerk is afgenomen, waardoor (via onbekeerde leden) meer wereldgelijkvormigheid voorkomt.
Maar tegelijk moeten zonden genoemd en concreet aangewezen worden. Een ieder beproeve dan zichzelf.
Och, dat een ieder zich gedreven voelde om de wil van de Heere te zoeken om die te doen uit dankbaarheid.
O, als het een juk is om te leven gelijk een christen betaamd, hoe waar is dan de prediking die de mensen als dode zondaars aanwijst. Daar zit het werkelijke probleem, beste mensen.
Als je de discussie een beetje volgt kan je juist zien dat deze vraag centraal staat: Zijn het zaken die Bijbels gezien goed zijn, of zaken die goed zijn in onze eigen ogen. Zijn het Gods geboden of onze regeltjes die gepreekt worden? Doen we wat goed is in Gods ogen of in eigen ogen?Alexander CD schreef:Als ik zo door de reacties lees, denk ik aan en tekst uit richteren, "en er was ik die dagen geen koning over Israël een ieder deed wat goed is in eigen ogen"
Zo denkt ook hier een ieder wat goed is in eigen ogen, een christen volgt echter zijn Koning.
Ik haalde Henry's verklaring aan en hij geeft aan dat het daar in dat deel van de wereld de gewoonte was dat de vrouw lang haar had, daarmee werd daar hun positie ten opzichte van de man uitgedrukt. En die uitleg wordt door velen gevolgd. Kortom, als iemand er in Korinthe zo bij zou lopen zou dat een schande zijn omdat iemand tegen die cultuur zou rebelleren. Als een vrouw er hier zo bij loopt is dat geen schande, verzet ze zich daarmee niet tegen die positie.Erasmiaan schreef:Je gaat aan veel opmerkingen voorbij, helaas.
Paulus zegt niet wát lang haar is. Dat is iets wat door de tijd bepaald wordt. Maar hoe vrouwen tegenwoordig hun haar hebben, daarvan weet ik zeker dat Paulus het geen lang haar zou noemen maar een schande. Soms zie je van achteren niet of het een jongen of een meisje is.
Dat lijkt me nog geen reden... Lang haar voor de man is een schande staat er. Kortom, een Nazireeër moest om zich te onderscheiden er schandelijk bij gaan lopen?Voor nazireeërs wordt een duidelijk onderscheid gemaakt: om zich te onderscheiden van andere mensen, dáárom droegen ze lang haar. Een vrouw onderscheid zich van de man met lang haar.
Marnix schreef:Hoe denk je anders dat ze met lang haar rond konden lopen? En waarom de Nazireners lang haar konden hebben zonder dat het hen tot oneer was? En De jongeman uit hooglied mooie zwarte wapperende lokken kon hebben?
De vraag is: Als een vrouw niet opgeschoren is, maar ook haar heeft iets langer dan Marnix. Dan is dat toch geen kort haar, zoals Paulus dat bedoelt?jakobmarin schreef:Marnix schreef:Hoe denk je anders dat ze met lang haar rond konden lopen? En waarom de Nazireners lang haar konden hebben zonder dat het hen tot oneer was? En De jongeman uit hooglied mooie zwarte wapperende lokken kon hebben?Juist jij zegt dat Marnix, ik zie op je foto ook een klein matje in je nek
![]()
(geintje mag wel ff he)
Dat doet deze kanselboodschap ook niet. Dat wordt ervan gemaakt door al die mensen die als door een wesp-gestoken reageren op alles wat kleding en levensstijl aanwijst als werelds en zondig.memento schreef:In de Schrift lees ik nergens dat opgeroepen wordt tot uiterlijke bekering alleen. Wel tot inwendige bekering, met daarbíj uiterlijke bekering.
Daar gaat een kanselboodschap niet over. Dat komt in de prediking naar voren. De kanselboodschap is een berichtgeving met een pastorale vermaning in dit geval. Je moet niet je eigen maatstaf opleggen aan de kanselboodschap. De kanselboodschap is geen belijdenisgeschrift dat dogmatisch compleet moet zijn. Het wijst een concreet punt van zorg aan en vermaant de gemeente om de vermaning ter harte te nemen.memento schreef:En laat nu de oproep tot inwendige bekering, de enige bekering die God welbehagelijk is, ontbreken in deze kanselboodschap...
Ik had vóór die post de kanselboodschap nog eens doorgelezen (staat op refdag.nl), en jouw bewering is onjuist: In de kanselboodschap wordt niet opgeroepen tot inwendige bekering, alleen tot uitwendige bekering.Smytegelt schreef:Dat doet deze kanselboodschap ook niet. Dat wordt ervan gemaakt door al die mensen die als door een wesp-gestoken reageren op alles wat kleding en levensstijl aanwijst als werelds en zondig.memento schreef:In de Schrift lees ik nergens dat opgeroepen wordt tot uiterlijke bekering alleen. Wel tot inwendige bekering, met daarbíj uiterlijke bekering.
Als het werkelijk een punt van zorg is, dan moet een probleem bij de wortel aangepakt worden, toch? De Schrift waarschuwt tegen een bekering die alleen uiterlijk is, tegen een net leven terwijl het hart zich verre van God houdt.Smytegelt schreef:Daar gaat een kanselboodschap niet over. Dat komt in de prediking naar voren. De kanselboodschap is een berichtgeving met een pastorale vermaning in dit geval. Je moet niet je eigen maatstaf opleggen aan de kanselboodschap. De kanselboodschap is geen belijdenisgeschrift dat dogmatisch compleet moet zijn. Het wijst een concreet punt van zorg aan en vermaant de gemeente om de vermaning ter harte te nemen.memento schreef:En laat nu de oproep tot inwendige bekering, de enige bekering die God welbehagelijk is, ontbreken in deze kanselboodschap...
Als je aan Zijn voeten ligt, dan kan het erg kort zijn. O, beschouw dit niet als grap, maar als een argument om te overdenken. Een vrouw draagt haar haar tot sier, als geschenk van onze schepper. Maar laat ieder voor zich weten wat genoeg is om aan de voeten van de Heere Jezus te komen, zonder daarbij de lengte van het haar in acht te hoeven nemen.jakobmarin schreef:wat ik een prachtige uitdrukking vind en ook hét einde van deze discussie is: 'Als vrouw dient je haar zo lang te zijn, dat je je tranen van de voeten van de Heere Jezus kunt drogen'.