Deels herken ik het, ik zit in een vrij grote gemeente (zo'n 800 kerkgangers) Maar omdat er een goed opgezette Bijbelstudiekringen zijn en daarnaast nog veel verenigingswerk, ontmoet je elkaar toch ook in kleinere settings. Niet dat ik iedereen even goed ken, maar de meesten heb ik toch wel eens gesproken. Ik hecht veel waarde aan de kleinschalige onderlinge ontmoetingen en vind het vervolgens heerlijk als ik al die eilandjes zondags verenigd in de kerk samen zie.Gabrielle schreef:Helemaal mee eens.rekcor schreef:Laten we het eens omdraaien: ik vind het een manco in de GerGez dat het geloofsleven zo geindividualiseerd is. Kijk komende zondag is om je heen in de kerkbanken. De mensen die daar zitten, hoeveel weet je van hen? Met welke zonden worstelen zij? Hoe is hun relatie met de Heere? Misschien dat het bij jullie anders is, maar ik zou het niet weten. De 'geestelijke communicatie' in de gemeente wordt is nogal een kant op: van de kansel richting de mensen. Tussen de mensen onderling is er nauwelijks communicatie ('dank je', als je de rol pepermunt terug geeft) en tussen mensen en predikant al helemaal niet. Het is mijn ervaring dat je jaar in jaar uit naar de kerk kunt gaan, hoogte- en dieptepunten in je (geloofs)leven kunt ervaren, en niemand in de gemeente die er vanaf weet.
O ja, misschien de ouderling die 1x per jaar op huisbezoek komt.
Daarom mijn stelling: gebeds- en bijbelkringen zijn een must voor iedere bijbelgetrouwe gemeente.
Maar het "gevaar" van deze kringen is dat het allemaal wel heel dichtbij komt.
Veiliger is gewoon twee keer per zondag naar de kerk en verder niks. De grootste groep kerkgangers heeft er wrschl. daarom ook geen behoefte aan.
Maar de door jou geschetste situtie is zeker hier ter plaatse maar al te waar.
zelfs avondmaalgangers kennen en ontmoeten elkaar vaak niet, terwijl je toch samen aan de tafel zit.
Zou niet zo moeten zijn.
Je moet alleen wel een beetje moeite willen doen om anderen te ontmoeten en te spreken, maar als daar vanuit de kerk voldoende gelegenheid wordt gegeven, dan is dat geen probleem.