Het zal ook wel in een totaal andere context gezegd zijn dan hier gesuggereerd wordt.Bureaucraat schreef:Ik kan mij niet herinneren dat leden van de kerkenraad ooit hebben gezegd tijdens een huisbezoek dat de bijbel buiten beschouwing gelaten diende te worden. Zowel ikzelf als mijn vader zouden dat niet accepteren. De overige zaken herken ik ook niet, dus ik denk dat dit voornamelijk plaatselijke incidenten zijn.MariaW schreef: Hier iemand die ervaring heeft met het bovenstaande! Het staat nog steeds in mijn geheugen gegrift, en het doet ook pijn! Ik heb geen hekel gekregen aan de kerk, gelukkig niet, maar ik ben dit kerkverband wel enigszins gaan relativeren. Want wanneer je huisbezoek kreeg moest de bijbel!! erbuiten gehouden worden. Je mocht niet naar jongerenavonden omdat het in de kerkbode gestaan had. Jammer! De jongelui kunnen beter naar het café gaan en naar de discotheek, want als ze trouwden, kwam het allemaal wel goed. Dus we moeten zo met Gods woord omgaan? Nee, de kerkenraad wasniet van plan om de vele! jongelui uit de gemeenten uit de café's te halen en met hen een gesprek aan te gaan. Conclusie: ?
Mocht mij hetzelfde zijn overkomen, dan had ik al lang afscheid genomen.
Losgeweekt van eigen gemeente
Re: Losgeweekt van eigen gemeente (uit: Curatorium GG - discuss
Dat is vrij treurig.Bureaucraat schreef:In het uiterste geval wel.JolandaOudshoorn schreef: Maar zou dat voor jou een reden zijn om uit je gemeente te stappen??
Want (om even bij het voorbeeld van die vlieger te blijven): je kunt op die manier andere wel tot een aanstoot zijn en dan moet je naar de eis der liefde (Rom. 14) het toch niet doen. Er zijn heel veel andere dingen die je eventueel met je kindern wel kunt doen. Bijbelstudie, of vertel ze iets uit de kerkgs., o.i.d. Maar i.i.g. iets dat betrekking heeft op de Heere en Zijn dienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Is dat jouw bron voor je kritiekpunten op HCr?Grace schreef:zie Afwachten of verwachten
-
In mijn geval is het net even anders, omdat mijn kinderen allebei een medisch dossier hebben. Maar in principe ben ik het wel met je eens, al vind ik wel dat niet altijd maar een beroep kan worden gedaan op het geen aanstoot mogen geven. Je kunt dit namelijk ook precies andersom beredenen, nl. dat mensen mij aanstoot geven omdat ze zich mengen in een privé-situatie of dat ze aanstoot geven omdat ze de farizeeërs gelijk lijken.Luther schreef: Want (om even bij het voorbeeld van die vlieger te blijven): je kunt op die manier andere wel tot een aanstoot zijn en dan moet je naar de eis der liefde (Rom. 14) het toch niet doen. Er zijn heel veel andere dingen die je eventueel met je kindern wel kunt doen. Bijbelstudie, of vertel ze iets uit de kerkgs., o.i.d. Maar i.i.g. iets dat betrekking heeft op de Heere en Zijn dienst.
Nee, maar wel op de gereformeerde gezindte. Het gaat er mij om dat we makkelijk iets kunnen roepen, maar dat het mes aan twee kanten blijkt te snijden. Ik heb al eerder gereageerd(ga dat niet overdoen) op jou kritiekpunten.Tiberius schreef:Is dat jouw bron voor je kritiekpunten op HCr?Grace schreef:zie Afwachten of verwachten
Het zijn niet mijn kritiekpunten, maar van de gereformeerde gezindte, namelijk dat HCr een leer brengt die tegen de schriftuurlijk-bevindelijke leer ingaat. E.e.a. helder verwoord in de brochure die onder verantwoordelijkheid van ds. Huijgen en De Boer is geschreven.Grace schreef:Nee, maar wel op de gereformeerde gezindte. Het gaat er mij om dat we makkelijk iets kunnen roepen, maar dat het mes aan twee kanten blijkt te snijden. Ik heb al eerder gereageerd(ga dat niet overdoen) op jou kritiekpunten.Tiberius schreef:Is dat jouw bron voor je kritiekpunten op HCr?Grace schreef:zie Afwachten of verwachten
Waarbij ik uit eigen discussie naar voren kan brengen: Bovendien beschouwt zij hen die zich wel onder de schriftuurlijk-bevindelijke prediking thuisvoelen als achterhaald.
Tiberius schreef:Het hangt er maar net vanaf waar je de doorsnee neemt.Hendrikus schreef:Dus alsjeblieft, GG'ers, dim een weinig.
Ik neem aan dat je het over Rijssense GG-ouderlingen hebt; drie kenmerken dus: Rijssens, GG en ouderling.
Met evenzoveel recht kan ik dan zeggen: Dus alsjeblieft, Rijssenaars, dim een weinig.

~~Soli Deo Gloria~~
Sorry, je hebt gelijk.Hendrikus schreef:Tiberius schreef:Het hangt er maar net vanaf waar je de doorsnee neemt.Hendrikus schreef:Dus alsjeblieft, GG'ers, dim een weinig.
Ik neem aan dat je het over Rijssense GG-ouderlingen hebt; drie kenmerken dus: Rijssens, GG en ouderling.
Met evenzoveel recht kan ik dan zeggen: Dus alsjeblieft, Rijssenaars, dim een weinig.
Dit slaat natuurlijk drie keer helemaal nergens op. Teken van onmacht...
Wat ik alleen maar wilde zeggen is, dat je moeilijk de hele GG af kan serveren op het gedrag van een paar lokale ambtsdragers (die misschien nu al lang grote spijt hebben van hun gedrag).
Ook en ook dat geldt weer voor HC idem dito.Tiberius schreef:Sorry, je hebt gelijk.Hendrikus schreef:Tiberius schreef:Het hangt er maar net vanaf waar je de doorsnee neemt.Hendrikus schreef:Dus alsjeblieft, GG'ers, dim een weinig.
Dit slaat natuurlijk drie keer helemaal nergens op. Teken van onmacht...
Wat ik alleen maar wilde zeggen is, dat je moeilijk de hele GG af kan serveren op het gedrag van een paar lokale ambtsdragers (die misschien nu al lang grote spijt hebben van hun gedrag).
HCr heeft juist geen ambtsdragers; de zojuist vermelde brochure baseert zich op het visiedocument en ongereformeerde lezingen van predikanten die bij HCr spreken.Grace schreef:Ook en ook dat geldt weer voor HC idem dito.Tiberius schreef:Wat ik alleen maar wilde zeggen is, dat je moeilijk de hele GG af kan serveren op het gedrag van een paar lokale ambtsdragers (die misschien nu al lang grote spijt hebben van hun gedrag).
-
Een andere vraag, zijn er in de hemel mensen die op aarde niet-gereformeerd waren?Tiberius schreef:HCr heeft juist geen ambtsdragers; de zojuist vermelde brochure baseert zich op het visiedocument en lezingen van ongereformeerde predikanten.Grace schreef:Ook en ook dat geldt weer voor HC idem dito.Tiberius schreef:Wat ik alleen maar wilde zeggen is, dat je moeilijk de hele GG af kan serveren op het gedrag van een paar lokale ambtsdragers (die misschien nu al lang grote spijt hebben van hun gedrag).
Zeker. Er is in ieder geval een moordenaar.Bureaucraat schreef:Een andere vraag, zijn er in de hemel mensen die op aarde niet-gereformeerd waren?
Maar wat bedoel je met die vraag?
-
Mijn punt is dat er meer gerelativeerd moet worden. Om tot God te komen is niet enkel de gereformeerde weg een te bewandelen weg.
Ik wil hierbij niets afdoen aan de gereformeerde leer, ik ervaar het als zeer prettig en weloverwogen. Maar er zijn ook mensen die dat niet vinden. Het is belangrijker dat mensen met God leven, dan dat zij binnen de gereformeerde traditie leven.
Ik wil hierbij niets afdoen aan de gereformeerde leer, ik ervaar het als zeer prettig en weloverwogen. Maar er zijn ook mensen die dat niet vinden. Het is belangrijker dat mensen met God leven, dan dat zij binnen de gereformeerde traditie leven.
Dat heeft niemand ontkent toch? Of heb ik iets over het hoofd gezien?Bureaucraat schreef:Mijn punt is dat er meer gerelativeerd moet worden. Om tot God te komen is niet enkel de gereformeerde weg een te bewandelen weg.
-
Waarom dan al die ophef over HeartCry en JijDaar?
Ik ken de argumenten, maar ik vind het allemaal non-argumenten. In mijn ogen is het geen kwestie van zorg om het heil van jongeren, maar een kwestie van angst om mensen het eigen kerkverband te zien verlaten. En dat vind ik bijzonder jammer.
Ook buiten de Gereformeerde Gemeente is God aan het werk, en ook zonder dat daarbij ambtsdragers bij betrokken zijn. Misschien zou dhr. Dooijeweert eens wat vaker moeten uitleggen onder welke omstandigheden hij in Peru werkt, dan leer je relativeren.
Ik ken de argumenten, maar ik vind het allemaal non-argumenten. In mijn ogen is het geen kwestie van zorg om het heil van jongeren, maar een kwestie van angst om mensen het eigen kerkverband te zien verlaten. En dat vind ik bijzonder jammer.
Ook buiten de Gereformeerde Gemeente is God aan het werk, en ook zonder dat daarbij ambtsdragers bij betrokken zijn. Misschien zou dhr. Dooijeweert eens wat vaker moeten uitleggen onder welke omstandigheden hij in Peru werkt, dan leer je relativeren.