.

Luther
Contacteer:

Re: De rechtvaardigmaking voor God

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:Het is typerend voor de GG-visie nieuwe stijl: Men heeft afstand genomen van de oude standenleer en je mag niet meer spreken over 'de' rechtvaardigmaking. De rechtvaardigmaking wordt volgens visie stapsgewijs beleefd: steeds leer je er een 'stukje' bij en over een rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie moet je het al helemaal niet hebben. Dat is verouderd. Er zijn nog wel mensen die zoiets meemaken, maar beter kun je het er maar niet over hebben. Want kan kweek je misschien gearriveerde mensen...

(Correct me if I'm wrong.)
Ik ben niet gecorrigeerd. Betekent dit dat je je in deze weergave herkent, Luther?
Ik ben inderdaad blij dat de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie niet meer gedreven wordt, want dat is niet Bijbels en vele kinderen van God zijn er door in het donker gekomen.
Dat neemt overigens niet weg dat de Heere Zijn kinderen op een gegeven moment op een bijzondere wijze kan verzekeren van hun aandeel in Christus. Dat is niet de rechtvaardigmaking, nee, dat is nader zicht krijgen op datgene wat men reeds in de wedergeboorte ontving. Geen nadere trap in de rechtvaardigmaking dus, maar deel uitmakend van het leven der heiligmaking.
Jij legt het moment van rechtvaardigmaking heel ver weg, alsof slechts sommigen dat nog mee meken en of al het gelovig zien op Christus direct zeer krachtige gelovigen en vaders in de genade zijn. En ik meen op grond van Gods Woord te mogen zeggen dat je dan eenzijdijg bent en vergeet dat er ook staat: Mijn genade is u genoeg!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef: En bij ons wordt nu net geleerd, dat niet een ieder gerechtvaardigde Christus leert kennen!
Dat is onbijbels...
Nou sorry, maar dat heb ik nog nooit gehoord. Weet je zeker dat je recht doet aan datgene wat geleerd wordt? Of ben je lid van de Evangelisch Lutherse brandweer?
Laatst gewijzigd door Luther op 20 mei 2009, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
freek

Bericht door freek »

Smytegelt schreef:Ach neem toch acht op wat Koelman schrijft en zie toch hoe u de zwakke broeders en zusters raakt met uw drijven van de rechtvaardigmaking!

Ik kan niet geloven een begenadigd kind van God te zijn, mijn hart zegt mij het tegendeel, slechts daarvan ben ik overtuigd.
Antwoord. Dit is volstrekt nog geen bewijs dat u geen genade in de ogen des Heeren gevonden hebt, uw hart zegt u dat, maar uw hart kan u bedriegen, en de satan kan door het ongeloof uw hart zo danig gevangen houden, dat het u onmogelijk is u aan de genade vast te klemmen.

O wij vragen u zuster, welk een genade zou Koelman hier toch bedoelen?
U verwart de zaak met het licht krijgen over de zaak. Bidt toch voor de heiligen met Paulus mee:
gedenkende uwer in mijn gebeden;
Opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve den Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis;
Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen;
En welke de uitnemende grootheid Zijner kracht zij aan ons, die geloven, naar de werking der sterkte Zijner macht,
Die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt; en heeft Hem gezet tot Zijn rechter hand in den hemel;
Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende;
En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen;
Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.
Ik vond de preken van Smytegelt altijd zeer vermoeiend, hij was erg populair in de OGG-kerk waar ik een poosje gezeten heb. Nu ik al deze stukjes weer onder ogen zie, krijg ik dat zelfde gevoel weer: man, steek toch door tot de kern. Zoekende zielen, tobbers en zuchters zijn helemaal niet gebaat bij ellenlange analyses van de verschillende zieletoestanden en kentekentjes van gelovigen en alle mogelijk tegenwerpingen die zij op kunnen werpen met betrekking tot hun staat. Het gaat zoveel over ikke en niet over Christus.
refo

Bericht door refo »

De rechtvaardigende daad beleven.

Laten we de HC maar volgen:
Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.

Vraag 22
Wat is dan een Christen nodig te geloven?
Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt , hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsomleren

***Volgen de 12 artikelen en de uitleg***

Vraag 59
Maar wat baat het u nu, dat gij dit alles gelooft? (Die 12 artikelen dus )
Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens.

Vraag 60
Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Alleen door een waar geloof in Jezus Christus ; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb , en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben , nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds ,uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft , in zoverre ik zulke weldaad met eengelovig hart aanneem.
Waar beleeft de antwoordgever nu 'de rechtvaardigende daad'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Geka

Bericht door Geka »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:Het is typerend voor de GG-visie nieuwe stijl: Men heeft afstand genomen van de oude standenleer en je mag niet meer spreken over 'de' rechtvaardigmaking. De rechtvaardigmaking wordt volgens visie stapsgewijs beleefd: steeds leer je er een 'stukje' bij en over een rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie moet je het al helemaal niet hebben. Dat is verouderd. Er zijn nog wel mensen die zoiets meemaken, maar beter kun je het er maar niet over hebben. Want kan kweek je misschien gearriveerde mensen...

Ik ben niet gecorrigeerd. Betekent dit dat je je in deze weergave herkent, Luther?
Ik ben inderdaad blij dat de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie niet meer gedreven wordt, want dat is niet Bijbels en vele kinderen van God zijn er door in het donker gekomen.
Dat neemt overigens niet weg dat de Heere Zijn kinderen op een gegeven moment op een bijzondere wijze kan verzekeren van hun aandeel in Christus. Dat is niet de rechtvaardigmaking, nee, dat is nader zicht krijgen op datgene wat men reeds in de wedergeboorte ontving. Geen nadere trap in de rechtvaardigmaking dus, maar deel uitmakend van het leven der heiligmaking.
Jij legt het moment van rechtvaardigmaking heel ver weg, alsof slechts sommigen dat nog mee meken en of al het gelovig zien op Christus direct zeer krachtige gelovigen en vaders in de genade zijn. En ik meen op grond van Gods Woord te mogen zeggen dat je dan eenzijdijg bent en vergeet dat er ook staat: Mijn genade is u genoeg!
Misschien een opmerking hierbij: we moeten de rechtvaardiging niet verbinden aan de wedergeboorte, maar aan de geloofsvereniging met Christus. Dat is het hart van de reformatorische leer van Schrift en belijdenis.
Voor de helderheid: dat geloof ontvang je in de wedergeboorte, dat is voluit Bijbels. Maar in de Schrift wordt de rechtvaardiging niet allereerst verbonden aan de wedergeboorte, maar aan het geloof in Christus.
En eveneens voor de helderheid: wedergeboorte, geloof in Christus, en rechtvaardiging zijn daarmee verschillende kanten van dezelfde zaak. Dat vindt niet plaats buiten je bewustzijn, integendeel. Je ervaart dan het wonder van Gods vergevende liefde en genade in Christus, als je als een verloren zondaar iets van Hem mag zien.

Wie dat kent, ook al is het een zeer zwak en klein geloof, die is rechtvaardig voor God in Christus. Zie Zondag 23 HC. De rechtvaardiging is immers onlosmakelijk verbonden aan het zaligmakend geloof.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

freek schreef:Ik vond de preken van Smytegelt altijd zeer vermoeiend, hij was erg populair in de OGG-kerk waar ik een poosje gezeten heb. Nu ik al deze stukjes weer onder ogen zie, krijg ik dat zelfde gevoel weer: man, steek toch door tot de kern. Zoekende zielen, tobbers en zuchters zijn helemaal niet gebaat bij ellenlange analyses van de verschillende zieletoestanden en kentekentjes van gelovigen en alle mogelijk tegenwerpingen die zij op kunnen werpen met betrekking tot hun staat. Het gaat zoveel over ikke en niet over Christus.
1. Dit schrijft broeder Koelman. 2. Het is bedoeld om iemand te troosten. Als u wilt zien hoe het bedoeld is dan kunt u dat in het topic lezen over het wat geloof is en wat niet. Broeder Koelman is wat vrijmoediger in het nodigen en troosten maar leert dezelfde gronden voor dezelfde zondaren.
Geka

Bericht door Geka »

Smytegelt schreef:
freek schreef:Ik vond de preken van Smytegelt altijd zeer vermoeiend, hij was erg populair in de OGG-kerk waar ik een poosje gezeten heb. Nu ik al deze stukjes weer onder ogen zie, krijg ik dat zelfde gevoel weer: man, steek toch door tot de kern. Zoekende zielen, tobbers en zuchters zijn helemaal niet gebaat bij ellenlange analyses van de verschillende zieletoestanden en kentekentjes van gelovigen en alle mogelijk tegenwerpingen die zij op kunnen werpen met betrekking tot hun staat. Het gaat zoveel over ikke en niet over Christus.
1. Dit schrijft broeder Koelman. 2. Het is bedoeld om iemand te troosten. Als u wilt zien hoe het bedoeld is dan kunt u dat in het topic lezen over het wat geloof is en wat niet. Broeder Koelman is wat vrijmoediger in het nodigen en troosten maar leert dezelfde gronden voor dezelfde zondaren.
Je schrijft alsof je samen met broeder Koelman in Utrecht gestudeerd hebt :huhu
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Geka schreef: Je schrijft alsof je samen met broeder Koelman in Utrecht gestudeerd hebt :huhu
Wij zijn echte Voetianen! Onze leermeester heeft ons keurig onderwezen in de konsten der scholastische methoden welke ons tot nut gebleken is in onze roerige tijden waarin de ketterijen van de wereldsgezindheid en labadisme hun duizenden verslaan. Ook met onze broeder Brakel, die gelukkig zich weer in het spoor der reformatie begeven heeft, weet de labadisten met hun rechtvaardigings- en heiligingdrijven goed te raken! Wist u dat een ambsbroeder uit Middelburg (eilaas geen Voetsiaan doch een vroom man) ook een boek tegen het labadistische gif geschreven heeft? Het is geapprobeerd door de classis en zal verschijnen onder de kostelijke titel "Den godvruchtige avondmaalganger". Wist u dat ook broeder Brakel om die reden een boek gaat schrijven? Hij is voornemens alles over de redelijke godsdient te schrijven om de kleinen in de genade te troosten tegen de uitzinnige labadisten. Ken u het boek van br. Koelman ook tegen de labadisten? Hij wil de troost bieden aan de hen die Jezus beminnen als Zaligmaker maar die zo geslagen worden door de schijnbevinding en haar drijvers.
Geka

Bericht door Geka »

Smytegelt schreef:
Geka schreef: Je schrijft alsof je samen met broeder Koelman in Utrecht gestudeerd hebt :huhu
Wij zijn echte Voetianen! Onze leermeester heeft ons keurig onderwezen in de konsten der scholastische methoden welke ons tot nut gebleken is in onze roerige tijden waarin de ketterijen van de wereldsgezindheid en labadisme hun duizenden verslaan. Ook met onze broeder Brakel, die gelukkig zich weer in het spoor der reformatie begeven heeft, weet de labadisten met hun rechtvaardigings- en heiligingdrijven goed te raken! Wist u dat een ambsbroeder uit Middelburg (eilaas geen Voetsiaan doch een vroom man) ook een boek tegen het labadistische gif geschreven heeft? Het is geapprobeerd door de classis en zal verschijnen onder de kostelijke titel "Den godvruchtige avondmaalganger". Wist u dat ook broeder Brakel om die reden een boek gaat schrijven? Hij is voornemens alles over de redelijke godsdient te schrijven om de kleinen in de genade te troosten tegen de uitzinnige labadisten. Ken u het boek van br. Koelman ook tegen de labadisten? Hij wil de troost bieden aan de hen die Jezus beminnen als Zaligmaker maar die zo geslagen worden door de schijnbevinding en haar drijvers.
:oO
freek

Bericht door freek »

Smytegelt schreef:
:humhihi

Volgens mij was de scheiding tussen Voetianen en Coccejanen bepaald geen scheiding tussen rechtzinnigheid en onrechtzinnigheid.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Geka schreef:
Smytegelt schreef:
:haha
Soory hoor, maar we zitten hier niet in een tijdmachine. Best als je een oudvader of zo wil aanhalen, maar ga dan niet net alsof doen dat je ook in de verleden tijd leeft. wat dat betreft, "gedenk der vorige dingen niet en overlegt de oude dingen niet"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Geen tijdmachine maar wel: tijden herhalen zich. Sommige wapens kun je na goed invetten weer prima hergebruiken!
Een goed verstaander...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Smytegelt schreef:Geen tijdmachine maar wel: tijden herhalen zich. Sommige wapens kun je na goed invetten weer prima hergebruiken!
Een goed verstaander...
mmm bij mijn weten leeft er geen ds Brakel meer die van plan is een boek te schrijven over de redelijke godsdienst....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Geka schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:

Misschien een opmerking hierbij: we moeten de rechtvaardiging niet verbinden aan de wedergeboorte, maar aan de geloofsvereniging met Christus. Dat is het hart van de reformatorische leer van Schrift en belijdenis.
Voor de helderheid: dat geloof ontvang je in de wedergeboorte, dat is voluit Bijbels. Maar in de Schrift wordt de rechtvaardiging niet allereerst verbonden aan de wedergeboorte, maar aan het geloof in Christus.
En eveneens voor de helderheid: wedergeboorte, geloof in Christus, en rechtvaardiging zijn daarmee verschillende kanten van dezelfde zaak. Dat vindt niet plaats buiten je bewustzijn, integendeel. Je ervaart dan het wonder van Gods vergevende liefde en genade in Christus, als je als een verloren zondaar iets van Hem mag zien.

Wie dat kent, ook al is het een zeer zwak en klein geloof, die is rechtvaardig voor God in Christus. Zie Zondag 23 HC. De rechtvaardiging is immers onlosmakelijk verbonden aan het zaligmakend geloof.
Dank voor deze aanvulling. Ik ben het daarmee eens. (Ook richting Afgewezen)
artistiek

Bericht door artistiek »

JolandaOudshoorn schreef:
Geka schreef:
Smytegelt schreef:
:haha
Soory hoor, maar we zitten hier niet in een tijdmachine. Best als je een oudvader of zo wil aanhalen, maar ga dan niet net alsof doen dat je ook in de verleden tijd leeft. wat dat betreft, "gedenk der vorige dingen niet en overlegt de oude dingen niet"
Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling. Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
Plaats reactie