Ik ben inderdaad blij dat de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie niet meer gedreven wordt, want dat is niet Bijbels en vele kinderen van God zijn er door in het donker gekomen.Afgewezen schreef:Ik ben niet gecorrigeerd. Betekent dit dat je je in deze weergave herkent, Luther?Afgewezen schreef:Het is typerend voor de GG-visie nieuwe stijl: Men heeft afstand genomen van de oude standenleer en je mag niet meer spreken over 'de' rechtvaardigmaking. De rechtvaardigmaking wordt volgens visie stapsgewijs beleefd: steeds leer je er een 'stukje' bij en over een rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie moet je het al helemaal niet hebben. Dat is verouderd. Er zijn nog wel mensen die zoiets meemaken, maar beter kun je het er maar niet over hebben. Want kan kweek je misschien gearriveerde mensen...
(Correct me if I'm wrong.)
Dat neemt overigens niet weg dat de Heere Zijn kinderen op een gegeven moment op een bijzondere wijze kan verzekeren van hun aandeel in Christus. Dat is niet de rechtvaardigmaking, nee, dat is nader zicht krijgen op datgene wat men reeds in de wedergeboorte ontving. Geen nadere trap in de rechtvaardigmaking dus, maar deel uitmakend van het leven der heiligmaking.
Jij legt het moment van rechtvaardigmaking heel ver weg, alsof slechts sommigen dat nog mee meken en of al het gelovig zien op Christus direct zeer krachtige gelovigen en vaders in de genade zijn. En ik meen op grond van Gods Woord te mogen zeggen dat je dan eenzijdijg bent en vergeet dat er ook staat: Mijn genade is u genoeg!