Joortje schreef:parsifal schreef:Ik bewonder de houding van Joortje zeker, alleen ben ik het met het standpunt totaal niet eens. Door jezelf niet te laten vaccineren ben je ook een extra risico voor de mensen om je heen, ook voor de patienten. Om die reden zou ik dus het liefst zien dat vaccinaties verplicht worden, net als die voor mazelen en polio bijvoorbeeld (bof is minder gevaarlijk en kinkhoest is erg gevaarlijk maar vaccinatie is vaak te laat).
Hoewel de kans op besmetting via niet intensieve contacten op het overdragen van hepatitis B behoorlijk laag is, zou ik het prettig vinden als ik een kind zou hebben deze geholpen wordt door iemand die een vaccinatie tegen die ziekte gehad heb, net als ik het niet prettig zou vinden als een netgeboren kind behandelt wordt door een zuster met kinkhoest. Gebrek aan Godsvertrouwen? Ik denk eerder het verstand gebruiken, vergelijkbaar met het isoleren van melaatsen in Israel (en sommige reinheidswetten).
Verplichten van vaccinatie vind ik absoluut niet kunnen. Ik ben erg gewetensbezwaard, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen, mezelf te vaccineren. Dan maar geen verpleegkundige worden? Ook dat zou ik vreselijk vinden, mijn hart ligt bij dit beroep. Waarom zou ik het niet doen, zolang ik geen besmettelijke ziekte bij me heb?
En mijn verstand gebruiken kan ik zonder vaccinaties net zo goed. Als je nauwkeurig werkt, is de kans op besmetting in het ziekenhuis zeer gering.
Ter info: Als niet-gevaccineerde verpleegkundige mag je ook niet op een kinder- of verloskunde afdeling werken.
Zelf werk ik ook in het ziekenhuis, voornamelijk aan het wiskundig modelleren van de verspreiding van besmettelijke ziekten. Ik moet zeggen dat ik sinds ik aan ziekten reken ik minder genuanceerd over vaccinatie ben gaan denken. De druk op ziekenhuizen door deze ziekten is enorm en het aantal doden als gevolg hiervan is ook niet te verwaarlozen. Ik denk dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen en de middelen die de Heere gegeven heeft gebruiken.
Ik zie het niet laten vaccineren dan ook als iets wat vergelijkbaar is met roken in het openbaar. Je kiest zelf niet de meest gezonde oplossing, maar daarbij ben je ook nog een gevaar voor anderen, want in veel gevallen is vaccinatie niet 100% effectief (Bij de bof epidemie zag je bijvoorbeeld dat veel gevaccineerde mensen toch ziek werden, al was het percentage onder niet gevaccineerden veel hoger. Maar zoals ik al eerder zei, de bof is vrij ongevaarlijk). Als door een 100% vaccinatiedekking herd-immunity kan optreden, dan gebruik je middelen die gedurende een mazelen epidemie toch menselijkerwijs 4 jonge levens kunnen redden.
Ik wil niemand persoonlijk aanvallen. En ik bewonder de houding van Joortje zeker. Alleen is mijn mening anders en weeg ik in dit geval volksgezondheid zwaarder dan principes (die ik zelf niet deel- daarom ben ik misschien niet helemaal eerlijk-).
En JvdG Ik stel bewust vaccinatie op een lijn met de isolatie van melaatsen in de Bijbelse tijd. Dat zie ik niet als een gebrek aan vertrouwen in de Heere. Meer als het gebruik maken van ons verstand en de wetenschap over de verspreiding van ziekten. Ik zie het ook niet als een gebrek aan Godsvertrouwen als iemand en voorbede voor genezing vraagt in zijn gemeente en tegelijkertijd medicijnen neemt. Ik zie het echter wel als fout als iemand bidt om genezing en daarom medicijnen weigert.
Verder, we kunnen echt niet alles voorkomen. Vaccinatie is geen garantie en dat hoeft het ook niet te zijn. Ons leven blijft in Gods hand. Ik geloof dat als de Heere over 100 jaar nog niet teruggekomen is, dat we binnen die tijd echt al wel een pandemie hebben gehad die grotere gevolgen heeft dan de Spaanse griep. Dat neemt niet weg dat we onze best mogen (of moeten) doen om die 4 doden aan mazelen gedurende een epidemie te voorkomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."