De doop van Johannes was een andere doop als de kinderdoop.freek schreef:Dat jij dit zomaar kan beweren vind ik écht ongelooflijk. Je kunt dit ook nauwelijks hard maken. Als jij gelijk zou hebben, zou Israel niet meer als waarschuwing en als voorbeeld kunnen dienen. Want jij spreekt over twee radicaal andere grootheden. Terwijl Israel door het hele Nieuwe Testament als voorbeeld, illustratie of type wordt gebruikt. Kennelijk dacht Paulus ook niet zo heel zwart-wit in bedelingen. En daarbij, als de huis-teksten -waar zoveel over gesteggeld wordt- íets duidelijk maken is het wel dat het OT-gezinsdenken zich voortzet in het NT.Gian schreef: Je opmerking over het chilistische bezwaar snap ik niet helemaal. Israel was geheel onder het verbond (al dan niet in- of uitwendig, een onderscheid wat alleen in het OT gemaakt kan worden). Alle jongetjes waren besneden. Dat is in het NT beperkt tot het individu die gelooft. Het verbondsmatig gezinsdenken wat oud-testamenisch en cultureel bepaald was is nu individueel geworden voor alleen de ware gelovigen. In die zin is het heil alleen maar specifieker geworden, en duidelijker in onderscheid.
En als het over de positie van kinderen gaat, ik ben het absoluut met je eens dat wij hierin ernstig hypocriet zijn. Maar desondanks blijft wel staan dat in de brieven aan gemeenten, kinderen als ware gelovigen worden behandeld. Waar zie jij dan dat Paulus de kinderen onder zijn hoorders oproept om te gaan geloven? Hij gaat er 'gewoon' vanuit dat ouders ze opvoeden in het geloof. En waargelovige ouders willen toch niets liever?
W.b. de geestelijkheid van de wet vanaf Christus: ik vind daar weinig steun voor in de bijbel. Paulus zegt dat de wet geestelijk IS, en hijzelf vleselijk. Hij zegt niet dat de wet geestelijk GEWORDEN is. Zou ook raar zijn, want hij plaats het vleselijk zijn van zichzelf tegenover het geestelijk zijn van de wet. In het Oude Testament was de wet (Tora) nét zo geestelijk (en de mens nét zo vleselijk), want de inhoud van de wet is Christus. En sowieso bestond de Tora niet slechts uit twee stenen tafelen, maar uit 5 boeken. Daarnaast betekent Tora onderwijzing, en een Goddelijke onderwijzing kun je moeilijk vleselijk noemen. Leestip: Ariel Berkowitz, De Tora.
Als Efeze 4 expliciet over één doop spreekt is dat veel duidelijker als welke suggesties ook over de huisdoop. Bovendien staat er nergens dat er kleine kinderen bij waren. Daarbij opgemerkt dat Handelingen een overgangsperiode waarin zelfs nog besneden werd. Dat doen we toch ook niet meer?
Waarom wordt er verder nergens meer over de kinderdoop gesproken na de Handelingen?
Bovendien kan de kinderdoop nooit de grond zijn voor de huidig verbondstheologie omdat er nog veel meer bezwaren en hiaten zijn in de verbondstheologie.