Belofte

refo

Re: Belofte

Bericht door refo »

Mattheus 7 is inderdaad een heel interessant hoofdstuk. Maar de verzen 22 en 23 zijn niet de enige verzen die erin staan. En dat idee krijg je wel eens.

De bergrede geeft een profiel van de ware gelovige. Aan alles moet voldaan worden. Alles.
Als Jezus zegt dat we onze vijanden moeten liefhebben, dan vertalen we dat voor onszelf.
Want: liefhebben gaat te ver.
Maar: ik leg hem geen strobreed in de weg. Ik probeer hem aardig te vinden. Om geen ruzie te krijgen ga ik hem een beetje uit de weg. Als zijn huis in brand staat, mag hij wel binnenkomen.
Maar er staat: liefhebben. Da't is wat anders.
Dus op de jongste dag denken we allemaal dat het op dat punt wel snor zit. Maar neen, het is onvoldoende.

Maar betekent dat dan dat de beloften ons niet aangaan?
Ik zal u brengen in een land vloeiende van melk en honing, zei God. Voor wie was die bestemd.
De fout die de moderne ger gezindte maakt is deze: als God iets belooft gebeurt het ook. Maar dat is niet bijbels.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joannah

Bericht door Joannah »

refo schreef:Mattheus 7 is inderdaad een heel interessant hoofdstuk. Maar de verzen 22 en 23 zijn niet de enige verzen die erin staan. En dat idee krijg je wel eens.

De bergrede geeft een profiel van de ware gelovige. Aan alles moet voldaan worden. Alles.
Als Jezus zegt dat we onze vijanden moeten liefhebben, dan vertalen we dat voor onszelf.
Want: liefhebben gaat te ver.
Maar: ik leg hem geen strobreed in de weg. Ik probeer hem aardig te vinden. Om geen ruzie te krijgen ga ik hem een beetje uit de weg. Als zijn huis in brand staat, mag hij wel binnenkomen.
Maar er staat: liefhebben. Da't is wat anders.
Dus op de jongste dag denken we allemaal dat het op dat punt wel snor zit. Maar neen, het is onvoldoende.

Maar betekent dat dan dat de beloften ons niet aangaan?
Ik zal u brengen in een land vloeiende van melk en honing, zei God. Voor wie was die bestemd.
De fout die de moderne ger gezindte maakt is deze: als God iets belooft gebeurt het ook. Maar dat is niet bijbels.
de geschiedenis is nog niet voleindigd, trek liever geen voorbarige conclusies.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef: In HC antwoord 74 lezen we dat de kinderen net als de volwassenen, gedoopt gedoop moeten worden omdat hun hetzelfde is toegezegd. Wie gedoopt is mag dus ervan uitgaan dat de beloften Gods hem of haar toekomen. Niet omdat hij of zij gedoopt is, maar omdat God dat volgens de belijdens Zelf gezegd heeft.
En dat alles onder de voorwaarde van geloof en bekering. Geen bekering = geen toepassing van de beloften op dat particuliere leven.
En als ik niet bekeerd ben maar de belofte wel op mijzelf toepas dan is dat een verkeerde toepassing van de belofte.
refo schreef: Maar betekent dat dan dat de beloften ons niet aangaan?
Uiteindelijk krijgt die belofte haar vervulling in degenen die de belofte op de juiste manier op zichzelf toepassen, namelijk volgens de manier van geloof en bekering.
En dat is iets heel anders dan de liefdegeboden.
En trouwens, de nieuwe mens heeft de liefde van de bergrede. Anders heeft hij de beloften verkeerd op zichzelf toegepast. Die volmaakte liefde heeft hij uiteindelijk op volkomen wijze in zijn Hoofd Jezus Christus.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
helma

Bericht door helma »

Gijs, lees het boek eens "komen tot Jezus Christus" van Bunyan (de versie die Prof Baars heeft 'herschreven')
als je het niet hebt mag je het wel lenen (ik stuur het zo naar je toe)
in dat boek worden heel veel bezwaren uit je handen genomen
is voor mij een eyeopener geweest in de worsteling "hoe en mag ik wel komen"
refo

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
refo schreef: In HC antwoord 74 lezen we dat de kinderen net als de volwassenen, gedoopt gedoop moeten worden omdat hun hetzelfde is toegezegd. Wie gedoopt is mag dus ervan uitgaan dat de beloften Gods hem of haar toekomen. Niet omdat hij of zij gedoopt is, maar omdat God dat volgens de belijdens Zelf gezegd heeft.
En dat alles onder de voorwaarde van geloof en bekering. Geen bekering = geen toepassing van de beloften op dat particuliere leven.
En als ik niet bekeerd ben maar de belofte wel op mijzelf toepas dan is dat een verkeerde toepassing van de belofte.
Uiteindelijk krijgt die belofte haar vervulling in degenen die de belofte op de juiste manier op zichzelf toepassen, namelijk volgens de manier van geloof en bekering.
En trouwens, de nieuwe mens heeft de liefde van de bergrede. Anders heeft hij de beloften verkeerd op zichzelf toegepast. Die volmaakte liefde heeft hij uiteindelijk op volkomen wijze in zijn Hoofd Jezus Christus.
Ik zou de bergrede nog maar eens goed lezen. En dan vooral eens goed kijken: wat zegt Jezus nu eigenlijk tegen MIJ. Dus niet tegen een virtuele 'nieuwe mens'. Dat praat allemaal veel te makkelijk.

En dat over de beloften: wat voor belang heeft het nu om de beloften op iemand niet van toepassing te verklaren? Wat wil je dan nog voor boodschap brengen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
Fjodor schreef:
Ik zou de bergrede nog maar eens goed lezen. En dan vooral eens goed kijken: wat zegt Jezus nu eigenlijk tegen MIJ. Dus niet tegen een virtuele 'nieuwe mens'. Dat praat allemaal veel te makkelijk.

En dat over de beloften: wat voor belang heeft het nu om de beloften op iemand niet van toepassing te verklaren? Wat wil je dan nog voor boodschap brengen?
Als het praten over de nieuwe mens makkelijk is betekent niet dat het in de praktijk ook makkelijk is..
De boodschap is dat de belofte aan het individu toegepast wordt onder voorwaarde van geloof en bekering. Maar volgens mij gaan we het nu meer over termen hebben. De belofte is op iedereen van toepassing (iedereen is vrij om de belofte tot zich te nemen), en wordt toegepast onder voorwaarde van geloof en bekering.
Dus nogmaals, als je zonder geloof en bekering de belofte op je toepast dan is het een verkeerde toepassing.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

"Misschien zegt gij: Doch, helaas, als ik een goddeloze ben, hoe kan ik dan de belofte aangrijpen, om gehoor te vinden en voorspoedig te zijn? Want ik heb geen recht op enige belofte, zolang ik in de natuurstaat ben.
Antwoord: Hoewel een goddeloze geen aanspraak kan maken op een voorwaardelijke belofte, omdat hij de voorwaarde mist, welke de belofte veronderstelt in hem aan wie de belofte gedaan is, nochtans zijn er volstrekte beloften waarop hij in het gebed kan pleiten. (...) Ik bedoel met volstrekte beloften, de beloften, die uit genade gedaan zijn. Er is een belofte van genade, een belofte van een nieuw hart, een belofte van het geloof, God heeft beloofd de doden levend te maken, Zijn wetten in hun harten te schrijven, en dergelijke. (...)
De beloften zijn merendeels in zulke algemene bewoordingen vervat, zonder enige vereiste, opdat gij uw deel aan dezelve niet zou betwisten of in twijfel te trekken, en om u aan te tonen, dat er voldoende aanleiding voor u is, om te komen en er uw naam onder te schrijven: O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren".
(Ralph Erskine, in de 9e preek over "Volhardt in den gebede")
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

De Evangelie belofte is uiteraard ooit en enkel alleen voor degenen die de belofte oprecht geloven. En ook voor allen die de belofte oprecht geloven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

eilander schreef:"Misschien zegt gij: Doch, helaas, als ik een goddeloze ben, hoe kan ik dan de belofte aangrijpen, om gehoor te vinden en voorspoedig te zijn? Want ik heb geen recht op enige belofte, zolang ik in de natuurstaat ben.
Antwoord: Hoewel een goddeloze geen aanspraak kan maken op een voorwaardelijke belofte, omdat hij de voorwaarde mist, welke de belofte veronderstelt in hem aan wie de belofte gedaan is, nochtans zijn er volstrekte beloften waarop hij in het gebed kan pleiten. (...) Ik bedoel met volstrekte beloften, de beloften, die uit genade gedaan zijn. Er is een belofte van genade, een belofte van een nieuw hart, een belofte van het geloof, God heeft beloofd de doden levend te maken, Zijn wetten in hun harten te schrijven, en dergelijke. (...)
De beloften zijn merendeels in zulke algemene bewoordingen vervat, zonder enige vereiste, opdat gij uw deel aan dezelve niet zou betwisten of in twijfel te trekken, en om u aan te tonen, dat er voldoende aanleiding voor u is, om te komen en er uw naam onder te schrijven: O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren".
(Ralph Erskine, in de 9e preek over "Volhardt in den gebede")
Dus de belofte van het heil is een belofte met een voorwaarde, en de belofte van het geloof (dit is de voorwaarde) is zonder voorwaarde, we weten alleen niet voor wie die belofte geldt, toch?. Ik vraag me af of de bijbel dit onderscheid ook maakt, maar onbijbels kan ik het toch niet noemen. In de laatste regel staat trouwens ook een voorwaarde, we moeten namelijk wel komen om tot de wateren te geraken.
Joannah

Bericht door Joannah »

eilander schreef:"Misschien zegt gij: Doch, helaas, als ik een goddeloze ben, hoe kan ik dan de belofte aangrijpen, om gehoor te vinden en voorspoedig te zijn? Want ik heb geen recht op enige belofte, zolang ik in de natuurstaat ben.
Antwoord: Hoewel een goddeloze geen aanspraak kan maken op een voorwaardelijke belofte, omdat hij de voorwaarde mist, welke de belofte veronderstelt in hem aan wie de belofte gedaan is, nochtans zijn er volstrekte beloften waarop hij in het gebed kan pleiten. (...) e")
het gebed van de goddeloze is een gruwel voor God, lees ik.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie