Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Marnix

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
Marnix schreef:oke. Ik ben in ieder geval blij dat je je in deze discussie gemengd hebt. Bij gebrek aan baptisten heb ik hun standpunten maar even verdedigd. (niet als slap compromis om eenheid te bevorderen ofzo, ik vind het zelf een lastige discussie en vind dat beide standpunten goed Bijbels onderbouwd worden... :)
Beste Marnix, ik begrijp de moeilijkheid in deze discussie. Om eerlijk te zijn hou ik me op dit moment bewust wat buiten de discussie van de doop, want enkele op dit forum doen totaal geen recht aan de leer van de baptisten, en komen met uitspraken waarin het voor mij duidelijk is dat ik niet serieus wordt genomen, zoals men remonstrants zou zijn, of dat de doop na bekering (baptistenvisie) "jou" keuze voor God laat zien (arminiaans) en de kinderdoop laat Gods keuze voor jou zien, en zo is er nog meer.......
Ik snap het... ik heb geprobeerd dat wat uit te leggen. Mensen denken teveel vanuit hoe ze de doop zelf zien. De doop betekent: God kiest voor jou. Leer je de volwassendoop, dan leer je dus dat kinderen er niet bij horen en dat God past voor jou kiest als jij eerst voor Hem kiest etc. Ik hoop dat men dat denken, dat eigenlijk puur vanuit onwetendheid ontstaat, nog eens kwijtraakt. Dat zou de eenheid bevorderen, zonder slappe compromissen daarvoor te hoeven sluiten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:Om eerlijk te zijn hou ik me op dit moment bewust wat buiten de discussie van de doop, want enkele op dit forum doen totaal geen recht aan de leer van de baptisten, en komen met uitspraken waarin het voor mij duidelijk is dat ik niet serieus wordt genomen, zoals men remonstrants zou zijn, of dat de doop na bekering (baptistenvisie) "jou" keuze voor God laat zien (arminiaans) en de kinderdoop laat Gods keuze voor jou zien, en zo is er nog meer.......
Ik denk dat je met de bold tekst mij bedoelt, daarom zal ik het nog maar even toelichten.

Wat algemeen bekend is, is dat de remonstranten een vrije wil leerden.
Wat minder algemeen bekend is, is dat de remonstranten een verschil leerden in zalig worden tussen de uitverkorenen in het Oude en die in het Nieuwe Testament (dus wat in artikel 8 van hoofdstuk 1 van de DL bestreden wordt).
Daar doelde ik in die discussie op.
aritha

Bericht door aritha »

aritha schreef:Maar het is uitgesloten dat Paul Washer het over verschil verbondsdoop-geloofsdoop gaat hebben.

Ik wil hem graag horen.
Ik vond het intervieuw gisteren in de krant heel mooi.
Radicaal. :super .

Maar ik ga er niet heen. :nonnon
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef:
mayflower schreef:
Marnix schreef:oke. Ik ben in ieder geval blij dat je je in deze discussie gemengd hebt. Bij gebrek aan baptisten heb ik hun standpunten maar even verdedigd. (niet als slap compromis om eenheid te bevorderen ofzo, ik vind het zelf een lastige discussie en vind dat beide standpunten goed Bijbels onderbouwd worden... :)
Beste Marnix, ik begrijp de moeilijkheid in deze discussie. Om eerlijk te zijn hou ik me op dit moment bewust wat buiten de discussie van de doop, want enkele op dit forum doen totaal geen recht aan de leer van de baptisten, en komen met uitspraken waarin het voor mij duidelijk is dat ik niet serieus wordt genomen, zoals men remonstrants zou zijn, of dat de doop na bekering (baptistenvisie) "jou" keuze voor God laat zien (arminiaans) en de kinderdoop laat Gods keuze voor jou zien, en zo is er nog meer.......
Ik snap het... ik heb geprobeerd dat wat uit te leggen. Mensen denken teveel vanuit hoe ze de doop zelf zien. De doop betekent: God kiest voor jou. Leer je de volwassendoop, dan leer je dus dat kinderen er niet bij horen en dat God past voor jou kiest als jij eerst voor Hem kiest etc. Ik hoop dat men dat denken, dat eigenlijk puur vanuit onwetendheid ontstaat, nog eens kwijtraakt. Dat zou de eenheid bevorderen, zonder slappe compromissen daarvoor te hoeven sluiten.
@ Mayflower. Ik heb ook nogal wat gepost in het doop-topic; hopelijk doel je niet op mij. Voor zover ik weet heb ik de controverse volwassendoop - kinderdoop nooit omschrijven als 'ik kies voor God' tegenover 'God kiest voor mij'. Ik ben met je eens dat er juist in deze discussies vaak met karikaturen wordt gewerkt. Anderzijds werken beide kanten dit wel zelf in de hand. Ik heb meer dan eens gesproken met mensen die baptist zijn, of er in elk geval naar neigen. En dan komt bij baptisten het aspect van: je keuze in het openbaar laten bekrachtigen door de doop, in geloofsgehoorzaamheid aan God, wel héél sterk naar voren. Hetzelfde geldt voor kinderdoop. In sommige preken krijg je wel heel sterk de indruk dat geloof en doop niet zo samenhangen, want ook kinderen liggen nog steeds dood in zonden en misdaden, doop of geen doop Of: door de kinderdoop ben je behouden, ongeacht hoe je daarna ook verder leeft. Enzovoorts. Dus daarom is het zo belangrijk om elkaars opvattingen in elk geval te respecteren als zijnde een opvatting, maar bovenal die opvatting wel eerlijk weer te geven, en niet een karikatuur gaan bestrijden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

uit het ND
'Simplisme Amerikaans christendom stuitend'

door onze redacteur Aldwin Geluk

Een filmpje op internet veranderde het leven van evangelist Paul Washer. Met zijn kritiek op het 'simplisme' van het Amerikaanse christendom en zijn pleidooi voor radicale levensheiliging roept hij veel reacties op: kritiek én herkenning. AMBT DELDEN - Paul Washer past niet in een hokje. Hij is weliswaar een 'succesvol' Amerikaans spreker, die de wereld over reist en overal op conferenties spreekt. Maar hij heeft geen 'bediening' die zijn naam draagt, houdt niet van megakerken en hij toont zich kritisch ten opzichte van zijn medechristenen. Hij schrijft boeken, maar die stelt hij gratis beschikbaar op het internet. ,,En ik rijd een twaalf jaar oude auto. Eigenlijk vind ik zelf ook niet dat ik op een Amerikaan lijk.''

Misschien nog wel opvallender: deze en volgende week is Washer in Nederland, om reformatorische jongeren - en ouderen - toe te spreken. Hoewel hij qua voorkomen en taalgebruik niet aansluit bij de reformatorische wereld - sterker nog: hij is kritisch over de kledingcodes die daar gelden - sluit zijn boodschap van afkeer van de zondige wereld behoorlijk aan bij die van bevindelijk-gereformeerden.

Toen Paul Washer in 2002 in Alabama als evangelist een zaal vol christelijke jongeren toesprak, wist hij nog niet dat deze toespraak zijn leven zou veranderen. Hij houdt zijn toehoorders voor dat één angst hem 's nachts wakker houdt: dat over honderd jaar de meerderheid van de aanwezige jongeren in de hel zal zijn. ,,Velen die Jezus Christus hebben beleden als Heer de eeuwigheid in de hel zullen doorbrengen.''

Hij doelde op mensen die in hun kerk te horen hebben gekregen dat het bidden van een simpel gebed met de vraag of Jezus in je hart wil komen, genoeg is om in de hemel te komen. Hij noemde dat ,,de grootste ketterij van het Amerikaanse christendom''. ,,Je vindt die gedachte nergens in de Schrift, of in de kerkgeschiedenis. Dit is iets van de laatste vijftig jaar. De Bijbel zegt dat alleen geloof in Jezus Christus, gevolgd door berouw en het afkeren van de zonde en een groeien in heiligheid je kunnen redden'', hield hij de jongeren voor.

Britney Spears
Washer voerde in Alabama een ronduit calvinistisch pleidooi voor levensheiliging en soberheid. ,,Als christen moet je niet willen lijken op Britney Spears. Je moet je afkeren van de wereld.''

Hij werd onderbroken door applaus, en zei: ,,Ik weet niet waarom jullie klappen, want ik heb het over jullie. Ik ben hier niet gekomen om 'amen' te horen of te worden toegejuicht, ik maak me zorgen over jullie.''

Direct na zijn toespraak kreeg Washer, oud-zendeling in onder meer Peru, al kritiek van de organisatoren. Ze vonden hem te scherp, te confronterend. De kritiek verstomde echter, en twee jaar lang hoorde hij weinig meer over de toespraak.

,,Totdat, op een dag, mijn kantoor werd overspoeld met mailtjes en telefoontjes van mensen van over de hele wereld, die te kennen gaven tot bekering te zijn gekomen na het bekijken en beluisteren van mijn toespraak.''

Het bleek dat iemand een videoregistratie daarvan onder de naam 'Shocking Youth Message' (schokkende boodschap voor jongeren) op de filmpjeswebsite Youtube had gezet, en dat die al duizenden keren was bekeken. Inmiddels zwerven er honderden versies van deze toespraak op het internet. En wordt Washer wereldwijd uitgenodigd om zijn boodschap van radicale bekering en levensheiliging te komen verkondigen.

,,Het simplisme van het Amerikaanse christendom is soms echt stuitend'', zegt hij tijdens een gesprek in Ambt Delden, waar hij dit weekend spreekt op een uitverkochte conferentie van stichting HeartCry, van evangelist Arjan Baan. Deze organisatie richt zich, onder meer met jongerenavonden, op geestelijke verdieping in de reformatorische gezindte.

,,Met het beantwoorden van drie vragen ben je in de gemiddelde Amerikaanse kerk al christen'', legt Washer uit. ,,Ben je een zondaar? Ja. Wil je graag naar de hemel? Ja. Bid je mee of Jezus in je hart wil komen? Ja? Dan heb je het eeuwige leven.''

Hij herinnert zich een kerkdienst uit zijn geboortedorp, waar een dertigjarige jongen die misdaden had gedaan, drugs had gebruikt en daarin had gehandeld, werd begraven. ,,Het stond als een paal boven dat hij in zonde leefde. En wat zei de voorganger? Prijs de Heer, want toen hij negen was heeft hij een gebedje gedaan en gevraagd of Jezus in zijn hart wilde komen. Dus we mogen weten dat hij nu in de hemel is.''

Washer kan deze benadering van bekering niet rijmen met wat hij leest in de Bijbel. ,,Een christen hoort een geheiligd leven te leiden, te breken met de zonde en te groeien in de vruchten van de Geest.''

Hij houdt onder meer de evangelicale kerkgroeibeweging ervoor verantwoordelijk dat de kerk ,,niet meer op principes van het Woord, maar op principes van het vlees is gebaseerd''. ,,Je ziet voorgangers van nieuwe kerken eerst aan de ongelovigen in de buurt vragen wat voor kerk zíj willen, om vervolgens op basis van hun wensen een gemeente te stichten. Dat kan niet anders dan een wereldse kerk worden.''

Van onder meer Bill Hybels van de Willow Creek-kerk is bekend dat hij zo zijn megakerk is begonnen. Washer: ,,Het gaat er niet om dat wij relevant zijn voor de wereld. Juist niet. Het evangelie staat tegenover deze wereld. Je moet het Bijbelse evangelie verkondigen, zelfs als niemand dat wil horen.''

Washers eigen kerk - eerst een ,,erg actieve baptistengemeente waarbij de voorganger alle methodes en programma's inzette om mensen erbij te krijgen'' - ging een paar jaar geleden 'om' en richtte zich naar de door hem gepropageerde principes. ,,Dan heb ik het onder meer over: zo preken dat mensen aan hun zonden worden ontdekt, een Bijbelse vorm van leiderschap, dus met ouderlingen en diakenen en het toepassen van kerkelijke tucht als mensen in zonde leven.''

Washer wordt in Amerika door sommigen versleten voor streng, dogmatisch en hypercalvinistisch. Op bezoek hier in Nederland, waar hij deze week onder meer sprak tijdens een avond op Urk, heeft hij gezien dat sommige - reformatorische - christenen hier nóg strenger zijn. ,,Die nodigen niet tot het evangelie, maar richten zich bijna volledig op zondebesef.''

Daarin kan hij zich niet vinden. ,,Ik geloof, met Spurgeon, in een ruime nodiging, in een warm calvinisme.''

Het viel hem in dezelfde kringen ook op dat er in Nederland een cultuur van zwarte pakken heerst onder voorgangers. Als de fotograaf zich aandient om een portret van hem te maken, vraagt hij verschrikt: ,,Zal ik een jasje aan trekken? Stellen mensen dat op prijs?''

Hij vertelt dat hij normaal gesproken liefst in een spijkerbroek loopt. ,,Zolang je kleding niet sensueel, extravagant of overdreven luxe is, is die Bijbels verantwoord. Veel ingewikkelder zou je het niet moeten maken. Christen-zijn zou moeten gaan over het vertegenwoordigen van de liefde van Christus, niet over het strikt volgen van regels.''
~~Soli Deo Gloria~~
memento

Bericht door memento »

M, hoe meer ik over deze man lees, des te sympathieker ga 'k 'm vinden...
Jongere

Bericht door Jongere »

memento schreef:M, hoe meer ik over deze man lees, des te sympathieker ga 'k 'm vinden...
Het is wel een baptist, hoor. ;)

Maar inderdaad, sympathiek artikel. Ik ben van plan om volgende week hem een keer te gaan beluisteren.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hij vertelt dat hij normaal gesproken liefst in een spijkerbroek loopt. ,,Zolang je kleding niet sensueel, extravagant of overdreven luxe is, is die Bijbels verantwoord. Veel ingewikkelder zou je het niet moeten maken. Christen-zijn zou moeten gaan over het vertegenwoordigen van de liefde van Christus, niet over het strikt volgen van regels.''
Eigenlijk wilde ik deze plakken in het topic van de leggings....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
memento schreef:M, hoe meer ik over deze man lees, des te sympathieker ga 'k 'm vinden...

Maar inderdaad, sympathiek artikel. Ik ben van plan om volgende week hem een keer te gaan beluisteren.
Houd ons op de hoogte. ;)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Jongere schreef:

Waar ?
Zelf hoop ik donderdag naar Hardinxveld te gaan.

Ondanks dat ik ook Memento's vragen deel eerder uit dit topic :
Memento schreef:Wat beweegt al die sprekers toch om duizenden kilometers te reizen...?

En wat beweegt al die organisaties om buitenlandse sprekers te vragen...?
Maar wat ik lees en hoor van deze prediker maakt me toch nieuwsgierig.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wilhelm schreef:Waar ?
Dinsdag en woensdag. Misschien donderdag ook maar dan. ;)
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
Wilhelm schreef:Waar ?
Dinsdag en woensdag. Misschien donderdag ook maar dan. ;)
Komt er ook nog een fanclub Paul Washer? :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Memento schreef:Wat beweegt al die sprekers toch om duizenden kilometers te reizen...?

En wat beweegt al die organisaties om buitenlandse sprekers te vragen...?
Tja, Nederland is tegenwoordig ook weer een zendingsland he.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 jun 2008, 08:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Heb hem gisteravond gehoord.
Mooie lezing/preek over de heiligheid van God
Hoor je niet zo vaak.
Vaak staat de mens centraal : hoe zondig hij wel niet is etc. etc.
Dit ging echt over God, hoe heilig en verheven Hij is......
Als je daar bij stil staat, kun je niet anders dan Hem aanbidden in verwondering.
Dat Hij de Machtige, Koning der Koningen met ons nietige zondaren van doen wil hebben....

Glorie aan God
helma

Bericht door helma »

Heb hem gisteravond gehoord;

heldere indringende boodschap

hij behandelde een paar hoofdstukken uit Hooglied en wat mij vooral trof was de verwondering waarmee hij sprak dat Gods liefde zich uitstrekt naar zondaren.
hij zei; we kunnen het wel eens hebben over onze liefde voor Jezus, daar zijn zoveel liedjes van. maar hoe zou ik zingen van mijn liefde voor Jezus die vaak zo onoprecht is en maar ten dele. Het is Zijn liefde die ik liever bezing. maar dan staat er in Hooglied dat de Bruidegom de liefde van Zijn bruid bezingt: Hoe schoon is uw uitnemende liefde, Mijn zuster, o bruid! Dat Hij Zich verlustigt in de liefde van Zijn kinderen....

En dat Hij geen gebreken ziet in Zijn bruid. Want dat Hij die Zelf weggedragen heeft aan het kruis. En als je er bij stil staat wat dát betekent dan verlang je niets anders meer dan voor Hém te leven. Om te leven naar Zijn Woord.

Zou er veel meer van kunnen vertellen, maar de cd's zijn maar 2,50 per stuk; ik zou zeggen: neem en luister
Plaats reactie