Thuis lezen

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Er zijn preken van de GB te beluisteren bij meetingpoint.
http://www.meetingpoint.org/
Zie bij preken. Deze kunnen worden gedownload (bij mij duurt dat een half uur) en ze kunnen dan op elk moment worden beluisterd. Het zijn preken van anderhalf uur.
Misschien een idee voor de thuislezers.
Als ze het dan niet eens zijn, dan horen we het wel.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Omdat de discussie 'thuislezen' en 'verbond' door elkaar ging lopen heb ik deze gesplist en heb ik een andere topic geopend 'genadeverbond en/of verbond der besnijdenis'. Deze is te vinden onder theologie.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Thuislezers,

Ik haal een stukje van Caspar Olevianus aan:
â€
Memory

Bericht door Memory »

Duidelijk stukje en tevens je boodschap!

Ik wil evenwelwat kanttekeningen plaatsen (misschein wel handig om boek en blz. weer te geven, want ik interesseer me er wel voor):

- Hoe moet ik de heilige algemene christelijke kerk zien? Als 1 ware kerk(verband) of kunnen meerdere kerkverbanden de heilige algemene christelijke erk zijn?
Bij mijn weten is de kerkelijke situatie nu totaal verschillend en niet te vergelijken met de kerk van Reformatie. Het beroerde is dat kerkelijk Nederland uiteen valt in zoveel delen met bijbehorende leeropvattingen. Waarom vinden wij wel overeenstemming met de hieronder vorige post genoemde punten bij oudvaders.
Een ieder is schuldig zich te voegen bij de ware kerk? Inderdaad, maar dan moeten bijv. de Sacramenten wel wettig bedient worden als kerk(verband)

- Wij verachten en verwerpen de kerk niet, volstrekt niet. Mijn ouders hebben met node ons als kinderen niet laten dopen en zeker niet uit een onverschilligheid, wat Olevianus hier bedoelt.

Ik vind het persoonlijk i.i.g. geen nietswaardige oorzaak dat mijn ouders uit de kerk gestapt zijn. Herlees mijn eerder genoemde punten. Heb ik het mis?
Kun je ontkennen dat (de meeste van) deze punten in de relatie kerk nu en kerk Reformatie wel eens aardig wat zou kunnnen verschillen in de diverse kerkverbanden?
england

Bericht door england »

Hoe zit dat met de 'gemeenschap der heiligen' en met kerkelijke tucht? Ook positieve tucht bedoel ik dan, wie let er op de leer en leven in een gezin, is er niet snel of makkelijker sprake van verarming?

Nog klein onbelangrijk puntje, maar zou je in een kerk wel een hoed op doen?

Hoe zit dat met beinvoelden van een plaatselijke kerk? En hoe zit dat met evangeliseren, en iets uitdragen naar anderen, en elkanders lasten dragen...? Wordt je kringetje niet heel erg klein?
madelief

Bericht door madelief »

Thuis lezen dat vind ik niets. Het is belangrijk om naar de samenkomst te gaan en met andere christenen te praten over het geloof.
Zo kun je leren van elkaar, want iemand anders kijkt er ook weer anders tegen aan. Zelfs in Noorwegen ben ik naar de kerk gegaan. Ze hebben de hele dienst vertaald in het Engels voor ons. Kijk dat is geweldig. En als we hadden gebeld dan hadden ze soep en brood gemaakt voor ons zodat we konden blijven eten.
Dat maak je niet mee als je thuis leest...........
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door england
Hoe zit dat met de 'gemeenschap der heiligen' en met kerkelijke tucht? Ook positieve tucht bedoel ik dan, wie let er op de leer en leven in een gezin, is er niet snel of makkelijker sprake van verarming?
Ik wil nog even reageren op deze topic, omdat ik nu pas weer langdurig op het forum kan verblijven i.v.m. studie. Het is evenwel niet mijn bedoeling deze kwestie weer op te rakelen.

Komt de gemeenschap der heiligen dan uitsluitend alleen voor in de kerk? Kerkelijke tucht is niet van toepassing op de thuislezer. Maar ik snap terdege wat je bedoelt. Een lid van een kerk kan dwalen of in zonde vallen, waarna hij/zij gevraagd wordt schuld te bekennen en terug te keren van zijn of haar weg. Terwijl het hoofd van een thuislezend gezin niet onder de tucht gesteld kan worden om d.m.v. de maatregelen terug te keren van zijn weg. Dit is zeker een verarming en deze gedachte is een bron van voortdurende zorg. "Sta ik in de lijn van de oudvaders uit de (Nadere)Reformatie? En "kan ik dit overdragen"

Maar wat nu als een hele kerk dwaalt, je hebt het nu wel over de tucht in de kerk, maar is die wel in z'n geheel en in de juiste proporties aanwezig? Dat vraag ik me dan af.
Nog klein onbelangrijk puntje, maar zou je in een kerk wel een hoed op doen?

Hoe zit dat met beinvoelden van een plaatselijke kerk? En hoe zit dat met evangeliseren, en iets uitdragen naar anderen, en elkanders lasten dragen...? Wordt je kringetje niet heel erg klein?
Valt wel mee hoor. Tegenwoordig wordt het als een must en eerste doelstelling gezien om te evangeliseren en 'iets' uit te dragen naar anderen.
Begin eerst maar eens in te reformeren in het gezin
Draag de (doop)opvatting(en) maar over van de (Nadere) Reformatoren zoals Ursinus, Olevianus, Witsisus en Calvijn aan de kinderen.

[Veranderd op 2/9/02 door Memory]
Leo

Bericht door Leo »

Misschien is het wel handig om eerst duidelijk te hebben wat gemeenschap der heiligen precies is.

Verder kan het handig zijn om na te denken wat de samenkomst van de Ekklesia precies inhoudt.

Dan kan het nog een verrijking zijn om artikel 29 van de NGB te lezen, over de ware en valse kerk.

Verder heb ik nog nooit een thuislezer gehoord die blij was met deze noodoplossing, maar nu heb ik er ook nog niet zoveel gehoord, dus dat kan aan mij liggen.

Ook staat er niet in de Bijbel dat het Woord gepreekt moet worden door een dominee, want het woord dominee komt in de Bijbel niet voor.
Misschien dus nog handig om te bekijken wat de Bijbel hier over zegt.

Als laatste kan het nuttig zijn om eens te bezien welke combinatie van mensen Paulus bedoelde met de Ekklesia.
Nee, ik geef de vertaling van dat woord nog niet, want dan is meteen duidelijk wat Paulus er mee bedoelde.

O, en wat is tucht precies en waar is het voor bedoeld?
Wie oefent het uit en met welk doel?

Maar goed, als in onze woonplaats
in de Kerk (vergadering van ware Christgelovigen....toch??)

1. de leer recht wordt gepredikt
2. de sacramenten recht worden bediend
3. de tucht recht wordt uitgeoefend

dan MOGEN we ons daar niet van afscheiden.
Wie dat wel doet snijdt zich af van de genademiddelen en dus van de genade (Calvijn vrij vertaald)

Toch zijn het nogal een voorwaarden om te voldoen aan de definitie van 'ware Kerk' die onze vaderen hebben opgesteld.
WSO

Bericht door WSO »

Grappig. De één forumt niet meer vanwege studie. De ander forumt weer vanwege studie......

De thuisleesdiscussie loopt vast op de vraag: wat is de ware kerk in het kader van de NGB. Als je een discussie wilt voeren of de NGB een juiste definitie geeft, leo, moet dat in een ander topic, lijkt me. Thuislezers en kerkgangers zijn het namelijk niet oneens over de NGB.
roseline

Bericht door roseline »

Waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar ben Ik in hun midden, zegt Jezus.

Thuislezen kan een noodoplossing zijn en er is soms geen andere keus als je niet de geloofsgemeenschap of kerk kunt vinden waarin volgens jou recht en waar gepredikt wordt.

Je bent aangesloten bij het Lichaam van Christus, DE gemeente, en niet bij 'een gemeente' of 'een kerk'. Een gelovige zoekt meestal gelovigen op omdat hij opbouw nodig heeft, maar dit kan ook in de thuissituatie of in thuissamenkomsten gebeuren.

Je hoeft geen 'lid' te zijn van een instantie die claimt het lichaam van Christus te zijn, immers, we weten allemaal dat het lichaam van Christus niet slechts uit één kerk of geloofsgemeenschap bestaat, en dat ook lang niet iedereen die aangesloten is bij een willekeurige kerk of gemeente ook werkelijk een lid van het lichaam is.

Niettemin is het heel opbouwend om een bijeenkomst van gelijkgezinden te bezoeken - als je die gelijkgezinden ook vindt :)

Groetjes, Rose.
Memory

Bericht door Memory »

Ik denk Leo dat jij als geen ander weet wat thuislezen exact is en de diverse motieven daarvoor. (of ik moet me heel erg sterk vergissen)
Leo

Bericht door Leo »

Je vergist je niet sterk, en ik drukte mij 'enigszins' cynisch uit...

Ik stelde mijn vragen als een spiegel aan degenen die het (denken te) weten.

Alleen het antwoord op al deze vragen blijft tot nu toe uit.

In tegenstelling tot WSO denk ik dat JUIST de visie op de 'kerk' (ook dit woord komt vermoedelijk niet in de Bijbel voor) bepalend is voor al dan niet 'opgaan'.

Als 'ergens' wordt voldaan aan de beschrijving die de NBG aan de ware kerk (weer dat woord) geeft dan horen we daar thuis.

Niet ik stel de lat zo hoog, dat hebben onze vaderen gedaan, op grond van het Woord.

Ik denk dat we het eens zijn, een 'thuislezer' die daarmee tevreden is leeft ver van Jezus af. Een kerkganger die tevreden is met de situatie in onze 'reformatorische' kerken die leeft ver van Jezus af.

Laat ons gebed zijn of de Heere bij elkaar brengt degenen die bij elkaar horen.

Dan komt de scheiding tussen dien die God dient en dien die God niet dient vanzelf openbaar.

Er komt een dag dat alle knie voor Hem zal buigen. Dan zullen aan de kant van de schapen degenen die Jezus liefhebben vrijwillig voor Hem buigen, of het nu thuislezers, arminianen, refo's, evangelischen of wat dan ook zijn.
Hoe erg hun dwalingen ook waren, als hun zonden gewassen zijn door het Bloed, dan zijn ze vrijgekocht!

Het geeft tevens aan hoe vreselijk deze termen zijn. Want we kijken nu eerst naar de denominatie waar iemand thuishoort, maar we vergeten te kijken naar het meest-belangrijke; heeft iemand Jezus lief of niet.

Verder sluit ik me aan bij de postings van Rose over dit onderwerp.

We zijn niet zomaar een 'kerk' of een 'systeem', maar we zijn Jezus' vrienden, als we doen wat Hij ons gebiedt.
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door Leo
Mee eens!
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Thuis lezen

Bericht door Bert Mulder »

lees op dit onderwerp Calvijn eens, in zijn 3e preek over Psalm 27...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Re: Thuis lezen

Bericht door Mara »

Waar zijn al deze forumleden gebleven :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie