Kerkbouw GG Gouda

caprice

Re: Kerkbouw GG Gouda

Bericht door caprice »

albion schreef:
Hendrikus schreef: Het komt vaker voor, zeker als men in een nieuwbouwkerk streeft naar een goede akoestiek. Wageningen GG had een prima akoestiek, maar de mensen klaagden dat ze de dominee niet konden verstaan. Dan worden er maatregelen getroffen. Nu kan men de dominee wél verstaan, maar de akoestiek is vakkundig om zeep geholpen. Ik houd m'n hart vast voor Gouda...

Toch zou het moeten kunnen. We hebben toch ook historische kerkgebouwen waar je de dominee wél kunt verstaan? Waarom zou het dan in een nieuwbouwkerk niet kunnen?
Kwestie van vakmanschap... :huhu
Inderdaad. En verder staat het Woord voorop. Dat moet als eerste verstaanbaar zijn. Of dat orgel na het loslaten van de toetsen nu wat langer te beluisteren is, of een paar seconden korter, dat doet er niet toe (dan is er tenminste weer extra tijd over om te preken).
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:Na bijna een jaar getob is afscheid genomen van de leverancier van de geluidsinstallatie. Deze kon blijkbaar geen oplossing bieden.
Nu gaat een ander bedrijf het proberen.
Wat was het probleem?
Het is niet gelukt de dominee verstaanbaar te maken gedurende de hele dienst en voor alle hoorders.

Refo, kerk jij bij de GG in Gouda?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
refo

Bericht door refo »

De nieuwe leverancier heeft er wel kijk op, geloof ik. Er zijn nu tweemaal proefopstellingen geweest. Vorige week 's morgens was het prut. Het geluid fladderde alle kanten op. 's Middags leek het beter, maar de koster beweerde dat er niets was veranderd. Vreemd.

Gisteren was het preeklezen en het leek me dat het geluid goed onder controle was. Maar: een leespreek op één dreun en een stilstaande ouderling is nog wel weer anders dan een bewegende predikant met stembuigingen.

Opvallend was dat er 's morgens een technicus aanwezig was. Lagarde wilde of mocht dat nooit op zondag, maar ik denk dat je er niet aan ontkomt om er een aantal keren iemand bij te hebben. Bovendien: zo hoort zo'n man ook nog eens wat goeds. Hij zag er niet uit als een trouw kerkganger, hoewel z'n broeke en t-shirt diepzwart waren.
(Maar of hij de finesses van een vergeestelijking van de geschiendenis van Eliezer, Rebekka's en Izak heeft begrepen en doorhad wat dat voor hem nou betekende is me een vraag)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
caprice

Bericht door caprice »

Niet even aangesproken dan, uit de kerk?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Ben pas bij jullie in de kerk geweest.
Je zou er bijhorend van worden... Wat een geluid... :nonnon
Hopen dat het snel verbetert. Want dit duurt dan dus al meer dan een jaar. Lijkt me niet prettig.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:En verder staat het Woord voorop. Dat moet als eerste verstaanbaar zijn. Of dat orgel na het loslaten van de toetsen nu wat langer te beluisteren is, of een paar seconden korter, dat doet er niet toe (dan is er tenminste weer extra tijd over om te preken).
Ja, die extra halve seconde, dat tikt lekker aan :bobo

Net als die dominees die te lang preekten en dan bij de laatste psalm zeiden "zonder voor- of naspel". Alsof die paar tellen voor- en naspel goed konden maken wat ze zelf te lang van stof waren geweest...
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Bovendien: zo hoort zo'n man ook nog eens wat goeds. Hij zag er niet uit als een trouw kerkganger, hoewel z'n broeke en t-shirt diepzwart waren.
(Maar of hij de finesses van een vergeestelijking van de geschiendenis van Eliezer, Rebekka's en Izak heeft begrepen en doorhad wat dat voor hem nou betekende is me een vraag)
Zulk een (ver-) oordelen ben ik van jou niet gewend.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:En verder staat het Woord voorop. Dat moet als eerste verstaanbaar zijn. Of dat orgel na het loslaten van de toetsen nu wat langer te beluisteren is, of een paar seconden korter, dat doet er niet toe (dan is er tenminste weer extra tijd over om te preken).

Net als die dominees die te lang preekten en dan bij de laatste psalm zeiden "zonder voor- of naspel". Alsof die paar tellen voor- en naspel goed konden maken wat ze zelf te lang van stof waren geweest...
Ach, ik erger me ook wel eens aan organisten die, als een dominee te lang heeft gepreekt, ook nog eens een voor en naspel ten gehore brengen. Dan denk ik: zit je daar nu voor jezelf, voel je nu helemaal niet aan wat de gemeente op dat moment wil (naar huis, hoe mooi de preek ook was)?
Lassie

Bericht door Lassie »

Wat maakt het nou uit of je iets langer in de kerk zit?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:

Ach, ik erger me ook wel eens aan organisten die, als een dominee te lang heeft gepreekt, ook nog eens een voor en naspel ten gehore brengen. Dan denk ik: zit je daar nu voor jezelf, voel je nu helemaal niet aan wat de gemeente op dat moment wil (naar huis, hoe mooi de preek ook was)?
Er wordt nog wel eens gebeden "dat alle dingen met orde en ere mogen geschieden". Daar hoort bij dat de organist z'n voorspel ordelijk kan maken, niet te lang (Huygens geeft een redelijke norm aan, met "Thien off twintich min of meer maten vooruyt". Naspelen zijn overbodig, een accoordwisseling is voldoende.
Maar daar hoort ook bij dat de dominee de tijd in de gaten houdt. Alle dingen met orde en ere, ook de lengte van de preek.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:Wat maakt het nou uit of je iets langer in de kerk zit?
Het kan zijn, dat je na de kerkdienst nog andere verplichtingen hebt.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Als je de zondag zo strak volplant, is het niet echt een rustdag meer...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Als je de zondag zo strak volplant, is het niet echt een rustdag meer...
Dat hoeft niet altijd.
Je kan denken aan verpleegsters, die na afloop moeten werken. Of aan moeders die borstvoeding geven.
Ik noem zomaar wat.
Dan is het handig als je een beetje van de tijd op aan kan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:

Er wordt nog wel eens gebeden "dat alle dingen met orde en ere mogen geschieden". Daar hoort bij dat de organist z'n voorspel ordelijk kan maken, niet te lang (Huygens geeft een redelijke norm aan, met "Thien off twintich min of meer maten vooruyt". Naspelen zijn overbodig, een accoordwisseling is voldoende.
Maar daar hoort ook bij dat de dominee de tijd in de gaten houdt. Alle dingen met orde en ere, ook de lengte van de preek.
Ja, daar ben ik ook voor. Anderzijds kan het weleens uitlopen bij de bediening van de sacramenten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Ja, daar ben ik ook voor. Anderzijds kan het weleens uitlopen bij de bediening van de sacramenten.
En niets irritanter dan een organist die dan nodeloos de boel zit te rekken, dat ben ik volledig met je eens.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie