Ds. Du Marchie van Voorthuizen

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Is verdoemen en vervloeken hetzelfde dan?
Verdoemen heeft 2 betekenissen (aldus VanDale):
1 voor eeuwig veroordelen
2 vervloeken

Betekenis 1 (voor eeuwig veroordelen) kan geen mens.
Dus in deze context moet het betekenis 2 zijn.
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:Is verdoemen en vervloeken hetzelfde dan?
In dit verband/deze tekst wel. Want als God je vervloekt dan ben je verdoemd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Romeinen 8:1 (verdoemenis) grondtaal: --> katakrima (downjudgement in 't Engels)
1 Korinthe 13:22 (vervloeking) grondtaal: --> anathema (wat niet letterlijk vertaald wordt)

In de grondtaal wordt hier niet tweemaal hetzelfde woord gebruikt. Wat mij bij de vraag brengt wat het verschil is tussen beide woorden? Anyone...?
albion

Bericht door albion »

Adelbach schreef:Droevige en onbijbelse uitspraak!
Heb je al wakker van gelegen dat je een verdoemde bent?
Als je hier iets van inleeft praatje er niet zo makkelijk over.
Ds. du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr.Geref.Kerken is gestapt.
Hij is eenzijdig gaan preken omdat hij zoveel hoorde wat niet waar was als hij thuis 'het volk' ontving. Want er kwamen heel wat op bezoek die koffie kwamen drinken en bleven eten.(vooral op bid- en dankdagen) en dan met elkaar over de godsdienst spraken.

Zoals jij het zegt komt het bij mij over dat de waarheid alleen in de Chr. Ger. Kerken te vinden is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

albion schreef:
Ds. du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr.Geref.Kerken is gestapt.
Hij is eenzijdig gaan preken omdat hij zoveel hoorde wat niet waar was als hij thuis 'het volk' ontving. Want er kwamen heel wat op bezoek die koffie kwamen drinken en bleven eten.(vooral op bid- en dankdagen) en dan met elkaar over de godsdienst spraken.

Zoals jij het zegt komt het bij mij over dat de waarheid alleen in de Chr. Ger. Kerken te vinden is.
-eenzijdigheid is niet goed, al kan het een begrijpelijke reactie zijn
-geen dingen lezen die niet gezegd worden (ik lees nergens dat Adelbach de CGK op een voetstuk zet)
freek

Bericht door freek »

Het topic is niet helemaal geworden wat ik ervan verwacht had :roll:

Van mij mag de zaak dicht. Ik heb toch weinig zinnige antwoorden op m'n vragen gehad.
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:
albion schreef:

-geen dingen lezen die niet gezegd worden (ik lees nergens dat Adelbach de CGK op een voetstuk zet)
Ds. Du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr. Geref. Kerken is gestapt. Deze opmerking is echt positief wou je zeggen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

albion schreef:
Mister schreef:
albion schreef:

Ds. Du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr. Geref. Kerken is gestapt. Deze opmerking is echt positief wou je zeggen.
Nogmaals: lees nou geen dingen die er niet staan!

Natuurlijk hoef je dat geen positieve opmerking te vinden. Maar dat geeft jouw nog niet het recht om Adelbach te beschuldigen van het op een voetstuk zetten van de CGK.

Afbeelding
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Ik zet de CGK helemaal niet op een voetstuk, want ook daar is veel aan de hand wat niet Bijbels is.
Ds. C. Smits heeft gezegd dat ds. Du Marchie in 'uiterste' is gaan preken. Hij was het hier helemaal niet mee eens.
Hel en verdoemenispreken maken een mens keihard en onverschilig.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Albion schreef:Wat staat er in Openbaringen? Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood. Wat een uitspraak!!!
Dat was ook een gemeente van Christus! Mag dat wel, memento?
De Geest (die die tekst heeft laten optekenen) kent de harten, een predikant niet. Wij (dus ook een predikant, hoe rechtzinnig en geliefd hij ook wezen mag) moeten voor een christen aannemen een ieder die zich als zodanig voordoet, en wiens leer en leven niet strijdig is met de waarheid (aldus de Dordtse Leerregels).
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

albion schreef:
Wilhelm schreef: Wat ik "van horen zeggen" heb is het wel zo dat hij in zijn prediking de reformatorische lijn volgt dat hij absoluut geen gronden legt buiten Christus.
De visie dat er leven zou kunnen zijn zonder Christus kennis, en dat deze stand in het leven bepreekt zou moeten worden, daar schijn Du Marchie het niet mee eens te zijn.

degenen die dit van hem zeggen hebben hem nooit begrepen. :|
Wilhelm schreef:Ben jij het daar dan niet mee eens ?
Albion, op bovenstaande posting van gister heb ik nog geen antwoord gehad.
Zou je dit alsnog willen toelichten ?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik heb eens een mooi boekje gelezen over deze predikant, helaas weet ik de titel niet maar het door ene Florijn geschreven.
De moeite waard om te lezen en daaraan denkende is dit topic idd wel een beetje anders als de werkelijkheid wat deze man betreft.
Dat hij cru is uitspraken kon zijn is een waarheid, maar dat hij volmondig het Evangelie verkondigde is eveneens een waarheid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Albion schreef:Wat staat er in Openbaringen? Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood. Wat een uitspraak!!!
Dat was ook een gemeente van Christus! Mag dat wel, memento?
De Geest (die die tekst heeft laten optekenen) kent de harten, een predikant niet. Wij (dus ook een predikant, hoe rechtzinnig en geliefd hij ook wezen mag) moeten voor een christen aannemen een ieder die zich als zodanig voordoet, en wiens leer en leven niet strijdig is met de waarheid (aldus de Dordtse Leerregels).
MIsschien waren er wel geen avondmaalgangers in de kerk. Ik geloof ook wel dat deze dominee niet altijd even geschikte, op een zilverschaal gewogen, politiek correcte uitspraken deed, maar ja, niet zo allergisch. Ik weet niet eens of hij dit wel echt gezegd heeft.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

"Ontsloten verleden" is de titel van het boekje.
Is geschreven door B. Florijn.

:wink:
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:"Ontsloten verleden" is de titel van het boekje.
Is geschreven door B. Florijn.

:wink:
Helder, helemaal compleet zo. :wink:
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gesloten