Verdoemen heeft 2 betekenissen (aldus VanDale):Mister schreef:Is verdoemen en vervloeken hetzelfde dan?
1 voor eeuwig veroordelen
2 vervloeken
Betekenis 1 (voor eeuwig veroordelen) kan geen mens.
Dus in deze context moet het betekenis 2 zijn.
Hij is eenzijdig gaan preken omdat hij zoveel hoorde wat niet waar was als hij thuis 'het volk' ontving. Want er kwamen heel wat op bezoek die koffie kwamen drinken en bleven eten.(vooral op bid- en dankdagen) en dan met elkaar over de godsdienst spraken.Adelbach schreef:Droevige en onbijbelse uitspraak!
Heb je al wakker van gelegen dat je een verdoemde bent?
Als je hier iets van inleeft praatje er niet zo makkelijk over.
Ds. du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr.Geref.Kerken is gestapt.
-eenzijdigheid is niet goed, al kan het een begrijpelijke reactie zijnalbion schreef:Hij is eenzijdig gaan preken omdat hij zoveel hoorde wat niet waar was als hij thuis 'het volk' ontving. Want er kwamen heel wat op bezoek die koffie kwamen drinken en bleven eten.(vooral op bid- en dankdagen) en dan met elkaar over de godsdienst spraken.Adelbach schreef:Droevige en onbijbelse uitspraak!
Ds. du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr.Geref.Kerken is gestapt.
Zoals jij het zegt komt het bij mij over dat de waarheid alleen in de Chr. Ger. Kerken te vinden is.
Ds. Du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr. Geref. Kerken is gestapt. Deze opmerking is echt positief wou je zeggen.Mister schreef:-eenzijdigheid is niet goed, al kan het een begrijpelijke reactie zijnalbion schreef:Hij is eenzijdig gaan preken omdat hij zoveel hoorde wat niet waar was als hij thuis 'het volk' ontving. Want er kwamen heel wat op bezoek die koffie kwamen drinken en bleven eten.(vooral op bid- en dankdagen) en dan met elkaar over de godsdienst spraken.Adelbach schreef:Droevige en onbijbelse uitspraak!
Zoals jij het zegt komt het bij mij over dat de waarheid alleen in de Chr. Ger. Kerken te vinden is.
-geen dingen lezen die niet gezegd worden (ik lees nergens dat Adelbach de CGK op een voetstuk zet)
Nogmaals: lees nou geen dingen die er niet staan!albion schreef:Ds. Du Marchie is eenzijdig gaan preken nadat hij uit de Chr. Geref. Kerken is gestapt. Deze opmerking is echt positief wou je zeggen.Mister schreef:-eenzijdigheid is niet goed, al kan het een begrijpelijke reactie zijnalbion schreef:Hij is eenzijdig gaan preken omdat hij zoveel hoorde wat niet waar was als hij thuis 'het volk' ontving. Want er kwamen heel wat op bezoek die koffie kwamen drinken en bleven eten.(vooral op bid- en dankdagen) en dan met elkaar over de godsdienst spraken.Adelbach schreef:Droevige en onbijbelse uitspraak!
-geen dingen lezen die niet gezegd worden (ik lees nergens dat Adelbach de CGK op een voetstuk zet)
De Geest (die die tekst heeft laten optekenen) kent de harten, een predikant niet. Wij (dus ook een predikant, hoe rechtzinnig en geliefd hij ook wezen mag) moeten voor een christen aannemen een ieder die zich als zodanig voordoet, en wiens leer en leven niet strijdig is met de waarheid (aldus de Dordtse Leerregels).Erasmiaan schreef:Dat was ook een gemeente van Christus! Mag dat wel, memento?Albion schreef:Wat staat er in Openbaringen? Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood. Wat een uitspraak!!!
albion schreef:Wilhelm schreef: Wat ik "van horen zeggen" heb is het wel zo dat hij in zijn prediking de reformatorische lijn volgt dat hij absoluut geen gronden legt buiten Christus.
De visie dat er leven zou kunnen zijn zonder Christus kennis, en dat deze stand in het leven bepreekt zou moeten worden, daar schijn Du Marchie het niet mee eens te zijn.
degenen die dit van hem zeggen hebben hem nooit begrepen. :|
Albion, op bovenstaande posting van gister heb ik nog geen antwoord gehad.Wilhelm schreef:Ben jij het daar dan niet mee eens ?
MIsschien waren er wel geen avondmaalgangers in de kerk. Ik geloof ook wel dat deze dominee niet altijd even geschikte, op een zilverschaal gewogen, politiek correcte uitspraken deed, maar ja, niet zo allergisch. Ik weet niet eens of hij dit wel echt gezegd heeft.memento schreef:De Geest (die die tekst heeft laten optekenen) kent de harten, een predikant niet. Wij (dus ook een predikant, hoe rechtzinnig en geliefd hij ook wezen mag) moeten voor een christen aannemen een ieder die zich als zodanig voordoet, en wiens leer en leven niet strijdig is met de waarheid (aldus de Dordtse Leerregels).Erasmiaan schreef:Dat was ook een gemeente van Christus! Mag dat wel, memento?Albion schreef:Wat staat er in Openbaringen? Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt dat gij leeft, en gij zijt dood. Wat een uitspraak!!!