J. Mastenbroek schreef:Ze heeft de zondag voor Pasen belijdenis gedaan in de eeuwenoude Dorpskerk. Op Palmpasen, zoals men dat daar noemt. Zij, een jonge vrouw van 22 jaar. Waarom? Ze was er aan toe, ze wilde haar geloof een plaats geven.
Het klinkt beter dan de vraag van een GG dominee aan mijn zwager van 21: waarom zit je niet op de belijdenis-catechisatie? Op zich een goede vraag, maar als die elk jaar na je 19e gevraagd word lijkt dat toch op niet weten wat belijdenis nu eigenlijk inhoud.
J. Mastenbroek schreef:Maar ziet u de afglijding? En als deze jonge vrouw straks trouwt en kinderen krijgt… dan zullen ze naar de mens gesproken niet terugkeren naar de kerk van de overgrootouders. Dat is een gepasseerd station.
Die kans is klein ja, maar ligt dat aan de kleinkinderen? Ik kom uit die kerk en heb in het geheel niets tegen de GG, maar de kans dat ik terug zou keren is nihil. Waarom? Omdat ik dan schuldbelijdenis moet afleggen. En daar ik nergens aan schuldig ben of voel in dit geval klopt dat volgens mij niet en sluit die kerk de terugkeer zelf af.