Evangelisch

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:
Hendrikus schreef:
Gian schreef:Is dat het stuk van Ds de Heer Wilhelm?
Volgens mij heb ik dit al eerder gelezen.
Dat zal dus geen scan uit de SB zijn.
Het is een scan van een gedeelte van het artikel uit de laatste SB.
Dan bezorgde dat artikel me een déja-vu, waarschijnlijk op basis van juistgeciteerd Mastenbroekverhaal :cry:
memento

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:Dan bezorgde dat artikel me een déja-vu, waarschijnlijk op basis van juistgeciteerd Mastenbroekverhaal :cry:
Ik hoop dat het 'onderzoek' van ds. de Heer verder gaat dan het lezen van dat verhaal van dhr. Mastenbroek...
Andreas

Bericht door Andreas »

J. Mastenbroek schreef:Ze heeft de zondag voor Pasen belijdenis gedaan in de eeuwenoude Dorpskerk. Op Palmpasen, zoals men dat daar noemt. Zij, een jonge vrouw van 22 jaar. Waarom? Ze was er aan toe, ze wilde haar geloof een plaats geven.
Het klinkt beter dan de vraag van een GG dominee aan mijn zwager van 21: waarom zit je niet op de belijdenis-catechisatie? Op zich een goede vraag, maar als die elk jaar na je 19e gevraagd word lijkt dat toch op niet weten wat belijdenis nu eigenlijk inhoud.
J. Mastenbroek schreef:Maar ziet u de afglijding? En als deze jonge vrouw straks trouwt en kinderen krijgt… dan zullen ze naar de mens gesproken niet terugkeren naar de kerk van de overgrootouders. Dat is een gepasseerd station.
Die kans is klein ja, maar ligt dat aan de kleinkinderen? Ik kom uit die kerk en heb in het geheel niets tegen de GG, maar de kans dat ik terug zou keren is nihil. Waarom? Omdat ik dan schuldbelijdenis moet afleggen. En daar ik nergens aan schuldig ben of voel in dit geval klopt dat volgens mij niet en sluit die kerk de terugkeer zelf af.
Laatst gewijzigd door Andreas op 17 dec 2007, 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.
BJD

Bericht door BJD »

Wilhelm schreef
Een nuancering : het is niet de boodschap maar de stijl die ik niet waardig vind
Ik krijg zowat bij elk artikel in de SB zulke kriebels. Niet dat ze nou nooit een punt hebben maar die stijl, dat belerende. Maar ondertussen zelf de problemen in je eigen kerkverband niet onderkennen... Ik heb de SB na jaren van irritatie dan ook maar opgezegd
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Dat verhaaltje van ds. de Heer doet met trouwens meer denken aan een wat linkse Gereformeerde Bond of Confessionele hervormde gemeente, dan aan een evangelische gemeente.
Inderdaad. Bij de bond in Gouda gaat het ook zo (en daar heb ik ook grote moeite mee, vandaar dat ik GG ben geworden), maar om dat nou 'evangelisch' te noemen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 17 dec 2007, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Hendrikus schreef:Dan bezorgde dat artikel me een déja-vu, waarschijnlijk op basis van juistgeciteerd Mastenbroekverhaal :cry:
Ik hoop dat het 'onderzoek' van ds. de Heer verder gaat dan het lezen van dat verhaal van dhr. Mastenbroek...
Ik heb het (inleidende) stuk inmiddels gelezen.
Ik wil mijn oordeel over de inhoud opschorten tot ik de vervolgen ook heb kunnen lezen.
De toonzetting geeft nog niet veel hoop, maar laat ons afwachten.

We moeten (denk ik) wel voorzichtig zijn met kritiek op de kritiek.
Karsten

Bericht door Karsten »

Het is wachten op Adrianus of Erasmiaan om een tegenwicht op dit punt in te brengen?
Josephus

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:We moeten (denk ik) wel voorzichtig zijn met kritiek op de kritiek.
Hoe bedoel je dat?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Karsten

Bericht door Karsten »

Josephus schreef:
jvdg schreef:We moeten (denk ik) wel voorzichtig zijn met kritiek op de kritiek.
Hoe bedoel je dat?
Heb jij kritiek op de kritiek op de kritiek op de kritiek?
jvdg

Bericht door jvdg »

Josephus schreef:
Hoe bedoel je dat?
Dat we niet bij voorbaat al zoeken naar kritiek op de kritiek van de scribent.
Ik meen die voorbarigheid in een aantal postings te bespeuren.
Josephus

Bericht door Josephus »

Karsten schreef:
Josephus schreef:
Hoe bedoel je dat?
Heb jij kritiek op de kritiek op de kritiek op de kritiek?
Nog niet. Ik zit nog in de vragenstelfase. :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Karsten schreef:Het is wachten op Adrianus of Erasmiaan om een tegenwicht op dit punt in te brengen?
Ik wil wel even in die behoefte voorzien. :wink:

De argumentatie van ds. De Heer is inderdaad niet zo heel erg sterk. Maar dit is ook nog slechts een inleidend artikel.

Wel signaleert hij heel duidelijk het probleem van de evangelische gezindte, namelijk het ontkennen van de doodstaat van de mens. Geloven is eigenlijk alleen maar een kwestie van dankbaar zijn. Men heeft geen enkele notie van het stuk der ellende en dus eigenlijk ook niet van de verlossing. Men heeft zelf voor Jezus gekozen en is alleen nog maar dankbaar dat die keuze mogelijk was.
Die oppervlakkigheid is een enorme bedreiging voor de reformatorische gezindte, zo merkt ds. De Heer terecht op.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Karsten schreef:Het is wachten op Adrianus of Erasmiaan om een tegenwicht op dit punt in te brengen?
Ik wil wel even in die behoefte voorzien. :wink:

De argumentatie van ds. De Heer is inderdaad niet zo heel erg sterk. Maar dit is ook nog slechts een inleidend artikel.

Wel signaleert hij heel duidelijk het probleem van de evangelische gezindte, namelijk het ontkennen van de doodstaat van de mens. Geloven is eigenlijk alleen maar een kwestie van dankbaar zijn. Men heeft geen enkele notie van het stuk der ellende en dus eigenlijk ook niet van de verlossing. Men heeft zelf voor Jezus gekozen en is alleen nog maar dankbaar dat die keuze mogelijk was.
Die oppervlakkigheid is een enorme bedreiging voor de reformatorische gezindte, zo merkt ds. De Heer terecht op.
Ik denk dat iedereen zich ook wel kan vinden in de mening van ds. De Heer dat de Evangelische beweging een gevaar vormt voor de gereformeerde gezindte, en dat het gedachtegoed van de EB op meerdere punten niet strookt met het bijbelse getuigenis. Maar het is nog maar de vraag of de huidige oppervlakkigheid puur wordt veroorzaakt door de EB. Een dosis zelfkritiek lijkt me in dat opzicht wel gewenst. Maar omdat we het vervolg van de artikelen nog niet kennen, moeten we hem nog maar even géén eenzijdigheid verwijten.
De inleiding had in elk geval niet gehoeven. Want opwekkingsliederen zingen doen ze in geen enkele hervormde gemeente van reformatorische signatuur (uitzonderingen bevestigen de regel). Piano's en ritmishc zingen kunnen we toch moeilijk zien als een 'evangelisch gevaar' en de opmerking over het lezen van de HSV is een pijnlijk statement richting z'n collega ds. Vreugdenhil...
Wat ik nog wel het meest opmerkelijk vond was de opmerking over het lied "Als een hert" dat volgens hem 'door onze eigen jongeren' gezongen wordt. Dat is een duidelijke sneer richting de JBGG-zangbundel die - toch al niet zo breed - voor hem kennelijk nóg te breed is.
Karsten

Bericht door Karsten »

Tiberius schreef:Wel signaleert hij heel duidelijk het probleem van de evangelische gezindte, namelijk het ontkennen van de doodstaat van de mens. Geloven is eigenlijk alleen maar een kwestie van dankbaar zijn. Men heeft geen enkele notie van het stuk der ellende en dus eigenlijk ook niet van de verlossing. Men heeft zelf voor Jezus gekozen en is alleen nog maar dankbaar dat die keuze mogelijk was.
Stel je voor: Van de EO-site:
In de reformatorische kerken heeft men niet zoveel op van Jezus Christus. In plaats van Jezus staat de beleving van de mens centraal. Hierdoor kennen de reformatorische gemeenten weinig mensen die Christus navolgen en wandelen velen zonder geloof in het duister. Laten we alsjeblieft bidden voor deze mensen dat ze de boodschap van de komende kerst meekrijgen: Jezus Christus is geboren, niet om de wereld te veroordelen, maar om te redden. Wat zou het toch mooi zijn als je reformatorische ongelovige buurman toch een gezegende kerst zou krijgen!

Oftewel: Een beetje makkelijk om dit zo van elkaar te schrijven. De EO doet dat niet. Laten wij dat dan ook niet zo makkelijk doen van de evangelische broeders en zusters. Wat hebben wij eigenlijk voor stenen te gooien?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Dat verhaaltje van ds. de Heer doet met trouwens meer denken aan een wat linkse Gereformeerde Bond of Confessionele hervormde gemeente, dan aan een evangelische gemeente.
Inderdaad. Bij de bond in Gouda gaat het ook zo (en daar heb ik ook grote moeite mee, vandaar dat ik GG ben geworden), maar om dat nou 'evangelisch' te noemen.
Denk dat het bij de bond in veel plaatsen zo gaat helaas Afgewezen
ook ik zou de G.B. in Amsterdam daarom niet zo noemen
"evangelisch"
Gesloten