Ook kerkjeugd in de vernieling....

entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Miscanthus schreef:Bert, weet je dat er in de bIjbel staat; zweert ganselijk niet?
Verder is een belijdenis afleggen iets heel anders dan zweren volgens mij.

Ik deed als jong broekie belijdenis. Wist ik veel dat ze afgeweken waren van de leer van het doopformulier. Mensen worden soms wijzer en komen tot andere nieuwe inzichten. Als er dan ene opgestoken vingertje komt van: "jaha, maar je hebt hier wel gezworen dat je je onder de tucht zult stellen en daar houden we je nu aan." Dan voel ik me wel beetgenomen en vastgeprikt op mijn toenmalige onwetendheid.
Nou, dan moet je toch ook wel een gedeelte van die schuldvraag bij je zelf neerleggen. Ik ga er nu gemakshalve vanuit dat je rond de 18 jaar was (= volwassen) toen je belijdenis deed. Op die leeftijd kun en mag je je niet meer verschuilen achter onwetendheid. En ik zeg niet dat ik het toen beter wist als jij, ook ik heb belijdenis afgelegd zonder er al teveel bij na te denken. En ook ik zit nog wel eens met de vraag, had ik eigenlijk wel belijdenis mogen/moeten doen. Maar wat gedaan is, is gedaan, dat is mijn verantwoordelijkheid, niet van mijn ouders of kerkenraad.
"............................................................."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef:
Miscanthus schreef:Bert, weet je dat er in de bIjbel staat; zweert ganselijk niet?
Verder is een belijdenis afleggen iets heel anders dan zweren volgens mij.

Ik deed als jong broekie belijdenis. Wist ik veel dat ze afgeweken waren van de leer van het doopformulier. Mensen worden soms wijzer en komen tot andere nieuwe inzichten. Als er dan ene opgestoken vingertje komt van: "jaha, maar je hebt hier wel gezworen dat je je onder de tucht zult stellen en daar houden we je nu aan." Dan voel ik me wel beetgenomen en vastgeprikt op mijn toenmalige onwetendheid.
Miscanthus, hoe je je ook draait, het is een eed, voor God en Zijn gemeente.

Verder, is het eenmaal zo, dat men belijdenis doet als men meent tot jaren van onderscheid te zijn gekomen. Heb je dus (onwetend, uit ongeloof), een meineed gepleegd. Daar heb je vergevign voor nodig. Dat kan de schuld ook zijn van de kerkeraad, daardat ze het ook niet door zagen, of gewoon doordrukten... Maar daar spreek je je eigen niet vrij mee.
ja zeg, maak het nou een beetje. Ik heb geen meineed gepleegd. Ik heb alleen gezegd dat ik de leer voor de ware leer houdt. Als ik dan tot het Licht kom, en zie dat ze geen belijdenis des geloofs maar van de leer vragen, om zo je kindje te kunnen dopen.... En als ze niet naar geloof vragen, maar er van uitgaan dat er nog heel wat moet gebeuren, -wie luist wie er nou in? Ik mag wel dopen, maar er wordt niet naar geloof gevraagd. En als ik het doopformulier letterlijk neem, moet ik dat ineens anders zien...
Ik geloof dat toen niet ik, maar de kerkenraad zich kwam te ontgaan....
jvdg

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef: En als ik het doopformulier letterlijk neem, moet ik dat ineens anders zien...

En
Dat is wel heel gemakkelijk, niet ik,.....maar de kerkenraad was fout.

Kom nou zeg......
freek

Bericht door freek »

jvdg schreef:
Miscanthus schreef: En als ik het doopformulier letterlijk neem, moet ik dat ineens anders zien...

En
Dat is wel heel gemakkelijk, niet ik,.....maar de kerkenraad was fout.

Kom nou zeg......
Nou? Tegenwoordig mag dat niet meer, lijkt het wel. Ik hoorde pas een preek (van een hele 'zware' dominee, dus daar lag het niet aan) waarin deze houding betitteld werd als één van wortels van al het kwaad in de kerk. Elke zonde die aan de kaak gesteld wordt, wordt afgewimpeld met dit soort opmerkingen. Mag je geen zonden van de ander meer aanwijzen? :|

Ik spreek trouwens geen waardeoordeel uit over de handelswijze van de toenmalige kerkenraad van Miscanthus, of die van hemzelf, maar het gaat me om het principe. Ik heb daarover met jou wel eens meer een verschil van mening gehad. Je komt altijd met van die dooddoeners als 'we moeten het eerst maar bij onszelf zoeken' en dergelijke.
jvdg

Bericht door jvdg »

freek schreef: Ik heb daarover met jou wel eens meer een verschil van mening gehad. Je komt altijd met van die dooddoeners als 'we moeten het eerst maar bij onszelf zoeken' en dergelijke.
:shock:

Bedoel je mij?
Die "dooddoeners" heb ik nooit gebruikt.

Ofschoon het een feit is dat alles wat niet goed is, ons tot onszelf dient in te keren.
cosmo

Bericht door cosmo »

entiteitxx schreef:
en toen je die instemming moest verlenen, had je opeens gegronde redenen?
Toen ik belijdeniscatechesatie deed, ging ik mij pas beseffen wat precies er geleerd wordt en wat de standpunten zijn.
Je bent het oneens met de leer van de kerk, maar zolang ze je niet vragen om daarmee in te stemmen, dan blijf je maar bij die kerk. Tsja met zo'n visie kan je bij iedere kerk/organisatie terecht.
Ook al had men dat niet gevraagd, had ik geen belijdenis daar gedaan.
cosmo

Bericht door cosmo »

Bert Mulder schreef: Blij dat dat voor jou dus waar is. Niet voor 95%? van de GG blijkbaar.
Volgens Triberius is dat niet in elke gemeente het geval, dus zullen er wel meer mensen zijn die louter hun geloof belijden.
Do you acknowledge the doctrine contained in the Old and New Testaments and in the Articles of the Christian faith and taught here in this Christian Church to be the true and complete doctrine of salvation?
Have you resolved by the grace of God to adhere to this doctrine; to reject all heresies repugnant thereto and to lead a new, godly life?
Will you submit to church government, and in case you should be delinquent (which may God graciously forbid) to church discipline?
Met het gedeelte 'and thaught here in this Christian Church' heb ik dus moeite.
entiteitxx

cosmo schreef:
entiteitxx schreef:
en toen je die instemming moest verlenen, had je opeens gegronde redenen?
Toen ik belijdeniscatechesatie deed, ging ik mij pas beseffen wat precies er geleerd wordt en wat de standpunten zijn.
Je bent het oneens met de leer van de kerk, maar zolang ze je niet vragen om daarmee in te stemmen, dan blijf je maar bij die kerk. Tsja met zo'n visie kan je bij iedere kerk/organisatie terecht.
Ook al had men dat niet gevraagd, had ik geen belijdenis daar gedaan.
Ik hoop iig dat je wens is dat je er eens weer naar terug mag keren
cosmo

Bericht door cosmo »

entiteitxx schreef: Ik hoop iig dat je wens is dat je er eens weer naar terug mag keren
Dar is niet mijn wens, waar ik nu lid ben, ben ik op mijn plaats.
entiteitxx

cosmo schreef:
entiteitxx schreef: Ik hoop iig dat je wens is dat je er eens weer naar terug mag keren
ok.
jvdg

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:
Mss. een impertinente vraag, maar mogen wij ook weten waar die plaats nu is?
cosmo

Bericht door cosmo »

jvdg schreef:
Ik ben nu lid van de PKN.
entiteitxx

cosmo schreef:
jvdg schreef:
En wat vind je wel in de PKN wat je in je oude kerk niet vond.
jvdg

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:
jvdg schreef:
Dat nu, is een zeer ruim begrip.
Dat varieert van uiterst "links" tot uiterst "rechts".
Iig zegt het mij niets over de plaats die jij gevonden hebt.

Het gaat mij niet aan, maar je gaf zelf aan dat je (ergens) je plaats hebt gevonden.
cosmo

Bericht door cosmo »

entiteitxx schreef:
En wat vind je wel in de PKN wat je in je oude kerk niet vond.
Openheid, empathie, relativeringsvermogen en bewustzijn. Dit laatste met name doordat ik lid ben van een stadsgemeente in de Randstad.
Plaats reactie