Bijna-dood-ervaringen
Nee, dat bedoel ik niet. Ook al wordt er geen hersenactiviteit gemeten is er blijkbaar wel sprake van een bde. Hoe dat kan weet ik dus ook niet. Blijkbaar staat of valt de mogelijkheid van een bde niet met hersenactiviteit. Of misschien is het we wel dankzij de afwezigheid van hersenactiviteit. Wie het weet mag het zeggen.
-
- Jan Klaassen
Beetje zweverig, maar tja, het is natuurlijk lastig om het anders te beschrijven... Het is nu eenmaal een zweverige aangelegenheid. Waar ik wel mijn twijfels over heb is de nauwkeurigheid van de beschrijving. Die is hoog, maar wel zonder details zoals je bij een droom zou verwachten en het past in een beschrijving van een droom en dan 30 jaar na dato, waardoor aparte dingen in de beschrijving zijn verdwenen en de ervaring lijkt op wat je zou verwachten van een bijnadoodervaring. Maar ja... Dat is natuurlijk koffiedikkijken.uitgeworpen schreef:Ben benieuwd wat jullie van het artikel vonden dat vrij of za in het RD stond over ' bijnadood ervaring'
Bij het lezen van de verhalen krijg ik meer en meer het idee dat de mensen niet 'bijna dood' waren maar 'echt dood'. Wat ze beschrijven lijkt nogal op elkaar en zou dan hun kortstondig verblijf in het 'dodenrijk' kunnen zijn, waar vooral in het OT veel over gemeld wordt.
Zweverig was het verhaal niet. Hooguit dat het niet past in bepaalde ideeën die we hebben over hiernamaals, hemel en hel. Die vaak niet op bijbelse noties zijn gebaseerd.
Zweverig was het verhaal niet. Hooguit dat het niet past in bepaalde ideeën die we hebben over hiernamaals, hemel en hel. Die vaak niet op bijbelse noties zijn gebaseerd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ik las pas van Warren Wierbse een uitspraak over Bijna-Dood-Ervaringen:
Satan is een engel des lichts. Hij verleidt velen om gerust te sterven zónder geloof in Christus. Een voorbeeld hiervan zijn bijna-doodervaringen, waarin mensen die Christus niet kennen een rust en vrede ervaren, wat er vaak toe leidt dat men niet meer bang is voor de dood.
We belijden niet voor niets dat er buiten Jezus geen eeuwig leven is! Well, laten we dan nuchter zijn, en alles wat een mens rust geeft buiten Hem zien als werk van de Satan. Gods Woord laat geen ruimte open voor iets anders....
Satan is een engel des lichts. Hij verleidt velen om gerust te sterven zónder geloof in Christus. Een voorbeeld hiervan zijn bijna-doodervaringen, waarin mensen die Christus niet kennen een rust en vrede ervaren, wat er vaak toe leidt dat men niet meer bang is voor de dood.
We belijden niet voor niets dat er buiten Jezus geen eeuwig leven is! Well, laten we dan nuchter zijn, en alles wat een mens rust geeft buiten Hem zien als werk van de Satan. Gods Woord laat geen ruimte open voor iets anders....
Je hebt het verhaal in het RD waarschijnlijk niet gelezen.memento schreef:Ik las pas van Warren Wierbse een uitspraak over Bijna-Dood-Ervaringen:
- Jan Klaassen
Gelukkig kan deze man niet zonder Christus, dus laten we daar niet zo over oordelen.memento schreef:Ik las pas van Warren Wierbse een uitspraak over Bijna-Dood-Ervaringen:
Ik reageerde niet op het verhaal in het RD, maar over BDE in t algemeen. Het is schrikbarend om te zien hoeveel van de mensen die een BDE hebben meegemaakt zonder angst hun dood tegemoet reizen, zonder Christus te kennen.freek schreef:Je hebt het verhaal in het RD waarschijnlijk niet gelezen.memento schreef:Ik las pas van Warren Wierbse een uitspraak over Bijna-Dood-Ervaringen:
Oke, dan ben ik het zeker met je eens!memento schreef:Ik reageerde niet op het verhaal in het RD, maar over BDE in t algemeen. Het is schrikbarend om te zien hoeveel van de mensen die een BDE hebben meegemaakt zonder angst hun dood tegemoet reizen, zonder Christus te kennen.freek schreef:Je hebt het verhaal in het RD waarschijnlijk niet gelezen.memento schreef:Ik las pas van Warren Wierbse een uitspraak over Bijna-Dood-Ervaringen:
-
Re: Bijna-dood-ervaringen
Ik kwam onlangs op dit verhaal terecht. Moeite waard om te zien. Het zette mij wel aan het nadenken.
Website: hier
Website: hier
Documentaire: hierIan was night diving off the island of Mauritius when he was stung multiple times by Box Jellyfish, which are among the most venomous creatures in the world. His testimony relates how he clung to life while getting to hospital, was declared clinically dead soon afterwards, and how during this time he had an encounter with God, which radically changed the direction of his life.
Dit kreeg ik pas doorgemailt....ook zo iets...
Ik vind het lastig om er een mening over te vormen...
Ik vind het lastig om er een mening over te vormen...
23 Minuten in de hel
Het ontzagwekkende getuigenis van Bill Wiese
Bill Wiese zag de laaiende vlammen van de hel, heeft absolute isolatie ervaren, rook de meest walgelijke stank, hoorde het oorverdovende geschreeuw van mensen die gefolterd werden, kwam in aanraking met angstaanjagende demonen, en werd uiteindelijk door de sterke hand van God uit deze verschrikkelijke plaats genaamd hel gehaald.
Het bezoek van Bill Wiese aan de hel duurde slechts 23 minuten, maar hij kwam terug met een in zijn geheugen gegrifte levendige beschrijving. Na deze levensveranderende ervaring heeft Bill meer dan zeven jaar de Bijbel bestudeerd op zoek naar antwoorden. Daarbij heeft hij meer dan 150 Bijbelverzen gevonden die op de hel slaan.
Iedereen is geïnteresseerd in het leven na de dood. Bill Wiese kan op grond van zijn ervaring op een aantal vragen antwoord geven:
* Is de hel een letterlijke plaats?
* Waar bevindt zich de hel?
* Heb je een lichaam in de hel?
* Zijn er verschillende niveaus van pijniging in de hel?
* Zijn er kinderen in de hel?
* Kunnen demonen mensen folteren in de hel?
* Komen "goede" mensen in de hel terecht?
"Mocht je zelfs mijn getuigenis niet geloven, dan hoop ik dat je de Bijbel gelooft en zo ontsnapt aan de hel." Bill Wiese
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 1079&hl=nl
(als je kliksafe hebt, moet je even naar de site van Bill Wiese zelf gaan en 'm daar opzoeken)
My one and only goal;
His image in my soul.
Ja, ik vind dat ook lastig.
Wil er eigenlijk verder geen oordeel over vormen, ben wel van mening dat het niet goed is om met dat verhaal 'rond te trekken'. De Bijbel zelf is denk ik nuchter en duidelijk genoeg. Dan is het niet nodig ons op gladde paden erbuiten - die verweven kunnen liggen met psychologie - te begeven.
Wil er eigenlijk verder geen oordeel over vormen, ben wel van mening dat het niet goed is om met dat verhaal 'rond te trekken'. De Bijbel zelf is denk ik nuchter en duidelijk genoeg. Dan is het niet nodig ons op gladde paden erbuiten - die verweven kunnen liggen met psychologie - te begeven.
- JolandaOudshoorn
Gisteren kwam dit onderwerp in de preek ook nog ter sprake.
Het ging over het visioen, het gezicht dat Stefanus kreeg vlak voor zijn dood: hij zag Jezus, zittend aan de rechterhand van God. Dit was echter geen bijna-doodervaring, maar kwam omdat hij vervuld was met de Heilige Geest? De vraag was: zijn al die mensen met hun bijna-dood ervaringen ook vervuld geweest met de Heilige Geest op dat moment?
Het ging over het visioen, het gezicht dat Stefanus kreeg vlak voor zijn dood: hij zag Jezus, zittend aan de rechterhand van God. Dit was echter geen bijna-doodervaring, maar kwam omdat hij vervuld was met de Heilige Geest? De vraag was: zijn al die mensen met hun bijna-dood ervaringen ook vervuld geweest met de Heilige Geest op dat moment?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik weet één ding. Dat wij veel en veel te lichtvaardig denken over de hel. Dit is vreselijk!!
Kunnen we dat goedkoop afdoen door te zeggen dat we nuchter moeten blijven? Nee, absoluut niet! Dit is de realiteit en als we onze ogen daarvoor sluiten heeft de duivel zijn zin!! Onze ogen zijn er zo hartstikke blind voor dat we niet doorhebben waarin we leven.
Of hij echt in de hel geweest is en of het er allemaal zo uitziet? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik ietsje meer ben gaan zien in wat voor wereld we leven. En waar dit eindigt zonder Christus.
Kunnen we dat goedkoop afdoen door te zeggen dat we nuchter moeten blijven? Nee, absoluut niet! Dit is de realiteit en als we onze ogen daarvoor sluiten heeft de duivel zijn zin!! Onze ogen zijn er zo hartstikke blind voor dat we niet doorhebben waarin we leven.
Of hij echt in de hel geweest is en of het er allemaal zo uitziet? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik ietsje meer ben gaan zien in wat voor wereld we leven. En waar dit eindigt zonder Christus.