Unionist schreef:IK heb nog steeds niet concreet gemaakt gezine waarin Jijdaar afwijkt van de leer van het Oude en Nieuwe Testament.
.
@Unionist, terecht dat je dit zo stelt.
Er zal bij kritiek altijd beargumenteerd moeten worden.
Zoals ik al eerder geschreven heb , kan ik die waarschuwing van de kerkenraad wel begrijpen, verbieden gaat m.i. te ver omdat je dan daadwerkelijk een oordeel uitspreekt over de geestelijke inhoud van die avonden terwijl door Memento terecht is verwoord dat er zo een verscheidenheid is dat je niet alles over een kam kan scheren.
Toch zal ik proberen , om zonder te oordelen , te komen tot argumenten of liever gezegd vragen en opmerkingen die mij persoonlijk het gevoel geven waarom ik mijn kinderen liever naar andere avonden zou sturen, bv SRA en SRB, als die van de stichting “Jij Daar”
Als eerste moet ik toegeven dat ik met vermaak verschillende lezingen heb beluisterd.
Avonden met Ds Simons of Ds Budding, een lezing van Ed van Hell en voor mij persoonlijk toch ook de lezingen van Kand A Baan , dit waren zeker avonden waar een reformatorisch geluid klonk en die we m.i. niet mogen veroordelen.
Wel is er op veel avonden, ook wel bij de bovengenoemde, een zekere eenzijdigheid waar te nemen.
Er wordt een appel gedaan op de hoorders, Christus wordt aangeboden er wordt gesproken over de Heiligmaking, heel indringend , maar waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan wie we zelf zijn in onze doodstaat ?
Waarom zo weinig aandacht voor het recht en de heiligheid Gods, waarom wordt de troost leer van de uitverkiezing zo weinig gehoord ?
Waarom een zo vaak zich afzetten tegen de gevestigde kerken met hun, volgens div sprekers, eenzijdigheid ?
We mogen toch de ene eenzijdigheid niet met de andere bestrijden ?
Dan gaan we met een dwaling een dwaling bestrijden.
En dan de sfeer.
Waarom een sfeer die zo vaak afstaat van de sfeer in onze kringen gebruikelijk ?
Waarom allerlei opwekkingsliederen zingen die van oudsher bij ons als remonstrants worden bestempeld
Waarom dat opzwepende karakter , dat spelen op gevoel ,het doen van getuigenissen, dat alles anders doen als in de gevestigde kerken en jongerenavonden
Wordt er misschien juist getracht om die sfeer te beïnvloeden om zo afstand te nemen van het bij ons gebruikelijke ?
En dan , o wat zal ik hier een kritiek op krijgen, als we zien op de uiterlijke omstandigheden.
Als ik zie hoe de jeugd daar komt in de allerlaatste mode, reformatorische kledingsstijl lijkt er niet meer toe te doen.
Broekdragende vrouwen wordt steeds gebruikelijker op deze avonden.
Wat een sfeer en gezelligheid, niets op tegen hoor, maar zijn dit nu allemaal tekenen en vruchten van die ware Godsvrucht die er op deze avonden zoveel gevonden schijnt te worden ?
Kun je nu , vanuit deze context begrijpen dat er vele zijn die dan toch liever zien dat de jeugd , waar ook wij onze verantwoordelijk voor dragen, niet naar de Jij Daar avonden of HeartCry conferentie’s gaan, maar dat we liever zien dat ze avonden bezoeken van de SRA, SRB waar idd soms dezelfde sprekers komen , maar waar over het algemeen de sprekers en de sfeer toch daadwerkelijk anders is ?
Laten we toch in deze tijd uitkijken voor twee gevaren :
We mogen niet lijdelijk rusten op de gevestigde kerken, op een leer die soms dreigt te versmallen naar een vorm van hyper calvinisme , maar anderzijds , laten we nu niet in reactie daarop doorslaan naar de andere kant , en ons begeven op het gladde ijs van een leer wat tegen het remonstrantisme aanhangt en een sfeer zoals die onder ons nooit gevonden is.
Onze vaderen hebben zo gestreden voor de leer , laten we ons richten op die leer, en laat ons de oude paden toch niet verlaten.
Kijk naar andere kerkverbanden waar men door vernieuwingsdrift trachtte het tij te keren.
Van veel van die kerken is er , helaas, niets meer over.