Orgaandonatie

Voorstander van orgaandonatie?

Tegenstander te allen tijde
5
8%
Voorstander te allen tijde
19
29%
Voorstander mits.........
27
41%
Tegenstander tenzij........
15
23%

Totaal aantal stemmen: 66

caprice

Bericht door caprice »

Marnix schreef:Dat lichaam is als we eenmaal dood zijn van geen waarde meer. Dus ik snap niet waarom het respectloos zou zijn om die open te laten snijden ofzo....
Nee? Christus heeft toch een dure prijs gekocht voor lichaam én ziel? Die zullen op de jongste dag weer met elkaar verenigd worden. Dat lichaam is ook van Hem hoor!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

caprice schreef:
Marnix schreef:Dat lichaam is als we eenmaal dood zijn van geen waarde meer. Dus ik snap niet waarom het respectloos zou zijn om die open te laten snijden ofzo....
Nee? Christus heeft toch een dure prijs gekocht voor lichaam én ziel? Die zullen op de jongste dag weer met elkaar verenigd worden. Dat lichaam is ook van Hem hoor!
Dit is een vrucht van het Griekse denken, dat het lichaam er niet toe doet. Het is slechts een kerker voor de ziel werd er gezegd en ziel verloren al verloren.
Zo spreekt de bijbel niet. Jozef zijn beenderen daar werd meer dan 40 jaar mee rondgelopen in de woestijn.
Een mens wordt weer stof en toch krijgt hij zijn lichaam weer terug maar dan een lichaam niet meer aan het verderf onderhevig, de zonde zal er dan niet meer zijn.
Als je ziet hoe het dode lichaam verzorgd werd door Israël en ook nu hoe respectvol Israël nu hun doden verzorgen. Laten wij daar een voorbeeld aannnemen.
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Alsof er iets van je lichaam overblijft, alsof het uitmaakt of je puntgaaf in het graf komt te liggen of dat je een paar organen mist en je ergens een snee hebt.... of dat je verminkt bent of totaal verbrand of wat dan ook.

Dat Christus voor lichaam en ziel die kostbare prijs heeft betaald is waar, maar we krijgen daar wel een vernieuwd lichaam, het oude lichaam vergaat tot stof en daar blijft uiteindelijk niets van over. Dus die redenering dat het lichaam ook van Hem is gaat dan ook niet op als er niets van het lichaam overblijft.

En moet je kijken wat Christus voor je heeft overgehad. Alles. Kunnen we dan als we dood zijn en ons lichaam geen funtie meer heeft, onze naasten niet helpen met onze nog wel goed werkende organen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

Voor mij een beetje actueel de laatste tijd.
Ik ken een meisje wat vorig jaar nieuwe longen heeft gekregen, deze zijn helaas na korte tijd niet goed werkend meer, door allerlei complicaties.
Ze ligt nu al maanden in het ziekenhuis te wachten op long nr 5 en 6.
Ze is ontzettend dapper en levenslustig, ondanks de vele tegenslagen.
Af en toe heeft ze ook haar vragen aan God. Of dat in algemeenheid is, of echt beleving, weet ik niet. Zo heel goed ken ik haar niet.
Natuurlijk komen er dan vragen en opmerkingen van allerlei mensen, heel lasterlijk soms, want het is een hele leuke meid en je gunt niemand dat.
Zij heeft misschien mogen geloven dat de longen op tijd waren, maar nu ?
Je hoort dit ook wel eens van nieren. Dat ze toch afgestoten worden en mensen opnieuw op een lijst moeten staan.
De wetenschap vermeerdert, maar daardoor vermeerdert ook smart !
Het gaat alles onder toelating Gods, maar hoe ver moet je nu daarin gaan ? Wat is nog verantwoord en wat niet ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik vind het nog altijd een heel moeilijke materie...
Zou ik zelf een orgaan van een ander willen...ik ben geschapen met 1 paar organen, en als die het om 1 of andere manier niet meer doen of ziek zijn oid, mag ik dan zelf beslissen, dat ik nog een keer organen krijg, maar dan van een ander...moeilijk,moeilijk,moeilijk...ik heb er ook nog steeds niet een goede mening over, en zal ook nooit iemand veroordelen, die het wel of niet zou doen...( beide kanten, zowel aannemen als afstaan)
Ik ken diverse mensen, die een nier van iemand anders hebben, en nu weer goed gezond zijn!
Een echtpaar, waar de vrouw haar nier aan haar man heeft afgestaan ( haar man is weer geheel gezond, werkt weer hard en fulltime, kortom kan meer als voorheen, maar die vrouw van hem, die de nier afgestaan heeft is achteruit gegaan met haar gezondheid, en kwakkelt nadien erg met haar gezondheid, is dus minder geworden na die operatie...)
Ken ook een man en vader die een nier van zijn zoon heeft gekregen, hij is ook weer helemaal fit, en kan alles weer doen....verongelukt die zoon een jaar later..., wat dubbel dan...
Ken ook een man die zijn nier aan zijn tweelingbroer zou afstaan, maar vlak daarvoor overleed de nierpatiént toch nog onverwachts snel...
Heb wel heel erg veel bewondering voor al deze mensen!
Maar vind het zelf nog steeds moeilijk, komt misschien ook dat je er niet dichtbij te maken hebt, maar dat weet ik niet :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Ik zie dat het heel vaak bekeken is, maar toch ben jij de enige die reageert :oO
Ik sneed het probleem eigenlijk aan van iemand die al getransplanteerd is, maar het is "mislukt", wat dan ?
Moet iemand met allerlei toestanden kunstmatig in leven gehouden worden, totdat opnieuw een orgaan beschikbaar is ?
Wat is de leeftijdgrens dan, dit betreft een meisje van midden 20 !
Lassie

Bericht door Lassie »

Moet je dan overal op reageren als je iets leest?
Mara

Bericht door Mara »

Lassie schreef:Moet je dan overal op reageren als je iets leest?
Welnee, je kunt het ook ver van je afschuiven, maar het kan zeer plotseling heel actueel worden !
En hoe sta je er dan in of ga je er dan pas over nadenken.
Je kunt misschien op zn minst met dat meisje te doen hebben bijv., zoals je in het algemeen reageert op zo'n schokkende berichtgeving.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mara schreef:
Welnee, je kunt het ook ver van je afschuiven, maar het kan zeer plotseling heel actueel worden !
Je kunt misschien op zn minst met dat meisje te doen hebben bijv., zoals je in het algemeen reageert op zo'n schokkende berichtgeving.

Volgens mij is het helemaal niet gepast om over een concreet voorbeeld te spreken waarvan de identiteit van de beschreven persoon te achterhalen is.
Mara

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:
Mara schreef:

Volgens mij is het helemaal niet gepast om over een concreet voorbeeld te spreken waarvan de identiteit van de beschreven persoon te achterhalen is.
Het meisje heeft ervoor gekozen een dagelijkse weblog te publiceren !
Ik werd er enorm door getroffen omdat de meeste mensen toch een ander beeld hebben van een transplantatie. Je komt op een wachtlijst, wordt geopereerd, het lukt en je leeft verder. Of het gaat niet goed en je overlijdt. Maar nu ging het niet goed, maar het meisje bleef toch in leven ! Dat is toch heel iets anders ?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Ik vind dat je nu eigenlijk een oneigenlijke tegenstelling maakt.
Zou er ooit iemand mee gebaat zijn als hier 1000x gereageerd wordt met och en ach en wat erg en ik ga er over nadenken???
Ik denk dat iedereen hierover al heeft nagedacht, maar dat iedereen niet de behoefte heeft om dit hier neer te zetten.
En ik denk dat iedereen wel eens dergelijke voorbeelden van dichtbij meemaakt, al dan niet op dit gebied dan op een ander gebied en dat ook niet altijd hier neerzet.

Dus niet reageren is zeker niet ver van je afschuiven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
Zou er ooit iemand mee gebaat zijn als hier 1000x gereageerd wordt met och en ach en wat erg en ik ga er over nadenken???
Ik denk dat iedereen hierover al heeft nagedacht, maar dat iedereen niet de behoefte heeft om dit hier neer te zetten.
En ik denk dat iedereen wel eens dergelijke voorbeelden van dichtbij meemaakt, al dan niet op dit gebied dan op een ander gebied en dat ook niet altijd hier neerzet.

Ik maak eigenlijk een ONeigenlijke tegenstelling ? :bobo
Omdat ik een opmerking plaats dat Orchidee als enige reageert, komen er nu wel opeens reacties. (en gelukkig toch nog anderen)
Ik vind het nl nogal wat, het zal je kind of je zusje maar zijn.
En ik vraag niet om och en ach, dat doet zij ook niet ! Ik wilde dit alleen onder de aandacht brengen. Ik weet dat er forummers zijn die in het ziekenhuis werken, misschien konden zij een zinnige bijdrage leveren. Of wellicht heeft iemand dit ook meegemaakt in hun familie.
ber10e
Contacteer:

Bericht door ber10e »

Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:

Ik maak eigenlijk een ONeigenlijke tegenstelling ? :bobo
Omdat ik een opmerking plaats dat Orchidee als enige reageert, komen er nu wel opeens reacties. (en gelukkig toch nog anderen)
Ik vind het nl nogal wat, het zal je kind of je zusje maar zijn.
En ik vraag niet om och en ach, dat doet zij ook niet ! Ik wilde dit alleen onder de aandacht brengen. Ik weet dat er forummers zijn die in het ziekenhuis werken, misschien konden zij een zinnige bijdrage leveren. Of wellicht heeft iemand dit ook meegemaakt in hun familie.
ach ik werk in het ziekenhuis, maar ik blijf het ook een moeilijk iets vinden hoor! Ook al ben je verpleegkundige dat betekent niet dat je overal een antwoord op hebt... Ik denk dat je dilemma's zich alleen maar vermenigvuldigen...
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Mara

Bericht door Mara »

Dit is dus ook een antwoord !
helma

Bericht door helma »

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... ling.dhtml

voor mij een van de redenen om tegen te zijn
Plaats reactie