Reformatorische / evangelische eenheid met de RKK ?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef: Ik zie eigenlijk nergens een vraag.

Wat is oud RK? Verdiep je er eens in in plaats van het gelijk te schakelen met de RK.

Bovendien wordt het in onze gezindte ook verboden om de Heilige Schrift te lezen. Ja, je mag wel lezen, maar niet zelf je conclusies trekken uit het gelezene. Dat doet de kerk.
Een ? betekend normaal een vraag.

Verder Refo, als ik lid van zo'n kerk was, dan:

1. Zou ik de kerkrechterlijke weg betreden, helemaal naar de generale synode toe, als dat nodig was
2. Indien nodig, een kerk opzoeken waar wel je plicht als Christen mogelijk was.

Refo, je moet eens ophouden met stenen naar je eigen kerk te gooien en hier je kerk te belasteren. Betreed die kerkelijke weg.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Bert, wil je Adorate gewoon in zn waarde laten? Het is geen hond..

Stop anders gewoon een paar weekjes.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Rens

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:Zo Adorote,

Dus jij leest geen lange lappen stof?
Bert, ik lees óók geen lange lappen stof..........maar denk, nét zoals Adorote, heus wel na over Schriftteksten.

Achter de schermen wordt méér over Schrifteksten gedacht en gesproken dan je denkt.

Maar omdat de visie van Adorote niet overeenkomt met die van het gemiddelde van het forum, houdt hij zich, wijselijk, afzijdig van wezenlijke verschilpunten.

Ook IK heb op een aantal zaken een ándere visie dan gemiddeld hier, maar tracht het schip wel in het midden te houden.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
parsifal

Bericht door parsifal »

Zouden de weergaven van de tekst en de gevolgtrekkingen die getrokken worden in het anonieme engelse stuk van Bert ook gedeeld worden door de opstellers van de verklaring van 1999? Ik proef een andere sfeer in de tekst van die verklaring dan in de door Bert geciteerde tekst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Grace

Bericht door Grace »

Ik kreeg gisteren derondzendbrief van Hegger waarin stond:

LAATSTE BERICHT:
U hebt allemaal de oproep van ERKO tot de eenheid onder de christenen ontvangen. Zo juist ontving ik deze mail:

Beste broeder Hegger,
Ik sta volledig achter de zojuist ontvangen oproep van het Evangelisch Reformatorisch Katholiek Ontwaken. Ik zou die wel willen onderschrijven, maar ik vertegenwoordig géén organisatie of stichting of zo. Kan het ook op persoonlijke titel? In dat geval zou u kunnen vermelden: Dr. Jan Zwemer, historicus. Met vriendelijke groet, Jan Zwemer.

Ik heb deze mail naar de andere bestuursleden van ERKO gestuurd. Zij vonden het een prima idee. Vandaar graag uw instemming naar hjhegger@planet.nl met vermelding “instemming met oproep van ERKO tot eenheid onder de christenen”.

Zij die het daar niet mee eens zijn, kunnen ons dat ook meedelen, maar dan wel met de reden waarom ze het er niet meer eens zijn. Ze kunnen dat bijvoorbeeld doen met deze inleiding:
“Wij moeten de eenheid onder elkaar niet zoeken in Christus als de Levende, als een Iemand, als onze enige en volkomen Zaligmaker, maar in een getailleerde leer over Hem, want...”
Dan zullen we uw reactie, mits niet al te lang, overnemen in de eventuele volgende verschijning van de nieuwsbrief van ERKO.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

..
Laatst gewijzigd door Mona Lisa op 28 apr 2007, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Grace schreef:
ds. H.J. Hegger schreef:Zij die het daar niet mee eens zijn, kunnen ons dat ook meedelen, maar dan wel met de reden waarom ze het er niet meer eens zijn. Ze kunnen dat bijvoorbeeld doen met deze inleiding:
“Wij moeten de eenheid onder elkaar niet zoeken in Christus als de Levende, als een Iemand, als onze enige en volkomen Zaligmaker, maar in een getailleerde leer over Hem, want...”
Ik kreeg dit mailtje ook. Ds. Hegger wil eigenlijk liever geen reakties uit de gereformeerde gezindte hebben denk ik. Anders kom je niet met zo'n voorbeeld. Beetje flauw hoor. Ds. Hegger heeft denk ik het karakter om ergens helemaal voor te gaan maar als hij serieus genomen wil (blijven) worden zou hij er goed aan doen om z'n enthousiasme een beetje te doseren.
Bert Mulder
Contacteer:

parsifal schreef:Zouden de weergaven van de tekst en de gevolgtrekkingen die getrokken worden in het anonieme engelse stuk van Bert ook gedeeld worden door de opstellers van de verklaring van 1999? Ik proef een andere sfeer in de tekst van die verklaring dan in de door Bert geciteerde tekst.
Het spijt me, maar dat engelse stuk komt niet van mij, maar van Mayflower.

Thus you are barking up the wrong tree....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

Mona Lisa schreef:
Grace schreef:
ds. H.J. Hegger schreef:Zij die het daar niet mee eens zijn, kunnen ons dat ook meedelen, maar dan wel met de reden waarom ze het er niet meer eens zijn. Ze kunnen dat bijvoorbeeld doen met deze inleiding:
Ik kreeg dit mailtje ook. Ds. Hegger wil eigenlijk liever geen reakties uit de gereformeerde gezindte hebben denk ik. Anders kom je niet met zo'n voorbeeld. Beetje flauw hoor. Ds. Hegger heeft denk ik het karakter om ergens helemaal voor te gaan maar als hij serieus genomen wil (blijven) worden zou hij er goed aan doen om z'n enthousiasme een beetje te doseren.[/quote

Gelukkig dat Pater/ds Hegger een vurig man is ; koud en heet dat is de keuze.En in navolging van de Verrezen Heer en Zijn Heilig Woord kan men die oproep van Hegger zich ten zeerste aantrekken, en daar totaal werk van maken .

OP DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN.
memento

Bericht door memento »

Heel leuk hoor. Ik zal het heel simpel stellen, en ik vertegenwoordig het overgrote merendeel van onze gereformeerde vaderen, als ik stel:

Rome kent Christus niet, maar heeft Zijn beeld en leer zo verdraait dat zij in wezen niets anders doen dan Satan aanbidden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
parsifal schreef:Zouden de weergaven van de tekst en de gevolgtrekkingen die getrokken worden in het anonieme engelse stuk van Bert ook gedeeld worden door de opstellers van de verklaring van 1999? Ik proef een andere sfeer in de tekst van die verklaring dan in de door Bert geciteerde tekst.
Het spijt me, maar dat engelse stuk komt niet van mij, maar van Mayflower.

Thus you are barking up the wrong tree....
excuses, Maar ja ik heb met Mayflower ook altijd een Noord-Amerikaanse associatie.

Verder vind ik het mailtje van 27 april van Hegger trouwens ook beneden alle peil. Waarom niet de tegenstanders ook serieus nemen? Nu maakt Ds. Hegger zich ook schuldig aan het vechten met karikaturen.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef:Bert, wil je Adorate gewoon in zn waarde laten? Het is geen hond..

Stop anders gewoon een paar weekjes.
Nee, natuurlijk is hij geen hond.

Wel is het heel erg lastig dat hij telkens als een hyena aanvalt, en als ik me tegen hem verdedig hij elke keer weer als een hyena wegrent, totdat hij weer met de volgende idiote stelling komt...

Hij is hier blijkbaar alleen om door telkens te pinprikken zich te amuseren, en dan denk, een duivels plezier te hebben in de consternatie op dit forum, en, denk ik, stilletjes te zitten lachen over al het ondeugd dat hij aangestoken heeft.
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Heel leuk hoor. Ik zal het heel simpel stellen, en ik vertegenwoordig het overgrote merendeel van onze gereformeerde vaderen, als ik stel:

Rome kent Christus niet, maar heeft Zijn beeld en leer zo verdraait dat zij in wezen niets anders doen dan Satan aanbidden.
En dat is een uitspraak die ik niet voor mijn rekening durf te nemen, en sterker nog volkomen afwijs. Rome dwaalt in veel zaken, maar de kern van de belijdenis, het geloof in De Vader, De Zoon en de Heilige Geest staat nog.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Rome dwaalt in veel zaken, maar de kern van de belijdenis, het geloof in De Vader, De Zoon en de Heilige Geest staat nog.
Het is goed dat ze dat geloven, op dat punt nog wel orthodox zijn. De duivelen geloven echter ook in de drieeenheid, en ze sidderen. Toch denk ik niet dat we eenheid moeten zoeken met de satanskerk. Net als ik het verafschuw om eenheid te zoeken met de uit babel afkomstige afgodendienst, die zich van christelijke terminologie bedient, namenlijk de kerk van Rome. Hoewel er ook daar individuele gelovigen zijn, zoals Blaise Pascal inderdaad was. Maar dat hij een gelovige was is ondanks de kerk waar hij lid van was.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:

Mag ik antwoorden met een deel van de doopformulieren van de RK? (ik mis helaas 5, 6 en 7, maar die komen qua strekking overeen met de pr.chr. doopformulieren)

Nu worden de kinderen van christenen krachtens het verbond gedoopt, zonder dat zij er iets van begrijpen. Maar volwassenen mogen pas gedoopt worden, wanneer zij met berouw en bekering hun zonden erkend en hun geloof in Christus beleden hebben.
Want Johannes de Doper heeft, toen hij naar Gods gebod de doop der bekering tot vergeving van zonden predikte, alleen hen gedoopt die hun zonden beleden. En onze Here Jezus Christus zelf heeft zijn apostelen bevolen, alle volken tot zijn discipelen te maken en hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Christus heeft daaraan de belofte toegevoegd, dat wie gelooft en zich laat dopen, behouden zal worden. Volgens deze regel hebben dan ook de apostelen geen andere volwassenen gedoopt dan die met berouw en bekering hun geloof beleden. Daarom mag men ook nu geen volwassenen dopen dan die de rijke inhoud van de doop uit de prediking van het evangelie hebben leren verstaan en van hun geloof rekenschap afleggen door persoonlijke belijdenis.

Gebed voor de doop

Laten wij nu Gods heilige naam aanroepen, om zo tot zijn eer, tot versterking van ons geloof en tot opbouw van de gemeente dit sacrament te bedienen.

Almachtige en eeuwige God, U bent het die naar uw rechtvaardig oordeel de ongelovige en onbekeerlijke wereld met de zondvloed gestraft hebt. Maar de gelovige Noach en de zijnen, slechts acht zielen, hebt U in uw grote barmhartigheid gered en bewaard. U bent het die de hardnekkige Farao met al zijn volk in de Rode Zee deed verdrinken. Maar uw volk Israel hebt U daar droogvoets door geleid, waardoor U toen reeds de doop hebt aangeduid. Pleitend op uw grondeloze barmhartigheid, bidden wij U, of U hem / haar die de doop zal ontvangen, in genade wilt aanzien en hem / haar door uw Heilige Geest in uw Zoon Jezus Christus wilt inlijven. Laat hem / haar door de doop in Christus´ dood begraven worden en ook met Hem opstaan in een nieuw leven. Geef dat hij / zij iedere dag zijn / haar kruis bij het volgen van Christus blijmoedig zal dragen door Hem aan te hangen met waar geloof, vaste hoop en vurige liefde. Laat hem / haar zo dit leven, dat toch niet anders is dan een voortdurend sterven, door uw beloften getroost verlaten. Geef dat hij / zij op de jongste dag voor de rechterstoel van Christus, uw Zoon, met vrijmoedigheid zal verschijnen, door Hem, onze Here Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heilige Geest, een enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

Doopgelofte
Geliefde broeder / zuster,

U wenst de doop te ontvangen als een zegel van uw inlijving in Gods kerk. Duidelijk moet blijken, dat u de christelijke leer, waarin u door de kerk bent onderwezen, niet alleen aanneemt, maar daarnaar ook door Gods genade wilt leven. Daarom behoort u voor God en zijn gemeente op de volgende vragen oprecht te antwoorden:

Ten eerste:
Gelooft u in de enige ware God, onderscheiden in drie Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest, die hemel en aarde met al wat erin is uit niets geschapen heeft, nog in stand houdt en zo regeert, dat er niets gebeurt zonder zijn goddelijke wil?
Ten tweede:
Gelooft u, dat u in zonde ontvangen en geboren bent en dat daarom Gods toorn rust op u, die van nature helemaal onbekwaam bent tot iets goeds en uit bent op elk kwaad? En belijdt u, dat u met gedachten, woorden en daden de geboden van de Here dikwijls hebt overtreden en dat u over deze zonden oprecht berouw hebt?
Ten derde:
Gelooft u, dat Jezus Christus echt en eeuwig God is en blijft, en echt mens is geworden door zijn geboorte uit de maagd Maria? En gelooft u, dat deze Christus u door God tot Verlosser geschonken is? Belijdt u, dat u door dit geloof vergeving van zonden in zijn bloed ontvangt en dat u door de kracht van de Heilige Geest een lid van Jezus Christus en van zijn kerk geworden bent?
Ten vierde:
Belijdt u, dat het Woord van God, zoals dat in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de waarheid is? Zult u in leven en sterven bij de belijdenis van deze leer blijven en alle ketterijen, die met deze leer in strijd zijn, verwerpen? Belooft u in gemeenschap met de gemeente trouw het gepredikte Woord te horen en het heilig avondmaal te gebruiken?

Ik wil het navolgende er aan toevoegen:

Gedragsregels
Op het forum gelden een aantal gedragsregels:
- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. Dit betekend onder meer dat men voor predikanten de titel ds. gebruikt.
- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
- Het is verboden te vloeken, lasterlijke taal neer te schrijven of anderszins de grenzen van het betamelijke te overschrijden.

Hetgeen nú gebeurd is een ongelofelijk grove aanval op een kerkverband die, hoewel gehéél ánders is dan waarin de reformatorische mens is opgevoed, Christus Jezus centraal stelt.

Mét deze aanval wordt hetgeen in de forumregels staat (en hier als herinnering is ingevoegd) met voeten getreden..........................

Maar, als nu één van de kerkverbanden, waarop dit forum rust, een soortgelijke aanval moet ondergaan, dan zijn alle rapen des velds óvergaar..............

Stel, iemand stelt dat, bijvoorbeeld, de GG een puur menselijk verzinsel is en alleen maar functioneerd dankzij allemaal menselijke regeltjes en wetjes, en derhalve een pure sekte is..............tjonge, wat zou er hier dan gegilt worden en de desbetreffende scribent zou accuut gevierendeeld worden..............

HOUDT UW TOETSENBORD BETER IN BEDWANG AANGAANDE UW GEDACHTEN OVER ANDERE KERKVERBANDEN ZOALS IN DE FORUMREGELS STAAT!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie