Geplaatst: 06 mar 2007, 15:31
Haha. We hebben al 96 uur gewonnen. Nog even en je zit ook op tijdperken.
Het geheel aan de Schepping door Gods Geest ("die over de wateren zweefde") daar wordt door mij in gene dele aan getwijfeld, laat dát duidelijk zijn.Robert schreef: Het gaat om de 7 dagen van de schepping, de 7 dagen van Genesis 1/2. En dat 7 een symbolisch getal is zal toch niemand ontkennen. Het getal van de volheid. Dan is de symboliek van de 7 scheppingsdagen ook snel gevonden, de volheid van de Schepping.
:mrgreen:refo schreef:Haha. We hebben al 96 uur gewonnen. Nog even en je zit ook op tijdperken.
Er is niemand in dit topic die de dag als mogelijkheid van jaren heeft geopperd.Het gaat mij vooral om de symbolische aanduiding van dag als mogelijkheid van jaren.
het gaat hier helemaal niet om het samen laten gaan van wetenschap en Bijbel. We hebben het gewoon over de vraag hoe we Gen1/2 moeten interpreteren, niet om het te matchen met de wetenschap.Om al die verwarring die de wetenschap en de mensen die wetenschap en Bijbel willen laten samengaan in onze denksystemen.
Inhoudelijk zeg je hier alleen dat je bedroeft bent.Ik heb de diskussie gevolgd, en ik vind het ronduit bedroevend dat mensen een reden hebben om de scheppingsdagen als symbolisch te interpreteren op basis van argumenten die buiten Gods Woord vandaan komen.
De gereformeerde leraars van alle tijden????Er worden tegenargumenten aangedragen voor hen die met de gereformeerde leraars van alle tijden geloven dat de Heere de aarde in zes dagen heeft geschapen. Dit is bevestigd in de wet.
De schepping is geen geschiedenis.Alles in Gods Woord rondom tijd bij geschiedkundige feiten zijn letterlijk. Nergens is er een uitzondering te vinden. Waarom juist hier wel? Noem eens een argument dat het waard maakt om dat standpunt omwille van Gods Woord en Zijn eer te verdedigen?
Noem eens een reden om een dag tot een heel tijdperk te doen worden?refo schreef:Haha. We hebben al 96 uur gewonnen. Nog even en je zit ook op tijdperken.
Dat is idd een bijzonder goed argument (zoals ik al eerder opmerkte) maar ook daar kun je eea tegenover zetten. Dat heb ik al eerder gedaan in deze thread, aangezien jullie het waarschijnlijk niet opzoeken zal ik dat maar doen en nog een keertje copyen en pasten.JolandaOudshoorn schreef:Hierbij sluit ik me volledig bij aan. "Want in zes dagen heeft de Heere de aarde en de hemel geschapen alles wat daarin is en Hij ruste de zevende dag. Daarom zegende de Heere de sabbath en heiligde dezelve
Maar ook daar kan gelden dat het Scheppingsverhaal, of de wijze waar op de Schepping aan ons is verkondigd (terwijl de Schepping zelf (uiteraard) groter is dan verkondigd kan worden in mensenwoorden aan mensen) op zo'n wijze dat Gods scheppingsorde (7 daagse weken) eruit naar voren komt. (let daarbij op dat Mozes zowel de wet gaf (kreeg) als het scheppingsverhaal vorm heeft gegeven. Dat verband kan dus zowel als een bewijs voor de 6-daagse schepping als voor het 'opvoedkundige' element voor het overdragen van de 7-daagse week.
wat ik wil doen, is het onderzoeken van de grenzen van wat wél of niet naar alle menselijke waarschijnlijkheid zou kúnnen of per sé niet.Petrus schreef:Het geheel aan de Schepping door Gods Geest ("die over de wateren zweefde") daar wordt door mij in gene dele aan getwijfeld, laat dát duidelijk zijn.Robert schreef: Het gaat om de 7 dagen van de schepping, de 7 dagen van Genesis 1/2. En dat 7 een symbolisch getal is zal toch niemand ontkennen. Het getal van de volheid. Dan is de symboliek van de 7 scheppingsdagen ook snel gevonden, de volheid van de Schepping.
Maar het is het tegenover elkaar zetten van het letterlijke en het vergeestelijkte van de Scheppingstijd, zoals hierboven in de quote zo nadrukkelijk is verwoord: het SYMBOLISCHE van het getal 7 (6 aan Scheppingsdagen + de rustdag).......
Dat iemand daardoor "van zijn geloof" zou vallen, geeft aan dat zo iemand dan al wel héél erg zwak in zijn/haar geloofsschoenen stónd..............iemnd die sterk in zijn/haar geloofsschoenen staat kan deze discussie prima aan, zónder aan de feiten te gaan twijfelen................
Jij zit dus dichter bij het laten versmelten van Bijbel met wetenschap dan ik. Je wilt de scheppingsdagen wel langer maken en de jaren voor de zondvloed korter. Je doet waar je mij van beschuldigd.Kaw schreef::mrgreen:refo schreef:Haha. We hebben al 96 uur gewonnen. Nog even en je zit ook op tijdperken.
Een andere baan om de zon zorgt niet direct voor een snellere omloop. Het groeien van de afstand tussen de maan en de aarde zorgt eerder voor vertraging dan versnelling. Dat er meer uren per dag voor de zondvloed waren is daarom ook onwaarschijnlijk, eerder andersom. Wetenschappelijk zou dat ook nog eens verklaren waarom die mensen zo loei oud werden.
Hier maak je het dus wel degelijk symbolisch.Robert schreef:Mijn eerdere reactie over het noemen van de 7 daagse schepping in de wet:
Maar ook daar kan gelden dat het Scheppingsverhaal, of de wijze waar op de Schepping aan ons is verkondigd (terwijl de Schepping zelf (uiteraard) groter is dan verkondigd kan worden in mensenwoorden aan mensen) op zo'n wijze dat Gods scheppingsorde (7 daagse weken) eruit naar voren komt. (let daarbij op dat Mozes zowel de wet gaf (kreeg) als het scheppingsverhaal vorm heeft gegeven. Dat verband kan dus zowel als een bewijs voor de 6-daagse schepping als voor het 'opvoedkundige' element voor het overdragen van de 7-daagse week.
Robert,Robert schreef:Jij zit dus dichter bij het laten versmelten van Bijbel met wetenschap dan ik. Je wilt de scheppingsdagen wel langer maken en de jaren voor de zondvloed korter. Je doet waar je mij van beschuldigd.Kaw schreef::mrgreen:refo schreef:Haha. We hebben al 96 uur gewonnen. Nog even en je zit ook op tijdperken.
Een andere baan om de zon zorgt niet direct voor een snellere omloop. Het groeien van de afstand tussen de maan en de aarde zorgt eerder voor vertraging dan versnelling. Dat er meer uren per dag voor de zondvloed waren is daarom ook onwaarschijnlijk, eerder andersom. Wetenschappelijk zou dat ook nog eens verklaren waarom die mensen zo loei oud werden.
Ik zou zelf zeggen dat de mensen voor (en kort na) de zondvloed ouder werden omdat zij dichter bij de genetische perfectie van Adam en Eva stonden.
Ik zou niet durven. Ik heb bij voorbaat al ongelijk. Dus die moeite bespaar ik me.Klavier schreef:Noem eens een reden om een dag tot een heel tijdperk te doen worden?refo schreef:Haha. We hebben al 96 uur gewonnen. Nog even en je zit ook op tijdperken.
Als Adam meer tijd nodig had om de dieren te benoemen, weet je kennelijk hoeveel soorten er gemaakt zijn? Of kregen enkel de dieren die Adam zag een naam? Ik neem aan dat hij niet de diepste oceanen inging, de hoge rotsen beklom of de aarde doorspitte voor de meer verborgen dieren. Een aanname die ik noch kan bevestigen, noch ontkennen. Maar een waarheid voor een tijdperk daaraan ontlenen?
Nogmaals de vraag: Noem een enkele reden, concreet. Liefst onderbouwd vanuit Gods Woord, anders kan ik er geen waarheid van maken voor mezelf.
Zolang houd ik vast aan de herhaling die God Zelf geeft van de dagen in de wet. Schrift met Schrift vergelijken.
Als je van 6 kanten in elkaar getimmerd wordt is het stukken lastiger om te zien dat er ook iemand bij te knipogen staatRobert,
Ik bewonder en verwijt je tegelijk dat je teveel in de discussie zit. Je reageert echt als een bezetene. Dat van Refo en die vervolgreactie van mij zijn beide met een knipoog bedoeld.
De wet is toch opvoedkundig? Paulus noemt'm de pedagoog! De opvoeder!Robert, wat drijft jou om een zaak te verdedigen die dit soort wazige spitsvindigheden nodig heeft om Gods wet als opvoedigkundig op dit punt aan te wijzen?
De symboliek kan dan toch duidelijk maken dat de 7-daagse week door God in de mens geschapen is!Mijns inziens haal je zo ook het verband weg tussen de wet en de volmaakte schepping die eveneens in 6 dagen werk/1dag rust verhouding een volmaakte vervulling van die wet mogelijk maakte.
Ik snap totaal niet wat je hier bedoeld!Neem de wet letterlijk, dan zie je de kern van de zondeval.
Ik probeer ook niets onderuit te halen. Ik probeer alleen te betogen dat het weldegelijk mogelijk is om Gen1/2 op verschillende, Bijbelse, rechtzinnige, manieren te interpreteren.Maar dan is het argument om het letterlijke uit de wet als bevestiging van het letterlijke van de scheppingsdagen niet onderuit gehaald.
Hier wordt niets gerelativeerd.Ik heb een hekel aan gerelativeer van zaken die zonder enkele aanleiding uit Gods Woord niet anders als letterlijk te nemen zijn.
Jij hebt een erg 19/20/21e eeuwse visie op het zwart/witte verschil van symboliek en letterlijkheid. Wat augustinus daarover zei? Waarschijnlijk zag hij allemaal niet zo zwart/wit, want dat is dus erg modern.Je zult vanuit Gods Woord moeten bewijzen als het anders gelezen moet worden.
Ik kom ook niet met Aug. als 'eindpunt' maar meer om aan te geven dat de niet-letterlijke uitleg hele oude papieren heeft en niet een moderne uitvinding is om wetenschap met geloof/Bijbel te combineren.Los van het feit dat Augustinus niet het eind is van alle tegenspraak.
Ook Augustinus heeft op Gods Woord moeten bouwen.
Misschien was dat 'menselijke' nu juist wel de bedoeling. In praktisch alle godsdiensten is 'god' namelijk een onpersoonlijke wezen, waar wij nix mee hebben. Onze God is anders, Hij schiep ons om met ons contact te hebben, Hij houdt van ons, Hij heeft ons zelfs gemaakt naar Zijn beeld, wij lijken op Hem.En daar zit misschien mijn pijn wel, dat het letterlijk nemen God zo menselijk maakt. God maakte in 6 dagen de aarde, zoals ik 6 dagen mijn werk doe.