Muzieksmaak van Refoforum

Van welke muziek hou je het meeste?

Klassieke muziek
36
33%
Koormuziek
8
7%
Orgelmuziek (Klassiek)
20
19%
Orgelmuziek (Populair)
5
5%
Jazz
2
2%
Gospel
10
9%
Praise
7
6%
Popmuziek
5
5%
Anders, namelijk..............
15
14%
 
Totaal aantal stemmen: 108

bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door bombus »

Charles schreef:Ik ben een zodanige melomaan dat ik jullie er hier maar niet mee lastig val, maar actief ben over een Engelstalig forum over klassieke muziek. Ergens rond m'n 15/16 ontdekte ik klassieke muziek via de radio op m'n Walkman. Dat was een wereld die ik niet kende. Daarop kreeg ik op m'n kamer van de rommelzolder een lp-speler, met losse grote speakers en met klassieke platen. De eerste plaat die ik opzette was Beethovens 3e pianoconcert (omdat ik die naam van de radio kende en het mooi vond). Volle oceanen van klank stroomden voor het eerst door m'n kamertje, ik stond perplex. Ik betrad een nieuwe wereld. Alsof ik van zwart-wit opeens in kleur zag.
Herkenbaar!
Voor mij was het horen van de 5e en 9e Symfonie van Beethoven en de 2e pianoconcert van Rachmaninov het begin. Vervolgens de 5e pianoconcert van Beethoven ontdekt en 20-24 en 27e pianoconcerten van Mozart.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Anselmus »

bombus schreef:
Charles schreef:Ik ben een zodanige melomaan dat ik jullie er hier maar niet mee lastig val, maar actief ben over een Engelstalig forum over klassieke muziek. Ergens rond m'n 15/16 ontdekte ik klassieke muziek via de radio op m'n Walkman. Dat was een wereld die ik niet kende. Daarop kreeg ik op m'n kamer van de rommelzolder een lp-speler, met losse grote speakers en met klassieke platen. De eerste plaat die ik opzette was Beethovens 3e pianoconcert (omdat ik die naam van de radio kende en het mooi vond). Volle oceanen van klank stroomden voor het eerst door m'n kamertje, ik stond perplex. Ik betrad een nieuwe wereld. Alsof ik van zwart-wit opeens in kleur zag.
Herkenbaar!
Voor mij was het horen van de 5e en 9e Symfonie van Beethoven en de 2e pianoconcert van Rachmaninov het begin. Vervolgens de 5e pianoconcert van Beethoven ontdekt en 20-24 en 27e pianoconcerten van Mozart.
Mijn eerste bewuste kennismaking dat ik meer ging luisteren was toen ik werd uitgenodigd door mijn buurvrouw die viool speelde. Rond hervormingsavond speelde het orkest de Reformatie Symfonie van Mendelssohn. Mijn wederhelft zei dat ik dan ook Beethoven wel mooi zou vinden, daarna Bach en daarna The New World van Dvorak.
Fides Quaerens Intellectum
Mannetje
Berichten: 7885
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Mannetje »

Als het over muziek gaat zit er bij mij nog weleens wat wrijving tussen smaak en willen luisteren.

Qua inhoud gast er niets boven de Psalmen en mooie gezangen.
Koorzang, orgelmuziek, enz. kan mij echter niet bekoren. Nu ja, soms een kinderkoor.

Stevig symfonisch werk, zoals Mahler, bevalt me goed en iets minder zwaar klassiek verdraag ik ook wel.

En dan is er nog een kant die ik qua muziek echt geweldig vind, maar waar ik inhoudelijk grote moeite mee heb. Ook met de 'christelijke' variant is mijn moeite gegroeid in de loop der tijden.

Zijn er forummers die zo'n 'spagaat' herkennen? Waar smaak en principe uit elkaar lopen?
-
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Charles »

Ja herkenbaar. Ik heb dat met opera. Heb er zeer vele. Veel verhalen zijn nou niet echt verheffend.
HersteldHervormd
Berichten: 6344
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:Als het over muziek gaat zit er bij mij nog weleens wat wrijving tussen smaak en willen luisteren.

Qua inhoud gast er niets boven de Psalmen en mooie gezangen.
Koorzang, orgelmuziek, enz. kan mij echter niet bekoren. Nu ja, soms een kinderkoor.

Stevig symfonisch werk, zoals Mahler, bevalt me goed en iets minder zwaar klassiek verdraag ik ook wel.

En dan is er nog een kant die ik qua muziek echt geweldig vind, maar waar ik inhoudelijk grote moeite mee heb. Ook met de 'christelijke' variant is mijn moeite gegroeid in de loop der tijden.

Zijn er forummers die zo'n 'spagaat' herkennen? Waar smaak en principe uit elkaar lopen?
Bedoel je populaire muziek? Volgens mij begrijp ik je niet zo goed.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1929
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Ararat »

Mannetje schreef:Als het over muziek gaat zit er bij mij nog weleens wat wrijving tussen smaak en willen luisteren.

Qua inhoud gast er niets boven de Psalmen en mooie gezangen.
Koorzang, orgelmuziek, enz. kan mij echter niet bekoren. Nu ja, soms een kinderkoor.

Stevig symfonisch werk, zoals Mahler, bevalt me goed en iets minder zwaar klassiek verdraag ik ook wel.

En dan is er nog een kant die ik qua muziek echt geweldig vind, maar waar ik inhoudelijk grote moeite mee heb. Ook met de 'christelijke' variant is mijn moeite gegroeid in de loop der tijden.

Zijn er forummers die zo'n 'spagaat' herkennen? Waar smaak en principe uit elkaar lopen?
Is jouw spagaat met een bepaald genre gebaseerd op het feit dat het onbijbels en/of zelfs blasfemisch is, of omdat het in je omgeving niet zo geaccepteerd is?
Mannetje
Berichten: 7885
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Mannetje »

De meeste populaire muziek heeft weinig op met het christelijk geloof, maar sommige genres staan er van zichzelf haaks op, neem bijvoorbeeld death metal.
Dat is niet meteen mijn favoriete stijl, maar even als voorbeeld.

Nu zijn er ook 'christelijke' bands die muziek in die stijl maken. Is dat verantwoord? Ik hoef niet over intenties van anderen te oordelen, maar het wringt wel bij mij.
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4031
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Terri »

Als je muziek luistert wat je steeds aanklaagt moet je het niet doen.
Mannetje
Berichten: 7885
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Mannetje »

Terri schreef:Als je muziek luistert wat je steeds aanklaagt moet je het niet doen.
Dat is helder!

Alleen als een ander zou vragen of het goed of fout is, wanneer de teksten zuiver zijn, dan is het een lastige vraag voor me.
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4031
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:
Terri schreef:Als je muziek luistert wat je steeds aanklaagt moet je het niet doen.
Dat is helder!

Alleen als een ander zou vragen of het goed of fout is, wanneer de teksten zuiver zijn, dan is het een lastige vraag voor me.
Dat begrijp ik helemaal.
Als je iets heel mooi vindt en de teksten zijn niet fout lijkt mij het acceptabel.
Ik ervaar het op hetzelfde niveau als de prachtige natuur, de heerlijke vruchten die aan de bomen groeien enz. Alles als Gods gave.
Zo leg ik het uit aan diegenen die m'n muzieksmaak niet begrijpen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1929
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Ararat »

Terri schreef:
Mannetje schreef:
Terri schreef:Als je muziek luistert wat je steeds aanklaagt moet je het niet doen.
Dat is helder!

Alleen als een ander zou vragen of het goed of fout is, wanneer de teksten zuiver zijn, dan is het een lastige vraag voor me.
Dat begrijp ik helemaal.
Als je iets heel mooi vindt en de teksten zijn niet fout lijkt mij het acceptabel.
Ik ervaar het op hetzelfde niveau als de prachtige natuur, de heerlijke vruchten die aan de bomen groeien enz. Alles als Gods gave.
Zo leg ik het uit aan diegenen die m'n muzieksmaak niet begrijpen.
Het enige wat in me opkomt bij je voorbeeld is dat vorm en inhoud wellicht niet matchen. Dat is uiteraard beoordeeld vanuit de context die ik gewend ben, dus subjectief, dus niet persé goed of fout te noemen. Zeker niet door een ander.
Laatst gewijzigd door Ararat op 03 jan 2023, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 6344
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door HersteldHervormd »

@Mannetje:

Romeinen 14:23

Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Nasrani »

Terri schreef:
Susan schreef:Ik heb gospel ingevuld. Daarmee bedoel ik liederen die een Bijbelse boodschap brengen en waar Christus centraal staan. Achtergrond muziek: zoals in de videos. Allebei mooi.

Duits: https://www.youtube.com/watch?v=dY8DRjOef2Q
Nederlands: https://www.youtube.com/watch?v=0Lz-0qvfMxs
Mooie muziek en teksten : Miroslav Chrobak
Bedankt voor de tip. Erg mooi, zeker ook de teksten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4031
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Terri »

Ararat schreef:
Terri schreef:
Mannetje schreef:
Terri schreef:Als je muziek luistert wat je steeds aanklaagt moet je het niet doen.
Dat is helder!

Alleen als een ander zou vragen of het goed of fout is, wanneer de teksten zuiver zijn, dan is het een lastige vraag voor me.
Dat begrijp ik helemaal.
Als je iets heel mooi vindt en de teksten zijn niet fout lijkt mij het acceptabel.
Ik ervaar het op hetzelfde niveau als de prachtige natuur, de heerlijke vruchten die aan de bomen groeien enz. Alles als Gods gave.
Zo leg ik het uit aan diegenen die m'n muzieksmaak niet begrijpen.
Het enige wat in me opkomt bij je voorbeeld is dat vorm en inhoud wellicht niet matchen. Dat is uiteraard beoordeeld vanuit de context die ik gewend ben, dus subjectief, dus niet persé goed of fout te noemen. Zeker niet door een ander.
Nou daar heb je wel een punt.
Sommige muziek vind ik inhoudelijk erg mooi, maar wil het niet op youtube kijken vanwege de vorm.
Maar eerlijk gezegd gaat dat maar bij één specifiek geval op. Verder is het meestal degelijk. :)
En schuddende lijven, slingerende haren, ik gruw er van. Maar mijn muzieksmaak komt niet in die buurt. :huhu
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1929
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Muzieksmaak van Refoforum

Bericht door Ararat »

Mijn subjectieve ik is tóch een beetje gerustgesteld :haha
Plaats reactie