memento schreef:@Afgewezen: Wat jij kolder noemt komt uit een boekje van Calvijn.
Well, als je Calvijn volgt in zijn sacramenten-leer wat betreft de doop, dan zal je hem ook moeten volgen in de gevolgen die hij daaruit trok, namelijk de gehele gemeente als kinderen van God zien, en dus iedereen nodigen/dwingen (dmv censuur indien men niet aanging) deel te nemen aan het andere sacrament, namelijk het avondmaal...
Daar ligt inderdaad een spanning. Als je Koelmans gedachten hierover leest, en de worstelingen van Smytegeldt hierover naslaat, dan kun je in de geschiedenis van de Reformatie gewoon aanwijzen dat onthouding van de sacramenten sencurabel was.
En het formulier van de doop en avondmaal spreken beide geloofstaal, net als alle belijdenisgeschriften.
Doop en Avondmaal zijn beide sacramenten, dus ter versterking van het geloof. Er moet wel geloof zijn om te versterken.
Als de situatie dusdanig is, dat het geloof ontbreekt, dan is evenwel het verbond nog steeds vast. En wie gelooft dient dit zeker door middel van de sacramenten te versterken, het is een instelling van de Heere Zelf. Bovendien, hoe kan de strijd gestreden worden zonder versterking? Wij zijn wankelmoedig en dwalen voortdurend als God niet Zelf het geloof versterkt. Daar geeft Hij Zijn middelen voor.
Terug naar de de doop: die tekent en zegelt dat een kind in het verbond wordt opgenomen onder de nodigingen tot Christus; Deze (het verbond!) is evenmin afhankelijk van de gelovige ouders. Bij dopen gaan wel alle ouders op, ongeacht geloof of ongeloof. Daar wordt in een praktijk een andere maatstaf gehanteerd, een dilemma vanwege het ongeloof in de gemeente wat te mens van nature, ons allemaal tekent en het verbond dat vast staat anderzijds.
Dat de praktijk dan weerbarstig is en dwingt heel voorzichtig met de sacramenten om te gaan, is geen punt van discusse, denk ik.
Maar de verplichting God de eer te geven in het geloof en Hem in Christus te dienen blijft overeind. Geloof is een plicht omdat dit mogelijk maakt God te dienen in Christus op de wijze zoals Hij dat eist; De sacramenten zijn ingesteld door God Zelf, en dan moeten wij onze hardheid niet aanwenden als excuus er dan maar anders mee om te gaan. Als het ongeloof bepaalt hoe we Gods geboden moeten onderhouden dan zijn we toch echt verkeerd bezig.
Wie in ongeloof doopt maakt zich evenzeer schuldig als degene die volhart in ongeloof en niet aan de Tafel des Heeren kan belijden dat Hij is de Christus.
In betekenis van sacrament is geen enkel verschil. En het belang van de sacramenten zijn groot. Het zijn instellingen van God Zelf.
Nog een aanvulling: De plicht om te geloven is niet zozeer een ' verbondsplicht' maar een plicht die ook daarbuiten geldt. Geloof erkent immers dat God God is? Binnen het verbond mag de hoop en het vertrouwen heersen dat de Heere op Zijn tijd Zijn Woord waarmaakt. Een gelovig afwachten van Gods genade en betoning van Zijn trouwverbond breekt de spanning en maakt Zijn dienst tot een Liefdedienst. Een overspannen aandringen om te geloven moet niet de conclusie zijn, dat maakt de
daad van het geloof tot een soort eigengerechtigheid; ik wil hier vooral de verantwoordelijkheid aanwijzen. Gedoopte kinderen mogen opgevoed worden in het geloof dat vertrouwen als kenmerk heeft.
Vertrouwen dat wie tot Hem komt niet zal worden uitgeworpen.. Vertrouwen dat in alle ernst en rust aan de kinderen kan worden geleerd aan de hand van Gods Woord. Dit mogen we als middel gebruiken om de kinderen tot Jezus te brengen. Zodat ook de kinderen zullen leren en beseffen dat er genade om niet te krijgen is voor zondaren. Dat evenwicht wil ik nog wel even genoemd hebben. Een slaafse geloofsdwang is niet wat we in Gods Woord tegenkomen. God verplicht Zijn Verbondsgemeente Hem op Zijn Woord te geloven. En Hij geeft daartoe zijn Liefdedienst met de werking van Zijn Geest. Dat maakt het ook mogelijk God in liefde te dienen. Hij geeft het Zelf, op Zijn tijd. Daar ben ik van overtuigd!