Zonderling schreef:memento schreef:In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
(Zie b.v. Kolossenzen 2.)
Een vraag hierover, niet om te polariseren ofzo, maar om wat te leren:
Waarom maak je een uitzondering voor de rustdag/sabbath? Is daar bijbelse grond voor? En hoe ga je dan om met teksten als de discipelen die aren plukken op de sabbath, wat Jezus goedkeurt, maar volgens het OT niet mag?
Memento,
Ik maak een uitzondering voor de wekelijkse rustdag, omdat ik geloof dat de Decaloog eeuwig geldig is en de sabbath verschoven is van zaterdag naar zondag. Ook de eerste christenen vanaf de apostelen onderhielden de dag des Heeren op zondag (zie bijvoorbeeld Handelingen 20:7, waar op grond van het Grieks wel dagelijk sprake is van 1e dag van de week). Maar dit is eerder iets voor een ander topic.
Dus: de Decaloog is eeuwig, maar feestdagen op andere gronden niet.
Het aren plukken op sabbat zie ik van heel andere orde. Daarmee ontkende Jezus de instelling van de wekelijkse sabbat zeker niet. (Wie plukt trouwens nooit aren op een zondagse wandeling?)
Beste Zonderling,
Ik ben het in die zin met je eens, dat er inderdaad geen opgelegde feestdagen zijn voor Christenen, behalve de dag van de opstanding. (d.i. de zondag).
Dat neemt natuurlijk niet weg dat christenen wel op bepaalde dagen bij elkaar kunnen komen om een bepaald heilsfeit 'extra' te vieren.
Die dag wordt dan niet gevierd omdat het moet, of om zo onze dienst aan God te bewijzen, of als een vooruitwijzing naar een nog te vervullen profetie.
Maar als een moment van extra samenkomst.
Het is inderdaad zo dat sommige 'schimmige' christelijke feestdagen, en in het bijzonder de 2e dagen, te ver gaan.
Bij ons in de kerk komt er geen kip op 2e pinksterdag, toch is het in de kerkenraad niet mogelijk de dienst op die dag af te schaffen, vooral uit conservatieve overwegingen.
Uiteraard is dat vooral onbedoeld grappig, gezien de Bijbelse onderbouwing (die is er totaal niet) noch gezien de geschiedenis, met name van de 2e feestdag.
Daar kom je wel in de knoop met het 'vermijd de onderlinge samenkomsten niet' van Hebreeen.
Wat mij betreft is dat breder dan de 'erediensten'. Ook samenkomsten van bijbelkring of jeugdvereniging, bv., moeten niet (zonder goede reden) vermeden worden.
Dat maakt de 2e feestdag lastig. Enerzijds de oproep om die samenkomst niet te mijden, anderzijds de vraag of een samenkomst op die dag niet een beetje too much is,
en je gezinnen / stellen / individuen die dag niet de kans moet geven lekker vrij te zijn, van elkaar te genieten, een eigen programma te volgen.
Dat geld uiteraard ook voor dagen als Oud en Nieuw, die geen enkele christelijke waarde hebben. (buiten de hoge waarde die elke dag heeft voor de Christen, in dienst van
zijn Heer en Verlosser)
Toch is er de sociale verplichting om nieuwjaarsochtend in de kerk te zitten, en oudejaarsavond ook voor het grootste deel in de kerk te zitten.
Een correctie is wat mij betreft een goede zaak! Maar in principe zie ik geen probleem in de gemeente die samenkomt op bepaalde dagen van het jaar om extra stil te staan
bij de heilsfeiten.
Wat betreft de sabbat, dat er een scheppingsorde is van werk en rust, in een cyclus van 7 dagen, is duidelijk (vanuit Gen 1/2)
Het sabbatsgebod is niet eerder kenbaar gemaakt dan aan de Israelieten in de woestijn (Zie Ez 20:10-12) en wel alleen aan de Israelieten! Als teken van het verbond.
Adam, Abraham, Henoch, etc. hebben nooit een sabbatsgebod ontvangen.
Alle teksten die jij aanhaalt over het niet houden van dagen/tijden/sabbatten, etc. gaan m.i. dan uiteraard ook over de Sabbat, en zeker over de zondag als een soort
nieuw-testamentische sabbat. Daar is geen sprake van.
De zondag wordt als dag van samenkomst, dag van de opstanding gevierd. (Overigens zonder verordening!! Maar gewoon omdat de gemeente op die dag graag samenkomt)