Geplaatst: 06 jan 2007, 17:06
Ik heb 'De stad Gods' gedeeltelijk gelezen. Er zit toch wel erg veel zelfbedachte eigen mening van Augustinus in. Maar misschien mocht dat toen nog in theologenland.
wanneer kan/moet iemand dat genoemd worden? (zie o.m. 1. Joh.).Christiaan schreef:Met andere woorden: Augustinus was een dwaalleraar?
:shock:
Ik denk niet dat hij nu in positieve zin zou opvallen.Christiaan schreef:Met andere woorden: Augustinus was een dwaalleraar?
:shock:
Een tijd terug heeft het Reformatorisch Dagblad een artikelenserie gewijd aan belangrijke mensen uit de Vroege Kerk. Ongewild heeft men daarbij de hypocrisie van wat wel genoemd wordt "Gereformeerde gezindte" aan de kaak gesteld, bij nogal wat kerkvaders werd opgemerkt iets in de trant van: "op een goed gereformeerde kansel zou de predikant niet mogen staan"......refo schreef:Ik denk niet dat hij nu in positieve zin zou opvallen.Christiaan schreef:Met andere woorden: Augustinus was een dwaalleraar?
:shock:
Het heeft niet zo veel zin om zo - op basis van associatie - een discussie te voeren.Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Zijn zaten grotendeels op de lijn van Augustinus,
ze hadden hem hoog zitten.
Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Zijn zaten grotendeels op de lijn van Augustinus,
ze hadden hem hoog zitten.
Het is zwart of het is wit....Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Zijn zaten grotendeels op de lijn van Augustinus,
ze hadden hem hoog zitten.
Ja maar als men hem als dwaalleraar uitmaken. Is het ook moeilijk.Zosinus schreef:Het heeft niet zo veel zin om zo - op basis van associatie - een discussie te voeren.Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Zijn zaten grotendeels op de lijn van Augustinus,
ze hadden hem hoog zitten.
Beter kunnen we proberen te beantwoorden: wat vinden we sterk aan Augustinus? Waar hebben we problemen mee? Kunnen we die concrete 'dwalingen' hem toerekenen of moeten we dat (zoals Afgewezen m.i. terecht opmerkt) iets anders zien?
't lijkt wel Noors :mrgreen:refo schreef:Het is zwart og het is wit....
Tja, "og" betekent "en"...Hendrikus schreef:'t lijkt wel Noors :mrgreen:refo schreef:Het is zwart og het is wit....
Christiaan schreef:Ja maar als men hem als dwaalleraar uitmaken. Is het ook moeilijk.Zosinus schreef:Het heeft niet zo veel zin om zo - op basis van associatie - een discussie te voeren.Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Zijn zaten grotendeels op de lijn van Augustinus,
ze hadden hem hoog zitten.
Beter kunnen we proberen te beantwoorden: wat vinden we sterk aan Augustinus? Waar hebben we problemen mee? Kunnen we die concrete 'dwalingen' hem toerekenen of moeten we dat (zoals Afgewezen m.i. terecht opmerkt) iets anders zien?
Want dat is hij zeker. Als zal hij zeker wel gedwaald hebben.
Maar sommige willen geen positieve kanten aan hem zien.
En dat lijkt mij een grote fout!
oh? meende dat ze door de paus in de ban gedaan waren, dus zijn ze niet paaps gebleven.Adorote schreef:Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Zijn zaten grotendeels op de lijn van Augustinus,
ze hadden hem hoog zitten.
Er is geen sprake van dwaling bij alle drie niet,en zowel Johannes Calvijn als Maarten Luther bleven en zijn altijd Katholiek gebleven; kortom ze konden ook niet anders wilden ook niet anders binnen de Katholiciteit zijn en blijven.
Daar ben ik het goed mee eens. En dat moeten we ook goed onthouden, en niet tegenwoordige dwalingen verdedigen alsof de oudvaders die leerden, wanneer de oudvaders nooit in DIE strijd gestaan hebben.Afgewezen schreef:Ik denk dat je het anders moet zien: bepaalde dwalingen zijn pas later expliciet aan de orde gekomen en bestreden.
Wanneer je dan weer terug zou gaan naar díé dwalingen zou dat een achteruitgang zijn.
Het is altijd heel moeilijk om mensen uit het verleden in onze tijd te plaatsen. Omdat men vaak heel andere probeemstellingen had.