Geadopteerde kinderen niet dopen?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Sorry broeder ndonselaar, ik heb je niet genegeerd. Werd gestoord en toen vergeten te antwoorden.
ndonselaar schreef:En zij brachten kinderkens tot Hem, opdat Hij ze aanraken zou; en de discipelen bestraften degenen, die ze tot Hem brachten. Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods. Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan. En Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij dezelve.

Alle geboren en gebrachte kinderen uit en in de gemeente zijn kinderen van het genadeverbond en hun allen geldt zonder onderscheid de rijke belofte van God: Laat de kinderkens tot mij komen. Jezus zegende hen allen! Dat God ons zegent door de doop wil niet zeggen dat wij ook zalig worden, nee maar God wil het ons beloven, indien wij het geloven. Dat maakt Gods belofte niet minder! Integendeel Gods beloften zijn vast en zeker, ja en amen. Een belofte van God krijgt pas waarde persoonlijk wanneer de Heilige Geest ons de kracht van het geloof schenkt, waardoor we de hand van het geloof op de belofte van God mogen leggen.

Beloven en ontvangen zijn twee verschillende zaken Bert.
Zeker waar. Niet al onze kinderen worden zalig. Toch zullen we ze toch allen, met veel menselijk gebrek als ouders, in het geloof opbrengen. En bidden tot God dat Hij in hun aller hart Zijn genade te werken. En ook geloven we, met de Dordtse vaders, dat we, als gelovige ouders, niet hoeven te twijfelen aan de zaligheid van onze kinderen die jong sterven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken,24) dezelve dopende in de Naam des Vaders,25) en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Lijkt me een duidelijke tekst nietwaar? Al de volken onderwijzen én dopen. Duidelijk toch?
Lijkt me wel, dopen en onderhouden, als wat Christus bevolen heeft. Dat lijkt me ook zeker van toepassing op geadopteerde kinderen. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre deze woorden betrekking hebben op bepaalde leeftijdsgroepen, maar het lijkt me ook op kinderen toepasbaar, want zijn die door het geloof van hun ouders (al dan niet biologisch) geen leerlingen (discipelen dus) van Hem?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Waarom zou bij 'al den volken' dat niet inclusief kinderen zijn...?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:Ja, er is al veel gezegd in dit topic. Goed om hier eens over na te denken. Maar een écht anwoord heb ik nog niet bij zien staan. Waar is de Bijbelse lijn vandaan te halen die dit genoemde standpunt zou kunnen ondersteunen.
Eerlijk gezegd ben ik hier ook wel erg benieuwd naar. Ik hoor nog steeds van mensen die tegen het dopen van geadopteerde kinderen zijn. Ik zou graag weten waar ze hun standpunt vandaan halen. Maar dat komt misschien ook wel door mijn persoonlijke achtergrond.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:Waarom zou bij 'al den volken' dat niet inclusief kinderen zijn...?
Sommigen zeggen: Discipelen zijn leerlingen, mensen die van Jezus willen leren, dus Hem willlen volgen, dus daarom doop op basis van geloof. Vandaar dat niet iedereen het er mee eens is dat het hier ook om de kinderen gaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Marnix schreef:
Mister schreef:Waarom zou bij 'al den volken' dat niet inclusief kinderen zijn...?
Sommigen zeggen: Discipelen zijn leerlingen, mensen die van Jezus willen leren, dus Hem willlen volgen, dus daarom doop op basis van geloof. Vandaar dat niet iedereen het er mee eens is dat het hier ook om de kinderen gaat.
Snap ik niet. Als Jezus zegt: 'al den volken', zegt hij niet 'al den volken die op basis van geloof...' etc.
Toch helder als kristal?
limosa

Bericht door limosa »

Matthew Henry is hier wel duidelijk over . . .
Matthew Henry schreef:over Mattheus 28:19 . . .
I. Hoe ver deze opdracht zich uitstrekt, tot alle volken. Gaat henen en onderwijst alle volken. Niet dat zij allen tezamen aan alle plaatsen moeten gaan, maar met onderling overleg en goedvinden moeten zij zich verspreiden op zulk ene wijze, als het meest bevorderlijk is aan de verbreiding van het licht des Evangelies. Nu wordt hierdoor duidelijk te kennen gegeven dat het de wil van Christus is: ten eerste, dat het verbond hetwelk God in het bijzonder met de Joden had gemaakt, nu geëindigd en teniet gedaan is. Dit woord heeft den middelmuur des afscheidsels verbroken, die zolang de heidenen buitengesloten hield van een zichtbaren kerkstaat; en terwijl het aan de apostelen bij hun eerste uitzending verboden was om op den weg der heidenen te gaan, werden zij nu uitgezonden tot alle volken. Ten tweede. Dat de zaligheid door Christus aangeboden moet worden aan allen, en niemand buitengesloten moet worden dan die zichzelven door hun ongeloof en onboetvaardigheid buitensluiten. De zaligheid, die zij hebben te prediken, is algemeen; die wil, kome en doe zijn voordeel met, make gebruik van, de acte van kwijtschelding; want er is in Christus Jezus geen onderscheid tussen Jood en Griek. Ten derde. Dat het Christendom ineengestrengeld moet worden met de nationale instellingen, de koninkrijken der wereld Christus’ koninkrijken moeten worden, en hun koningen de voedstervaders der kerk.

II. Wat de hoofdbedoeling is van deze opdracht om alle volken te onderwijzen. Mattheusate -Laat hen toe als discipelen, doet het uiterste wat gij kunt om de volken tot Christenvolken te maken. Niet: Gaat henen tot de volken en kondigt het oordeel Gods over hen aan, zoals Jona bij de Ninevieten, en zoals de andere Oud-Testamentische profeten (hoewel zij wel redenen hadden dit te verwachten van wege hun goddeloosheid) maar, gaat henen, maakt hen tot discipelen. Christus, de Middelaar, richt een koninkrijk op in de wereld: brengt de volken toe om er onderdanen van te zijn; Hij richt ene school op, brengt de volken toe om er de leerlingen van te zijn; Hij richt een leger op om krijg te voeren tegen de machten der duisternis; werft de volken aan om dienst te nemen onder Zijne banier. Het werk, dat de apostelen te doen hadden, was den Christelijken Godsdienst op te richten aan alle plaatsen, en het was een zeer eervol werk; de daden van de helden der wereld waren, hierbij vergeleken, als niets. Zij hebben de volken ten onder gebracht uit eigenbelang, en maakten hen ongelukkig; de apostelen hebben hen overwonnen voor Christus, en maakten hen gelukkig.

III. De instructies, die zij ontvingen voor de uitvoering van hun opdracht.

Ten eerste. Zij moeten discipelen toelaten door de heilige plechtigheid van den doop.

Gaat henen tot alle volken, predikt hun het Evangelie, doet wonderen onder hen, beweegt hen zelven te komen en hun kinderen met zich te brengen, tot de kerk, en ontvangt hen dan, hen en de hunnen, in de kerk door den doop des waters, hetzij door onderdompeling in het water, of door water op hen te gieten of te sprenkelen, hetgeen het meest-gepaste schijnt te zijn, omdat de zaak op die wijze het meest wordt uitgedrukt, zoals in Jesaja 44:3, Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Titus 3:5, 6, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes, denwelken Hij over ons rijkelijk heeft uitgegoten; en Ezech. 36:25, Ik zal rein water op u sprengen. En Jes. 52:15, Alzo zal Hij vele heidenen besprengen, hetgeen ene profetie schijnt te wezen van deze opdracht om de volken te dopen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Marnix schreef:
Snap ik niet. Als Jezus zegt: 'al den volken', zegt hij niet 'al den volken die op basis van geloof...' etc.
Toch helder als kristal?
Je vergeet het stukje "maakt (alle volken) tot mijn disipelen. Ze koppelen het dopen aan de opdracht om mensen tot zijn discipelen te maken. Discipelen worden dan gezien als " gelovigen, volgelingen van Hem" en daarom koppelen ze de doop dus aan de keuze om Hem te volgen. Toch ook een vrij heldere redenering?
Plaats reactie