Chiliasme

Robert

Bericht door Robert »

Unionist schreef:Wat kan Satan nu niet dat hij vóór de zogezegde 1000 jaar wel kon?

Je uitgebreide andere antwoord kom ik op terug.
Satan was tot de komst van Jezus 'gewoon' in de hemel. (zie bv. Job). Jezus ziet Satan uit de lucht vallen als een ster. (uit m'n hoofd volgens mij Luk 10). Satan wordt dus uit de hemel gegooid.

Wat kon Satan doen daarvoor? De mens aanklagen bij God! (Job). Dat was zijn grootste lust en leven, tegen God zeggen dat de mensen verloren moesten gaan, en daar voor pleiten. Maar door het offer van Jezus werden de mensen gered die in Hem geloofde!
Satan wordt uit de hemel gegooid.

Dat zie je ook gebeuren in Openbaring 12. Dat volgt op de geboorte en hemelvaart van Jezus in Openbaring 12. (in zeer compacte vorm).
Openbaring 13 volgt direct met wat satan gaat doen als hij op de aarde komt: de eindtijd ontketenen, de antichrist komt en de leugenprofeet, de christenen worden vervolgd en na 3,5 jaar worden de laatste gelovigen in Jeruzalem aangevallen (Openbaring 19).

Dus wat kon satan: mensen aanklagen bij God.
Wat kan hij nadat hij losgelaten is: de gelovigen op grote schaal vervolgen en de hele wereld opzetten tegen de gelovigen.
Wat kan hij nu? Twijfel zaaien in harten.

Mijn wedervraag:
Als het duizendjarig rijk niet direct na Openbaring 12 begon, waarom begon Openbaring 13 dan niet direct na Jezus, maar zit daar zo'n hele grote periode tussen.......!
Carpe Diem tamen Memento Mori
Klaio

Bericht door Klaio »

Unionist schreef:Wat kan Satan nu niet dat hij vóór de zogezegde 1000 jaar wel kon?

Je uitgebreide andere antwoord kom ik op terug.
Dit lees ik in Openbaring 20:
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geëindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.

Dus: voor de komst van het 1000-jarig rijk worden de volken door de satan verleid, zonder dat er specifiek bij staat tot wat.
Tijdens het toekomstige 1000-jarig rijk kan hij de volken niet meer verleiden, maar is hij gebonden en geworpen in de afgrond.
Na het 1000-jarig rijk moet hij ontbonden worden en dan zal hij uitgaan en zal hij al zijn verleidingskunsten nodig hebben om de volken, die een ongekende periode van rust in de wereldgeschiedenis achter de rug hebben, te kunnen verleiden tot de krijg. Na deze krijg zal hij definitief gebonden worden.

Uit Openbaring 20 blijkt niet dat er een verschil in uitwerking is tussen de tijdelijke en definitieve binding van satan. Daarom kan mijns inziens onmogelijk gesteld worden dat de satan nu gebonden is en straks na het eindoordeel definitief. De verschillen tussen nu en de heerlijke toekomst zijn daarvoor toch echt te groot.
Robert

Bericht door Robert »

Satan wordt na het eindoordeel niet 'definitief' gebonden, itt een 'tijdelijke' binding tijdens het 1000jarig rijk. Satan wordt na het oordeel in de poel van vuur en sulfer gegooid.

En wat betreft de 'verleidingskracht' van satan voor en na het 1000jarig rijk, dat is volledig inleg itt uitleg.
Er wordt in Openbaring 20 maar over 1 vorm van verleiden gesproken, en dat is verleiden tot de krijg. Het is echt niet mogelijk om er dan 'verleidingen' bij te gaan voegen, waar niet over gesproken wordt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Mijn wedervraag:
Als het duizendjarig rijk niet direct na Openbaring 12 begon, waarom begon Openbaring 13 dan niet direct na Jezus, maar zit daar zo'n hele grote periode tussen.......!
Dat vraag je aan mij?
Klaio

Bericht door Klaio »

Robert schreef:Satan wordt na het eindoordeel niet 'definitief' gebonden, itt een 'tijdelijke' binding tijdens het 1000jarig rijk. Satan wordt na het oordeel in de poel van vuur en sulfer gegooid.

En wat betreft de 'verleidingskracht' van satan voor en na het 1000jarig rijk, dat is volledig inleg itt uitleg.
Er wordt in Openbaring 20 maar over 1 vorm van verleiden gesproken, en dat is verleiden tot de krijg. Het is echt niet mogelijk om er dan 'verleidingen' bij te gaan voegen, waar niet over gesproken wordt.
In het derde vers van Openbaring 20 wordt gesproken van "niet meer verleiden" en is er in het geheel geen sprake van "krijg". In het achtste vers is er opnieuw sprake van verleiden en van "vergaderen tot de krijg". De combinatie "verleiden tot de krijg" lees IK niet in Openbaring 20, in tegenstelling tot jou dus. Over inleg en uitleg gesproken...
Robert

Bericht door Robert »

Unionist schreef:
Mijn wedervraag:
Dat vraag je aan mij?
Jazeker.
In het derde vers van Openbaring 20 wordt gesproken van "niet meer verleiden" en is er in het geheel geen sprake van "krijg". In het achtste vers is er opnieuw sprake van verleiden en van "vergaderen tot de krijg". De combinatie "verleiden tot de krijg" lees IK niet in Openbaring 20, in tegenstelling tot jou dus. Over inleg en uitleg gesproken...
Openbaring 20:8
"En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg"

Even afgezien van de twee bijzinnen staat er: "En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, om hen te vergaderen tot de krijg"

Het verleiden staat weldegelijk in het verband van de krijg.
Hij verleidt hen om hen te vergaderen tot de krijg.
Dat daar twee bijzinnen tussen staan doet daar niets aan af.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Waar borduur je op voort?
Robert

Bericht door Robert »

Jij vraagt naar de verschillen van satan voor en na het duizendjarig rijk.
Mijn wedervraag aan jou is, hoe zie je, met Op12/13 in het achterhoofd, satans 'positie' / 'kunnen' in de priode na zijn val uit de hemel en voor zijn binding in het 1000-jarig rijk?
Unionist

Bericht door Unionist »

Robert schreef:Jij vraagt naar de verschillen van satan voor en na het duizendjarig rijk.
Mijn wedervraag aan jou is, hoe zie je, met Op12/13 in het achterhoofd, satans 'positie' / 'kunnen' in de priode na zijn val uit de hemel en voor zijn binding in het 1000-jarig rijk?
OK bedoel je dat.

Ik ben nog aan het studeren op dat "val uit de hemel". Ik ken ook de BIjbel neit uit mijn hoofd. Nog brontips?
Robert

Bericht door Robert »

Jesaja 14:12-15
Lukas 10:18
Openbaring 12:9,12

Ik zou daar op zoeken.
Robert

Bericht door Robert »

*cough*
Unionist

Bericht door Unionist »

rustig aan, ik ben nog aan het lezen.
Robert

Bericht door Robert »

Ok, top dat je de tijd neemt om 't goed te doen!!!
Klaio

Bericht door Klaio »

Unionist schreef:rustig aan, ik ben nog aan het lezen.
Boekentip: Johannes de Heer: "Het duizendjarig vrederijk". Zeer heldere bijbelse uiteenzetting! Antiquarisch nog goed verkrijgbaar.

Bij "Het Zoeklicht" in Doorn is ook een beknopte uitgave van dit boek te koop.
Unionist

Bericht door Unionist »

Klaio schreef:
Unionist schreef:rustig aan, ik ben nog aan het lezen.
Boekentip: Johannes de Heer: "Het duizendjarig vrederijk". Zeer heldere bijbelse uiteenzetting! Antiquarisch nog goed verkrijgbaar.

Bij "Het Zoeklicht" in Doorn is ook een beknopte uitgave van dit boek te koop.
Ik heb beide. Maar ik heb inmiddels zoveel over dit onderwerp verzameld, dat ik ook de bomen niet meer zie...
Plaats reactie