Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest

Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Tiberius schreef:
Pim schreef:
Marnix schreef:Met de rest ook? :)

Overigens vind ik dit stukje weinig tolerant... Dat ze naar de moskee mogen vind je al heel wat? Wow, wat een ruimte, wat een naastenliefde, wat een vrijheid voor hen die anders zijn. We hebben zoveel feestdagen, de 2e pinksterdag is een vage dag... en we hebben zoveel moslims in Nederland... gun ze dan hun feestdag... en doe niet alsof Moslims alle aandacht krijgen en wij 0,0... Weet je wel hoeveel vrijheid wij ondanks dat we ontkerstenen nog hebben. En die wordt volgens mij niet beperkt als we de tweede pinksterdag inruilen voor een andere vrije dag.
Valt het bieden van de mogelijkheid tot drinken uit een emmer gif onder naastenliefde? Kom op, naastenliefde bestaat uit het waarschuwen van moslims dat ze verloren gaan met hun valse godsdienst.
Precies.
Tot de taak van de overheid behoort om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst.
De islam valt onder beiden. Dus ik zie niet in waarom we nog toleranter moeten zijn.
Lekker makkelijk gezegd, maar hoe zie je dit concreet politiek voor je? Komt volgens mij op zijn minst neer op afschaffing van de godsdienstvrijheid. Of moeten mensen die toch moslim blijven vervolgd worden? Of gaan we 'gedogen'? Het mag niet, maar we laten het toe.

Met andere woorden: als je zo uitgesproken stelling inneemt, wil ik wel graag weten hoe je het je voorstelt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:Met andere woorden: als je zo uitgesproken stelling inneemt, wil ik wel graag weten hoe je het je voorstelt.
Ik spreek slechts de NGB na.

En in dat licht bezien, is het al heel wat dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen.
Moet jij in een islamitisch land eens proberen het christelijke geloof te belijden en te beleven.
Laat staan, dat je het verzoek indient om het suikerfeest om te ruilen tegen een christelijke feestdag.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Pim schreef:
Marnix schreef:Met de rest ook? :)

Overigens vind ik dit stukje weinig tolerant... Dat ze naar de moskee mogen vind je al heel wat? Wow, wat een ruimte, wat een naastenliefde, wat een vrijheid voor hen die anders zijn. We hebben zoveel feestdagen, de 2e pinksterdag is een vage dag... en we hebben zoveel moslims in Nederland... gun ze dan hun feestdag... en doe niet alsof Moslims alle aandacht krijgen en wij 0,0... Weet je wel hoeveel vrijheid wij ondanks dat we ontkerstenen nog hebben. En die wordt volgens mij niet beperkt als we de tweede pinksterdag inruilen voor een andere vrije dag.
Valt het bieden van de mogelijkheid tot drinken uit een emmer gif onder naastenliefde? Kom op, naastenliefde bestaat uit het waarschuwen van moslims dat ze verloren gaan met hun valse godsdienst.
Gaan die twee dingen dan niet samen? Volgens mij is naastenliefde allebei: En rekening houden met de ander, en ze vertellen over Jezus die alleen mensen kan redden. Door stug vast te houden aan de tweede pinksterdag zonder dat men daar redenen (buiten gehecht zijn aan een traditie om) creeer je geen goede band met moslims... en zullen ze dan je waarschuwing ter harte nemen als je verder totaal geen rekening met ze wil houden? Dan kan je toch beter wel rekening met ze houden en ze over Hem vertellen?
En in dat licht bezien, is het al heel wat dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen.
Moet jij in een islamitisch land eens proberen het christelijke geloof te belijden en te beleven.
Laat staan, dat je het verzoek indient om het suikerfeest om te ruilen tegen een christelijke feestdag.
Tja, en je weet vast ook wel dat de Bijbel ons leert niet het "oog om oog, tand om tand-principe" te hanteren... zeg dus niet: Nou daar en daar heb je ook weinig vrijheid als christenen dus moeten ze niet zeuren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:
Pim schreef:
Marnix schreef:Met de rest ook? :)

Overigens vind ik dit stukje weinig tolerant... Dat ze naar de moskee mogen vind je al heel wat? Wow, wat een ruimte, wat een naastenliefde, wat een vrijheid voor hen die anders zijn. We hebben zoveel feestdagen, de 2e pinksterdag is een vage dag... en we hebben zoveel moslims in Nederland... gun ze dan hun feestdag... en doe niet alsof Moslims alle aandacht krijgen en wij 0,0... Weet je wel hoeveel vrijheid wij ondanks dat we ontkerstenen nog hebben. En die wordt volgens mij niet beperkt als we de tweede pinksterdag inruilen voor een andere vrije dag.
Valt het bieden van de mogelijkheid tot drinken uit een emmer gif onder naastenliefde? Kom op, naastenliefde bestaat uit het waarschuwen van moslims dat ze verloren gaan met hun valse godsdienst.
Gaan die twee dingen dan niet samen? Volgens mij is naastenliefde allebei: En rekening houden met de ander, en ze vertellen over Jezus die alleen mensen kan redden. Door stug vast te houden aan de tweede pinksterdag zonder dat men daar redenen (buiten gehecht zijn aan een traditie om) creeer je geen goede band met moslims... en zullen ze dan je waarschuwing ter harte nemen als je verder totaal geen rekening met ze wil houden? Dan kan je toch beter wel rekening met ze houden en ze over Hem vertellen?
En in dat licht bezien, is het al heel wat dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen.
Moet jij in een islamitisch land eens proberen het christelijke geloof te belijden en te beleven.
Laat staan, dat je het verzoek indient om het suikerfeest om te ruilen tegen een christelijke feestdag.
Tja, en je weet vast ook wel dat de Bijbel ons leert niet het "oog om oog, tand om tand-principe" te hanteren... zeg dus niet: Nou daar en daar heb je ook weinig vrijheid als christenen dus moeten ze niet zeuren.
Moeilijk punt. Ik zou het bijzonder wrang vinden mijn kerkgang van 2e pinksterdag op te moeten geven ten koste van een afgodendienst.

Is het naastenliefde door onze moslimbroeders meer gelegenheid te geven hun afgodendienst te beoefenen?
Anders gezegd, is het naastenliefde een ander meer gelegenheid te geven Gods toorn op zich te laden?

Volgens mij moeten we beide aspecten loskoppelen.
De 2e pinksterdag loslaten, geen principieel bezwaar. Het past in de lijn van de reformatoren.
Een moslim een extra vrije dag geven voor het suikerfeest: Nee, omdat mijn moslimbroeder bewaard moet worden voor de zonden, net als ik.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Tiberius schreef:
Zosinus schreef:Met andere woorden: als je zo uitgesproken stelling inneemt, wil ik wel graag weten hoe je het je voorstelt.
Ik spreek slechts de NGB na.

En in dat licht bezien, is het al heel wat dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen.
Moet jij in een islamitisch land eens proberen het christelijke geloof te belijden en te beleven.
Laat staan, dat je het verzoek indient om het suikerfeest om te ruilen tegen een christelijke feestdag.
Ik weet dat je de NGB naspreekt, maar wat betekent dat? Makkelijk nagesproken (en de SGP heeft het natuurlijk overgenomen), maar wat betekent dat politiek? Welke consequenties moet je eraan verbinden? Vervolging, onderdrukking van andersdenkenden (of fout-denkenden, hoe je wilt)?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Marnix schreef:
Pim schreef:
Marnix schreef:Met de rest ook? :)

Overigens vind ik dit stukje weinig tolerant... Dat ze naar de moskee mogen vind je al heel wat? Wow, wat een ruimte, wat een naastenliefde, wat een vrijheid voor hen die anders zijn. We hebben zoveel feestdagen, de 2e pinksterdag is een vage dag... en we hebben zoveel moslims in Nederland... gun ze dan hun feestdag... en doe niet alsof Moslims alle aandacht krijgen en wij 0,0... Weet je wel hoeveel vrijheid wij ondanks dat we ontkerstenen nog hebben. En die wordt volgens mij niet beperkt als we de tweede pinksterdag inruilen voor een andere vrije dag.
Valt het bieden van de mogelijkheid tot drinken uit een emmer gif onder naastenliefde? Kom op, naastenliefde bestaat uit het waarschuwen van moslims dat ze verloren gaan met hun valse godsdienst.
Gaan die twee dingen dan niet samen? Volgens mij is naastenliefde allebei: En rekening houden met de ander, en ze vertellen over Jezus die alleen mensen kan redden. Door stug vast te houden aan de tweede pinksterdag zonder dat men daar redenen (buiten gehecht zijn aan een traditie om) creeer je geen goede band met moslims... en zullen ze dan je waarschuwing ter harte nemen als je verder totaal geen rekening met ze wil houden? Dan kan je toch beter wel rekening met ze houden en ze over Hem vertellen?
En in dat licht bezien, is het al heel wat dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen.
Moet jij in een islamitisch land eens proberen het christelijke geloof te belijden en te beleven.
Laat staan, dat je het verzoek indient om het suikerfeest om te ruilen tegen een christelijke feestdag.
Tja, en je weet vast ook wel dat de Bijbel ons leert niet het "oog om oog, tand om tand-principe" te hanteren... zeg dus niet: Nou daar en daar heb je ook weinig vrijheid als christenen dus moeten ze niet zeuren.
Moeilijk punt. Ik zou het bijzonder wrang vinden mijn kerkgang van 2e pinksterdag op te moeten geven ten koste van een afgodendienst.

Is het naastenliefde door onze moslimbroeders meer gelegenheid te geven hun afgodendienst te beoefenen?
Anders gezegd, is het naastenliefde een ander meer gelegenheid te geven Gods toorn op zich te laden?

Volgens mij moeten we beide aspecten loskoppelen.
De 2e pinksterdag loslaten, geen principieel bezwaar. Het past in de lijn van de reformatoren.
Een moslim een extra vrije dag geven voor het suikerfeest: Nee, omdat mijn moslimbroeder bewaard moet worden voor de zonden, net als ik.
Tja... je kan niet andere religies gaan verbieden... we zijn als christenen ruim in de minderheid, dus straks verbieden ze het christendom ook... Daarnaast, ieder die niet in Christus gelooft (of ze nu religieus zijn of niet moeten het evangelie horen... maar wat bereik je nou door hen te verbieden een vrije dag te krijgen om het suikerfeest te vieren? Nu nemen ze vrij op dus er verandert sowieso niets... en een moslim die het suikerfeest viert is niet een groter zondaar dan een niet-gelovige die met Pinksteren niets doet.

Overigens, hebben jullie op 2e pinksterdag kerkdiensten?! Wist ik geeneens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

memento schreef:Kortom, ik kan concluderen:
1. 2e feestdagen hebben voor ons geloof weinig waarde
2. We zijn tegen vervanging van een 2e feestdag voor het suikerfeest, omdat we vinden dat de islam moet intergreren

Ik denk niet dat dat erg sterke argumenten zijn. Als je echt wilt dat 2e feestdagen behouden blijven, kan je beter heel hard gaan roepen dat die dagen belangrijk zijn voor je geloof enzo...
Ik ben dat n iet met je eens. Daar kom je overigens niet ver mee, omdat je dan veruit in de minderheid bent.

Het argument dat we onze cultuur in de uitverkoop doen is een veel sterkere. Je geeft de Islam een steun in de rug en verislamiseert dan de samenleving. Daar zitten niet veel mensen op te wachten. Op de tweede feestdagen hebben weinig mensen wat tegen.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:
Klavier schreef:
Marnix schreef:
Pim schreef: Valt het bieden van de mogelijkheid tot drinken uit een emmer gif onder naastenliefde? Kom op, naastenliefde bestaat uit het waarschuwen van moslims dat ze verloren gaan met hun valse godsdienst.
Gaan die twee dingen dan niet samen? Volgens mij is naastenliefde allebei: En rekening houden met de ander, en ze vertellen over Jezus die alleen mensen kan redden. Door stug vast te houden aan de tweede pinksterdag zonder dat men daar redenen (buiten gehecht zijn aan een traditie om) creeer je geen goede band met moslims... en zullen ze dan je waarschuwing ter harte nemen als je verder totaal geen rekening met ze wil houden? Dan kan je toch beter wel rekening met ze houden en ze over Hem vertellen?
En in dat licht bezien, is het al heel wat dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen.
Moet jij in een islamitisch land eens proberen het christelijke geloof te belijden en te beleven.
Laat staan, dat je het verzoek indient om het suikerfeest om te ruilen tegen een christelijke feestdag.
Tja, en je weet vast ook wel dat de Bijbel ons leert niet het "oog om oog, tand om tand-principe" te hanteren... zeg dus niet: Nou daar en daar heb je ook weinig vrijheid als christenen dus moeten ze niet zeuren.
Moeilijk punt. Ik zou het bijzonder wrang vinden mijn kerkgang van 2e pinksterdag op te moeten geven ten koste van een afgodendienst.

Is het naastenliefde door onze moslimbroeders meer gelegenheid te geven hun afgodendienst te beoefenen?
Anders gezegd, is het naastenliefde een ander meer gelegenheid te geven Gods toorn op zich te laden?

Volgens mij moeten we beide aspecten loskoppelen.
De 2e pinksterdag loslaten, geen principieel bezwaar. Het past in de lijn van de reformatoren.
Een moslim een extra vrije dag geven voor het suikerfeest: Nee, omdat mijn moslimbroeder bewaard moet worden voor de zonden, net als ik.
Tja... je kan niet andere religies gaan verbieden... we zijn als christenen ruim in de minderheid, dus straks verbieden ze het christendom ook... Daarnaast, ieder die niet in Christus gelooft (of ze nu religieus zijn of niet moeten het evangelie horen... maar wat bereik je nou door hen te verbieden een vrije dag te krijgen om het suikerfeest te vieren? Nu nemen ze vrij op dus er verandert sowieso niets... en een moslim die het suikerfeest viert is niet een groter zondaar dan een niet-gelovige die met Pinksteren niets doet.

Overigens, hebben jullie op 2e pinksterdag kerkdiensten?! Wist ik geeneens.
Het gaat niet over het verbieden van de vrije dag voor de moslim maar het door Christenen aanbieden van een vrije dag. Dat maakt nogal verschil. Het verschil in verantwoordelijkheid. Een Christen die een christelijke feestdag weggeeft ten 'bate' van een vrije dag voor de moslim neemt daarmee de verantwoordelijkheid voor die vrije dag van de Moslimbroeder.
In de huidige situatie is het aan de Moslim zelf om een vrije dag te nemen. Eigen verantwoordelijkheid dus.
Het feit dat wij als vanzelfsprekend de christelijke feestdagen vrijhebben is de erfenis van een christelijke regering die het ooit ingesteld heeft ten behoeve van de kerkgang.
Dat het zo niet meer ingevuld is, ligt vooral aan de christenen zelf.
Mijns inziens is het een verschraling als de 2e feestdagen niet meer in het teken staan van Woordverkondiging met betrekking tot het heilsfeit dat herdacht wordt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Duuk schreef:
memento schreef:Kortom, ik kan concluderen:
1. 2e feestdagen hebben voor ons geloof weinig waarde
2. We zijn tegen vervanging van een 2e feestdag voor het suikerfeest, omdat we vinden dat de islam moet intergreren

Ik denk niet dat dat erg sterke argumenten zijn. Als je echt wilt dat 2e feestdagen behouden blijven, kan je beter heel hard gaan roepen dat die dagen belangrijk zijn voor je geloof enzo...
Ik ben dat n iet met je eens. Daar kom je overigens niet ver mee, omdat je dan veruit in de minderheid bent.

Het argument dat we onze cultuur in de uitverkoop doen is een veel sterkere. Je geeft de Islam een steun in de rug en verislamiseert dan de samenleving. Daar zitten niet veel mensen op te wachten. Op de tweede feestdagen hebben weinig mensen wat tegen.
Een beetje rekening houden met iemands cultuur is totaal wat anders dan dat we als land en cultuur zwaar zouden verislamitiseren. Ik vind dit dan ook een wat overtrokken reactie. met een vrije dag ga je echt niet zwaar verislamitiseren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

CNV.nl schreef:oktober 2006
CNV trekt voorstel ruilen feestdagen in


Naar aanleiding van het interview van Rienk van Splunder, vice-voorzitter van de CNV Vakcentrale, met de Nederlandse Islamitische Omroep heeft het CNV honderden reacties van leden en niet-leden ontvangen. “De grote hoeveelheid emotionele reacties noodzaakt ons het voorstel van tafel te halen,” aldus Van Splunder.

Veel leden wijzen het inruilen van tweede Pinksterdag voor het Suikerfeest af. Tegelijkertijd steunen veel leden wel het idee om niet-christenen meer rechten te geven hun religieuze feestdagen te vieren.

Het CNV gaat door met het maken van afspraken op CAO-niveau. Van Splunder: “Al bijna een eeuw komt het CNV op voor het recht om christelijke feestdagen te kunnen vieren. Dat is inmiddels een verworvenheid voor christenen. Aan die verworvenheid zullen wij nooit tornen. Gelukkig worden inmiddels in steeds meer CAO’s ook afspraken gemaakt die niet-christenen in staat stellen hun geloof te vieren. Het CNV zal daarvoor blijven ijveren.”
Genoeg...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:
Tiberius schreef:
Zosinus schreef:Met andere woorden: als je zo uitgesproken stelling inneemt, wil ik wel graag weten hoe je het je voorstelt.
Ik spreek slechts de NGB na.

En in dat licht bezien, is het al heel wat dat de moslims op vrijdag in vrijheid naar de moskee kunnen.
Moet jij in een islamitisch land eens proberen het christelijke geloof te belijden en te beleven.
Laat staan, dat je het verzoek indient om het suikerfeest om te ruilen tegen een christelijke feestdag.
Ik weet dat je de NGB naspreekt, maar wat betekent dat? Makkelijk nagesproken (en de SGP heeft het natuurlijk overgenomen), maar wat betekent dat politiek? Welke consequenties moet je eraan verbinden? Vervolging, onderdrukking van andersdenkenden (of fout-denkenden, hoe je wilt)?
Laat dit voorop staan: Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden.

Nee, ik denk niet aan vervolging of verdrukking. Er staat dat de overheid geroepen is de valse godsdienst uit te roeien, niet de volgelingen ervan.
Ik denk meer aan de wijze waarop de overheid al jarenlang een kruistocht bezig is tegen het roken. Dat heeft zo hier en daar religieuze trekjes. Terwijl het ontegenzeggelijk resultaat gehad heeft: in ieder geval voor de niet-rokers, maar ik heb begrepen dat het aantal rokers ook gedaald is.

(Liever geen discussie over roken, a.u.b. Dat kan hier).
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Tiberius schreef:kruistocht bezig is tegen het roken. Dat heeft zo hier en daar religieuze trekjes.
Hé ja, laten we gezellig de kruistochten tegen de Islam nog eens overdoen, maar dan in eigen land!
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Labyrinth schreef:
Tiberius schreef:kruistocht bezig is tegen het roken. Dat heeft zo hier en daar religieuze trekjes.
Hé ja, laten we gezellig de kruistochten tegen de Islam nog eens overdoen, maar dan in eigen land!
Mja, laat het Kruis maar zien in kontakt met Moslims? Heb je daar ervaring mee :?:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

uitgeworpen schreef:
Labyrinth schreef:
Tiberius schreef:kruistocht bezig is tegen het roken. Dat heeft zo hier en daar religieuze trekjes.
Hé ja, laten we gezellig de kruistochten tegen de Islam nog eens overdoen, maar dan in eigen land!
Mja, laat het Kruis maar zien in kontakt met Moslims? Heb je daar ervaring mee :?:
Ik heb gewoond in een wijk waar Filip de Winter de absolute meerderheid zou halen, aangevuld met een flinke portieTurkse, Marokaanse en andere moslimaanhangers woonden....gezéllig joh, al die haat tegenover elkaar!!

Het was je niet aan te raden om met het Kruis te "zwaaien", tenzij je levensmoe was.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Labyrinth schreef:
uitgeworpen schreef:
Labyrinth schreef:
Tiberius schreef:kruistocht bezig is tegen het roken. Dat heeft zo hier en daar religieuze trekjes.
Hé ja, laten we gezellig de kruistochten tegen de Islam nog eens overdoen, maar dan in eigen land!
Mja, laat het Kruis maar zien in kontakt met Moslims? Heb je daar ervaring mee :?:
Ik heb gewoond in een wijk waar Filip de Winter de absolute meerderheid zou halen, aangevuld met een flinke portieTurkse, Marokaanse en andere moslimaanhangers woonden....gezéllig joh, al die haat tegenover elkaar!!

Het was je niet aan te raden om met het Kruis te "zwaaien", tenzij je levensmoe was.
Ja, dat snap ik. Het is ook een beetje vreemd om het Kruis te lopen zwaaien :roll: Ik heb zelf heel andere ervaringen met moslims.
Ze kunnen goed luisteren, beter dan sommige refo's en denken inhoudelijk goed na. Je moet niet met het Kruis lopen ZWAAIEN. Heb je trouwens het boek van Anne van de Bijl gelezen?
Misschien zie je dan af van een kruistocht tegen moslims.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Plaats reactie