Mja, wát is Schriftgebonden politiek. M.i. gaat het in de politiek niet om wáárom je iets vind, maar wát je vind, en wat je ervan probeert te maken.Maar het positieve van de SGP is m.i. niet zo moeilijk.
Zonder om weer op de verschillen te wijzen, wil ik je wijzen op het feit dat de SGP Schrift Gebonden Politiek bedrijft.
Goed, ik snap dat het een gek idee is voor een refo, om te stellen dat je niet persee op een refopartij moet stemmen. Maar echte argumenten om het wél te doen zijn er niet.
M.i. heeft de SGP zichzelf een verkeerde rol aangemeten. Het ziet zichzelf als een profeet die het land wijst op haar zonden. Well, beste Bas, je bent geen profeet. Profeten worden door God Zelf geroepen, en krijgen van Hem hun plaats. Nee, de getuigende rol is niet voor een politici, maar voor de kerk (en allen die in haar door God geroepen zijn, ambtsdragers dus). Op grond van de belijdenisgeschriften zou je je zelfs af kunnen vragen in hoeverre enerzijds de kerk het recht heeft om haar getuigende rol over te laten aan een politieke partij, en anderszinds, waar een politieke partij, die niet onder toezicht van de kerken staat, het lef vandaan haalt om de te doen alsof het namens de kerken spreekt.
Nee, ik beoordeel een politieke partij heel simpel: Wat heeft jullie partij bereikt om Nederland meer in overeenstemming met de regels van Gods woord te krijgen.
PS> Bij de SGP moet ik vaak denken aan de gelijkenis van de talenten, waarbij de SGP de dienstknecht is, die in angst voor zijn strenge meester, dan maar niets doet met het talent. De andere dienstknechten namen een risico met het talent wat ze gekregen hadden, maar zij zijn het die geprezen worden door hun heer. Blijkbaar keek hun heer ook naar de resultaten, of iig de mate waarin men geprobeerd had resultaten te behalen...