Kiezerspotentieel SGP

memento

Bericht door memento »

Maar het positieve van de SGP is m.i. niet zo moeilijk.
Zonder om weer op de verschillen te wijzen, wil ik je wijzen op het feit dat de SGP Schrift Gebonden Politiek bedrijft.
Mja, wát is Schriftgebonden politiek. M.i. gaat het in de politiek niet om wáárom je iets vind, maar wát je vind, en wat je ervan probeert te maken.

Goed, ik snap dat het een gek idee is voor een refo, om te stellen dat je niet persee op een refopartij moet stemmen. Maar echte argumenten om het wél te doen zijn er niet.

M.i. heeft de SGP zichzelf een verkeerde rol aangemeten. Het ziet zichzelf als een profeet die het land wijst op haar zonden. Well, beste Bas, je bent geen profeet. Profeten worden door God Zelf geroepen, en krijgen van Hem hun plaats. Nee, de getuigende rol is niet voor een politici, maar voor de kerk (en allen die in haar door God geroepen zijn, ambtsdragers dus). Op grond van de belijdenisgeschriften zou je je zelfs af kunnen vragen in hoeverre enerzijds de kerk het recht heeft om haar getuigende rol over te laten aan een politieke partij, en anderszinds, waar een politieke partij, die niet onder toezicht van de kerken staat, het lef vandaan haalt om de te doen alsof het namens de kerken spreekt.

Nee, ik beoordeel een politieke partij heel simpel: Wat heeft jullie partij bereikt om Nederland meer in overeenstemming met de regels van Gods woord te krijgen.

PS> Bij de SGP moet ik vaak denken aan de gelijkenis van de talenten, waarbij de SGP de dienstknecht is, die in angst voor zijn strenge meester, dan maar niets doet met het talent. De andere dienstknechten namen een risico met het talent wat ze gekregen hadden, maar zij zijn het die geprezen worden door hun heer. Blijkbaar keek hun heer ook naar de resultaten, of iig de mate waarin men geprobeerd had resultaten te behalen...
Laatst gewijzigd door memento op 03 okt 2006, 08:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

memento schreef:
Zonder om weer op de verschillen te wijzen, wil ik je wijzen op het feit dat de SGP Schrift Gebonden Politiek bedrijft.
Mja, wát is Schriftgebonden politiek. M.i. gaat het in de politiek niet om wáárom je iets vind, maar wát je vind, en wat je ervan probeert te maken.

Goed, ik snap dat het een gek idee is voor een refo, om te stellen dat je niet persee op een refopartij moet stemmen. Maar echte argumenten om het wél te doen zijn er niet.

M.i. heeft de SGP zichzelf een verkeerde rol aangemeten. Het ziet zichzelf als een profeet die het land wijst op haar zonden. Well, beste Bas, je bent geen profeet. Profeten worden door God Zelf geroepen, en krijgen van Hem hun plaats. Nee, de getuigende rol is niet voor een politici, maar voor de kerk (en allen die in haar door God geroepen zijn, ambtsdragers dus). Op grond van de belijdenisgeschriften zou je je zelfs af kunnen vragen in hoeverre enerzijds de kerk het recht heeft om haar getuigende rol over te laten aan een politieke partij, en anderszinds, waar een politieke partij, die niet onder toezicht van de kerken staat, het lef vandaan haalt om de te doen alsof het namens de kerken spreekt.

Nee, ik beoordeel een politieke partij heel simpel: Wat heeft jullie partij bereikt om Nederland meer in overeenstemming met de regels van Gods woord te krijgen.
Dit ben ik met je eens. Als je het theocratisch gedachtengoed aanhangt kom je altijd in conflict, dan is er eigenlijk geen compromis te sluiten over allerlei zaken. Dit heeft de SGP alleen maar innnerlijke conflicten opgeleverd. Als kleine partij is het nog gemakkelijk, maar je ziet het in Soest als je verantwoordelijkheid gaat dragen barst de kritiek los.
Het hoogste wat we hier kunnen bereiken is "een stil en gerust leven". Theocratie hoort bij Israël en de SGP kan bevorderen dat de kerk gedoogd wordt.
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:Ik heb in de vlugheid je posting verkeerd gelezen, vandaar ook een wat vreemd antwoord !

Ook in het getuigende element van de politiek laten ze hun stem regelmatig horen om volk en vaderland voor te houden wat in Gods Woord beschreven staat.
Ze roeien tegen de stroom in maar blijven pal staan voor de waarheid.

Genoeg reden om deze partij, op reformatorische leest geschoeid,als refoforummer, van harte te steunen.
Als je dat op jezelf toepast, prima. Zolang je het maar niet over " de refoforummer in het algemeen" hebt. Dan is lang niet iedereen het blijkbaar met je eens :)

En de vraag is wat Schriftgebonden politiek is en of de SGP daarin uniek is :) Sommigen zien de manier waarop de SGP he tbrengt als de enige juiste, en daarom de SGP als enige juiste partij... maar hoe komt dat over op de ongelovigen die worden aangesproken? Begrijpen die de boodschap ook? Of worden ze er niet veel wijs uit en denken: Wat een rare tradities, leven die lui 50 jaar geleden of zo. De CU kenmerkt zich juist door heel helder en duidelijk te zijn voor de wereld. En dat wordt helaas door sommige kortzichtigen gezien als wereldgelijkvormigheid... ten onrechte.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klomp

Bericht door Klomp »

memento schreef: PS> Bij de SGP moet ik vaak denken aan de gelijkenis van de talenten, waarbij de SGP de dienstknecht is, die in angst voor zijn strenge meester, dan maar niets doet met het talent. De andere dienstknechten namen een risico met het talent wat ze gekregen hadden, maar zij zijn het die geprezen worden door hun heer. Blijkbaar keek hun heer ook naar de resultaten, of iig de mate waarin men geprobeerd had resultaten te behalen...
Omdat het hier toch al staat, moet ik toegeven dat ik dat idee soms ook wel heb. Maar ja helemaal niks doet de SGP dan toch ook weer niet.

Klomp
geledu

Bericht door geledu »

memento schreef: M.i. heeft de SGP zichzelf een verkeerde rol aangemeten. Het ziet zichzelf als een profeet die het land wijst op haar zonden. Well, beste Bas, je bent geen profeet. Profeten worden door God Zelf geroepen, en krijgen van Hem hun plaats. Nee, de getuigende rol is niet voor een politici, maar voor de kerk (en allen die in haar door God geroepen zijn, ambtsdragers dus).
Een politici is idd geen profeet , laat dat duidelijk zijn.
Dat een politici behoort te getuigen ik wel degelijk van belang.
Een ieder is geroepen om te getuigen, waar je ook in de maatschappij gesteld bent, en een politici mag zich hier niet aan onttrekken.
We behoren een zoutend zout te zijn.
En nog een opmerking wat betreft die verkeerde rol : ze proberen politiek te bedrijven gegrond op Schrift en belijdenis, dat het menigmaal in de kamer niet de meerderheid haalt moet ons niet weerhouden om ons er voor in te blijven zetten.
Het gaat niet om het getal en de macht. (Zie David en Goliath)

PS> Bij de SGP moet ik vaak denken aan de gelijkenis van de talenten, waarbij de SGP de dienstknecht is, die in angst voor zijn strenge meester, dan maar niets doet met het talent. De andere dienstknechten namen een risico met het talent wat ze gekregen hadden, maar zij zijn het die geprezen worden door hun heer. Blijkbaar keek hun heer ook naar de resultaten, of iig de mate waarin men geprobeerd had resultaten te behalen...
Sorry Memento,

Deze opmerking vind ik niet het reageren waard.
Als je een opmerking over moslims weg modereerd als dicriminerend, begrijp ik niet dat zulke opmerkingen wel zouden moeten kunnen.
memento

Bericht door memento »

geledu schreef:
Sorry Memento,

Als je een opmerking over moslims weg modereerd als dicriminerend, begrijp ik niet dat zulke opmerkingen wel zouden moeten kunnen.
Ik geef een voorbeeld uit de Schrift, waaruit blijkt dat we ons moeten inspannen, en dat we risico's moeten nemen, ipv niets doen (lees: alleen getuigen). Jammer dat je dat niet serieus neemt.
Petrus

Bericht door Petrus »

limosa schreef:
refo schreef:Er stond vand de week ook een zure 'opgemerkt' in de krant. Het feit dat de CU vaak hetzelfde stemt inde 2e kamer als SP zou er voor zorgen dat 'een stem op de CU een stem op de SP' zou kunnen zijn.
Misschien zou de briefschrijver zich eens in verkiezingsprogramma's moeten verdiepen.
oh, die brief heb ik gemist, is de conclusie dus dat je het best op Jan Marijnissen kunt stemmen? ;-)
Je ZOU het uit kunnen proberen........... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Haha, die Petrus :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:
geledu schreef:
Sorry Memento,

Ik geef een voorbeeld uit de Schrift, waaruit blijkt dat we ons moeten inspannen, en dat we risico's moeten nemen, ipv niets doen (lees: alleen getuigen). Jammer dat je dat niet serieus neemt.
Ik heb je posting met interesse gelezen, Memento. Een tijdje geleden hoorde ik prof. Velema preken over deze tekst. Het wordt doorgaans uitgelegd als: je moet je best doen op school enzo. Maar het gaat hier vooral om Gods koninkrijk, zie de context. Ik denk dat jouw toepassing raker is dan de gebruikelijke uitleg.

@Geledu,

Als jij getuigt tijdens je werk, citeer je dan bij alle werkzaamheden Bijbelteksten, of doe je dat in individuele gespreken en laat je door je werkhouding zien dat je Christus volgt?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marnix

Bericht door Marnix »

Een politici is idd geen profeet , laat dat duidelijk zijn.
Dat een politici behoort te getuigen ik wel degelijk van belang.
Een ieder is geroepen om te getuigen, waar je ook in de maatschappij gesteld bent, en een politici mag zich hier niet aan onttrekken.
We behoren een zoutend zout te zijn.
En nog een opmerking wat betreft die verkeerde rol : ze proberen politiek te bedrijven gegrond op Schrift en belijdenis, dat het menigmaal in de kamer niet de meerderheid haalt moet ons niet weerhouden om ons er voor in te blijven zetten.
Het gaat niet om het getal en de macht. (Zie David en Goliath)
Tja, de CU getuigt netzo... alleen op een manier die meer aansluit bij de mensen naar wie ze getuigen. En die manier zien sommigen opeens niet meer als getuigen, omdat er niet netjes uit de SV wordt geciteerd :)

Net zo zetten veel mensen ook vraagtekens bij het getuigen van de EO bijvoorbeeld, en allerlei andere modernere christelijke groepen / organisaties... die pakken het ook weer anders aan. Maar wie zegt: De CU getuigt niet of nauwelijks... is nogal kortzichtig en beinvloed door zijn eigen tradities.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MariaW

Bericht door MariaW »

't Schiet nog niet echt hard op met postings over het kiezerspotentieel. Hoe gaat de SGP haar kiezers nu werven?
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Ik denk dat het kiezerspotentieel van de SGP niet veel hoger is dan het feitelijk aantal kiezers. Er is wel meer ruimte voor een behoudende, wat rechtse Christelijke partij, maar de SGP zou veel van haar nestgeur en partijcultuur moeten opgeven om dit gat te kunnen vullen. Het vrouwenstandpunt en de verwikkelingen rondom Noordergraaf toont aan dat dat er voorlopig niet inzit.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
geledu schreef:
Sorry Memento,

Wat een bizarre, ongelofelijke, kortzichtige post! Hoe durf je dit te beweren!?! De SGP alleen maar getuigen? De SGP niets doen? De SGP die zich niet inspant? Tjonge jonge, ik denk dat je hier niet mee aan moet komen bij Van der Vlies, Van der Staaij en alle andere wethouders en raadsleden die de SGP heeft. Niets doen met het talent? Ongelofelijk, hoe durf je dat te insinueren. Deze mannen geven al hun beste krachten om te getuigen en om een gezonde Bijbelse politiek te bedrijven.

Het lijkt wel of alle reformatorische verworvenheden, op dit forum, niet op een seculiere manier (zoals de aanval van het Clara Wichmann Instituut en alle andere aanvallen op het Christelijke geloof en onderwijs) maar op een semi-christelijke manier van binnenuit worden omvergeworpen. Bij elk topic vraag ik me af welk deel van de Reformatorische zuil het nu weer moet ontgelden.
memento

Bericht door memento »

Deze mannen geven al hun beste krachten om te getuigen en om een gezonde Bijbelse politiek te bedrijven.
Well, noem mij eens een paar dingen, die de SGP de afgelopen 10 jaar voor mijn Nederland berijkt heeft. Zowel punten voor het welzijn van het volk, als punten voor het beter leven naar Gods woord, zijn welkom.

Op een discussieforum gaat het tenslotte om argumenten. Bij gebrek aan argumenten/bewijzen moet je niet gek staan kijken als je opponent je mening afwijst. Kortom, noem ons de bewijzen van wat de SGP voor ons bereikt heeft, en overtuig ons!
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:
Deze mannen geven al hun beste krachten om te getuigen en om een gezonde Bijbelse politiek te bedrijven.
Well, noem mij eens een paar dingen, die de SGP de afgelopen 10 jaar voor mijn Nederland berijkt heeft. Zowel punten voor het welzijn van het volk, als punten voor het beter leven naar Gods woord, zijn welkom.

Op een discussieforum gaat het tenslotte om argumenten. Bij gebrek aan argumenten/bewijzen moet je niet gek staan kijken als je opponent je mening afwijst. Kortom, noem ons de bewijzen van wat de SGP voor ons bereikt heeft, en overtuig ons!
Het kost wat spitwerk, maar er zijn genoeg moties van de SGP op te diepen uit de registers van de 2e Kamer (Handelingen genoemd) en de lijst van ingediende moties, die kunnen aantonen wlek moties door welke partij zijn ingediend en of ze aangenomen dan wel verworpen zijn.

Ik zou zo zeggen, tracht, op basis van steekhoudende argumentatie óns van de minime inbreng van de SGP te overtuigen......ik waarschuw je bij voorbaat...........Handelingen en Moties doorspitten kost héél wat tijd, omdat ze niet écht logisch gerangschikt staan voor outsiders................
Plaats reactie