Dordtse Leerregels Hoofd 1 Artikel 17

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:Dus ook: Wanneer wij de troost missen wat betreft de zaligheid van onze jonggestorven kinderen, dan is het ons ONGELOOF dat doet twijfelen aan de waarachtige belofte Gods.
Precies.

Zoals ik gisteren al postte:

In Hebreeen 11 staat 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Ook zegt de Heere Jezus: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, (...) niets zal u onmogelijk zijn.

Wanneer de ouders niet twijfelen (dus (minimaal) een geloof hebben als een mosterdzaad) aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen, dan zijn ze zalig.
En dat geloof, dat niet-twijfelen is een gave Gods.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ter aanvulling op eerdere postings kan ik nog melden, dat o.a. ook de Nederlandse professoren (Polyander, Thysius, Walaeus), Lubbertus, Gomarus en de afgevaardigden van Zuid-Holland (waaronder Hommius) de zaligheid van de jonggestorven kinderen geboren uit gelovige ouders op de Dordtse Synode hebben verdedigd. Het waren dus zeker niet alleen de buitenlandse afgevaardigden. Zij noemen ook de eerdergenoemde schriftplaatsen en betrekken deze op de zaligheid van jonggestorven kinderen.

Blijf dan niet zeggen dat deze beloften alleen uitwendig zijn. God is waarachtig, maar alle mens leugenachtig.
Bert Mulder
Contacteer:

Prof Hoeksema

Bericht door Bert Mulder »

Zoals ik beloofd heb:

Ik heb dan Prof. Hoeksema in mijn PC, maar het zijn 10 paginas.

Hij heeft inderdaad ook het oordeel over dit vraagstuk van veel Nederlandse afgevaardigen en meer buitenlandse.

Als je de PDF file will hebben (in Engels) dan graag een email, en ik zal het sturen.

Maar wat hij vertolkt komt wel overeen met wat ik zij, en wat ook Klavier en andere zeggen. De DL is heel voorzichtig gesteld, omdat er geen directe Bijbelse bewijzen zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Formulier kinderdoop
zo zal men de kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods en van Zijn verbond, dopen
Nederlandse geloofsbelijdenis
dewelke [kinderkens der gelovigen] wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des Verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onze kinderen gedaan zijn.
En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen.
Nogmaals, Gods beloften zijn waarachtig. Wanneer Gods Verbond voor ons alleen uitwendig is en onze onmondige kinderen verloren gaan, dan is dat door ONS ONGELOOF.
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef:
Klavier schreef:
refo schreef:Schriftbewijs ontbreekt zeggen ze dan. Hoe is 't in de wereld mogelijk.

"Want u komt de belofte toe en uw kinderen"
"Ik ben uw God en de God van uw zaad".

En wat al die beste mensen zeggen interesseert me niets.
Dit is wel degelijk van belang: De oudvaders betrekken dit allemaal op het uitwendige Verbond!
Dus je moet het verbinden aan de eis en de belofte van het uitwendige Verbond: Door de Werking van de Heilige Geest geloof in de Messias die als Borg inlijft in het Inwendige Verbond.
Vervulling is te zien in het 'hebben' van de Borg. Het Een weten met Christus.
Klavier, Afgewezen e.a.

Hoe waar het ook is dat er een uitwendige en inwendige zijde aan het Verbond is, even waar is dat God waarachtig is in Zijn beloften.

Wanneer het Verbond slechts uitwendig is, dan zijn WIJ daar de oorzaak van, niet God.

Dus ook: Wanneer wij de troost missen wat betreft de zaligheid van onze jonggestorven kinderen, dan is het ons ONGELOOF dat doet twijfelen aan de waarachtige belofte Gods.

En dat mis ik eerlijk gezegd wel sterk in jullie beschouwingen.
Zonderling,
Het is nooit de bedoeling geweest de DL te bestrijden. Het topic is juist aanleiding om de oorzaak op te sporen over het waarom van H1 art 17. De tekstverwijzingen geven niet direct aanleiding de formulering zo op te stellen zoals gedaan is.

Ik schreef al eerder
Dan is de link naar dit topic weer gemaakt. Jonggestorven kinderen van ouders waarvan de ouders zélf persoonlijk/wezenlijk in het verbond zijn (en daar zie ik wel enig verschil met Brakel), zijn zalig. En die gelovige ouders mogen daar de troost van hebben
Ik heb in mijn posts willen aangeven dat het Evangelie geheel in het uitwendige verbond wordt aangeboden.
Dat is inclusief de teksten waarnaar de DL verwijzen.
Alle Beloften van het Evangelie betreffen ALLEN die in het uitwendige verbond zijn. Evengoed als de eis allen geldt om in Christus als Borg en Middelaar te geloven alvorens toegang tot de belofte te verkrijgen.

Beloften als in Jes 55 gelden dan ook alle kinderen in het Verbond, in- en uitwendig.
Dezelfde wijze van geloven geldt dat de uitverkiezing tot troost is voor de uitverkorenen, zoals Ef1 en 2 dat leren.

Als we en Efeze en 1 Korinthe naast elkaar zetten, dan moet hetzelfde geloof beoefend worden.
De troost van Efeze geldt de uitverkorenen, in dit geval de ouders.

Als 1 Kor 7:14 zegt dat kinderen geheiligd zijn, gaat het over de toegang tot het teken en zegel van het Verbond waarin de ouders zich bevinden.
Omdat er geen troost zou zijn bij twijfel over de uitverkiezing bij jonggeboren kinderen, zou dat 'heilig zijn' van 1 Kor 7:14 niet waar kunnen zijn.

Krachtens het verbond, mogen gelovige ouders de troost ervaren voor de uitverkiezing in geval er geen mogelijkheid is om de uitkomst in de uitwendige bediening waar te nemen.

Ik stel nadrukkelijk dat het alleen situaties betreft waarin er geen mogelijkheid is om een wedergeboorte en geloof waar te nemen en er geen mogelijkheid is de prediking door het gehoor ingang te doen vinden zoals bijvoorbeeld gehandicapten.

Het doopformulier spreekt over 'tot verstand komen'.
Tot die tijd is menselijker wijze geloof uit het gehoor onmogelijk.
Maar God is niet gebonden aan onze onmogelijkheden.
Mijn overtuiging is dan ook dat de DL dit voluit kunnen stellen.

Nog even over of het 'alle' kinderen betreft.
Indien niet, dan was er alleen nog maar twijfel en een hopen.
Dan zou 1 Kor 7:14 en Efeze 2 tesamen voor jonggestorvenen een twijfel opleveren aangaande Gods Verbond.
Uitgesloten dus.

Afsluitend: De DL kunnen dit artikel vanuit de verbondslijn zo schrijven. Zoek je in de Bijbel naar onderbouwing zonder de verbondslijn te betrekken, dan krijg je het niet rond.
Ik ben weer terug bij af en weet nog meer hoe leerzaam en betrouwbaar de DL zijn.

Er is een stevige les uit te trekken voor als je kinderen hebt:
Haast en spoed u om uws levenswil; En voor dat van je kinderen!
Voorwaarde voor DL H1-17 is een gelovige vader en of moeder in het INWENDIGE verbond. Onderzoek jezelf mede voor je kinderen.
Zonderling

Klavier,

Ik ben blij met je laatste posting.

Dan heb ik mij vergist met jou hier zo op aan te spreken. Door jullie accenten op de uitwendige zijde van het Verbond en het gebrek dat jullie meenden te zien in de Schriftbewijzen, had mij ertoe gebracht dit zo op scherp te zetten.

M.vr.gr.,
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef:Klavier,

Ik ben blij met je laatste posting.

Dan heb ik mij vergist met jou hier zo op aan te spreken. Door jullie accenten op de uitwendige zijde van het Verbond en het gebrek dat jullie meenden te zien in de Schriftbewijzen, had mij ertoe gebracht dit zo op scherp te zetten.

M.vr.gr.,
Een duidelijke uitleg vanuit de HC is hier te horen:http://www.prekenweb.nl/preken/VreugdenhilCG-HC27.mp3
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef:
refo schreef:Schriftbewijs ontbreekt zeggen ze dan. Hoe is 't in de wereld mogelijk.

Dit is wel degelijk van belang: De oudvaders betrekken dit allemaal op het uitwendige Verbond!
Dus je moet het verbinden aan de eis en de belofte van het uitwendige Verbond: Door de Werking van de Heilige Geest geloof in de Messias die als Borg inlijft in het Inwendige Verbond.
Beste Klavier,

door het geloof worden we niet ingelijfd in het (vermeende inwendige) verbond maar ingelijfd in Christus. HC zondag 7.
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef:

Beste Klavier,

door het geloof worden we niet ingelijfd in het (vermeende inwendige) verbond maar ingelijfd in Christus. HC zondag 7.
Miscantus, je hebt gelijk. Maar ik zeg ook niets anders!

Het Inwendige Verbond is het Verbond waarin alle uitverkorenen IN Christus zijn begrepen.
Het geloof in de Borg doet delen in de Verdiensten van de Borg.
Omdat de Borg de uitverkorenen gekocht heeft met Zijn Bloed: 1 Kor 6:20, Op 5:9, Op 14:3, Joh 3:35, Joh 10:29, Joh 17:24, 1 Joh 3:1.

De Verdiensten van Christus geven mogelijkheid tot genade zonder Gods Recht voorbij te gaan. Hierdoor kan de gelovige ingelijfd worden in het Inwendige van het Verbond.
IN Christus worden gelovigen ingelijfd. Door door de WEG van geloof. Geloof geeft toegang tot genade en is niet de genade zelf.
Het is een belangrijkpunt omdat hierdoor genade mogelijk is zonder Gods Recht te schenden. Genade wordt geschonken enkel op basis van Christus Verdienste. Hij heeft betaald voor de zonden en de schuld. Daarom is geloof genoeg voor het verkrijgen van genade. Dit is de reden waarom behoud mogelijk is.
Zonder de Borgstelling was geloof niet zaligmakend omdat de schuld eerst weggenomen moest zijn.

Geloof is niet de basis voor de zaligheid, maar de toegang tot de bron van genade, zijnde Christus Zelf. Hij IS de Zaligheid. Daarom worden we ingeplant IN Hem.
Met het geloven mogen de gelovigen dan ook erven in de Verdiensten van Christus, omdat Hij het hoofd is en zij het lichaam.

Efeze 1:15-23

Daarom ook ik, gehoord hebbende het geloof in den Heere Jezus, dat onder u is, en de liefde tot al de heiligen,
Houde niet op voor u te danken, gedenkende uwer in mijn gebeden;
Opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve den Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis;
Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen;
En welke de uitnemende grootheid Zijner kracht zij aan ons, die geloven, naar de werking der sterkte Zijner macht,
Die Hij gewrocht heeft in Christus, als Hij Hem uit de doden heeft opgewekt; en heeft Hem gezet tot Zijn rechter hand in den hemel;
Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende;
En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen;
Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.
Miscanthus

Jezus is Curios!
Hij is de Heer van ons leven.
Amen.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Klavier,
Laten we het een beetje eenvoudig houden.
Ik citeer een gedeelte uit een boek van Rik Valkenburg Wat wij geloven.Het is een klein gedeelte uit een intervieuw met wijlen ds. R. Kok.

Dominee, wat is naar uw mening de kerninhoud van de Bijbel?
Jezus Christus en Die gekruisigd...

Voor wie gekruisigd?
Voor de wereld!

Waar staat dat?
Indirect in Hebreeën 10: 29 (volgt nog een nadere omschrijving)

Heeft u nog meer bewijzen?
Jazeker. Johannes de Doper zegt: Zie het lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt?..

Dat betekent toch de wereld der uitverkorenen?..
Niks ervan! Er staat Kosmos, dat is de hele wereld. (Volgt nog een nadere omschrijving)

Dus wordt iedereen zalig?...
Alleen zij, die Jezus Christus door een waar geloof aannemen!

Dus toch de uitverkorenen?
Dat woord past niet in dit kader. Daarom gebruik ik welbewust het woord geloof. Het besluit Gods geeft geen enkel recht op Christus.
Maar dan ook geen enkel.

Dat is krasse taal, kunt u dat staven?
Dat kan ik. Luister, (volgt een omschrijving wat eindigt met:) Zo geeft de uitverkiezing of het Besluit Gods geen enkel recht op Christus, maar alleen het genadeaanbod. (..) Bijgevolg durf ik in Gods naam te beweren, dat in dit opzicht een verworpene evenveel recht heeft om tot Christus te komen als een uitverkorene. En die tot Hem komt zal Hij geenzins uitwerpen.
Miscanthus

Die man hadden ze nooit af mogen zetten.
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad, volgens mij klopt het wat hij zegt... maar daar zullen velen het niet mee eens zijn... omdat ze teveel op de uitverkiezingsleer die in onze traditionele kerken nogal belangrijk is gezien het verleden ervan, gericht zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:Die man hadden ze nooit af mogen zetten.
Kun jij deze geschiedenis wat toelichten?
Ik ken deze dominee alleen vanuit beschrijvingen van voor de oorlog. Daarin is het een hele goede vriend van Ds. Kersten.
geledu

Bericht door geledu »

Miscanthus schreef:Die man hadden ze nooit af mogen zetten.
Een "verliezer" wordt later vaak verheerlijkt.

Ik spreek hier geen waarde oordeel uit !!!
Maar laten we het relatieveren waar er twee kijven zijn er twee fout !!

Wat niet wegneemt dat het beiden Gods kinderen en knechten geweest zijn !!
Plaats reactie