Verkeerd geciteerde teksten

freek

Bericht door freek »

In een gebed wordt wel eens gezegd: Gedenk ons in de toorn des ontfermenden. In de bijbel staat echter: in de toorn, gedenk des ontfermens.
Wat wordt uberhaupt met deze tekst bedoeld? De naamval maakt het een beetje lastig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Freek: In stukje lager in dit topic.
Tiberius schreef:Wat ik ook altijd een aardige vind, zijn de afleidingen van Habakuk 3 : 2: ... in den toorn gedenk des ontfermens.

Het werkwoord "gedenken" regeert de 2e naamval, dus als je die wegwerkt staat er: in den toorn gedenk aan het ontfermen.
Soms koppelt men "des ontfermens" aan "de toorn", zodat je krijgt "de toorn des ontfermens". Daarmee suggereren ze dan een "ontfermende toorn" of iets dergelijks.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:@Freek: In stukje lager in dit topic.
Tiberius schreef:Wat ik ook altijd een aardige vind, zijn de afleidingen van Habakuk 3 : 2: ... in den toorn gedenk des ontfermens.

Het werkwoord "gedenken" regeert de 2e naamval, dus als je die wegwerkt staat er: in den toorn gedenk aan het ontfermen.
Soms koppelt men "des ontfermens" aan "de toorn", zodat je krijgt "de toorn des ontfermens". Daarmee suggereren ze dan een "ontfermende toorn" of iets dergelijks.
:oops: sorry. Het was al weer even geleden dat ik dit topic gelezen heb.
Duuk

Bericht door Duuk »

Ook een aardige is de hoeveelheid wijzen die bij Jozef en maria kwamen. Gisteren kwam die vraag ook naar voren bij de Bijbeltest op TV. Je kon kiezen uit de volgende 4 antwoorden:
3
7
12
Onbekend

Velen, inclusief Andre Rouvoet, kozen voor 3. Maar er staat geen getal in de bijbel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Duuk schreef:Velen, inclusief Andre Rouvoet, kozen voor 3.
Tja, wat zullen we daar van zeggen? :wink:
Duuk

Bericht door Duuk »

Tiberius schreef:
Duuk schreef:Velen, inclusief Andre Rouvoet, kozen voor 3.
Tja, wat zullen we daar van zeggen? :wink:
Och, hij scoorde nog een 8,2 :D
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Ik hoorde uit Psalm 45 nogal eens als volgt citeren:
En rijd voorspoediglijk in Uw heerlijkheid, op het woord der waarheid in rechtvaardige zachtmoedigheid
Het is echter:
En rijd voorspoediglijk in Uw heerlijkheid, op het woord der waarheid en rechtvaardige zachtmoedigheid.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
David J

Bericht door David J »

Wat ik als jongetje in de kerk vaak hoorde in het gebed van een ouderling: "Wees ons een God van nabij en niet een God van verre". Het juiste citaat uit Jeremia 23 luidt echter: "Ben Ik een God van nabij, spreekt de HEERE, en niet een God van verre?". God maakt juist duidelijk dat Hij ook 'een God van verre' is, d.w.z., dat je Hem niet kunt ontlopen.
Plaats reactie