Geplaatst: 04 mei 2006, 14:59
Misschien kan volgeling ook op Marnix reageren? Volgens mij vertegenwoordigt Marnix niet helemaal het GKV-standpunt.
Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...Marnix schreef:Ik mis hier de notie van het verbond waarbij God je tot Zijn kind aanneemt. Daardoor ben je geen vijand van God maar een kind van Hem. Jij lijkt die dingen moeiteloos te combineren... Kind van God en vijand van Hem.... en dat kan niet. Kind van God ben je door Christus... en gedoopte kinderen zijn dat ook. Vijand van Hem ben je zonder Christus. Bij ongelovigen krijg je door wedergeboorte deel aan het verbond... bij gelovigen is wedergeboorte essentieel om daarin te blijven.... niet om daarin te komen want dat was het al.
Ik heb nog even jouw definitie van de 'proeftuin' opgezocht:Afgewezen schreef:Hoi Volgeling,
Ik blijf toch wel aankijken tegen wat jij van Douma citeert in een eerdere posting van jou.
[...]
Wanneer ik deze quotes zo bekijk, kan ik me toch niet onttrekken aan de ‘proeftuin’-idee, waar ik het al een paar keer over gehad heb. Ook tegen Douma zou ik willen zeggen: kinderen zijn wedergeboren of ze zijn niet-wedergeboren.( Hoe het met de jonggestorvenen zit, laat ik hierbij even buiten beschouwing.)
Volgens mij haal je nu een aantal zaken door elkaar. We hebben namelijk te maken met eeuwige en tijdelijke zaken, waarbij de tijdelijke zaken ook weer op te delen zijn in een tijd voor en een tijd na.Werkelijk, verbondskinderen worden niet in een soort ‘proeftuin’ gezet, waarin het nog alle kanten met ze uit kan en waar ze vrijblijvend een keuze kunnen maken. En op een bepaalde leeftijd moeten ze dan ‘kiezen’, sommigen zijn er ‘nog niet aan toe’. Nee, zo laat God niet met Zich sollen. Je bent vóór of tegen Hem. En je bent niet eerst voor Hem en dan later weer tegen Hem. En dan later toch weer voor Hem.
Nee, je bent uit God geboren of niet. Je bent dood of levend. Je bent vriend of vijand van God. Het is of of. Zo scherp ligt het in het Koninkrijk der hemelen.
Ik hoop dat ik hierboven heb laten zien dat dit dus niet het geval is. Zo niet, dan moet je het zeggen.Ik mis hier toch de notie van de eerste bekering, waarin we van vijand van God, vriend van God worden. Ga je er dan toch niet van uit dat je met een gelovig, dus wedergeboren kind van doen hebt?
Door de doop worden onze kinderen kinderen van het verbond.Miscanthus schreef:Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...Marnix schreef:Ik mis hier de notie van het verbond waarbij God je tot Zijn kind aanneemt. Daardoor ben je geen vijand van God maar een kind van Hem. Jij lijkt die dingen moeiteloos te combineren... Kind van God en vijand van Hem.... en dat kan niet. Kind van God ben je door Christus... en gedoopte kinderen zijn dat ook. Vijand van Hem ben je zonder Christus. Bij ongelovigen krijg je door wedergeboorte deel aan het verbond... bij gelovigen is wedergeboorte essentieel om daarin te blijven.... niet om daarin te komen want dat was het al.
Daar begint het doopformulier inderdaad mee. Maar vervolgens zegt dit formulier een hele hoop extra. Ook over de positie van gedoopte kinderen en wat hen onderscheidt van niet-gelovigen. Ondanks dat de kinderen in Adam gezondigd hebben zonder het te weten, worden ze ook zonder het te weten gerchtvaardigd en tot Gods kinderen aangenomen. Dat maakt het verbond zo mooi.MBE schreef:Door de doop worden onze kinderen kinderen van het verbond.Miscanthus schreef:Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...Marnix schreef:Ik mis hier de notie van het verbond waarbij God je tot Zijn kind aanneemt. Daardoor ben je geen vijand van God maar een kind van Hem. Jij lijkt die dingen moeiteloos te combineren... Kind van God en vijand van Hem.... en dat kan niet. Kind van God ben je door Christus... en gedoopte kinderen zijn dat ook. Vijand van Hem ben je zonder Christus. Bij ongelovigen krijg je door wedergeboorte deel aan het verbond... bij gelovigen is wedergeboorte essentieel om daarin te blijven.... niet om daarin te komen want dat was het al.
Bij mij begint het formulier met dat wij en onze kinderen in zonden ontvangen en geboren worden en daarom kinderen des toorns zijn, tenzij ze wederom geboren worden.
Hoe zien jullie het verband dan tussen wedergeboorte en doop?
Hmm, ik moet positie gaan innemen denk ikAfgewezen schreef:Misschien kan volgeling ook op Marnix reageren? Volgens mij vertegenwoordigt Marnix niet helemaal het GKV-standpunt.
Hmm bovenstaande zaken kunnen nooit waar zijn.Miscanthus schreef:Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...Marnix schreef:Ik mis hier de notie van het verbond waarbij God je tot Zijn kind aanneemt. Daardoor ben je geen vijand van God maar een kind van Hem. Jij lijkt die dingen moeiteloos te combineren... Kind van God en vijand van Hem.... en dat kan niet. Kind van God ben je door Christus... en gedoopte kinderen zijn dat ook. Vijand van Hem ben je zonder Christus. Bij ongelovigen krijg je door wedergeboorte deel aan het verbond... bij gelovigen is wedergeboorte essentieel om daarin te blijven.... niet om daarin te komen want dat was het al.
Volgens mij kan je bij de doop wel stellen dat het goed is tussen jou en God. Lees het doopformulier nog eens aandachtig. Maar je kan niet stellen dat het altijd wel goed zal blijven. Anders zou de doop geen eis in zich hebben.jacob schreef:Hmm bovenstaande zaken kunnen nooit waar zijn.Miscanthus schreef:Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...Marnix schreef:Ik mis hier de notie van het verbond waarbij God je tot Zijn kind aanneemt. Daardoor ben je geen vijand van God maar een kind van Hem. Jij lijkt die dingen moeiteloos te combineren... Kind van God en vijand van Hem.... en dat kan niet. Kind van God ben je door Christus... en gedoopte kinderen zijn dat ook. Vijand van Hem ben je zonder Christus. Bij ongelovigen krijg je door wedergeboorte deel aan het verbond... bij gelovigen is wedergeboorte essentieel om daarin te blijven.... niet om daarin te komen want dat was het al.
Als God mensen in de doop tot zich neemt hoeft er geen WEDERgeboorte meer plaats te vinden want dan was bij de doop al gebeurd.
Verder is het onzinnig om te stellen dat er afval der heiligen is. De definitie van heiligen kan dan alleen zijn het volk Israel in de oude bedeling of de mensen die tegenwoordig gedoopt worden. Als God iemand verkiest tot Zaligheid dan zal geen duivel of mens of weet ik veel wie daar iets aan kunnen doen.
kortom ik vind dat vriend miscanthus aardig aan het omslaan is. Ik kan het wel voorstellen, want wie wil nou niet dat iedereen zalig wordt? (genoeg zo vrees ik.....) Maar daavoor is geen grond in de bijbel te vinden. Helaas kan je nooit stellen dat het bij je doop allemaal al goed is gekomen. Maar omdat je bent gedoopt is wanhoop onnodig. Dat lijkt me helder. (zoieso overbodig maar goed)
Zo zie je maar weer waartoe een overspannen verbondsopvatting kan leiden.[Miscanthus]Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...
Zeker, maar hóé worden deze kinderen geroepen? Als kinderen die al een eindje op weg zijn naar het heil of als kinderen die van nature vijanden van God zijn? Dat is een belangrijke vraag.[volgeling]En dan is daar nu Gods verbond, waarin Hij geweldige beloften uitstalt voor ons, zoals die uit Rom 5. Die beloften worden ons op zo'n manier duidelijk gemaakt dat ze roepen om geloofd te worden. In dat verbond roept God ons dus. Aan ons als ouders de taak om er alles aan te doen dat onze kinderen ook werkelijk goed zicht krijgen op deze beloften. En ze daarbij oproepen om die beloften zelf te geloven. Het is dus een geweldig voorrecht om als kind in dat verbond te geboren te worden. Zo mogen we dus ook onze kinderen zien, bevoorrechte kinderen.
Toch ga je nog steeds aan mijn vraag voorbij. Want totdat je opnieuw geboren wordt ben je vijand van God. Al ben je ook honderd keer een kind van het verbond. Overigens zeg ik hiermee niet dat er geen mensen zijn die van kinds af aan geloven, dat dat pas kan als je volwassen bent of zo. Nee, natuurlijk niet. Maar je moet er niet bij voorbaat van úítgaan, want dan bestaat het gevaar dat je verstandsgeloof gaat aanzien voor echt geloof. Met alle gevolgen van dien.[volgeling]Ik zou dus niet willen spreken van een proeftuin, maar het woord tuin is denk ik niet verkeerd als het om groeien gaat. In de christelijke opvoeding, in het verbond, mogen kinderen opgroeien tot volwassen mensen die verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun 'keuze' - ik gebruik het woord toch maar - voor God. In het besef dat deze keuze alleen maar gemaakt kan worden als God zelf je opnieuw geboren doet worden.
Het lijkt er toch op of in jouw visie de kinderen zich in een soort neutrale toestand bevinden: niet wedergeboren, maar ook niet ónwedergeboren; dat bedoel ik met die ‘proeftuin’. Dat kan niet. Al richt God Zijn verbond met ons op, dat verbond blijft niet ergens boven ons hoofd zweven. Het wordt beantwoord en dan is er sprake van een echte verbondsrelatie, óf het wordt verworpen (wat wij van nature zeker zullen doen) en de relatie is al verbroken.[Afgewezen]Ik mis hier toch de notie van de eerste bekering, waarin we van vijand van God, vriend van God worden. Ga je er dan toch niet van uit dat je met een gelovig, dus wedergeboren kind van doen hebt?
[volgeling]Ik hoop dat ik hierboven heb laten zien dat dit dus niet het geval is. Zo niet, dan moet je het zeggen.
Daar zit nu juist het probleem. Door onze verdorven, Gode-vijandige natuur zijn we ongelovigen. Tenzij we van nieuws geboren worden.[Marnix]Belofte... en eis. Hou je aan de eis en je zal behouden worden. Aan ons is het dus om te geloven.
Tja, dit lijkt natuurlijk nergens meer op. Het verbond wordt pas van kracht wanneer het van onze kant wordt ingewilligd. Dat lijkt me nogal duidelijk. En daarom zijn het slechts de uitverkorenen die de doopsbeloften uiteindelijk in bezit krijgen. Want zíj zijn het die door Gods genade de verbondseis inwilligen.[Marnix]Maar daarmee wordt het verbond niet pas van kracht, een kind hoort meteen bij het verbond... en als hij overlijdt is het nog steeds een kind van God en gaat het naar God toe. De visie dat God vervolgens kijkt: Was het kind uitverkoren, zo ja ---> dan hemel, zo nee ---> dan hel is een totaal verkeerde redenering. Het kind was uitverkoren... want de doopsbeloften zijn niet slechts voor de uitverkorenen, ze zeggen: Ik kies jou uit, jij bent van mij. Dat iemand daar later vanaf kan raken door de eis aan zijn laars te lappen doet aan die beloften voor een kind nog niks af.
Christus combineert deze dingen. Hij zegt tegen Joden – verbondskinderen dus – dat zij kinderen van de duivel zijn.[Marnix]Ik mis hier de notie van het verbond waarbij God je tot Zijn kind aanneemt. Daardoor ben je geen vijand van God maar een kind van Hem. Jij lijkt die dingen moeiteloos te combineren... Kind van God en vijand van Hem.... en dat kan niet.
Ook hier geldt: wat moet ik me bij die wedergeboorte voorstellen? Waarom zou je opnieuw geboren moeten worden als je al in Christus bent, al gelovig bent en geen vijand van God bent?[Marnix]Kind van God ben je door Christus... en gedoopte kinderen zijn dat ook. Vijand van Hem ben je zonder Christus. Bij ongelovigen krijg je door wedergeboorte deel aan het verbond... bij gelovigen is wedergeboorte essentieel om daarin te blijven.... niet om daarin te komen want dat was het al.
Helemaal mee eens![volgeling]Er moet mijns inziens een spanningsveld blijven bestaan tussen verbond en uitverkiezing. Juist dat spanningsveld is zo een middel waarmee God ons trekt, waardoor we niet passief worden. Want dit wordt me wel steeds duidelijker in deze discussie: naar beide kanten toe is er het grote gevaar van passiviteit.
Dit bestrijd ik toch, volgeling. Hier is van meer sprake dan van andere accenten leggen. Dat meen ik uit de grond van mijn hart. Als mensen op een verkeerde grond worden opgebouwd, vind ik dat geen accentsverschil meer![volgeling]Even deze discussie overziend, dan zie ik dat we het met elkaar op hoofdlijnen eens zijn, maar wel andere accenten leggen.
Klopt; je hebt het goed weergegeven.[volgeling]Jij, Afgewezen, wil ook het evenwicht bewaren, maar legt toch meer nadruk op de noodzaak van wedergeboorte en bekering, en ik proef ook in je reacties dat de 'eerste bekering' daarin heel belangrijk is. Daarmee bedoel je de eerste bewuste keer dat je beseft dat je vanuit jezelf reddeloos verloren bent en dat die redding er is in Christus, toch? Misschien formuleer ik het niet helemaal juist? Correct me if I'm wrong...
Dat zou kunnen; dat hangt natuurlijk van de situatie af.[volgeling]Mijn kijk hierop is dat zo'n eerste bewuste ervaring iets is wat het gevolg kan zijn van een geleidelijke groei in het kinderlijk geloof. Dus ik zou de tijd voor zo'n bewuste ervaring niet willen definieren als nog-onbekeerd of nog-niet-wedergeboren.
Een aannemelijke gedachte, al blijf ik hierbij voorzichtig.[volgeling]Als het gaat om de eis van geloof voor de kinderen dan leren de vrijgemaakten idd dat de eis pas een rol gaat spelen als het kind op de leeftijd komt dat het zelf kan geloven. Als een kind dat niet kan, of bijv. een gehandicapte, dan gelden wel de beloften van het verbond, maar niet de eis.
Nu sla je naar de andere kant door. Niet iedereen wordt zalig. Dat zegt niemand. Maar als je het formulier leest is dat veel positiever dan wat we tegenwoordig in de GG denken van de kinderen. Het begint heel somber, maar noemt al snel 'tenzij zij van nieuws geboren zijn'. De uitwerking is dan dat dat toegezegd wordt aan in de gemeente geboren kinderen. Wat is anders het voordeel? Dan zou je even goed als moslim in Afghanistan geboren kunnen zijn.jacob schreef:Hmm bovenstaande zaken kunnen nooit waar zijn.Miscanthus schreef:Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...Marnix schreef:Ik mis hier de notie van het verbond waarbij God je tot Zijn kind aanneemt. Daardoor ben je geen vijand van God maar een kind van Hem. Jij lijkt die dingen moeiteloos te combineren... Kind van God en vijand van Hem.... en dat kan niet. Kind van God ben je door Christus... en gedoopte kinderen zijn dat ook. Vijand van Hem ben je zonder Christus. Bij ongelovigen krijg je door wedergeboorte deel aan het verbond... bij gelovigen is wedergeboorte essentieel om daarin te blijven.... niet om daarin te komen want dat was het al.
Als God mensen in de doop tot zich neemt hoeft er geen WEDERgeboorte meer plaats te vinden want dan was bij de doop al gebeurd.
Verder is het onzinnig om te stellen dat er afval der heiligen is. De definitie van heiligen kan dan alleen zijn het volk Israel in de oude bedeling of de mensen die tegenwoordig gedoopt worden. Als God iemand verkiest tot Zaligheid dan zal geen duivel of mens of weet ik veel wie daar iets aan kunnen doen.
kortom ik vind dat vriend miscanthus aardig aan het omslaan is. Ik kan het wel voorstellen, want wie wil nou niet dat iedereen zalig wordt? (genoeg zo vrees ik.....) Maar daavoor is geen grond in de bijbel te vinden. Helaas kan je nooit stellen dat het bij je doop allemaal al goed is gekomen. Maar omdat je bent gedoopt is wanhoop onnodig. Dat lijkt me helder. (zoieso overbodig maar goed)
"Welk is dan het voordeel van de jood? Of welke is de nuttigheid van de besnijdens? Veel in alle manier. Want dit is wel het eerst, dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd", Rom. 3:3.De uitwerking is dan dat dat toegezegd wordt aan in de gemeente geboren kinderen. Wat is anders het voordeel? Dan zou je even goed als moslim in Afghanistan geboren kunnen zijn.
Wijze uilAfgewezen schreef:Zo zie je maar weer waartoe een overspannen verbondsopvatting kan leiden.[Miscanthus]Volgens mij is het ook zo. Ik begin steeds meer te twijfelen aan het leerstuk dat er geen afval der heiligen zou bestaan. Dat is een logica die tegenstrijdig is met de werkelijkheid, namelijk dat geheiligde kinderen in Christus toch verloren kunnen gaan...
Ze worden geroepen als geheiligde kinderen in Christus en tegelijk van nature in zonden ontvangen en geboren zijn.Afgewezen schreef:Zeker, maar hóé worden deze kinderen geroepen? Als kinderen die al een eindje op weg zijn naar het heil of als kinderen die van nature vijanden van God zijn? Dat is een belangrijke vraag.volgeling schreef: Zo mogen we dus ook onze kinderen zien, bevoorrechte kinderen.
Nee . Aan de Joden. Dus wij hebben nix. Net als de Afghanen.Afgewezen schreef:"Welk is dan het voordeel van de jood? Of welke is de nuttigheid van de besnijdens? Veel in alle manier. Want dit is wel het eerst, dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd", Rom. 3:3.De uitwerking is dan dat dat toegezegd wordt aan in de gemeente geboren kinderen. Wat is anders het voordeel? Dan zou je even goed als moslim in Afghanistan geboren kunnen zijn.
Aan moslims in Afghanistan zijn de woorden Gods niet toebetrouwd...