Somberen over jongeren

refo

Bericht door refo »

Hellenbroek? In mijn Bijbel komt dat niet voor. Is dat een apocrief boek misschien?
rekcor

Bericht door rekcor »

Laten we inderdaad bij het onderwerp blijven.
Oude paden schreef:Willen ze horen waar het op staat?
Het is voor velen een ergernis als ze horen waar de mens zich in heeft gebracht. In een ellendige staat van ongeloof en vijandschap.
Juist. En daarom is het mooi om te zien dat genoemde jongeren zo graag naar genoemde avond komen om genoemde verhalen aan te horen. De Geest werkt dus echt onder jongeren!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Grace,

Dat bedoelde ik ook.

Ik merk weleens vermoeidheid als het gaat om de "ontdekkende" punten die (volgens Comrie) fundamenten zijn, noodzakelijk voor Christus wordt toegepast.

Terwijl ik die vermoeidheid niet hoor als het gaat over Christus en Zijn kruisverdienste.

Als je echter al moe wordt van het ontdekkende element ben je m.i. helemaal doodmoe als je de boodschap van verzoening hoort.
Deze volgen nl. na elkaar.

Trouwens je hoeft echt niet te gaan turven hoor!

Ik gaf alleen maar aan dat de evangelieboodschap voor velen niet vermoeiend is, maar het eerst doorploegen van onze keiharde stenen harten voordat Christus waarde krijgt is erg vermoeiend
Oude Paden

rekcor schreef:Laten we inderdaad bij het onderwerp blijven.
Oude paden schreef:Willen ze horen waar het op staat?
Het is voor velen een ergernis als ze horen waar de mens zich in heeft gebracht. In een ellendige staat van ongeloof en vijandschap.
Juist. En daarom is het mooi om te zien dat genoemde jongeren zo graag naar genoemde avond komen om genoemde verhalen aan te horen. De Geest werkt dus echt onder jongeren!
Hebben ze ook gehoort dat ze vijanden van God en Christus zijn?
Hebben ze ook gehoort dat Zijn oordeel op de allerbeste wetten rust?
Is er doorgevraagd of men wel rechte armoede des geestes kent?
Is de bijna Christen ontdekt?

Dit komt niet duidelijk naar voren in de samenvatting in het RD
refo

Bericht door refo »

Op die jongerenavonden hoort men dat er doen aan is, ook voor de grootste zondaar. De omweg van 'er moet eerst plaatsgemaakt' worden zou best wel eens overgeslagen kunnen worden. Maar of dat nou zo erg is? Die omweg blijkt nogal eens dood te lopen. Uit te lopen op afwachten.
Oude Paden

refo schreef:Op die jongerenavonden hoort men dat er doen aan is, ook voor de grootste zondaar. De omweg van 'er moet eerst plaatsgemaakt' worden zou best wel eens overgeslagen kunnen worden. Maar of dat nou zo erg is? Die omweg blijkt nogal eens dood te lopen. Uit te lopen op afwachten.

Was het maar een omweg!

De smalle weg kent geen omwegen
Grace

Bericht door Grace »

Oude Paden schreef:Grace,

Dat bedoelde ik ook.

Ik merk weleens vermoeidheid als het gaat om de "ontdekkende" punten die (volgens Comrie) fundamenten zijn, noodzakelijk voor Christus wordt toegepast.

Terwijl ik die vermoeidheid niet hoor als het gaat over Christus en Zijn kruisverdienste.

Als je echter al moe wordt van het ontdekkende element ben je m.i. helemaal doodmoe als je de boodschap van verzoening hoort.

Ik gaf alleen maar aan dat de evangelieboodschap voor velen niet vermoeiend is, maar het eerst doorploegen van onze keiharde stenen harten voordat Christus waarde krijgt is erg vermoeiend
Beste Ouden Paden,

Je leest niet goed. Ik wordt moe van een puntenlijst en het systeem van 'eerst dit en dan dat' en 'dit en dat', ik ben bang dat de Heilige Geest te veel aan menselijke banden gelegd wordt door menselijke systemen. De punten zelf zijn niet verkeerd, maar het hele syteem wat er aan ten grondslag ligt.

Grace
Unionist

Bericht door Unionist »

Oude Paden, het probleem zit 'em niet zo zeer in het niet willenhoren over zelfbeproeving.

Het gaat erom dat als het over de SRA gaat, ineens hele lappen met criteria aangelegd worden waar de lezignen aan moeten voldoen, terwijl de apostolische prediking juist vaak zo eenvoudig in één zin samen te vatten is: Bekeert u en gelooft het evangelie.

Als ik straks ga eten, kom ik aan tafel als mijn vrouw zegt: alle dingen zijn klaar. Ik ga dan niet eerst afvragen of ik wel de echte honger gevoel. Maar omdat ik weet dat ze fantastisch kookt, en het boviendien lekker ruikt, ga ik zonder schroom zitten en laat mij mijn bord volscheppen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Naar analogie van de Christenreis (http://www.theologienet.nl/documenten/bunyan_j_christenreis.pdf)

Sommige jongeren (en ouderen) komen in kerken mannen en vrouwen als WERELDWIJZE tegen, die de mensen allemaal naar de Sinaï met z'n donder en bliksem sturen. Op de SRA-avonden spreken de EVANGELISTEN, die deze zoekende mensen heenwijzen naar de Enge Poort.
Anderen hebben, zoals Christinne geen 'last' van WERELDWIJZE en gaan op grote afstand de Sinaï voorbij op weg naar de Enge Poort. De reis van Christinne is tekenend voor de meeste Christenen, zegt een commentator bij een van de eerste uitgaven van de Christinnereis. Zo heftig als de wederwaardigheden van Christen gaat het er meestal niet aan toe in het leven van de Christen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Oude Paden

Unionist schreef:Oude Paden, het probleem zit 'em niet zo zeer in het niet willenhoren over zelfbeproeving.

Het gaat erom dat als het over de SRA gaat, ineens hele lappen met criteria aangelegd worden waar de lezignen aan moeten voldoen, terwijl de apostolische prediking juist vaak zo eenvoudig in één zin samen te vatten is: Bekeert u en gelooft het evangelie.

Als ik straks ga eten, kom ik aan tafel als mijn vrouw zegt: alle dingen zijn klaar. Ik ga dan niet eerst afvragen of ik wel de echte honger gevoel. Maar omdat ik weet dat ze fantastisch kookt, en het boviendien lekker ruikt, ga ik zonder schroom zitten en laat mij mijn bord volscheppen.
Is zo'n simpel evangelie nog reformatorisch te noemen?

Het is niet te hopen dat je ook op deze wijze aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Zonder honger en zonder smaak!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Unionist schreef:Als ik straks ga eten, kom ik aan tafel als mijn vrouw zegt: alle dingen zijn klaar. Ik ga dan niet eerst afvragen of ik wel de echte honger gevoel. Maar omdat ik weet dat ze fantastisch kookt, en het boviendien lekker ruikt, ga ik zonder schroom zitten en laat mij mijn bord volscheppen.
Oef! dat is een krachtige en heldere prediking.
Daar hebben jongeren behoefte aan!
Niet om te horen: jongen, je moet eerst leren dat je helemaal geen honger hebt en eigenlijk niet wilt eten.....
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 18 apr 2006, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude Paden

Grace schreef:
Oude Paden schreef:Grace,

Dat bedoelde ik ook.

Beste Ouden Paden,

Je leest niet goed. Ik wordt moe van een puntenlijst en het systeem van 'eerst dit en dan dat' en 'dit en dat', ik ben bang dat de Heilige Geest te veel aan menselijke banden gelegd wordt door menselijke systemen. De punten zelf zijn niet verkeerd, maar het hele syteem wat er aan ten grondslag ligt.

Grace
Ik zeg niet eerst dit en dan dat.

Ik probeer alleen aan te geven waar de pijnpunten liggen.

Deze liggen in het ontdekkende element wat echt onmisbaar is.

Je kent de gelijkenis wel van dat huis op de zandgrond!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oude Paden schreef:Deze liggen in het ontdekkende element wat echt onmisbaar is.

Je kent de gelijkenis wel van dat huis op de zandgrond!
Wie op de hoge God vertrouwt,
heeft zeker op geen zand gebouwd!
Oude Paden

Miscanthus schreef:
Unionist schreef:Als ik straks ga eten, kom ik aan tafel als mijn vrouw zegt: alle dingen zijn klaar. Ik ga dan niet eerst afvragen of ik wel de echte honger gevoel. Maar omdat ik weet dat ze fantastisch kookt, en het boviendien lekker ruikt, ga ik zonder schroom zitten en laat mij mijn bord volscheppen.
Oef! dat is een krachtige en heldere prediking.
Daar hebben jongeren behoefte aan!
Niet om te horen: jongen, je moet eerst leren dat je helemaal geen honger hebt en eigenlijk niet wilt eten.....
Hongerigen vervult Hij... en rijken..............
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oude Paden schreef:
Unionist schreef:Oude Paden, het probleem zit 'em niet zo zeer in het niet willenhoren over zelfbeproeving.

Is zo'n simpel evangelie nog reformatorisch te noemen?

Het is niet te hopen dat je ook op deze wijze aan het Heilig Avondmaal deelneemt. Zonder honger en zonder smaak!
Als Unio geen relatie had met de vrouw die dat eten opschept zou hij er niet aan tafel gezeten hebben hoor. Zo'n rare vergelijking is het niet.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie