Als ik het goed begrijp is geloven niet het middel, maar de kennis der ellende? Deze kennis geeft aanleiding om te verwachten en niet om af te wachten?MBE schreef:Als je gebukt gaat onder jouw schuld en jouw zonde (ellendekennis) is het niet zo eenvoudig om te zeggen dat die genade ook voor jou is.Marnix schreef:Het is de essentie van het geloof.... Onze ellende.... maar Gods werk dat leidt tot verlossing. Dus... hoe krijg ik die bijzondere genade? Of anders: Wie krijgt die, en hoe weet ik of die genade er ook voor mij is?
Zo moeilijk is de vraag volgens mij nietZou je er antwoord op willen geven?
Daar is Gods kracht bij nodig.
En als Zijn Geest erin mee komt (in het lezen van Gods woord of in de prediking) is het een kracht Gods tot de zaligheid.
Dan is daar ook geen twijfel.
Maar voor de duidelijkheid, iemand die zo over de aarde gaat die wacht niet af, maar verwacht! Zoals de wachters op de morgen.
Waarop bazeer je dat als je onder je ellende pak druk het moeilijker zou zijn om te geloven dat God ook voor jou is gestorven? (je schrijft niet eenvoudig)
Wanneer vind volgens jou nu de wedergeboorte plaats, en wanneer de rechtvaardigmaking. Is rechtvaardigmaking nodig om zalig te worden. (de bewuste rechtvaardigmaking)