Hypercalvinisme

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

MV,

Ik ben niet bezig met wetenschappelijk onderzoek naar meditaties binnen de ger. gezindte. Toch heb ik er helaas genoeg gelezen waar Christus niet of nauwelijks genoemd werd.
Ariene

Bericht door Ariene »

We hebben het over Christuskennis!

Niet over het in Christus zijn!
Hoe kan je dat nou loskoppelen van elkaar?
MV

Bericht door MV »

memento schreef:Ware ellendekennis is dat een ziel ervaart dat het zonder God (en Christus) in de wereld is. Wie ellendekennis los wil maken van de kennis van God (al is het ten dele) zegt dat ellendekennis mensenwerk is...
Kennis van God is m.i. niet gelijk aan kennis van Christus als persoon?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MV, misschien voel je je in deze discussie wat in de hoek gedrukt doordat er getalsmatig meer mensen aanwezig zijn die een andere mening zijn toegedaan. Weet dat we je bijdragen graag in deze discussie hebben, zodat het gehele spectrum aan visies op dit onderwerp aanwezig is. We weten vaak niet hoeveel we nog van elkaar kunnen leren.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MV

Bericht door MV »

ndonselaar schreef:MV,

Ik ben niet bezig met wetenschappelijk onderzoek naar meditaties binnen de ger. gezindte. Toch heb ik er helaas genoeg gelezen waar Christus niet of nauwelijks genoemd werd.
Ik kan me niet voorstellen van wie o.a.?
MV

Bericht door MV »

Pim schreef:MV, misschien voel je je in deze discussie wat in de hoek gedrukt doordat er getalsmatig meer mensen aanwezig zijn die een andere mening zijn toegedaan. Weet dat we je bijdragen graag in deze discussie hebben, zodat het gehele spectrum aan visies op dit onderwerp aanwezig is. We weten vaak niet hoeveel we nog van elkaar kunnen leren.
G( zoals dat nodig is of zou zijn, 'het plaatsmakend werk van de Geest

BEdankt voor je steun in de rug!
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MV schreef:
Ariene schreef:
Toch stel ik niet dat er vanaf het punt van de wedergeboorte Christuskennis is. Denk aan de dicipelen. Als je de ellendekennis buiten de wedergeboorte plaatst zou het een niet noodzakelijk stuk hoeven te zijn.
Sorry, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je er toch weer een systeem van wil maken.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.

Waarom gelijk het stempel "systeematisch"?

Ik heb al verschillende keren gezegd dat Christuskennis noodzakelijk is tot zaligheid, maar al het andere genoemde is daar niet strijdig mee!
Christuskennis is wel noodzakelijk tot zaligheid, maar niet noodzakelijk voor wedergeboorte?

Dat kan toch niet?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Ariene

Bericht door Ariene »

MV schreef:
memento schreef:Ware ellendekennis is dat een ziel ervaart dat het zonder God (en Christus) in de wereld is. Wie ellendekennis los wil maken van de kennis van God (al is het ten dele) zegt dat ellendekennis mensenwerk is...
Die de Zoon heeft gezien, heeft de Vader gezien.

Probeer alles nou eens in zijn geheel te zien.
Je kan niet alles loskoppelen.
Het is ellende, verlossing en dankbaarheid
Vader, Zoon en Heilige Geest!
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

MV schreef:

Zodra ik er een gelezen heb, dan zal ik deze plaatsen.
MV

Bericht door MV »

Ariene schreef:
We hebben het over Christuskennis!

Niet over het in Christus zijn!
Hoe kan je dat nou loskoppelen van elkaar?
Het ene is van Gods zijde.

Christuskennis is door God gewerkt in de mens (beleving)
MV

Bericht door MV »

ndonselaar schreef:
MV schreef:

Zodra ik er een gelezen heb, dan zal ik deze plaatsen.
Dank je wel!
MV

Bericht door MV »

Ariene schreef:
MV schreef:

Klopt:

De Zoon hersteld de breuk van de mens met God.
Toch is Godskennis (met God te doen krijgen) echt anders als (persoons) Christuskennis
Ariene

Bericht door Ariene »

MV schreef:
Ariene schreef:
Toch stel ik niet dat er vanaf het punt van de wedergeboorte Christuskennis is. Denk aan de dicipelen. Als je de ellendekennis buiten de wedergeboorte plaatst zou het een niet noodzakelijk stuk hoeven te zijn.
Sorry, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je er toch weer een systeem van wil maken.

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven.

Waarom gelijk het stempel "systeematisch"?

Ik heb al verschillende keren gezegd dat Christuskennis noodzakelijk is tot zaligheid, maar al het andere genoemde is daar niet strijdig mee!
Omdat je naar mijn idee meer menselijke interpretaties gaat volgen dan echt het Sola scriptura.

(Overigens sluit ik me bij Pim aan, wij leren ook weer van deze discussies)
Ariene

Bericht door Ariene »

MV schreef:
Ariene schreef:
MV schreef:

Klopt:

De Zoon hersteld de breuk van de mens met God.
Toch is Godskennis (met God te doen krijgen) echt anders als (persoons) Christuskennis
Ben ik met je eens, maar het staat nooit los van elkaar!
memento

Bericht door memento »

MV schreef:
Dat ligt eraan wat je kennis noemt. Misschien word de kennis van Christus niet ervaren, zoals andere geestelijke zaken gevoelt word. Maar hoe begint de ellendekennis? Met het woord van God. En hoe zouden wij dat woord vertaan zonder de grote Profeet (Christus = gezalfde, ook als profeet!) die ons dat woord uitlegde, en door dat woord ons schuldig stelde? Of denk aan hoe dat woord ons leerde dat wij buiten God zijn, dat dat woord ons leerde dat wij een Middelaar nodig hebben. Zou dat buiten Christus als Profeet kunnen?

Nee, de bekering is van begin tot eind het werk van God Drie-enig, en AlleDrie de Personen worden gekend vanaf het begin van de wedergeboorte, al zij het dat de onderscheiden kennis niet duidelijk is, en ook al onderkennen we die kennis van de Personen pas als we terugkijken op onze bekeringsweg.
Plaats reactie