liefde

WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Ik heb het niet spottend bedoeld, maar misschien gaat het om die smiletjes van anemoon?

Zo'n reactie vind ik ook niet zo geslaagd. De hele geschiedenis die zo hoopvol begon met 'kom over en help', leek volstrekt te verzanden. "En van daar naar Filippi, welke is de eerste stad van dit deel van Macedonie, een kolonie. En wij onthielden ons in die stad ettelijke dagen.' Gelukkig vonden ze eindelijk Lydia, maar later liepen ze tegen het waarzeggende meisje op. Wat ze in de gevangenis deed belanden.

En omtrent den middernacht (dus niet 22 maar 0 uur) baden Paulus en Silas, en zongen Gode lofzangen en de gevangenen hoorden naar hen.

Staat niets over kracht en bemoediging in. Alleen dat ze zongen.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Dat berichtje van de moderator voegt ook al weinig toe. In iedergeval heeft niemand tegen de forumregels gezondigd.

Misschien vriendje van Adrianus?

[Aangepast op 2/8/2004 door WSO]
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Ik zat net even lekker op mijn gitaartje te spelen uit de bundel van Youth for Christ.
Kwam het nummer "We are one in The Spirit" tegen....

We are one in the Spirit,
we are one in the Lord.
We are one in the Spirit,
we are one in The Lord,
and we pray that all unity will one day be restored.
And they'll know we are christians
by our love, by our love,
yes they'll know we are christians by our love.

We will walk with each other
we will walk hand in hand
we will walk with each other
we will walk hand in hand
and together we'll spread the news
that God is in our land
And they'll know we are christians
by our love, by our love,
yes they'll know we are christians by our love.

We will work with each other
we will walk side by side
we will work with each other
we will walk side by side
and we'll guard each man's dignity
and save each man's pride
And they'll know we are christians
by our love, by our love,
yes they'll know we are christians by our love.

And all praise to the Father,
from whom all blessings come
and all praise to Christ Jesus
His only Son,
and all praise to the Spirit
who makes us one.
And they'll know we are christians
by our love, by our love,
yes they'll know we are christians by our love.


Kunnen mensen aan ons zien dat we christen zijn... door onze liefde jegens elkaar (mede christenen) en niet christenen? Zouden we niet van elkaar moeten houden?! Zoals een van de grootste geboden klinkt.

Hebt uw naaste lief als u zelf

Zijn we wel zo 1 in de Geest?! Hebben we iets speciaals?! Iets waar niet christenen naar kunnen verlangen, of zich minstens over kunnen verbazen?

Zouden we niet terug moeten naar de 1e Christen gemeenten?!

Zomaar wat gedachten die bij me opkomen...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Anemoon: de vragen aan Petrus bestonden uit twee woorden voor liefhebben. Uit het hoofd Agape (heel erg liefhebben) en filein (een zwakker woord: houden van)

Eerste vraag: Petrus Agape je Mij? Ja Heere u weet dat ik u filein. Hij durft dat grote woord niet te bezigen.
Tweede vraag: idem.
Derde vraag: Petrus filein je Mij? Daardoor werd Petrus bedroefd. Want het leek hem of de Heere zeggen wil: Ik vraag me af of je mij zelfs wel filein.

Hij had best Agape voor de Heere, maar de feiten logen er niet om: hij had z'n Meester verloochend.
Hier wil ik even op inhaken, de woorden agape en filein lijken in de Bijbel vrij willekeurig gebruikt. Voor Gods liefde worden beide woorden gebruikt. Van Amnon staat er in de septuagint dat hij Tamar liefhad (agape). Over de zelfde situatie wordt op verschillende plaatsen in verschillende woorden gesproken, zo worden beide woorden gebruikt voor Johannes, de dicipel die Jezus liefhad.
Het is eigenlijk in het geheel niet zo duidelijk wat de verschillen in betekenis zijn tussen filein en agape.

Vaya con Dios,

parsifal
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Toen aan de theoloog Karl Barth werd gevraagd wat in zijn ogen het centrum van de theologie was, citeerde hij uit een heel bekend (kinder)lied:

"Jesus loves me this I know, for the Bible tells me so."
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door anemoon
in deze topic wil ik graag een paar heel persoonlijke vragen aan de orde stellen

nee, het is geen enquete, jullie hoeven nix in te tikken, geef op de stippeltjes maar gewoon voor jezelf een antwoord

ik heb de vragen niet zelf bedacht, maar geleend
een mens hoort wel eens wat
of leest wel eens wat...
zo gaat dat


vindt jij de Here lief?
..........
zeg je dat ook wel eens tegen Hem?
..........
heb je het vandaag al tegen Hem gezegd?
..........
omdat er met ingang van vandaag veel mensen weer terug zijn van vakantie, haal ik het begin van deze topic, speciaal voor hen, nog even naar voren...

nogmaals, het is dus geen enquete, het is de bedoeling de vragen voor jezelf te beantwoorden
reacties zijn welkom!
als ik dan toch mag reageren :%

wat is jouw intentie precies om dit te plaatsen?
Plaats reactie