Een van de synoniemen van geloof is 'vertrouwen'. Net als 'amen zeggen'. Een verschil hiertussen maken is niet nodig, en kan slechts op gevoelswaarde gegrond zijn.MV schreef:Ik hou het bij "Geloof in de Heere Jezus en gij zult behouden worden". Dan komt het geloof als grondslag naar voren, en niet "het vertrouwen op...."Breekijzertje schreef:Zou de wedergeboorte ook zo kunnen plaats vinden? Of gaat dit allemaal te "makkelijk"?
Handelingen 16
Paulus, Silas en de gevangenbewaarder.
30 En hij leidde hen naar buiten en zei: Heren, wat moet ik doen om behouden te worden? 31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.
Hoe bekeert God mensen?
Toch is er een verschil. Geloven is iets actiefs waartoe wij worden opgeroepen. Vertrouwen is juist dingen bij God neerleggen, ze aan Hem toevertrouwen. Het zijn dus niet precies dezelfde dingen, maar wel 2 aspecten van echt geloof, die allebei heel belangrijk zijn. Want hoe kan je vertrouwen op God als je niet echt in Hem gelooft, en als je zelf geen levend geloof hebt maar een dood geloof omdat je de talenten die je hebt gekregen niet inzet? En hoe kan je geloven als je niet op Hem vertrouwt? Geloven is vertrouwen, inderdaad.... maar het is een aspect en geen synoniemPim schreef:Een van de synoniemen van geloof is 'vertrouwen'. Net als 'amen zeggen'. Een verschil hiertussen maken is niet nodig, en kan slechts op gevoelswaarde gegrond zijn.MV schreef:Ik hou het bij "Geloof in de Heere Jezus en gij zult behouden worden". Dan komt het geloof als grondslag naar voren, en niet "het vertrouwen op...."Breekijzertje schreef:Zou de wedergeboorte ook zo kunnen plaats vinden? Of gaat dit allemaal te "makkelijk"?
Handelingen 16
Paulus, Silas en de gevangenbewaarder.
30 En hij leidde hen naar buiten en zei: Heren, wat moet ik doen om behouden te worden? 31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.

- Miscanthus
Volgens mij heb ik het ook al uitgelegd, dat het niet hetzelfde is... omdat alleen vertrouwen niet voldoende is. Daarom is vertrouwen een aspect van geloven, net als aanbidding, dankbaarheid en aan het werk gaan, vrucht dragen, daar aspecten van zijn.Afgewezen schreef:Leg eens uit, MV. Geloof en vertrouwen is in de Bijbel toch hetzelfde?Ik hou het bij "Geloof in de Heere Jezus en gij zult behouden worden". Dan komt het geloof als grondslag naar voren, en niet "het vertrouwen op...."
Inderdaad... dat doen we maar al te vaak.... We mogen mensen oproepen tot bekering en ook onszelf, en daar dan mee aan de slag gaan. In plaats van te praten of we dat kunnen of niet zou ik zeggen: Laten we bidden en het proberen, ermee aan het werk gaan... Dan merken we vanzelf of we het kunnen.... ik geloof van wel... als we het kunnen proberen en dat ons kunnen voornemen, kan God ons ook helpen dat te doen slagen... want als we dat proberen is Hij het die dat in ons werkte en zal Hij dat ook voleinden als het aan Hem ligt.Miscanthus schreef:Mensen, de bijbel is heel duidelijk: Bekeert u en gelooft het evangelie.
En nu gaan wij het uit elkaar rafelen, met welk doel?
In Handelingen lezen we veel bekeringsgeschiedenissen van verschillende mensen op verschillende wijzen. We moeten niet proberen Gods werk op formule te brengen.
Geloof en vertrouwen zijn in de Bijbel wel hetzelfde, maar kennelijk is er voor ons gevoelsmatig een verschil tussen die twee. Maar ik wacht op het antwoord van MV.Marnix schreef:Volgens mij heb ik het ook al uitgelegd, dat het niet hetzelfde is... omdat alleen vertrouwen niet voldoende is. Daarom is vertrouwen een aspect van geloven, net als aanbidding, dankbaarheid en aan het werk gaan, vrucht dragen, daar aspecten van zijn.Afgewezen schreef:Leg eens uit, MV. Geloof en vertrouwen is in de Bijbel toch hetzelfde?Ik hou het bij "Geloof in de Heere Jezus en gij zult behouden worden". Dan komt het geloof als grondslag naar voren, en niet "het vertrouwen op...."
M.i. is vertrouwen een eigenschap van het geloof. In tegenstelling tot een voorgaande reactie vindt ik juist dat in dit verband het woord vertrouwen van de mens uit lijkt te gaan, terwijl geloof een gave Gods is, die wel als eis op een mens gelegd wordt.Afgewezen schreef:Geloof en vertrouwen zijn in de Bijbel wel hetzelfde, maar kennelijk is er voor ons gevoelsmatig een verschil tussen die twee. Maar ik wacht op het antwoord van MV.Marnix schreef:Volgens mij heb ik het ook al uitgelegd, dat het niet hetzelfde is... omdat alleen vertrouwen niet voldoende is. Daarom is vertrouwen een aspect van geloven, net als aanbidding, dankbaarheid en aan het werk gaan, vrucht dragen, daar aspecten van zijn.Afgewezen schreef:Leg eens uit, MV. Geloof en vertrouwen is in de Bijbel toch hetzelfde?Ik hou het bij "Geloof in de Heere Jezus en gij zult behouden worden". Dan komt het geloof als grondslag naar voren, en niet "het vertrouwen op...."
- Miscanthus
Laten we wel wezen, het is uiteindelijk de mens die gelooft en het is de mens die vertrouwt. Dat doet God niet voor ons. Hij schenkt ons het geloof en vertrouwen , waarop wij geloven en vertrouwen.MV schreef:M.i. is vertrouwen een eigenschap van het geloof. In tegenstelling tot een voorgaande reactie vindt ik juist dat in dit verband het woord vertrouwen van de mens uit lijkt te gaan, terwijl geloof een gave Gods is, die wel als eis op een mens gelegd wordt.Afgewezen schreef:Geloof en vertrouwen zijn in de Bijbel wel hetzelfde, maar kennelijk is er voor ons gevoelsmatig een verschil tussen die twee. Maar ik wacht op het antwoord van MV.Marnix schreef:Volgens mij heb ik het ook al uitgelegd, dat het niet hetzelfde is... omdat alleen vertrouwen niet voldoende is. Daarom is vertrouwen een aspect van geloven, net als aanbidding, dankbaarheid en aan het werk gaan, vrucht dragen, daar aspecten van zijn.Afgewezen schreef: Leg eens uit, MV. Geloof en vertrouwen is in de Bijbel toch hetzelfde?
Vertrouwen wil zeggen dat we iets voor waar en zeker en betrouwbaar houden en dat we daar volledig op af gaan. Ja, dat we daar op steunen en rusten. Dat is de kern van het geloven.
Volgens mij is vertrouwen en geloof niet te scheiden, en vind ik het onderscheid tussen habitus en actus een gevaarlijke onderscheiding die kan leiden tot allerlei grove dwalingen en misvattingen. Habitus is dan een geloofsvermogen wat ingeplant of ingestort wordt. Dit vertoont veel overeenkomsten met het Roomse genadebegrip, waar genade een ding is wat ingestort wordt.
Volgens mij ligt het veel eenvoudiger (even uit het hoofd): het Hebreeuwse woord he'emen wordt in de SV met o.a. geloof en vertrouwen vertaald. Wij kennen het woord 'amen', je kan he'emen ook vertalen met 'amen zeggen', je hoort dat al in het oorspronkelijke woord.
Derhalve kunnen al die woorden zonder problemen verwisseld worden.
Thuis kan ik wel een stuk citeren uit een mooi boekje. Misschien vanavond.
Derhalve kunnen al die woorden zonder problemen verwisseld worden.
Thuis kan ik wel een stuk citeren uit een mooi boekje. Misschien vanavond.
Je moet gevoelsargumenten natuurlijk niet ondergeschikt maken aan een juiste exegese. Als in de Bijbel geloof en vertrouwen hetzelfde zijn, dan moeten wij geen onderscheid willen maken.In tegenstelling tot een voorgaande reactie vindt ik juist dat in dit verband het woord vertrouwen van de mens uit lijkt te gaan, terwijl geloof een gave Gods is, die wel als eis op een mens gelegd wordt.
Waarschijnlijk wil jij er iets mee zeggen, maar dat zul je dan toch op een andere, bijbelser manier moeten weergeven.
Wat ik ermee wilde zeggen:Afgewezen schreef:Je moet gevoelsargumenten natuurlijk niet ondergeschikt maken aan een juiste exegese. Als in de Bijbel geloof en vertrouwen hetzelfde zijn, dan moeten wij geen onderscheid willen maken.In tegenstelling tot een voorgaande reactie vindt ik juist dat in dit verband het woord vertrouwen van de mens uit lijkt te gaan, terwijl geloof een gave Gods is, die wel als eis op een mens gelegd wordt.
Waarschijnlijk wil jij er iets mee zeggen, maar dat zul je dan toch op een andere, bijbelser manier moeten weergeven.
De statenvertalers hebben gekozen voor het woordje geloof, waarom nieuw vertalen in vertrouwen.
Het is geen gevoelsargument: Geloven is meer dan alleen vertrouwen. Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp! Hierin ligt meer als alleen vertrouwen, nl. ook een bede om genade (kruimkens)
Scholten heeft ook een reactie gegeven op b.v. het woord bevinden wat in de HSV wordt wegvertaald. Waarom een andere keus maken als de SV?