Opwekking (Pinksterconferentie)

Evangelist

Re: Opwekking (Pinksterconferentie)

Bericht door Evangelist »

Van harte eens met ds. P.J. de Raaf over Opwekking:
“ds. P.J. de Raaf” schreef:”Je stelt me een eerlijke vraag, ik wil jou een eerlijk antwoord geven: nee, je kunt echt niet naar Opwekking. Daar klinkt naar mijn overtuiging geen eerlijke Bijbelse boodschap en de eerbied voor de Heere ontbreekt. Ik weet iets beters: in jouw kerk wordt met Pinksteren gepreekt over de komst van de Heilige Geest. De gemeente komt samen om te horen over het wonder dat Hij in harten van zondige mensen komt wonen om Gods genade daar te verheerlijken. En juist daar werkt Hij. Niet onder spetterende optredens, maar in de rust en stilte van de kerkdienst. Ga dáár naartoe, met het gebed van Psalm 25:2: „Heer’, ai maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.””
Ds. P.J. de Raaf, predikant van de gereformeerde gemeente in Boskoop, in de rubriek Vraag & antwoord in Daniël (blad van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten).

Eerlijk gezegd vind ik het schokkend dat ieder jaar meer jongeren en ouderen uit de gereformeerde gezindte naar Opwekking gaan, precies vanwege waar ds. De Raaf in alle eerlijkheid en met bewogenheid de vinger bij legt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Het is maar net wat je gewend bent en hoe je bent opgevoed. Op het zendingsveld zie je gedans, trommels, muziek en zoals konijntje schrijft 'overdreven' blijheid. Dat vinden we heel normaal, omdat zij niet anders gewend zijn. Hier in Nederland noemen we dat 'lekker feesten' 'spetterende optredens' en wordt de eerbied voor de Heere gemist.
Ik voel me daar meer bij thuis dan het stijve reformatorische.
merel

Bericht door merel »

Ik heb soms het idee dat sommige reformatorische christenen nog liever hebben dat hun kinderen naar een seculier feest gaan dan tijd doorbrengen met medechristenen van een andere ligging
Laatst gewijzigd door merel op 23 mei 2026, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik zou ze liever op opwekking zien dan bij tunderdome.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
huisman

Bericht door huisman »

Eloesje schreef: Gisteren, 19:35 Het is maar net wat je gewend bent en hoe je bent opgevoed. Op het zendingsveld zie je gedans, trommels, muziek en zoals konijntje schrijft 'overdreven' blijheid. Dat vinden we heel normaal, omdat zij niet anders gewend zijn. Hier in Nederland noemen we dat 'lekker feesten' 'spetterende optredens' en wordt de eerbied voor de Heere gemist.
1. Je maakt een karikatuur van een eredienst op een zendingsveld. Diensten gezien met grote ernst. Waar jongeren uit hun hoofd met emotie Romeinen 3 : 9 - 20 opzegden.
2. Je maakt een karikatuur van een stijve reformatorische eredienst. Het zijn voor mij regelmatig diensten van verwondering en grote vreugde.
3. Bijbels inhoudelijk heb ik grote bedenkingen bij Opwekking. Ik hoop dat dit mag op een zich reformatorisch noemend forum.
4. Het gaat dus niet over wat je gewend bent of je opvoeding maar om fundamentele en theologische verschillen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD

Bericht door KDD »

merel schreef: Gisteren, 19:41 Ik heb soms het idee dat sommige reformatorische christenen nog liever hebben dat hun kinderen naar een seculier feest gaan dan tijd doorbrengen met medechristenen dan een andere ligging
Allebei is een zorg.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

merel schreef:Ik heb soms het idee dat sommige reformatorische christenen nog liever hebben dat hun kinderen naar een seculier feest gaan dan tijd doorbrengen met medechristenen van een andere ligging
Op een seculier feest worden kinderen niet bedrogen voor de eeuwigheid. Beschamend dat ouders hun kinderen daar durven laten rondlopen.
DDD

Bericht door DDD »

Maar hoe komt zo'n dominee er nu bij om te zeggen dat de eerbied voor de Heere daar ontbreekt?

Ik snap niet hoe iemand zoiets uit zijn pen kan laten vloeien.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: Gisteren, 19:41 Ik heb soms het idee dat sommige reformatorische christenen nog liever hebben dat hun kinderen naar een seculier feest gaan dan tijd doorbrengen met medechristenen van een andere ligging
Er bestaat nog wel wat meer, dan alleen Opwekking en een seculier feest...
Daniel-avonden
LCJ bijeenkomsten en conferenties,
Jij-Daar
Ontmoet 17+
en nog veel meer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JvW

Bericht door JvW »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 20:35
merel schreef: Gisteren, 19:41 Ik heb soms het idee dat sommige reformatorische christenen nog liever hebben dat hun kinderen naar een seculier feest gaan dan tijd doorbrengen met medechristenen van een andere ligging
Er bestaat nog wel wat meer, dan alleen Opwekking en een seculier feest...
Daniel-avonden
LCJ bijeenkomsten en conferenties,
Jij-Daar
Ontmoet 17+
en nog veel meer.
En Upgrade. Daar ga ik dit jaar weer naartoe.

Ik ben nooit naar Opwekking geweest, dus daar kan ik niet zo over oordelen. Er zullen dingen zijn die eenzijdig zijn, maar dat zijn sommige kerkdiensten ook (maar dan de andere kant op). Mijn idee is dat het er ook sterk aan ligt waar je naar gaat luisteren op zo’n festival. Een spreker als Arie de Rover hoor ik erg graag bijvoorbeeld.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Eloesje

Bericht door Eloesje »

huisman schreef: Gisteren, 19:53
Eloesje schreef: Gisteren, 19:35 Het is maar net wat je gewend bent en hoe je bent opgevoed. Op het zendingsveld zie je gedans, trommels, muziek en zoals konijntje schrijft 'overdreven' blijheid. Dat vinden we heel normaal, omdat zij niet anders gewend zijn. Hier in Nederland noemen we dat 'lekker feesten' 'spetterende optredens' en wordt de eerbied voor de Heere gemist.
1. Je maakt een karikatuur van een eredienst op een zendingsveld. Diensten gezien met grote ernst. Waar jongeren uit hun hoofd met emotie Romeinen 3 : 9 - 20 opzegden.
2. Je maakt een karikatuur van een stijve reformatorische eredienst. Het zijn voor mij regelmatig diensten van verwondering en grote vreugde.
3. Bijbels inhoudelijk heb ik grote bedenkingen bij Opwekking. Ik hoop dat dit mag op een zich reformatorisch noemend forum.
4. Het gaat dus niet over wat je gewend bent of je opvoeding maar om fundamentele en theologische verschillen.
Ik maak helemaal geen karikatuur. Het gaat me nml helemaal niet om de kerkdiensten/erediensten. Alles om opwekking heen en ook de eo jongerendag, concerten/optredens is per definitie al fout in de ogen van de reformatorische meerderheid.

Terwijl ze bij aankomst van bijbels bijvoorbeeld een heel groot feest vieren op het zendingsveld met muziek, dansen, blijheid. En dat wordt wel geaccepteerd, dat is 'hun cultuur'.
Prima, maar dan meet je mijns inziens wel met 2 maten.

Zojuist een stuk geluisterd, zo mooi hoe iemand (geen idee wie, sprak Engels en werd vertaald) de mensen aanspoort om na te denken wat hun zonde is waardoor ze de Heere tegenstaan in Zijn werk. En hoe hij ze aanspoort deze te laten, vergeving te vragen. En te bidden om vanaf nu in Zijn weg te willen wandelen. Bidden om hulp hierbij. Volgens mij een volledige bijbelse boodschap!
Evangelist

Bericht door Evangelist »

merel schreef: Gisteren, 19:41Ik heb soms het idee dat sommige reformatorische christenen nog liever hebben dat hun kinderen naar een seculier feest gaan dan tijd doorbrengen met medechristenen van een andere ligging.
Nee, dat heb ik zeker liever niet. Ik heb liever dat ze naar beide niet gaan.
Hartelijke groet,
Evangelist
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Op welke zendingsvelden ben jij geweest?
Job

Bericht door Job »

Er is één ding wel heel positief en dat is dat het goed is dat er aandacht is voor het werk van de Heilige Geest en voor het heilsfeit van Pinksteren. Dat mogen we wel waarderen. De verscheiden aandacht voor de verschillende heilsfeiten is wat uit het lood. Waar zouden we blijven zonder Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren? 🙏🏼 Zelfs de supermarkten hebben niets specifieks voor Hemelvaart en Pinksteren (gelukkig overigens!). Als christenen hebben we gevoelsmatig geen duidelijk antwoord op de leemte aan kennis over deze heilsfeiten. Hoewel ik niets heb met iets als Opwekking wil ik dat toch even aantekenen.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Konijntje schreef: Gisteren, 22:10
Op welke zendingsvelden ben jij geweest?
Wij hebben regelmatig zendingsavonden met filmmateriaal, daarnaast hebben we ook jarenlang goede contacten met zgg gehad. En ik vind dat uitbundige geloven juist heel treffend. Jammer dat het zo bij ons niet gaat, want dan zouden er echt veel meer mensen tot geloof komen. Hoeveel mensen hoor je in de reformatorische hoek zo ontzettend kinderlijk, open, getuigend over hun persoonlijke relatie met God praten?
Plaats reactie