Alleengaand (single) zijn is een keuze?

Konijntje

Re: Alleengaand (single) zijn is een keuze?

Bericht door Konijntje »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 22:53 Het lijkt mij moeilijk als je hiermee zit. Dat gun je niemand.. Ik hoop echt dat je dan toch mensen vind waarin je dit kunt bespreken of meer mee omgaan

Je kunt ook eenzaam zijn als er geen ruimte is om ergens over te praten.. Kun je vrienden enz hebben en toch eenzaam zijn.. of keuzes die je maakt

Lijkt me ook dat je in grote stad eerder eenzaam bent dan in kleine stad of dorp met kerk
Je bent zeker geboren en getogen in een dorp?
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Konijntje schreef: Vandaag, 17:51
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 22:53 Het lijkt mij moeilijk als je hiermee zit. Dat gun je niemand.. Ik hoop echt dat je dan toch mensen vind waarin je dit kunt bespreken of meer mee omgaan

Je kunt ook eenzaam zijn als er geen ruimte is om ergens over te praten.. Kun je vrienden enz hebben en toch eenzaam zijn.. of keuzes die je maakt

Lijkt me ook dat je in grote stad eerder eenzaam bent dan in kleine stad of dorp met kerk
Ff correctie: Rijssen is een stad.

Maar hoezo?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 18:11
Konijntje schreef: Vandaag, 17:51

Ff correctie: Rijssen is een stad.

Maar hoezo?
De manier van denken over (het leven in) een stedelijke omgeving, die niet overeenstemt met de werkelijkheid. Het lijkt vooral gebaseerd op vooroordelen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 14:31
pierre27 schreef: Gisteren, 22:53
merel schreef: Gisteren, 19:32 Waardoor komt dat?
K denk door het verlies van de laatste jaren van ouders, gezondheidszorgen in familie en mijn burn-out in combi met mentaal helemaal vastgelopen zijn.
Sterkte, ik ben nu ruim 2,5 jaar niet aan het werk, waarschijnlijk door burn-out.
Ik ben gelukkig weer aan de gang. Maar het is een heel lang en pittig iets. Jij ook sterkte!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
newton

Bericht door newton »

In de waarheidsvriend van afgelopen week ook een mooi artikel wat het singel zijn raakt. Dit artikel gaat in de eerste instantie over het als gelovige homo zijn en het proberen de Heere Jezus te volgen, maar eenzaamheid is wel een van de punten die benoemd worden. Met een duidelijk kritische opmerking naar de kerk zelf: "Ik ben namelijk van mening - en veel gelovige homo's met mij - dat we als kerken te veel gezinnetjeskerken zijn gewoden en te weinig oog hebben voor singles en de waarde van het single zijn. We hebben in onze kerken terecht veel aandacht voor het huwelijk en het belang van goede huwelijken, maar onterecht te weinig aandacht voor vriendschap en het belang van goede vriendschappen."
Arja

Bericht door Arja »

newton schreef: Vandaag, 20:45 In de waarheidsvriend van afgelopen week ook een mooi artikel wat het singel zijn raakt. Dit artikel gaat in de eerste instantie over het als gelovige homo zijn en het proberen de Heere Jezus te volgen, maar eenzaamheid is wel een van de punten die benoemd worden. Met een duidelijk kritische opmerking naar de kerk zelf: "Ik ben namelijk van mening - en veel gelovige homo's met mij - dat we als kerken te veel gezinnetjeskerken zijn geworden en te weinig oog hebben voor singles en de waarde van het single zijn. We hebben in onze kerken terecht veel aandacht voor het huwelijk en het belang van goede huwelijken, maar onterecht te weinig aandacht voor vriendschap en het belang van goede vriendschappen."
Ik vond dat heel scherp onder woorden gebracht.
Laatst gewijzigd door Arja op 17 feb 2026, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

newton schreef: Vandaag, 20:45 In de waarheidsvriend van afgelopen week ook een mooi artikel wat het singel zijn raakt. Dit artikel gaat in de eerste instantie over het als gelovige homo zijn en het proberen de Heere Jezus te volgen, maar eenzaamheid is wel een van de punten die benoemd worden. Met een duidelijk kritische opmerking naar de kerk zelf: "Ik ben namelijk van mening - en veel gelovige homo's met mij - dat we als kerken te veel gezinnetjeskerken zijn gewoden en te weinig oog hebben voor singles en de waarde van het single zijn. We hebben in onze kerken terecht veel aandacht voor het huwelijk en het belang van goede huwelijken, maar onterecht te weinig aandacht voor vriendschap en het belang van goede vriendschappen."
Ik heb de indruk dat dit wellicht vroeger zo was, maar dat dit inmiddels veranderd is. Op middelbare scholen, bijvoorbeeld de Guido de Bres, wordt wel degelijk aandacht besteed aan het single zijn en een andere geaardheid hebben. En inmiddels heb ik daar ook diverse preken over gehoord in de GG en HHK. Het taboe is er inmiddels wel aardig van af. Mijn ervaring is dat er een opener gesprekscultuur is ontstaan, hoewel dat nog steeds voor verbetering vatbaar is.

Daarnaast kunnen scholen en kerken ook niet anders. Scheidingen, huwelijksproblemen: het is helaas volop aanwezig in de reformatorische gezindte. Wat mij betreft mag er zelfs meer aandacht voor zijn m.b.t. de ontwrichtende effecten van scheidingen.

Verder denk ik dat je de eenzaamheid van iemand die single is nooit geheel kunt wegnemen. Intimiteit hoort bij de behoefte van een mens. Niet voor niets kreeg Adam een vrouw.

Tot slot is eenzaamheid niet alleen beperkt tot mensen die single zijn. Het strekt zich ook uit naar mensen met bijvoorbeeld een slecht huwelijk of mensen met beperkingen (bijvoorbeeld in het autistisch spectrum).
Plaats reactie