In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

huisman

Re: In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:54 Dank voor je reactie. Ik denk dat ik half februari aan het boek ga starten.
Ik kan niet heugen dat ik van Vlastuin heb horen preken, minimaal 10 jaar terug.
Voor zover ik hem kan herinneren was het altijd wel een vrij degelijke predikant.

Het blijft een dun draadje, de gereformeerde leer, ook met de doopvisie, het kan zo maar afwijken. Het doopformulier begint duidelijk met het tenzij, dus als de notie van de wedergeboorte gemist wordt, dan is het niet conform het doopformulier. Het doopformulier duidt ook duidelijk de beloften en tekenen aan alle kinderen verzegeld, als die notie gemist wordt is het ook niet conform het doopformulier.

Gisteren ds R van Kooten hadt het zeer duidelijk over tweeërlei kinderen van het verbond. Ik kan me (nog) niet voorstellen dat ds van Vlastuin die in de laatste 10 jaar links heeft ingehaald.
Ik heb in het verleden ds v Vlastuin veel gehoord. Preken die voor mij onvergetelijk zijn. (o.a. over Psalm 130) Is wel uit zijn begintijd maar heb onlangs nog een preek van vorig jaar van hem beluisterd en daar kwam de separatie zeker wel aan bod.
M.a.w. het is van mij absoluut geen aanval op zijn persoon maar als je zo’n boek schrijft mag je ook verweer verwachten. Ik ga dus vooralsnog uit van het niet goed verstaan van elkaar maar ben wel bezorgd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J

Bericht door Henk J »

Vrouwke schreef: Vandaag, 10:16 Ik denk dat we het allemaal ook als best wel schokkend ervaren, dat De Vries & Van Vlastuin blijkbaar minder een theologische eenheid blijken te zijn dan we dachten.

Maar te meer zaak, om serieus te kijken naar wat er echt gezegd wordt. Want voor we het weten laten we ons sturen door emoties. In plaats van dat we echt onderzoeken wie het meest evenwichtig spreekt naar Schrift en belijdenis.
Nee, dat vind ik niet zo schokkend. Recensie van dr. De Vries is inderdaad stevig en ik heb ook wel het idee dat hier wat meespeelt rondom het vertrek van dr. De Vries aan de VU. Maar ben wel benieuwd naar het symposium, eerst twijfelde ik om te gaan maar nu ben ik het wel van plan. Nog forummers daar?
huisman

Bericht door huisman »

Henk J schreef: Vandaag, 10:39
Vrouwke schreef: Vandaag, 10:16 Ik denk dat we het allemaal ook als best wel schokkend ervaren, dat De Vries & Van Vlastuin blijkbaar minder een theologische eenheid blijken te zijn dan we dachten.

Maar te meer zaak, om serieus te kijken naar wat er echt gezegd wordt. Want voor we het weten laten we ons sturen door emoties. In plaats van dat we echt onderzoeken wie het meest evenwichtig spreekt naar Schrift en belijdenis.
Nee, dat vind ik niet zo schokkend. Recensie van dr. De Vries is inderdaad stevig en ik heb ook wel het idee dat hier wat meespeelt rondom het vertrek van dr. De Vries aan de VU. Maar ben wel benieuwd naar het symposium, eerst twijfelde ik om te gaan maar nu ben ik het wel van plan. Nog forummers daar?
Ik wil zo graag maar ik kan met geen mogelijkheid. Hopelijk is het na te kijken/luisteren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR

Bericht door HHR »

huisman schreef: Vandaag, 10:44

Ik wil zo graag maar ik kan met geen mogelijkheid. Hopelijk is het na te kijken/luisteren.
Stream staat al klaar: https://www.youtube.com/live/p87uMdTqvy ... 2drWbFKSVf
huisman

Bericht door huisman »

HHR schreef: Vandaag, 10:50

:super Als ik de sprekers zie krijgt dr v Vlastuin een pittige avond. Verwacht dat de kritiek broederlijk gebracht zal worden.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Henk J schreef: Vandaag, 10:39 Nee, dat vind ik niet zo schokkend. Recensie van dr. De Vries is inderdaad stevig en ik heb ook wel het idee dat hier wat meespeelt rondom het vertrek van dr. De Vries aan de VU. Maar ben wel benieuwd naar het symposium, eerst twijfelde ik om te gaan maar nu ben ik het wel van plan. Nog forummers daar?
:super Als ik de sprekers zie krijgt dr v Vlastuin een pittige avond. Verwacht dat de kritiek broederlijk gebracht zal worden.
De gesprekscultuur van de CGK is tot voorbeeld ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 10:57
huisman schreef:

Ik weet niet of je dit licht cynisch bedoeld maar ik ben dankbaar voor de gesprekscultuur in de CGK. Meestal toch echt broederlijk ondanks de grote en fundamentele verschillen.
Maanenschijn

huisman schreef: Vandaag, 11:14
Maanenschijn schreef: Vandaag, 10:57
huisman schreef:

Ik weet niet of je dit licht cynisch bedoeld maar ik ben dankbaar voor de gesprekscultuur in de CGK. Meestal toch echt broederlijk ondanks de grote en fundamentele verschillen.
Nee, geen spoor van cynisme. Oprechte waardering.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 10:19
Vrouwke schreef:Ik denk dat we het allemaal ook als best wel schokkend ervaren, dat De Vries & Van Vlastuin blijkbaar minder een theologische eenheid blijken te zijn dan we dachten.

Ik ben te hervormd om dat als schokkend te ervaren :) .
Helemaal eens met Maanenschijn. Ook ik schrik niet. Jammer van de toonzetting van dr. De Vries. Het boek is helaas uitverkocht, dus ik kan niet oordelen. Maar wat Maanenschijn schrijft kan ik goed volgen.
Maanenschijn

Refojongere schreef: Helemaal eens met Maanenschijn. Ook ik schrik niet. Jammer van de toonzetting van dr. De Vries. Het boek is helaas uitverkocht, dus ik kan niet oordelen. Maar wat Maanenschijn schrijft kan ik goed volgen.
Het e-book is volop beschikbaar ;) .
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Uit de comments van de blog maak ik op dat er wel meer aan de hand is tussen de heren De Vries en Vlastuin. Ik waardeer de blogs van Dr. De Vries altijd enorm, maar er speelt hier natuurlijk veel meer. Lastig om dan de recensie goed en juist te plaatsen.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Ik proef door de recensie van dr. De Vries ook persoonlijke aspecten. Dan speelt de vraag naar vooringenomenheid.
Maar als ik het spiegel aan de recensie van drs. Ouwerkerk, dan is er toch wel overlap tussen De Vries en Ouwerkerk. Met name als ik het afpel dan gaat het volgens mij om de noties van wedergeboorte, persoonlijke toepassing door de Heilige Geest, het onderscheid tussen verbond-belofte-vervulling en het zicht op en prediking in de gemeente.
Uitzoomend staat er heel veel druk op de gereformeerde theologie en kan ik mij de zorgen van Ouwerkerk en De Vries niet alleen voorstellen maar zijn ze springlevende realiteit. Dit staat los van het boek van prof. Van Vlastuin. Ik hoop het symposium te volgen en mogelijk het boek te lezen.
Laatst gewijzigd door Groepscirkel op 26 jan 2026, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD

Bericht door KDD »

Ik moest aan dit topic denken toen ik het volgende gelezen had gisteren:
ds. E. Erskine schreef:
Ten derde: het ware geloof ontvangt en past Christus toe volgens de orde die God in zijn ambten heeft gelegd; maar hoogmoedig geloof keert die orde om. De orde die God heeft gelegd in de uitvoering en toepassing van de ambten van Christus is als volgt: Christus komt door zijn woord en Geest, als een profeet, die de geest van de zondaar verlicht met de kennis van zijn verloren staat van nature en de weg naar herstel door zijn verzoenend bloed en voldoening. Daarop wendt de ziel zich door het geloof tot hem als een priester, zoekt zijn toevlucht onder de bescherming van zijn eeuwige gerechtigheid en onderwerpt zich aan hem als een koning, ontvangt de wet uit zijn mond en onderwerpt zich aan zijn bestuur, uit dankbaarheid jegens hem die haar met een prijs heeft gekocht. Maar nu verwerpt en verstoort het aanmatigende geloof van de legalist deze mooie orde die de Oneindige Wijsheid heeft ingesteld tussen de ambten van Christus: want in zijn manier om Christus toe te passen, begint hij met het koninklijke ambt, doende alsof hij Hem gehoorzaamt als Wetgever; en op deze grond verwacht hij dat Christus hem zal redden als Priester door zijn gerechtigheid; en zo maakt hij zijn eigen gehoorzaamheid tot de grondslag voor de toerekening van de gerechtigheid van Christus. En wat is dit anders dan geld en een prijs te vragen, in strijd met het uitdrukkelijke gebod van God, Jesaja 55:1?

Niets kan een verderfelijkere neiging hebben tot de ondermijning van de vrijheid van Gods genade in de grote zaak van rechtvaardiging en verlossing. Daarom hekelt de apostel deze methode van rechtvaardiging zoeken in de Galaten zo hevig; zozeer zelfs dat hij hen uitdrukkelijk vertelt dat zij zich op deze manier "schuldig hebben gemaakt aan het naleven van de hele wet; ja (zegt hij), Christus is voor jullie van geen waarde meer, wie van jullie ook door de wet gerechtvaardigd wordt; jullie zijn van de genade afgevallen," Galaten 5:2-4. Deze manier van het omkeren van de volgorde van Christus' ambten, en het laten eindigen van de eerste geloofsdaad op hem als koning, is een manier van denken die het meest overeenkomt met de natuur, die een sterke voorkeur heeft voor het verbond met Adam; zo oordeel ik dat de natuur in deze manier van het aanvaarden van de verlossing door Christus sterk wordt versterkt door de leer van sommige mensen in onze tijd, die geloof en bekering prediken als nieuwe voorschriften die door Christus in het evangelie zijn gegeven en die nooit vereist waren in de morele wet van de tien geboden. Want als dit zo is, dan moeten we onvermijdelijk eerst Christus als koning gehoorzamen door ons te bekeren en te geloven, opdat we door Hem als priester gerechtvaardigd worden; naast vele andere gevaarlijke gevolgen die onvermijdelijk zijn bij dit nieuwe wetsstelsel. Al deze gevolgen worden vermeden door te leren, in de trant van orthodoxe theologen, dat er strikt genomen geen voorschriften in het evangelie staan: en dat Christus in het evangelie geen nieuwe wetten geeft, maar de oude wet bekrachtigt, namelijk de morele wet, die, omdat ze is overgenomen in de evangelische bedeling, ons verplicht in Christus te geloven wanneer Hij aan ons geopenbaard wordt in het evangelie, en bijgevolg ook op evangelische wijze berouw te tonen. Want dat deze plichten van geloof en bekering, in wezen, vereist zijn in het allereerste gebod van de morele wet, is onbetwistbaar duidelijk; En ik vind het vreemd dat dit wordt tegengesproken door iemand die de leer van de Schotse kerk aanhangt en onderschrijft, met name de Grote Catechismus, waar dit punt duidelijk wordt uiteengezet in de uitleg van het eerdergenoemde eerste gebod. Maar het is niet gepast om op deze controverse aan te dringen in een betoog als dit; indien nodig kan het apart worden besproken.
*vertaald door google

https://www.monergism.com/assurance-fai ... lied-ebook
DDD

Bericht door DDD »

Vrouwke schreef:Ik denk dat we het allemaal ook als best wel schokkend ervaren, dat De Vries & Van Vlastuin blijkbaar minder een theologische eenheid blijken te zijn dan we dachten.

Nou, eerlijk gezegd heb ik dat eerste idee helemaal niet gehad. Dr. De Vries heeft zijn pijlen scherp gewet. Het lijkt wel of dat aanzienlijk toeneemt in de laatste jaren en daar kunnen ook bijzondere oorzaken aan ten grondslag liggen. Ik denk dat ik als bestuurder van een universiteit iemand die zulke stukken schrijft ook niet zou benoemen.

Het is in zijn algemeenheid misschien beter om voor jezelf te spreken, maar ik ben het met je eens dat het goed is om te bezien wie het meest evenwichtig schrijft. Los van het feit dat ik denk dr. Van Vlastuin heel dicht bij de belijdenis zit, maar dr. De Vries ook bijbelse noties inbrengt die in de belijdenis en formulieren wat onderbelicht zijn.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

O ja…NIVEA. Ik rekende inderdaad waarschijnlijk teveel naar m’n eigen ervaring.

Al heb ik nog steeds wel het idee dat Van Vlastuin ook hier altijd wel als de nieuwe De Vries werd gezien.

Laatst nog rond dat crypto-baptistische stuk in het RD van Verschuure. Dat hier meerder mensen hoopte dat De Vries of Van Vlastuin zouden reageren. Maar die zouden mogelijk beiden dus toch best verschillend gereageerd hebben.
Plaats reactie