Films kijken, of niet?
Re: Films kijken, of niet?
Die hadden dan waarschijnlijk weinig verstand van zaken.
-
Klopt helemaal want ze waren van God geleerd, die in Zijn woord schrijft dat er niets nieuws onder de zon is.DDD schreef:Die hadden dan waarschijnlijk weinig verstand van zaken.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Wat is het verschil dan tussen iemand nadoen en iemand anders spelen?Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:04Dat is geen toneelspel maar spel. Het kind doet iemand na.merel schreef:Jouw kind speelt niet met Lego, poppen, Kapla ed.?Geeske_1991 schreef: ↑06 okt 2025, 18:26 Ik zou zeggen niet doen.
Want mensen in films gedragen zich als een ander, dus ze liegen.
Het feit dat jij het bekijkt en er niets van zegt, maakt je schuldig aan dezelfde zonde
Op toneel en in de film zijn mensen er zeer van bewust dat ze iemand anders naspelen.
-
Steenblok was een tegenstander. Op 16 december 1921 schreef hij aan het corpsbestuur van F.Q.l.: "Wegens uitstedigheid ben ik verhinderd om de buitengewone corpsvergadering op morgen 17 December bij te wonen. Hierbij spreek ik tevens uit dat ik ten zeerste ben tegen "t opvoeren van een tooneelstuk op de eerstvolgende dies omdat 't m"n vaste overtuiging is dat de beoefening van de godzaligheid en van de liefde tot Jezus Christus onzen Heere wel iets anders vraagt dan dingen die karakterbedervend werken, naar t getuigenis van een doctor in de Theologie. Ook geloof ik dat de uitspraak van Paulus: Als ik m'n broeder erger zal ik in der eeuwigheid geen vleesch eten, in dit geval wel eenigszins van toepassing is. Moet "t zoo zijn dat op de dies een tooneelstuk wordt opgevoerd dan zal ik daar tot m"n spijt bij leven en welzijn niet kunnen aanwezig zijn."Pjotr92 schreef:Wat is het verschil dan tussen iemand nadoen en iemand anders spelen?Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:04Dat is geen toneelspel maar spel. Het kind doet iemand na.merel schreef:Jouw kind speelt niet met Lego, poppen, Kapla ed.?Geeske_1991 schreef: ↑06 okt 2025, 18:26 Ik zou zeggen niet doen.
Het feit dat jij het bekijkt en er niets van zegt, maakt je schuldig aan dezelfde zonde
Op toneel en in de film zijn mensen er zeer van bewust dat ze iemand anders naspelen.
-
Kinderen zien wat en doen dat na, uit onnozelheid.Pjotr92 schreef:Wat is het verschil dan tussen iemand nadoen en iemand anders spelen?Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:04Dat is geen toneelspel maar spel. Het kind doet iemand na.merel schreef:Jouw kind speelt niet met Lego, poppen, Kapla ed.?Geeske_1991 schreef: ↑06 okt 2025, 18:26 Ik zou zeggen niet doen.
Volwassen die als vrouw zijnde een mannenrol vervullenen andersom, schandelijke en ergelijke bewegingen maken, slechte voorbeelden geven.
Ik zie hierin eerlijk gezegd niet een antwoord op mijn vraag.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:36Steenblok was een tegenstander. Op 16 december 1921 schreef hij aan het corpsbestuur van F.Q.l.: "Wegens uitstedigheid ben ik verhinderd om de buitengewone corpsvergadering op morgen 17 December bij te wonen. Hierbij spreek ik tevens uit dat ik ten zeerste ben tegen "t opvoeren van een tooneelstuk op de eerstvolgende dies omdat 't m"n vaste overtuiging is dat de beoefening van de godzaligheid en van de liefde tot Jezus Christus onzen Heere wel iets anders vraagt dan dingen die karakterbedervend werken, naar t getuigenis van een doctor in de Theologie. Ook geloof ik dat de uitspraak van Paulus: Als ik m'n broeder erger zal ik in der eeuwigheid geen vleesch eten, in dit geval wel eenigszins van toepassing is. Moet "t zoo zijn dat op de dies een tooneelstuk wordt opgevoerd dan zal ik daar tot m"n spijt bij leven en welzijn niet kunnen aanwezig zijn."Pjotr92 schreef:Wat is het verschil dan tussen iemand nadoen en iemand anders spelen?Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:04Dat is geen toneelspel maar spel. Het kind doet iemand na.merel schreef:
Jouw kind speelt niet met Lego, poppen, Kapla ed.?
Ook ben ik wel benieuwd naar je reactie op de berichten van parsifal,DDD,mijzelf en Zeeuw van gisteren.
-
Dit is een partijtje appels met peren vergelijkenZeeuw schreef:Als je op je werk bv aan de slag gaat met teamrollen en op die manier van iedere rol de voor- en nadelen laat zien, dan lieg je? En als je soldaatje speelt als kind? Of vadertje en moedertje etc.Geeske_1991 schreef: ↑06 okt 2025, 18:54Jazeker. Want je doet je als iemand voor wie je niet bent.Zeeuw schreef:Dus als je een rol speelt, lieg je per definitie?Geeske_1991 schreef: ↑06 okt 2025, 18:26 Ik zou zeggen niet doen.
Edit: volgens mij zijn er al genoeg antwoorden in deze lijn gegeven inmiddels.
-
Zoals?Tiberius schreef:Sommige profeten kregen zelfs de opdracht om iets uit te beelden.
-
Waarom wordt er uberhaupt gevraagd of films kijken wel of not done is terwijl men toch al over het antwoord uit is?
Verstoppertje spelen is kinderspel. God straft geen kinderen vanwege hun spel. Waar het gebod niet is, wordt men er ook niet voor gestraft.
Maar we hebben het hier over mensen die besluiten om zich voor te gaan doen als een ander, terwijl een leugenaar niet in het koninkrijk komt.
Verstoppertje spelen is kinderspel. God straft geen kinderen vanwege hun spel. Waar het gebod niet is, wordt men er ook niet voor gestraft.
Maar we hebben het hier over mensen die besluiten om zich voor te gaan doen als een ander, terwijl een leugenaar niet in het koninkrijk komt.
Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:44Dit is een partijtje appels met peren vergelijkenZeeuw schreef:Als je op je werk bv aan de slag gaat met teamrollen en op die manier van iedere rol de voor- en nadelen laat zien, dan lieg je? En als je soldaatje speelt als kind? Of vadertje en moedertje etc.Geeske_1991 schreef: ↑06 okt 2025, 18:54Jazeker. Want je doet je als iemand voor wie je niet bent.Zeeuw schreef: Dus als je een rol speelt, lieg je per definitie?
Waarom? In beide gevallen speel je toch een rol? Dus in essentie is dat toch hetzelfde?
-
Ja, maar je kunt eten stelen omdat je honger hebt, wat minder erg is dat je steelt om het verder door te verkopen.Pjotr92 schreef:Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:44Dit is een partijtje appels met peren vergelijkenZeeuw schreef:Als je op je werk bv aan de slag gaat met teamrollen en op die manier van iedere rol de voor- en nadelen laat zien, dan lieg je? En als je soldaatje speelt als kind? Of vadertje en moedertje etc.Geeske_1991 schreef: ↑06 okt 2025, 18:54 Jazeker. Want je doet je als iemand voor wie je niet bent.
Waarom? In beide gevallen speel je toch een rol? Dus in essentie is dat toch hetzelfde?
Het gaat er om Waarom iets wordt gedaan.
Men liegt voor het vermaak van een ander.
Er wordt gevloekt, vreemdgegaan, gelogen (doen alsof) etc. Dit zijn zonden, en jij wilt er blijkbaar met vermaak naar kijken.
Dat kan er nog is voor zorgen dat je dezelfde soort verlangens krijgt.
En zelfs de begeerte is zonde.
Nee, ik kijk alleen naar films en series waarin niet gevloekt en vreemdgegaan wordt. Dus dan zou alleen het probleem zijn dat er iemand gespeeld wordt die ze niet zijn. Maar volgens mij is door de reacties van een aantal mensen al aangetoond met een aantal voorbeelden dat het spelen van iemand anders niet perse een probleem is.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:58Ja, maar je kunt eten stelen omdat je honger hebt, wat minder erg is dat je steelt om het verder door te verkopen.Pjotr92 schreef:Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:44Dit is een partijtje appels met peren vergelijkenZeeuw schreef: Als je op je werk bv aan de slag gaat met teamrollen en op die manier van iedere rol de voor- en nadelen laat zien, dan lieg je? En als je soldaatje speelt als kind? Of vadertje en moedertje etc.
Het gaat er om Waarom iets wordt gedaan.
Men liegt voor het vermaak van een ander.
Er wordt gevloekt, vreemdgegaan, gelogen (doen alsof) etc. Dit zijn zonden, en jij wilt er blijkbaar met vermaak naar kijken.
Dat kan er nog is voor zorgen dat je dezelfde soort verlangens krijgt.
En zelfs de begeerte is zonde.
Dat is onzin, een film wordt niet gemaakt om mensen te bedriegen. Ieder weldenkend mens weet bij het kijken van een speelfilm dat de acteur een rol speelt en mensen wil vermaken of iets duidelijk wil maken, een acteur heeft niet als doel om mensen te bedriegen. Met hetzelfde argument als jij gebruikt zou je ook geen verhalen in boeken mogen lezen die niet echt gebeurd zijn.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:47 Waarom wordt er uberhaupt gevraagd of films kijken wel of not done is terwijl men toch al over het antwoord uit is?
Het is exact hetzelfde.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 19:04Dat is geen toneelspel maar spel. Het kind doet iemand na.merel schreef:Jouw kind speelt niet met Lego, poppen, Kapla ed.?Geeske_1991 schreef: ↑06 okt 2025, 18:26 Ik zou zeggen niet doen.
-
Lees hoe de oudvaders er vroeger op tegen waren, het spel van de duivel noemden ze het! Ze waarschuwden niet voor niets!