Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:23 Wat ik wel eens op RF gevraagd hebt is dat stel dat je iedere maand op een vaste dag geld over laat maken naar de kerk, dat dit dan ook wel eens op een zondag kan vallen. En of dit dan verwerpelijk is of niet.
Dat doe ik ook. En als ik eraan denk, verzet ik het even als de 1e op een zondag valt. Want ik hou daar ook niet van. Net als dat ik op zaterdag liever niet pin, als het dan op zondag wordt afgeschreven.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3110
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef: 07 feb 2024, 11:34 Ja, ik kwam er onlangs achter dat dit in onze kerk ook zo is. Veel mensen slaan de collecte over. Maar dan is de vraag wel: waar ligt dat aan. Waarom vindt de collecte niet plaats op een manier die 'normaal' is. Als je via een Givt-app kunt geven, dan heb je dat probleem veel minder. Er is trouwens in onze kerkelijke gemeente de optie van collectebonnen, dus wat dat betreft, vind ik eigenlijk dat de principes voor zouden moeten gaan op de praktijk.

Maar er zijn maar heel weinig GG waar je met een qr-code kunt betalen. En dat vind ik eigenlijk jammer en ook principieel onjuist, nu ik er even wat dieper over nadenk.
Het geven met muntjes en bonnen is zichtbaar en tastbaar. Is dat geen wezenlijk element? Kinderen zien dat er iets in de zak gaat. De online geldgebrek is niet zichtbaar en tastbaar.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door DDD »

Nee. Want met munten betalen is toch vooral iets van vroeger. Dat zie je normaal gesproken nauwelijks meer gebeuren. Al heb ik het pas nog meegemaakt vóór mij bij de kassa. Ik heb er even speciaal naar gekeken.

De zichtbaarheid is zeker van belang, trouwens. Je moet zien dat er iets betaald wordt. En nu kan dat ook nog heel goed met collectebonnen, maar over tien jaar is dat vermoedelijk een anachronisme.
Laatst gewijzigd door DDD op 07 feb 2024, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:35
Tiberius schreef: 07 feb 2024, 10:32
HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:25
DDD schreef: 07 feb 2024, 10:22 Ik zat ook al te denken. Dat doe ik regelmatig op zondag, als er een qr-code beschikbaar is bij de collecte.
Dus dan pak je je telefoon er bij (sowieso ben ik van mening dat je op zondag je telefoon zo veel mogelijk met rust moet laten) en dan begin je tijdens het zingen even wat over te maken?
Sorry, maar dat vind ik uiterst verwerpelijk, omdat er talloze alternatieven zijn.
Ik doe dat al jaren zo. Althans via de Givt-app.
Ik ben overigens van mening dat je altijd je telefoon zo veel mogelijk met rust moet laten, zondag of niet.
Heb je jezelf dan nooit afgevraagd of er geen alternatief is? Hoe eerbiedig is het als talloze kerkgangers hun telefoon er bij pakken tijdens de dienst?
Vind jij niet dat er onderscheid ligt tussen de zondag en een doordeweekse dag?
Er zullen wel alternatieven zijn, maar dit is het makkelijkst. Ik zou ook mijn gaven in nature mee kunnen nemen, ja.
Wat heeft het gebruik van een telefoon tijdens het collectemoment met eerbiedig te maken? Vind je serieus het graaien naar munten, bankbiljetten eerbiediger?
Overigens is de collecte niet tijdens het zingen, zoals je in je eerdere bericht suggereert.
Hoezo is het trouwens uiterst verwerpelijk, OMDAT er alternatieven zijn? Als dat het criterium is, is vrijwel alles uiterst verwerpelijk.

En verder zie ik een mobiel als een gebruiksvoorwerp, net zoals bijvoorbeeld een koffieapparaat of waterkoker. Die gebruik ik op zondag ook minder dan op een doordeweekse dag.
Dat heeft ook niets te maken met het onderscheid tussen zondag en doordeweekse dag.
Of gebruik jij 's zondags ook je koffieapparaat niet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 07 feb 2024, 11:38 Nee. Want met munten betalen is toch vooral iets van vroeger. Dat zie je normaal gesproken nauwelijks meer gebeuren. Al heb ik het pas nog meegemaakt vóór mij bij de kassa. Ik heb er even speciaal naar gekeken.
Serieus? Waar was dat?? :yahoo
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:23
Tiberius schreef: 07 feb 2024, 10:16 En via internetbankieren een collectegift overmaken?
Is dat noodzakelijk? Hoe moeilijk is het om een bonnetje of muntje in de zak te stoppen?
Trouwens, je kan dat eventueel ook maandag doen als er echt geen andere optie is.

Wat ik wel eens op RF gevraagd hebt is dat stel dat je iedere maand op een vaste dag geld over laat maken naar de kerk, dat dit dan ook wel eens op een zondag kan vallen. En of dit dan verwerpelijk is of niet.
Sinds corona wordt bij ons niet meer tijdens de dienst gecollecteerd. Na de dienst hangen een aantal zakken buiten de kerkzaal voor de mensen die een muntje of geld erin willen doen. Vlak voor de slotpsalm/lied is ruimte om het geld digitaal over te maken. Daar maken wij gebruik van.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef: 07 feb 2024, 11:37
DDD schreef: 07 feb 2024, 11:34 Ja, ik kwam er onlangs achter dat dit in onze kerk ook zo is. Veel mensen slaan de collecte over. Maar dan is de vraag wel: waar ligt dat aan. Waarom vindt de collecte niet plaats op een manier die 'normaal' is. Als je via een Givt-app kunt geven, dan heb je dat probleem veel minder. Er is trouwens in onze kerkelijke gemeente de optie van collectebonnen, dus wat dat betreft, vind ik eigenlijk dat de principes voor zouden moeten gaan op de praktijk.

Maar er zijn maar heel weinig GG waar je met een qr-code kunt betalen. En dat vind ik eigenlijk jammer en ook principieel onjuist, nu ik er even wat dieper over nadenk.
Het geven met muntjes en bonnen is zichtbaar en tastbaar. Is dat geen wezenlijk element? Kinderen zien dat er iets in de zak gaat. De online geldgebrek is niet zichtbaar en tastbaar.
Kinderen betalen zelf vrijwel nooit meer met cashgeld. Juist het digitale geld maakt onderdeel uit van hun leven.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door DDD »

merel schreef: 07 feb 2024, 11:41
HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:23
Tiberius schreef: 07 feb 2024, 10:16 En via internetbankieren een collectegift overmaken?
Is dat noodzakelijk? Hoe moeilijk is het om een bonnetje of muntje in de zak te stoppen?
Trouwens, je kan dat eventueel ook maandag doen als er echt geen andere optie is.

Wat ik wel eens op RF gevraagd hebt is dat stel dat je iedere maand op een vaste dag geld over laat maken naar de kerk, dat dit dan ook wel eens op een zondag kan vallen. En of dit dan verwerpelijk is of niet.
Sinds corona wordt bij ons niet meer tijdens de dienst gecollecteerd. Na de dienst hangen een aantal zakken buiten de kerkzaal voor de mensen die een muntje of geld erin willen doen. Vlak voor de slotpsalm/lied is ruimte om het geld digitaal over te maken. Daar maken wij gebruik van.
Ook in dat geval vind ik het principieel juister om het geld tijdens de dienst over te maken. De collecte is een wezenlijk onderdeel van de kerkdienst, en als er de optie is om tijdens de dienst te betalen, dan zou je dat bij voorkeur niet na afloop moeten doen, mijns inziens.

En nu ga ik weer wat nuttigs doen, hoop ik.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3110
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef: 07 feb 2024, 11:38 Nee. Want met munten betalen is toch vooral iets van vroeger. Dat zie je normaal gesproken nauwelijks meer gebeuren. Al heb ik het pas nog meegemaakt vóór mij bij de kassa. Ik heb er even speciaal naar gekeken.
Wij hebben bewust onze kinderen met concreet geld leren omgaan. Toen ze klein waren. Juist omdat zo het besef van wat je geeft concreet en tastbaar is. Geld werd zichtbaar en tastbaar minder of meer. Ieder kind leert eerst vanuit de cirkel zichzelf door te voelen, ruiken en tasten. In het opgroeien wordt die cirkel steeds wijder. Later toen ze ouder werden werd het inderdaad allemaal via de bank etc. Toch is dat voor veel mensen best lastig. En geven ze te gemakkelijk te veel geld uit. Binnen en buiten de kerk. Gezien het gemak van zeer hoge schulden.
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door HHR »

Het is lastig te bepalen wat hellend vlak precies inhoudt.
Maar dat er verschuivingen hard gaan de laatste decennia is een gegeven.
Zomaar wat uitwendig zaken die ik in een sneltreinvaart heb zien verschuiven in onze gezindte:

- TV bezit of iig het kijken van programma's
- Sporten in clubverband
- Vrouwen kleding
- Kerstboom
- Zondagsinvulling (rijden, visites, PC gebruik etc)
- Gemengde vakanties jongeren, zonder toezicht.
- Vaccinatie
- Theater - bioscoop bezoek

Het rijtje zou makkelijk aan te vullen zijn met meer voorbeelden.
En deze verschuivingen zie je ook bij zeer betrokken kerkleden.
Bij veel van deze zaken zijn echt wel bijbelse voor- of tegen argumenten te verzinnen. Is altijd wel discussie over geweest, maar toch is er massaal een wissel omgegaan.
Mijn vraag is vaak, hoe ontstaat zo iets. Waarom worden zaken gewoon die altijd afgewezen werden. Is het de individualisering? Is het de invloed van de media? Komt het door meer zicht op de wereldwijde kerk, waar altijd al verschillen in levensstijl waren? En opvallend, het gaat echt niet altijd samen op met minder kerkelijke betrokkenheid. Sterker, misschien is die wel meer toegenomen. Hoeveel voorgaande generaties bleven niet vanuit sociale druk bij de kerk, en volgde daarom de regels.

Ik denk dat tot 20-30 jaar terug er meer eenheid was in de levensstijl binnen een gemeente. Elke gezin volgde min of meer de ongeschreven regels.
Dat zijn we voor een groot deel kwijt geraakt. In de opvoeding wordt dat er niet makkelijker op.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 11:35
HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:23 Wat ik wel eens op RF gevraagd hebt is dat stel dat je iedere maand op een vaste dag geld over laat maken naar de kerk, dat dit dan ook wel eens op een zondag kan vallen. En of dit dan verwerpelijk is of niet.
Dat doe ik ook. En als ik eraan denk, verzet ik het even als de 1e op een zondag valt. Want ik hou daar ook niet van. Net als dat ik op zaterdag liever niet pin, als het dan op zondag wordt afgeschreven.
Dat werkt toch gewoon via een automatisch systeem?
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door merel »

HHR schreef: 07 feb 2024, 11:45 Het is lastig te bepalen wat hellend vlak precies inhoudt.
Maar dat er verschuivingen hard gaan de laatste decennia is een gegeven.
Zomaar wat uitwendig zaken die ik in een sneltreinvaart heb zien verschuiven in onze gezindte:

- TV bezit of iig het kijken van programma's
- Sporten in clubverband
- Vrouwen kleding
- Kerstboom
- Zondagsinvulling (rijden, visites, PC gebruik etc)
- Gemengde vakanties jongeren, zonder toezicht.
- Vaccinatie
- Theater - bioscoop bezoek


Het rijtje zou makkelijk aan te vullen zijn met meer voorbeelden.
En deze verschuivingen zie je ook bij zeer betrokken kerkleden.
Bij veel van deze zaken zijn echt wel bijbelse voor- of tegen argumenten te verzinnen. Is altijd wel discussie over geweest, maar toch is er massaal een wissel omgegaan.
Mijn vraag is vaak, hoe ontstaat zo iets. Waarom worden zaken gewoon die altijd afgewezen werden. Is het de individualisering? Is het de invloed van de media? Komt het door meer zicht op de wereldwijde kerk, waar altijd al verschillen in levensstijl waren? En opvallend, het gaat echt niet altijd samen op met minder kerkelijke betrokkenheid. Sterker, misschien is die wel meer toegenomen. Hoeveel voorgaande generaties bleven niet vanuit sociale druk bij de kerk, en volgde daarom de regels.

Ik denk dat tot 20-30 jaar terug er meer eenheid was in de levensstijl binnen een gemeente. Elke gezin volgde min of meer de ongeschreven regels.
Dat zijn we voor een groot deel kwijt geraakt. In de opvoeding wordt dat er niet makkelijker op.
Tja, het is maar net waar je opgroeit blijkbaar. Ik ben al opgegroeid met deze zaken. Ik zie dat hellende vlak daarom waarschijnlijk ook niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef: 07 feb 2024, 11:48
Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 11:35
HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:23 Wat ik wel eens op RF gevraagd hebt is dat stel dat je iedere maand op een vaste dag geld over laat maken naar de kerk, dat dit dan ook wel eens op een zondag kan vallen. En of dit dan verwerpelijk is of niet.
Dat doe ik ook. En als ik eraan denk, verzet ik het even als de 1e op een zondag valt. Want ik hou daar ook niet van. Net als dat ik op zaterdag liever niet pin, als het dan op zondag wordt afgeschreven.
Dat werkt toch gewoon via een automatisch systeem?
Ja, maar toch.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 11:57
Zeeuw schreef: 07 feb 2024, 11:48
Posthoorn schreef: 07 feb 2024, 11:35
HersteldHervormd schreef: 07 feb 2024, 10:23 Wat ik wel eens op RF gevraagd hebt is dat stel dat je iedere maand op een vaste dag geld over laat maken naar de kerk, dat dit dan ook wel eens op een zondag kan vallen. En of dit dan verwerpelijk is of niet.
Dat doe ik ook. En als ik eraan denk, verzet ik het even als de 1e op een zondag valt. Want ik hou daar ook niet van. Net als dat ik op zaterdag liever niet pin, als het dan op zondag wordt afgeschreven.
Dat werkt toch gewoon via een automatisch systeem?
Ja, maar toch.
Maar toch? Voelt dat dan echt zondig? Brand je kachel op zondag ook niet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Tiberius »

Ik heb dacht ik hier dat verhaal van die geëmigreerde schapenboer wel eens genoemd.

Een beetje flauw verhaal, maar de kern is dat een Nederlandse schapenboer naar Australië emigreerde. Daar zette hij allerlei hekken om zijn kudde, maar steeds was hij bezig met die hekken te verzetten om goed voedsel voor die beesten te krijgen.
Zijn Australische collega had helemaal geen hekken.
De Nederlander zei: 'hoe zorg jij er voor dat je schapen bij je blijven?'
Antwoord: 'ik zorg er gewoon voor dat ik een goede bron hebt, dan heb ik geen gehannes met hekken nodig en blijven de dieren vanzelf in de buurt.'

De voorbeelden die jij, @HHR, noemt, zijn het plaatsen van hekken. Daar valt niet tegen op te voeden, dan blijf je bezig.
Zorg dat ze die bron waarderen.
Plaats reactie