Hyperdordt

Cyrillus
Verbannen

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Psalm schreef: 21 nov 2023, 11:50
Piet Puk schreef: 21 nov 2023, 11:39 Kan dit topic afgesplitst worden met een topic HyperRF? Ben bang dat anders dit topic al gesloten word, voordat überhaupt het boek in de handel komt.
Ja, laten we gewoon inhoudelijk discussiëren en niet heel de tijd dat geneuzel. Ik zou Cyrillus toch willen vragen om iets rustiger proberen te reageren. Ik denk dat we dan een mooier gesprek kunnen krijgen. En verder moeten we allemaal niet te "kleinzerig" zijn over opmerkingen. Het gebeurt over en weer; van rechts naar links. Laat daar onze aandacht niet naar uitgaan.
Wijs me er maar op als ik te hard van stapel loop :-)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

En hoe denken we nu dan over mensen die tot zoveel zegen zijn geweest als middel in Gods hand. Ik noemde al ds. Th. van der Groe of J.C. Philpot? Kunnen we daar nog wel mee overweg?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 11:56
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 11:18
Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 11:16
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 11:06
Verkondigde ds. Smytegelt ook een evangelie met kleine lettertjes?
Het is handiger dan een concreet voorbeeld te hebben. Ik doe daar nu geen uitspraak over.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 2#p1118642
Als ik puur alleen naar deze opsomming kijk, dan stelt hij de genoemde punten als voorwaarde: "dit zult gij ondervonden hebben."
En dan kunnen dergelijke zinnen heel gemakkelijk als kleine lettertjes fungeren. In de praktijk zal elke gelovige de punten in meer of minder mate wel herkennen. Maar voorschrijven tot op de zwaarte van geloofsgevoel toe wat moet zijn ondervonden, dat past geen enkele dominee. De rest van de preek zal hij dus zijn best moeten doen om deze punten in de juiste context te zetten.
Dit is bijna het einde van zijn preek. En dit zijn terugkomende punten in vele preken, in diverse tranten.
Dit zien we bij veel meer oudvaders trouwens, van der Groe, Hellenbroek etc.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 21 nov 2023, 12:06 En hoe denken we nu dan over mensen die tot zoveel zegen zijn geweest als middel in Gods hand. Ik noemde al ds. Th. van der Groe of J.C. Philpot? Kunnen we daar nog wel mee overweg?
Ik wel hoor. Jij ook?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 12:04
Psalm schreef: 21 nov 2023, 11:50
Piet Puk schreef: 21 nov 2023, 11:39 Kan dit topic afgesplitst worden met een topic HyperRF? Ben bang dat anders dit topic al gesloten word, voordat überhaupt het boek in de handel komt.
Ja, laten we gewoon inhoudelijk discussiëren en niet heel de tijd dat geneuzel. Ik zou Cyrillus toch willen vragen om iets rustiger proberen te reageren. Ik denk dat we dan een mooier gesprek kunnen krijgen. En verder moeten we allemaal niet te "kleinzerig" zijn over opmerkingen. Het gebeurt over en weer; van rechts naar links. Laat daar onze aandacht niet naar uitgaan.
Wijs me er maar op als ik te hard van stapel loop :-)
Een tip: ik mis nu het naar elkaar willen luisteren en proberen niet te verwijten. Wellicht was je hier niet altijd van bewust, maar zo komt het (denk ik) bij je mede-forummers wel over.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 12:07
-DIA- schreef: 21 nov 2023, 12:06 En hoe denken we nu dan over mensen die tot zoveel zegen zijn geweest als middel in Gods hand. Ik noemde al ds. Th. van der Groe of J.C. Philpot? Kunnen we daar nog wel mee overweg?
Ik wel hoor. Jij ook?
Wat zeggen die ons dan? De mens moet wederom geboren worden. U en ik, en iedereen, anders kan ik en u en niemand het Koninkrijk Gods zien.

Ik stop hiermee, want ik merk dat er geen stuiten meer aan lijkt.
MGG

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 11:49
Mannetje schreef: 21 nov 2023, 11:43
Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 11:41
Bertiel schreef: 21 nov 2023, 11:14 wat is de definitie van kleine lettertjes? Dan kunnen we aan de hand daarvan toetsen
Ik zou zeggen: elke letter, woord of zin die het aannemen van het welmenend aanbod van genade in de weg staat.
Te beginnen met het eigen hart. Dat is het grootste struikelblok om het aanbod aan te nemen. Het kleine hartje met de grote IK erin.
Laat ik de definitie dan maar iets langer maken: elke letter, woord of zin die voor het aannemen van het welmenend aanbod van genade een onterecht struikelblok vormt.
Dan wordt het wel heel erg subjectief.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 12:07
Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 11:56
Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 11:18
Cyrillus schreef: 21 nov 2023, 11:16
Het is handiger dan een concreet voorbeeld te hebben. Ik doe daar nu geen uitspraak over.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 2#p1118642
Als ik puur alleen naar deze opsomming kijk, dan stelt hij de genoemde punten als voorwaarde: "dit zult gij ondervonden hebben."
En dan kunnen dergelijke zinnen heel gemakkelijk als kleine lettertjes fungeren. In de praktijk zal elke gelovige de punten in meer of minder mate wel herkennen. Maar voorschrijven tot op de zwaarte van geloofsgevoel toe wat moet zijn ondervonden, dat past geen enkele dominee. De rest van de preek zal hij dus zijn best moeten doen om deze punten in de juiste context te zetten.
Dit is bijna het einde van zijn preek. En dit zijn terugkomende punten in vele preken, in diverse tranten.
Dit zien we bij veel meer oudvaders trouwens, van der Groe, Hellenbroek etc.
Dat is dus ook het lastige, want elke oudvader is bij wijze van spreken boven elk twijfel verheven. Het kost moeite om afstand te nemen en rustig te beoordelen van wat er nu werkelijk staat. Daarnaast kennen we de hoorders van tegenwoordig beter dan die van enkele eeuwen terug. Een preek van toen kan door het verschil in hoorders toch anders overkomen als we vergelijken tussen toen en u. Maar wij hebben met nu te maken.
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 21 nov 2023, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 21 nov 2023, 11:49 Waar lees je die oproep tot het geloof dan? P.s.: Deze hele preek staat op Theologienet, de 16 uitmuntende predicaties.
Ik heb het even opgezocht. Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen. Het is een omfloerste oproep tot geloof in de Zaligmaker. Het mag van mij wel wat duidelijker. Het rode gedeelte vind ik wel lastiger. Dat wordt wel ervaren als kleine lettertjes. In het onderstaande citaat is het een beetje duwen ván Jezus en trekken náár Jezus. Dat vind ik dat in deze citaat gebeurt. Ik denk wel dat het trekken naar Jezus de overhand heeft.
ds. B. Smytegeld schreef:Zondaar, zegt uw hart neen op deze gronden, zegt geen ja tegen uw gemoed aan! (...) Zondaar, denkt ge dat ge geen zonden hebt, zijt gij van dat geslacht dat rein in zijn ogen is en nochtans van zijn drek niet gewassen is. Neen, Gods Woord leert ons dat anders Wat mens leeft er die niet zondigt? Of denkt gij dat het den rechter zou vervelen, als ge dat gedurig bad? 0 Neen! Hebt die gedachten niet, en al was ‘t dat Hij eens zei, gelijk tot Jacob: laat Mij gaan; zegt dan: ik zal U niet laten gaan voordat Gij mij genade gegeven hebt! Denkt ge: ik heb geen genade te wachten, ‘t is voor mij niet; ik ben een hoereerder, of dronkaard, of een ongodsdienstige! Wel, wij antwoorden u: zegt dat niet. Wel, de Heere wacht maar, opdat Hij u genadig zij. Valt maar voor Zijn voeten
neer, gelijk Job hier deed.
Zegt ge: ik ga liever gemakkelijk naar de hel toe, als zo moeilijk naar den hemel! Wel, mens, wij vragen u: wie heeft u zo betoverd? Zijt gij zo goddeloos, dan hebt gij uw ongeluk nog niet overzien. Denkt, daar zal eeuwig handengewring en tandengeknars zijn.
Zijn er ook zulken onder ons die zeggen: Ik schrei tot U, maar Gij en antwoordt mij niet:
ik sta, maar Gij en acht niet op mij, Job 30:20. Wij antwoorden u: ge zijt misschien in die
gestalte daar Job in was, in ‘t volgende vers, als hij zei: Indien ik roep, en Hij mij antwoordt:
ik en zal niet geloven dat Hij mijn stem ter oren genomen heeft, Job 9:16. Wij bidden u:
bezwijkt noch vertraagt daarom niet, gelooft en gij zult bevestigd worden. ‘t Is ligt nog de tijd niet; ‘t zal misschien het andere jaar moeten zijn! Wacht nog wat, ‘t is nog de tijd der
minne niet!
Zondaar, wij bidden u:
1. Vooreerst, valt voor den Heere neer, bid Hem om genade. Ziet ge op den Rechter,
Hij is aanbiddelijk, Hij vergeeft menigvuldig. Ja, Hij komt u zelfs verzoeken, nodigen, roepen.
2. Ten tweede, gij zijt een arm patiënt; met hard en trots te zijn, zult gij niets winnen.
Val dan voor Hem neer. Kunt gij op duizend vragen wel een beantwoorden? Ja, ik
vraag u: kunt gij genade missen? Alles kunt gij missen, behalve dat; dat is allernodigste; ‘t is nodiger als uw rechter oog, hand of voet!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: 21 nov 2023, 11:15
Thea schreef: 21 nov 2023, 11:10 Ik zeg het nogmaals: is Cyrillus dezelfde als dr G.A van de Brink? Wat een gedram weer.
Het is ongelofelijk. Wat een drammer.
Zo irritant.
Kunnen jij en anderen aantonen wat precies het drammerige is in de postings van Cyrillus? Ik zie het namelijk niet zo. Psalm meent een topic te moeten openen over een boek dat er nog niet is, vervolgens ook een preek af te serveren op wat fragmenten omdat het kleine letters zou bevatten. Terecht wordt hij daarop aangesproken. Cyrillus is het van ganser harte eens met dr. v.d. Brink (een predikant uit onze gezindte, uit onze achterban) en deelt dat hier. Er komen best forse beschuldigingen die hij volgens mij inhoudelijk weerlegt.

Op deze manier op deze materie reageren lijkt me al helemaal niet vruchtbaar. Dat gebeurt al te veel. Zonder te veel inhoud iemand in de verdachtehoek plaatsen is heel lastig. En helemaal als het bijzonder lastig is om inhoudelijk iets te vinden van zijn standpunten. Dát is natuurlijk ook het euvel in veel refodiscussies. We zijn het ergens niet mee eens en brengen dat met allerlei heftige superlatieven die er mogen zijn. Zo was dat met SV/HSV, zo is het nu ook met de interpretatie van de DL. Al is het dat laatste meer van levensbelang dan het eerste.

En nu niet hoofdschuddend gaan zuchten dat die Anker ook hard opschuift. Ik zeg hiermee namelijk geenszins dat ik het met dr. v.d. Brink/Cyrillus eens ben. Dat even voor de duidelijkheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 21 nov 2023, 12:10
Ik wel hoor. Jij ook?
Wat zeggen die ons dan? De mens moet wederom geboren worden. U en ik, en iedereen, anders kan ik en u en niemand het Koninkrijk Gods zien.

Helemaal eens. Gelukkig is er niemand hier die dat ontkent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 12:14
Ik wel hoor. Jij ook?

Ben ik door hert forum dan verworpen en is blij als deze stem het zwijgen opgelegd wordt? Zo lijkt het soms wel. Mensen kunnen zover gaan dat ze blij zijn als iemand overlijdt. Dan kunnen mensen zich 'opgelucht' voelen. Want we begrijpen we dat wel iets geheel anders onder wedergeboorte verstaan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 21 nov 2023, 12:16
Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 12:14
Zeeuw schreef: 21 nov 2023, 12:07 Ik wel hoor. Jij ook?

Ben ik door hert forum dan verworpen en is blij als deze stem het zwijgen opgelegd wordt? Zo lijkt het soms wel. Mensen kunnen zover gaan dat ze blij zijn als iemand overlijdt. Dan kunnen mensen zich 'opgelucht' voelen. Want we begrijpen we dat wel iets geheel anders onder wedergeboorte verstaan.
Ik zeg dat ik het eens ben met wat je boven schrijft over de wedergeboorte in de vorige post. En dat niemand dat hier ontkent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 21 nov 2023, 12:13
HHR schreef: 21 nov 2023, 11:15
Thea schreef: 21 nov 2023, 11:10 Ik zeg het nogmaals: is Cyrillus dezelfde als dr G.A van de Brink? Wat een gedram weer.
Het is ongelofelijk. Wat een drammer.
Zo irritant.
Kunnen jij en anderen aantonen wat precies het drammerige is in de postings van Cyrillus? Ik zie het namelijk niet zo. Psalm meent een topic te moeten openen over een boek dat er nog niet is, vervolgens ook een preek af te serveren op wat fragmenten omdat het kleine letters zou bevatten. Terecht wordt hij daarop aangesproken. Cyrillus is het van ganser harte eens met dr. v.d. Brink (een predikant uit onze gezindte, uit onze achterban) en deelt dat hier. Er komen best forse beschuldigingen die hij volgens mij inhoudelijk weerlegt.

Op deze manier op deze materie reageren lijkt me al helemaal niet vruchtbaar. Dat gebeurt al te veel. Zonder te veel inhoud iemand in de verdachtehoek plaatsen is heel lastig. En helemaal als het bijzonder lastig is om inhoudelijk iets te vinden van zijn standpunten. Dát is natuurlijk ook het euvel in veel refodiscussies. We zijn het ergens niet mee eens en brengen dat met allerlei heftige superlatieven die er mogen zijn. Zo was dat met SV/HSV, zo is het nu ook met de interpretatie van de DL. Al is het dat laatste meer van levensbelang dan het eerste.

En nu niet hoofdschuddend gaan zuchten dat die Anker ook hard opschuift. Ik zeg hiermee namelijk geenszins dat ik het met dr. v.d. Brink/Cyrillus eens ben. Dat even voor de duidelijkheid.
Maar rekenen we dr. v.d. Brink dan nog als representatief voor reformatorisch? Of als een breker daarvan?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: 21 nov 2023, 11:36 Ik zou eens een vraag willen opwerpen: wat denken zij die het voor ds. v.d. Brink opnemen over schrijvers als bv. Th. van der Groe, J.C. Philpot, en zoveel andere oudvaders/puriteinen?
Van der Groe en Philpot zijn de uitschieters van de oude schrijvers te noemen en ben ik niet heel bekend mee
Maar de Erskines, Boston, a Brakel, Smytegeld, Hellenbroek, en daarvoor Luther, Vermelghi, Calvijn etc. heb ik met veel plezier en instemming gelezen. Deze zijn ook door b.v. een van der Zwaag uitdrukkelijk genoemd in zijn boek over afwachten of verwachten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gesloten