De kerk en de gekleurde medemens

merel

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Erik1960 schreef:Dat niet, maar je hoeft ook niet te verzwijgen dat je er met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook met andere gevoelens naar kijkt.
Dat ben ik met je eens. We dienen afstand te nemen van zaken die fout waren in het verleden. En als ik het boek van Anton de Kom (1898-1945) lees over de slavernij in Suriname, zijn er bewust gruwelijke daden gepleegd door Nederland(ers) in Suriname.

Maar ik protesteer als we vanuit de woke-hysterie beelden van VOC voormannen moeten gaan omverhalen, straatnamen moeten gaan aanpassen etcetera. Dat gaat mij veel te ver.
Dat zegt ook niemand. Alleen kan je niet ontkennen dat binnen de reformatorische kringen. heel veel rasisme is.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Maar de meeste Duitsers stonden achter Hitler
Dat ben ik dus niet met je eens. Er was een significant gedeelte dat volledig achter Hitler stond, maar een nog significanter deel waren meelopers die zich gewoon aanpasten. Net als in Nederland: je had het verzet (waar we nu de meeste heldhaftige kinderboekjes over lezen), maar het grootste gedeelte stond gewoon aan de zijlijn en keek toe dat de Joden werden weggevoerd.
HersteldHervormd schreef:dat is ook de reden dat ik Duitsers nooit meer vertrouw
Dan doe je er goed aan om de algehele mensheid niet meer te vertrouwen, aangezien dit niet iets specifiek van Duitsers is. In voormalig Joegoslavië leefden buren van verschillende etnische achtergronden vriendschappelijk samen. Maar toen de oorlog begon sloegen de bevriende buren elkaar letterlijk de hersenen in. Dit bevestigd wat de bijbel zegt over onze natuur, dat we geneigd zijn God en onze naaste te haten. Er hoeft maar een oorlog te komen en de algemene genade ingehouden te worden, en we doen in Nederland hetzelfde met elkaar. Of we knijpen een oogje toe om niet in de problemen te komen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_Ri ... ingen_1933
Dit waren slechts de stemmers.

Overigens gaat het niet alleen om de WOII, google maar eens op Arminius, vlak na de geboorte van Christus. Er was maar een volk waar de Romeinen ontzag voor hadden, en dat waren de Germanen. Het is ze ook nooit gelukt om verder te komen dan de Rijn. Ze wilden graag tot de Elbe

Persoonlijk kan ik gewoon niet begrijpen dat je eigenlijk vanuit het niets aangezet word tot het moorden van Joden, zigeuners, politieke gevangen, anders geaarde, gehandicapten etc. Ik kan daar gewoon niet bij. Ik kan er niet bij dat er zoveel mensen achter staan. Je ziet tot op de dag van vandaag dat de Duitsers zeer goed luisteren naar de overheid, je ziet dit ook terug in de Corona tijd. Echt verschrikkelijk hoe het daar ging. Zelfs vandaag de dag is er nog een vaccinatieplicht voor zorgpersoneel, gelukkig word het niet gehandhaafd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:
MGG schreef:De definitie van racisme is subjectief, waardoor het onmogelijk is om te stellen racisme = geen Christen zijn. Gaan wij nu met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook christenen uit de voc tijd veroordelen?
Inderdaad ja.
Dat niet, maar je hoeft ook niet te verzwijgen dat je er met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook met andere gevoelens naar kijkt.
Nee dat klopt, ik zal het ook nooit goedpraten. Maar geef mij eens één goede rede waarom je volken massaal moet vermengen? Dan praat ik niet over 500 arbeidsmigranten hier en daar, maar dan praat ik over de miljoenen die inmiddels naar Nederland gekomen zijn. Inmiddels wonen er 4,5 miljoen mensen in Nederland met een migratie-achtergrond.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Erik1960 schreef:
MGG schreef:De definitie van racisme is subjectief, waardoor het onmogelijk is om te stellen racisme = geen Christen zijn. Gaan wij nu met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook christenen uit de voc tijd veroordelen?
Inderdaad ja.
Dat niet, maar je hoeft ook niet te verzwijgen dat je er met onze huidige maatstaven en met terugwerkende kracht ook met andere gevoelens naar kijkt.
Nee dat klopt, ik zal het ook nooit goedpraten. Maar geef mij eens één goede rede waarom je volken massaal moet vermengen? Dan praat ik niet over 500 arbeidsmigranten hier en daar, maar dan praat ik over de miljoenen die inmiddels naar Nederland gekomen zijn. Inmiddels wonen er 4,5 miljoen mensen in Nederland met een migratie-achtergrond.
Euh… wij zijn zelf met die vermenging begonnen he. Iets met VOC ofzo?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
Inderdaad ja.
Alleen van jouw eerste zin gaan mijn haren recht overeind staan. Wat maakt het uit welke kleur iemand heeft? Alle volkeren en natiën zullen op de laatste dag samen komen.

Jouw post laat zien hoe 'wij' neerkijken op mensen van kleur. Ik vind dat christen onwaardig. Het speelt niet alleen onder christenen hoor. Helaas zijn er ook elitaire scholen in Rotterdam waar ze de kinderen met een buitenlandse achternaam bij elkaar in de klas stoppen, in de hoop dat het merendeel afvloeit.
HersteldHervormd

Erik1960 schreef:Euh… wij zijn zelf met die vermenging begonnen he. Iets met VOC ofzo?
Niet zo slim hè?
Maargoed, ik hoor graag een goede rede ;)
HersteldHervormd

merel schreef: Alleen van jouw eerste zin gaan mijn haren recht overeind staan. Wat maakt het uit welke kleur iemand heeft? Alle volkeren en natiën zullen op de laatste dag samen komen.

Jouw post laat zien hoe 'wij' neerkijken op mensen van kleur. Ik vind dat christen onwaardig. Het speelt niet alleen onder christenen hoor. Helaas zijn er ook elitaire scholen in Rotterdam waar ze de kinderen met een buitenlandse achternaam bij elkaar in de klas stoppen, in de hoop dat het merendeel afvloeit.
Misschien word het tijd voor meer haarlak dan.
Het maakt me niks uit wat voor haarkleur iemand heeft. Of huidskleur. Het gaat om de cultuur. Ook aan jou stel ik de vraag: Graag één goede rede waarom we volken massaal moeten vermengen? Dus liever geen wedervraag, zoals in je vorige post.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Wil je echt een hele rede?
Of zoek je een goede reden?
Die reden kan dan ook zijn dat er geen goede reden voor het tegendeel is, toch?
- Niet meer zo actief -
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Dat zegt ook niemand. Alleen kan je niet ontkennen dat binnen de reformatorische kringen. heel veel rasisme is.
Ik ontken niet dat er racisme is in Reformatorische Kring. Of het heel veel is, en juist de Reformatorische kring hier zich aan bezondigd, durf ik niet te zeggen. Als ik de geluiden in de SGP hoor (toch een afspiegeling van de Reformatorische kring), dan kan ik niet zeggen dat men racistische geluiden vertolkt. Men zal in verhouding meer voor lokale opvang zijn van vluchtelingen, maar dat is nog geen racisme. Ook in mijn Reformatorische omgeving erken ik dat er reserve is tegen vreemdelingen, en soms zelfs racisme. Maar om te stellen van de Reformatorische kring een bolwerk van racisme is, dat herken ik absoluut niet.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 sep 2022, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

HersteldHervormd schreef:Er was maar een volk waar de Romeinen ontzag voor hadden, en dat waren de Germanen. Het is ze ook nooit gelukt om verder te komen dan de Rijn. Ze wilden graag tot de Elbe
Dat zegt me niets. In die tijd vielen ook wij (de noordelijke heeft van Nederland in ieder geval) onder Germania. Dus dat zegt dan net zo goed iets over onszelf.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 sep 2022, 09:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

merel schreef: Alleen van jouw eerste zin gaan mijn haren recht overeind staan. Wat maakt het uit welke kleur iemand heeft? Alle volkeren en natiën zullen op de laatste dag samen komen.

Misschien word het tijd voor meer haarlak dan.
Het maakt me niks uit wat voor haarkleur iemand heeft. Of huidskleur. Het gaat om de cultuur. Ook aan jou stel ik de vraag: Graag één goede rede waarom we volken massaal moeten vermengen? Dus liever geen wedervraag, zoals in je vorige post.
Jouw cultuur prevaleert boven een andere? Hoe hoogmoedig kan je zijn. Ik zou Mattheüs 25 31-46 vandaag eens lezen als je tijd hebt.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Dat zegt ook niemand. Alleen kan je niet ontkennen dat binnen de reformatorische kringen. heel veel rasisme is.
Ik ontken niet dat er racisme is in Reformatorische Kring. Of het heel veel is, en juist de Reformatorische kring hier zich aan bezondigd, durf ik niet te zetten. Als ik de geluiden in de SGP hoor (toch een afspiegeling van de Reformatorische kring), dan kan ik niet zeggen dat men racistische geluiden vertolkt. Men zal in verhouding meer voor lokale opvang zijn van vluchtelingen, maar dat is nog geen racisme. Ook in mijn Reformatorische omgeving erken ik dat er reserve is tegen vreemdelingen, en soms zelfs racisme. Maar om te stellen van de Reformatorische kring een bolwerk van racisme is, dat herken ik absoluut niet.
Ik helaas wel. Afgelopen week nog een voormalig diaken op aangesproken die fulmineerde over de opvang van al die buitenlanders. Daarmee wil ik niet zeggen dat het buiten de reformatorisch gezindte beter is. Juist als christen zouden wij anders moeten weten en doen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Maar ik protesteer als we vanuit de woke-hysterie beelden van VOC voormannen moeten gaan omverhalen, straatnamen moeten gaan aanpassen etcetera. Dat gaat mij veel te ver.
Op zijn minst kan er een genuanceerd beeld worden geschetst van betreffende personen, door bijvoorbeeld een voetnoot te plaatsen. Voor de één kan een persoon een nationale held zijn, voor de ander is hij een moordenaar en uitbuiter.
J.C. Philpot

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Maar ik protesteer als we vanuit de woke-hysterie beelden van VOC voormannen moeten gaan omverhalen, straatnamen moeten gaan aanpassen etcetera. Dat gaat mij veel te ver.
Op zijn minst kan er een genuanceerd beeld worden geschetst van betreffende personen, door bijvoorbeeld een voetnoot te plaatsen. Voor de één kan een persoon een nationale held zijn, voor de ander is hij een moordenaar en uitbuiter.
Ik ben helemaal voor een genuanceerd beeld.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Nee dat klopt, ik zal het ook nooit goedpraten. Maar geef mij eens één goede rede waarom je volken massaal moet vermengen? Dan praat ik niet over 500 arbeidsmigranten hier en daar, maar dan praat ik over de miljoenen die inmiddels naar Nederland gekomen zijn. Inmiddels wonen er 4,5 miljoen mensen in Nederland met een migratie-achtergrond.
Wat is een volk? Misschien moet je je eens verdiepen in de geschiedenis. Dan zie je dat mensen van oudsher migreerden.
Plaats reactie