GerefGemeente-lid schreef:Forummer schreef:Het gevaar van teveel nadruk op dogma's is dat wij teveel willen indringen in Gods verborgen wil. Wie God uitverkoren heeft, op welke wijze Hij een ieder persoonlijk leidt, hoe het geheim van de wedergeboorte exact werkt, dat heeft God ons niet geopenbaard in Zijn Woord. Wij kunnen en mogen er daarom ook niet mee rekenen. Het is een troost dat God mensen uitverkoren heeft, anders was er voor niemand hoop. Wij hebben het te doen met Gods geopenbaarde wil: Zijn Woord, met alle beloften die daarin staan. Wanneer wij Gods beloften weigeren te geloven, maken we Hem tot een leugenaar.
Met de Dordtse Leerregels belijden wij dat de wedergeboorte zonder ons, in ons geschied. Met dezelfde Dordtse Leerregels belijden wij dat de verkondiging van Gods Woord moet geschieden met bevel van geloof en bekering.
Er staat nergens in Gods Woord: laat je bekeren. Er staat altijd: bekeert u en gelooft. Als werkwoord. Is dat activistisch? Nee, het is zoals God het Zelf aan ons heeft geopenbaard.
Dat mogen we nooit vergeten. Deze spanning zal altijd blijven bestaan: eigen verantwoordelijkheid terwijl het tegelijkertijd volledig genade is: Gods werk!
Kunnen we het wonder van de wedergeboorte laten staan, of moeten we alles kapot redeneren?
Er valt nog veel meer over te zeggen maar daar kan ik nu even de woorden niet voor vinden.
Redeneer je nu de Zondagen 1 t/m 6 vanuit de Heidelbergse Catechismus niet weg?
Of hoe lees je die in relatie tot deze post?
Nee, die redeneer ik helemaal niet weg, die omarm ik van ganser harte!
Bedenk goed dat de Catechismus
begint met:
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen
ben , die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder de wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Iemand die nog voor eigen rekening leeft, kan alleen verstandelijk instemmen met
alle daarop volgende zondagen (niet alleen 2/6). Degenen die Zondag 1 door genade mogen nazeggen, die mogen
alle zondagen beleven. Lees ze maar eens goed! In de hele catechismus spreekt een kind van God. Geen dogmaticus, maar een kind van God die het eigendom van Christus
is. Door genade!
Op dit moment leef ik bijvoorbeeld dicht bij vraag 17. Ik zit middenin de gevolgen van mijn eigen zonden. Maar Jezus Christus moest de gevolgen van
alle zonden dragen. Daarom
moest Hij óók waarachtig God zijn, een mens kan dat niet dragen.
Heb je trouwens door dat zondag 5 en 6 al bij het stuk der verlossing horen?
De Catechismus is nooit bedoeld als dogma, maar als leerboek voor degenen die "Hem voortaan te leven van harte willig en bereid zijn."
Zoals jij de Catechismus gebruikt voelt aan als misbruik. Ook al ben je er waarschijnlijk heilig van overtuigd dat het grote gelijk aan jouw kant is, je bent selectief. Ook eenzijdigheid mbt onze ellende is een halve waarheid!