Ik ben tweemaal bij een mozaïek dienst geweest, en was positief verrast over de Bijbelse boodschap die heel helder mocht klinken. Men heeft daar een wel een andere aanspraak van de gemeenteleden, men gaat er standaard van uit dat de toehoorders een kind van God zijn. Zo zou het ook behoren te zijn. Maar is wel totaal anders dan de aanspraak alsof 95 procent van de gemeenteleden onbekeerd zijn, zoals ik gewend was.J.C. Philpot schreef:Je zult gelijk hebben dat een bepaald deel van het besproken kerkverband naast door de (nadere) reformatie, gevormd is door het gezelschapsleven.Forummer schreef:Wanneer men structureel opmerkt dat de prediking anders is dan wat bij de oudvaders gelezen wordt, men serieus honger heeft naar het Woord, dan krijgt men vragen.
Maar dan vraag ik me wel af of in de huidige liedboek/weerklank gemeente waar je nu kerkt, of de Mozaiek dienst waar je te gast was en positief over was, de prediking wel overeenkomt met de oudvaders. Ik vind dat eerlijk gezegt moeilijk om te geloven.
De zonde word er zeker niet verzwegen. Maar uiteindelijk heb ik er voor gekozen om daar niet heen te gaan. Voor mijn gevoel was de balans daar toch ook wat uit evenwicht, hoewel de andere kant op. Maar dat is eigenlijk moeilijk te beoordelen op slechts twee diensten, dus daar wil ik voorzichtig in zijn.
In de gemeente waar ik nu meestal te gast ben, en waar inderdaad ook uit liedboek voor de kerken en op toonhoogte wordt gezongen, naast veel psalmen in zowel oude als nieuwe berijming, ligt de prediking verrassend dicht bij de oudvaders ja. Eerlijk, nuchter en praktisch. Zoals de oudvaders dat ook zo mooi konden. Preken van oudvaders zijn dan ook vaak verrassend actueel.
Het komt op mij wat denigrerend over dat je het een liedboek/weerklank gemeente noemt, maar wellicht heb ik dat mis. Het betreft een vrij behoudende GB gemeente binnen de PKN.
Voluit in de lijn van de Reformatie. Al vind jij dat misschien moeilijk om te geloven.