Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Ditbenik
Inactief

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef:
Ik begrijp juist heel goed dat er binnen de reformatorische gezindte ook zijn die streven naar eenheid. De Heere Jezus bidt om eenheid. Dan kunnen wij toch niet roepen dat het een illusie is en de verdeeldheid daarom maar laten voor wat het is?
Ik ben gewoon realistisch. Kerkelijke eenheid is een illusie. Bij de vorming van de PKN ontstonden er direct weer allerlei afscheidingen. Waarom zou de volgende poging tot kerkelijke fusie wel slagen?
Nee, kerkelijke eenheid is geen illusie maar een opdracht. Daarom hebben we in gehoorzaamheid daar naar te streven, hoe lastig en ingewikkeld dat ook kan zijn. Tegelijk denk ik dat omstandigheden in de komende jaren de kerken vanzelf tot eenheid zullen drijven. Als de vervolging komt en de kerken massaal leeg gaan lopen, heb je elkaar nodig en word je vanzelf in elkaars armen gedreven. Ga in Limburg kijken. Daar is van echte vervolging nog geen sprake, maar van nog uitsluitend kleine kerken en gemeenten wel. Zie hoe die elkaar op allerlei gebied al opzoeken en met elkaar op trekken. Een ontwikkeling die alleen maar sterker zal worden.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Hebben we de Kerk wel eens gezien als Jona? Hoe kwam het weer goed met Jona? Schuld kennen, en onvoorwaardelijk overboord, zonder dat hij wist dat er een vis was.
Misschien zou het tot ergernis van sommigen zijn dat ik hierover iets zeg van een Godvrezend mens, ik zal haar naam daarom ook niet noemen, noem in dit verband. Ze is overleed tijdens de tweede wereldoorlog, maar had een diep inzicht ontvangen in de diepe schuldige staat van de Kerk. In een korte levensbeschrijving van dit van God onderwezen mensenkind, kunnen ook lezen dat ze Kerk ontmoette in Jona. Waar de kerk bleef roeien om niet ten onder te gaan, want dat willen we voorkomen, is het genade als we mogen capituleren en onvoorwaardelijk schuld bekennen. en de consequentie voor ons nemen: Onvoorwaardelijk schuld bekennen en belijden en dan ook wat eraan verbonden is, onvoorwaardelijk overboord. Maar ook ontmoette ze de Kerk in het volk Israël. Wie het wil lezen mag er naar vragen, dus alleen werkelijk belangstellenden geef ik het door, want we dulden geen gespot.
Dat is geheimtaal op een openbaar discussieforum. Niet echt zinvol op die manier.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Hebben we de Kerk wel eens gezien als Jona? Hoe kwam het weer goed met Jona? Schuld kennen, en onvoorwaardelijk overboord, zonder dat hij wist dat er een vis was.
Misschien zou het tot ergernis van sommigen zijn dat ik hierover iets zeg van een Godvrezend mens, ik zal haar naam daarom ook niet noemen, noem in dit verband. Ze is overleed tijdens de tweede wereldoorlog, maar had een diep inzicht ontvangen in de diepe schuldige staat van de Kerk. In een korte levensbeschrijving van dit van God onderwezen mensenkind, kunnen ook lezen dat ze Kerk ontmoette in Jona. Waar de kerk bleef roeien om niet ten onder te gaan, want dat willen we voorkomen, is het genade als we mogen capituleren en onvoorwaardelijk schuld bekennen. en de consequentie voor ons nemen: Onvoorwaardelijk schuld bekennen en belijden en dan ook wat eraan verbonden is, onvoorwaardelijk overboord. Maar ook ontmoette ze de Kerk in het volk Israël. Wie het wil lezen mag er naar vragen, dus alleen werkelijk belangstellenden geef ik het door, want we dulden geen gespot.
Dat is geheimtaal op een openbaar discussieforum. Niet echt zinvol op die manier.
Nee dit is doodslaan. De mond snoeren. Daarom was ik juist zo voorzichtig, dat heeft een reden den dat kun je weten! (Sorry als dit scherp overkomt)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
Nee dit is doodslaan. De mond snoeren. Daarom was ik juist zo voorzichtig, dat heeft een reden den dat kun je weten! (Sorry als dit scherp overkomt)
Nee, dat is geen doodslaan. Ik geef aan het op deze manier niet zinvol is en nodig u uit om te melden wat je wilt melden. Nu maakt u in het openbaar onderscheid. Alleen degenen waarvan u vindt dat we werkelijk belangstellenden zijn geeft u het door. Anderen, die mogelijk ook belangstellend zijn maar niet binnen uw criteria vallen, mogen er naar raden. Over doodslaan gesproken....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik stop ermee, het wordt niet begrepen en niet begeerd. Dag mensen. Ik hoop dat er nog ooit een plekje of wat respect komt voor de bevindelijke stroming maar ben niet hoopvol gestemd gezien mijn ervaringen. Ik laat dan ook een oordeel hierover aan de moderatie over.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wellicht is een ander gepast topic beter. Een topic over kerkelijke eenheid of zoiets.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:Wellicht is een ander gepast topic beter. Een topic over kerkelijke eenheid of zoiets.
Ik weet niet of een herstart na zoveel jaren nog zin heeft.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:De GG zijn weer terug bij af. 1953 is weer hoogst actueel. Sterker, de theologie van hen die in 53 meenden af te moeten scheiden worden door het grootste deel van het huidige predikantenkorps omarmt. De lijn van de 'blijvers' uit 53, wordt heden als 'links' gezien.
Ik denk dat de scheuring van 1953 er nooit had moeten komen. Dus moeten we die ook niet omarmen als iets wat hard nodig was. Het had niet gehoeven en dat blijkt ook wel als je de boeken van ds. Golverdingen leest. Verder ben ik het wel eens met de strekking van je post. De bevindelijke kerkverbanden zijn inderdaad destijds ontstaan door herkenning.
pierre27

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:Wellicht is een ander gepast topic beter. Een topic over kerkelijke eenheid of zoiets.
Heeft altijd zin, mensen kunnen een andere visie hebben door een kerkverlating of wat al niet meer. Ook kunnen ze andere idealen nastreven of zelfs het verleden anders inkleuren. Dus een herstart is geheel niet erg.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 19 aug 2021, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:De GG zijn weer terug bij af. 1953 is weer hoogst actueel. Sterker, de theologie van hen die in 53 meenden af te moeten scheiden worden door het grootste deel van het huidige predikantenkorps omarmt. De lijn van de 'blijvers' uit 53, wordt heden als 'links' gezien.
Ik denk dat de scheuring van 1953 er nooit had moeten komen. Dus moeten we die ook niet omarmen als iets wat hard nodig was. Het had niet gehoeven en dat blijkt ook wel als je de boeken van ds. Golverdingen leest. Verder ben ik het wel eens met de strekking van je post. De bevindelijke kerkverbanden zijn inderdaad destijds ontstaan door herkenning.
Als ik nog eens wat mag zeggen: We zijn het hier mee eens, maar dat is slechts mijn mening. Ik durf hier bijna niet meer te reageren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Als ik nog eens wat mag zeggen: We zijn het hier mee eens, maar dat is slechts mijn mening. Ik durf hier bijna niet meer te reageren.
Niet bang zijn. Gewoon rustig zeggen waar je staat. :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:
Heeft altijd zin, mensen kunnen een andere visie hebben door een kerkverlating of wat al niet meer.
Daar gaat het niet. Veel erger is het dat een persoon. zo het lijkt, nooit iets goed kan zeggen, en zit ik het dan eens heel duidelijk recht, dan is het een zwijgen, maar niet vaak een verontschuldiging. Ik geloof ook dat het onbekende met het Schriftuurlijk-bevindelijke hier vaak een soort 'geheimtaal' is geworden. Daarom geeft ik niet veel kans, menselijk gezien, dat hier niet snel verandering ik zal komen. Op bevindelijke aspect wordt heel fel gereageerd. Dat kan een teken zijn dat men er niet van gediend is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Niet bang zijn. Gewoon rustig zeggen waar je staat. :super
Ik ben nu eenmaal erg gevoelig en snel uit het veld geslagen. En dat heeft meer gevolgen als ik kan zeggen, want het slaat ook op mijn mentale welzijn. Door veel krakelen die ik (ook hier thuis) om der waarheid wil moesten verantwoord worden heb ik al enige jaren geen stem meer. vaak kan ik me alleen fluisteren. Dat is nu eens gezegd, want deze zaken die de Ene Waarheid aangaan liggen zo teer en diep, dat ik niet anders kan dat hierbij blijven.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

@Bezorgd is een scheurmaker
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Ik ben nu eenmaal erg gevoelig en snel uit het veld geslagen. En dat heeft meer gevolgen als ik kan zeggen, want het slaat ook op mijn mentale welzijn. Door veel krakelen die ik (ook hier thuis) om der waarheid wil moesten verantwoord worden heb ik al enige jaren geen stem meer. vaak kan ik me alleen fluisteren. Dat is nu eens gezegd, want deze zaken die de Ene Waarheid aangaan liggen zo teer en diep, dat ik niet anders kan dat hierbij blijven.
Ik denk dat de eerste waarheid en de 2e Waarheid een andere zijn DIA. De tweede is de echte en de eerste waarschijnlijk meer 'wat je door de jaren heen hebt opgedaan aan ervaringen/opvoeding/kerkgang etc. De tweede is de Zaak echt waard. De eerste zou ik wat meer laten rusten.
Plaats reactie