welk boek ben je nu aan het lezen?

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Nou je het zegt. Leende ooit een keer een boek van Spurgeon uit (rondom de enge poort) aan een meisje op kattebak. Tsja, dat was dus even andere kost dan dat ze was gewent. Ging ze ermee naar de ds. en zei ze dat ze dat boekje van mij te leen had gekregen, wat ze daar nou van moest vinden! Kreun, heb ik weer, was 'k weer gelijk gestempeld. Het antwoord van de ds. kwam er iig op neer dat Spurgeon wel dingen zei waar de gergem niet achter stond. Later nog het boekje 'Zoekt en gij zult vinden' van Spurgeon aan d'r uitgeleend. Nooit meer teruggehad. D'r staat zoiets in de bijbel van; hetgeen gij uitgeleend hebt vraagt het niet weder. Nou, dat doe ik dan ook maar niet. :! Helemaal geschokeerd was ze van de lezing 'Ja, maar....' van ds. Pronk, dat maakte geloof ik nogal wat los bij d'r.
Je bent wel een boef, Kislev. Je wist toch dat Spurgeon niet achter de uitspraken van 1931 kon staan en daar zelf tegen geprotesteerd heeft? En hij was tegen de kinderdoop.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik hoop morgenavond ds. Hoogerland uit Drachten te horen in de ger. gem. hier. Ben benieuwd! Ik moet nu wel oppassen dat ik niet te kritisch word in het luisteren naar ger. gem. dominees. Maar mijn ger. gem. vrienden vonden hem een goeie dominee. Maar die vrienden moeten ook niets van de JA hebben. En zeiden ze: we zijn niet kerkistisch hoor!. Van je vrienden moet je het maar hebben
Mij hoor je niets zeggen.... AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kislev

Bericht door Kislev »

edit
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 mei 2009, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Met verwondering aan het lezen:

Christen-zijn in het dagelijks leven, J.C. Ryle

Allen aanbevolen!!

MVG,
Pim.

[Aangepast op 20/8/03 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Met verwondering aan het lezen:

Christen-zijn in het dagelijks leven, J.C. Ryle

Allen aanbevolen!!

MVG,
Pim.
Jaa, die heb ik!!
Liever Turks dan Paaps
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Op dit moment:

Ds. H.J. Hegger - Vader, ik klaag u aan.

Ds. A. Gray - de roos van Sharon

Ds. W.L. Tukker - Wedergeboorte en rechtvaardiging.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik moet zeggen dat ik ook wel geshockeerd was van de lezing "Ja, maar" van ds. M. Pronk, dat hadden we al behandeld in een ander topic, maar ik wou even zeggen dat DAT niet zo gek is.
Kislev

Bericht door Kislev »

edit
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 mei 2009, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik moet zeggen dat ik ook wel geshockeerd was van de lezing "Ja, maar" van ds. M. Pronk, dat hadden we al behandeld in een ander topic, maar ik wou even zeggen dat DAT niet zo gek is.
Ja, ja, die stoute Kislev zit elke 2 weken onder het gehoor van Pronk. :wo Dat zijn tenminste duidelijke preken.

Help me even; welk topic hadden we het over 'ja, maar....' van Pronk? Dat moek dan nogs eens even doorspitten (vond en vind het namelijk een geweldige lezing!)
Volgens mij haalde jij het aan ca. 10 postings hieronder......

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Volgens mij haalde jij het aan ca. 10 postings hieronder......

Pim.
En volgens mij bedoelt Refojongere dat er over de lezing van 'ja maar....' van ds. Pronk hier op OSW een discussie is geweest. Daar staat me dus even niets van bij (niet in de war met het boekje ja maar van SRA??)
Refojongere

Nee, het boekje "Ja, maar" van Pieter Verhoeve vond ik juist heel prachtig en geweldig verwoord!

Ik heb er mijn zegje over gedaan n.a.v. het RD-verslag in "Jongerenavonden Kesteren" onder 'Vrijetijdsbesteding'.
Kislev

Bericht door Kislev »

edit
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 mei 2009, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Refojongere

Ik denk dat dat meisje vooral schrok toen hij de toeleidende weg verwierp. Ik ben van mening dat hij niet voorbij kan gaan aan het hoe van het komen tot Christus. Je kunt wel zeggen dat je met lege handen moet komen, maar hoe is dat in de beleving? Want let erop, de mens is zo hoogmoedig, dat hij denkt dat hij niet hoogmoedig is. Hij denkt van nature heel wat van zichzelf, ook al wordt hem door zijn ouders geleerd dat hij elke dag zonde doet en elke dag vergeving moet vragen, en dat doet hij dan ook, dat betekent nog niet dat hij dan tot Christus gekomen is.

Ik weet daarom een beter gedeelte uit een preek van ds. De Knegt:
Wij moeten dit ene nooit vergeten, dat wij - om door Christus zalig te worden - en dat kan, maar dan moeten wij nooit vergeten, dat wij tot zelfkennis moeten komen. Een mens die zichzelf niet kent is als een bedwelmde. Hij wordt hoe langer hoe meer bedwelmd, omdat hij door de zonde wordt genarcotiseerd. Een narcose die niet ophoudt. En de kennis daarvan is zelfkennis. De onmisbare zelfkennis behoort tot de moeilijkste soorten kennis die er is. De voornaamste moeilijkheid is, dat wij onszelf niet willen leren kennen; de eigenliefde staat ons in de weg. Toch kan het niet anders. Wij moeten de vloekwaardigheid leren kennen.
Ik bedoel niet dat u van mij MOET aannemen, dat u een vloekwaardig zondaar bent. Dat is wel goed, maar dat is niet genoeg. Het komt op waarheid in het binnenste aan. Het komt aan op een inwendig zien. Het komt er opaan dat wij God zien als te heilig om met iemand zoals wij zijn om te gaan. Want dan komt de nood werkelijk aan de man. Dan is het niet alleen een belijdenis met de mond dat ik melaats ben van de hoofdschedel tot de voetzool toe, maar dan wordt het innerlijk verstaan, dat ik niet deug voor God.
Maar als de nood dan werkelijk aan de man komt, wat dan? Dan komt de Heilige Geest en houdt aan onze ziel het eeuwige evangelie voor. Daar opent Hij, God de Heilige Geest, de ogen van onze ziel, zodat wij in nood zien, wie Hij is. (...) Dus eerst moeten wij onszelf leren kennen. Deze zelfkennis is ver genoeg gevorderd als wij zien hoe er geen goed plekje meer aan onze ziel over is en daarin zien dat nu alle hoop op de zaligheid aan onze kant is afgesneden.
"

Dat lijkt me heldere taal. Ja, Jezus is de Weg, maar er is ook een komen tot Jezus Christus in de weg van Godskennis en zelfkennis. Het betekent niet dat een mens op de toeleidende weg zalig is, want dan ben je nog buiten Christus, maar met het ontkennen daarvan bedrieg je de jongeren. Ook als je zegt dat ze Adam in henzelf niet hoeven te leren kennen. Het gaat niet zonder!

Wat ik overigens wel heel mooi vond is de uitleg van het woordje 'belofte', dat het geen voorzegging maar een toezegging is! Dat wordt nogal vaak door elkaar gehaald.
Kislev

Bericht door Kislev »

edit
Laatst gewijzigd door Kislev op 26 mei 2009, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik ben nu Au Pair van Willem Frederik Hendriks aan het lezen.
Plaats reactie