Ook overtuigen dat we niets weten. Het eerste werk dat we gewaar worden is dat we niets weten. Dat we blind zijn. Daar vielen Schriftgeleerden over: Zijn wij dan ook blind? Een kenmerk van het werk van Gods Geest is dat een ontdekte ziel hiervoor valt, en ook belijdt: Ik weet het niet, ik ziet niet, ik ben blind. Verder denk ik het er voor nu bij te laten. We zullen allen moeten weten: één ding weet ik, dat ik blind was en dat ik nu zie. En waar dat zien vandaan komt, ik geloof niet dat een ontdekt mens dat zo snel weet. Hij ziet ook de mensen als bomen wandelen.Herman schreef:Dat klopt ja. Het eerste werk van de Heilige Geest is het overtuigen van oordeel en daar zijn we niet zo makkelijk voor gewonnen.-DIA- schreef:Misschien is het zo.. mag ik dat even zomaar tussendoor naar voren brengen, dat we helemaal niets begrijpen van het werk van Gods Geest? We kunnen duizendmaal de Bijbel lezen met ons verstand, en we begrijpen er niets van. Dat is ook waarom de bevindelijke leer tegengestaan wordt. Want daar kan ons natuurlijke verstand niets mee, alleen maar afwijzen, of eerlijk gemaakt zeggen: Ik begrijp er niets van. Het druist ook helemaal dwars tegen ons natuurlijk verstand en onze wil in.Herman schreef:In bevindelijke prediking gaat het altijd over het werk van de Heilige Geest. Ik snap niet waar de vraag vandaan komt, objectief genomen.
Vragen die opkomen nav preken
Re: Vragen die opkomen nav preken
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Het gaat er ook om dat we ontdekt worden aan het feit dat we niet wíllen, omdat we ons verharden in ons ongeloof. Ik kan niet, ik weet niet, ik wil niet, ik doe niet, ik durf niet. Aan dat alles zal Gods Geest ons ontdekken.
Johannes 16: 8-11: En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; en van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien; en van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Johannes 16: 8-11: En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; en van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heen ga, en gij zult Mij niet meer zien; en van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Mooi verwoord en als aanvulling de Heilige Geest geeft troost, vermaning en bemoedigen en leert ons (na ontvangen genade) .Jantje schreef:Het gaat er ook om dat we ontdekt worden aan het feit dat we niet wíllen, omdat we ons verharden in ons ongeloof. Ik kan niet, ik weet niet, ik wil niet, ik doe niet, ik durf niet. Aan dat alles zal Gods Geest ons ontdekken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Kijk even wat Jantje hierover schreef.Herman schreef:Dat klopt ja. Het eerste werk van de Heilige Geest is het overtuigen van oordeel en daar zijn we niet zo makkelijk voor gewonnen.-DIA- schreef:Misschien is het zo.. mag ik dat even zomaar tussendoor naar voren brengen, dat we helemaal niets begrijpen van het werk van Gods Geest? We kunnen duizendmaal de Bijbel lezen met ons verstand, en we begrijpen er niets van. Dat is ook waarom de bevindelijke leer tegengestaan wordt. Want daar kan ons natuurlijke verstand niets mee, alleen maar afwijzen, of eerlijk gemaakt zeggen: Ik begrijp er niets van. Het druist ook helemaal dwars tegen ons natuurlijk verstand en onze wil in.Herman schreef:In bevindelijke prediking gaat het altijd over het werk van de Heilige Geest. Ik snap niet waar de vraag vandaan komt, objectief genomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Dit leert Hij je allemaal.
Ik kan hier niet in mee. Als u kunt uitleggen hoe zo een kind van God, (die dat van zichzelf niet weet, maar is ontdekt aan zijn gescheiden staat voor God), en alleen weet dat hij in een onverzoende staat met een rechtvaardig God leeft, hoe zo'n mens dit leert? Ik wil er verder niet over doen, alleen deze vraag: Hoe ben ik rechtvaardig voor God? (En ja, verstandelijk zeggen we dan natuurlijk: door het geloof in het Bloed van de Middelaar). Maar het gaat mij dan niet om het verstandelijk beredeneren.samanthi schreef:De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
.....en het overtuigende werk van Gods Geest? En is Romeinen 7 nog een werkelijkheid? Ik ellendig mens omdat de vrucht van de Geest zo vaak bedekt is met mijn eigen stinkende vruchten. Het goede dat ik wil doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik.samanthi schreef:De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5
Dat was de praktijk bij Paulus en naar mijn stellige overtuiging bij al Gods kinderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat ervaar ik nou ook zo. Maar wat ik mis in de preek vind ik in het boek van John Owen (en daardoor in de Bijbel zelf, zoveel aangehaalde teksten in dit boek): Gemeenschap met God, John Owen. Echt een aanrader.Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
Dit leidt Owen er toe om te zeggen: "Zoals wij de liefde van Christus waarderen, die Hij heeft betoond door Zijn leven af te leggen tot ons behoud, zo dienen wij ook onze waardering te hebben voor de Heilige Geest als onze Trooster", (blz. 148)John Owen is één van de grootste theologen van zijn tijd geweest. Hij paart grote kennis aan warme, Bijbelse bevindelijkheid. Gemeenschap met de Heilige Geest is een ervaring van de inwoning van de Heilige Geest. Door Zijn inwoning en invloed wordt het beeld van God in de uitverkorenen herstelt en maakt God hen nieuwe mensen in hart en leven. Het is Gods stempel op al de Zijnen. Uit die inwoning wordt de Heilige Geest ook gekend. Gods kinderen worden gewaar wanneer zij door de Geest getroost worden, maar ook wanneer en waardoor zij de Heilige Geest bedroeven. Uit deze werken wordt de Heilige Geest gekend. Gelovigen begrijpen Wie hen troost en Wie zij bedroeven, namelijk God de Heilige Geest. Uit: De Saambinder, 1994.
Laatst gewijzigd door Arja op 24 nov 2020, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Welk antwoord, dan dat bij vraag/antwoord 60 van de HC, wil je horen DIA?-DIA- schreef:Ik kan hier niet in mee. Als u kunt uitleggen hoe zo een kind van God, (die dat van zichzelf niet weet, maar is ontdekt aan zijn gescheiden staat voor God), en alleen weet dat hij in een onverzoende staat met een rechtvaardig God leeft, hoe zo'n mens dit leert? Ik wil er verder niet over doen, alleen deze vraag: Hoe ben ik rechtvaardig voor God? (En ja, verstandelijk zeggen we dan natuurlijk: door het geloof in het Bloed van de Middelaar). Maar het gaat mij dan niet om het verstandelijk beredeneren.samanthi schreef:De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5
Dat laatste zeker. De opsomming van die vruchten is een indrukwekkende rij. Maar ik denk dat Gods kinderen toch maar zeer zelden dit van zichzelf kunnen/durven te zeggen. En het wordt niet beter met de tijd..huisman schreef:.....en het overtuigende werk van Gods Geest? En is Romeinen 7 nog een werkelijkheid? Ik ellendig mens omdat de vrucht van de Geest zo vaak bedekt is met mijn eigen stinkende vruchten. Het goede dat ik wil doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik.samanthi schreef:De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5
Dat was de praktijk bij Paulus en naar mijn stellige overtuiging bij al Gods kinderen.
Zou het ook niet liggen aan de geloofskennis, die een voorganger zelf van deze dingen heeft? Hoe kan Hij over alle facetten van het werk van de Heilige Geest preken als Hij daar zelf geen weet van heeft?
Let wel: niet iedereen zit onder dezelfde prediking. Ik zeg dit meer in het algemeen.
PS Een mooi artikel van ds. D. Rietdijk.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 97e8860e2b
Let wel: niet iedereen zit onder dezelfde prediking. Ik zeg dit meer in het algemeen.
PS Een mooi artikel van ds. D. Rietdijk.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 97e8860e2b
Forummer vroeg hoe de Geest werkt als Hij in ons hart woont. Dan geeft de bijbel toch zeker de vruchten van de Geest aan die Samanthi opnoemt. Of wij dat altijd zo in onszelf terugzien? Helaas niet zoals wij zouden willen maar wel ons verlangen. Ook leert de Geest ons dat Hij(Jezus) moet groeien en ik minder worden zoals Johannes zegt. Voor onze beleving geen betere mensen worden maar onze zaligheid buiten onszelf in Jezus Christus zoeken én vinden.Zeeuw schreef:Dat laatste zeker. De opsomming van die vruchten is een indrukwekkende rij. Maar ik denk dat Gods kinderen toch maar zeer zelden dit van zichzelf kunnen/durven te zeggen. En het wordt niet beter met de tijd..huisman schreef:.....en het overtuigende werk van Gods Geest? En is Romeinen 7 nog een werkelijkheid? Ik ellendig mens omdat de vrucht van de Geest zo vaak bedekt is met mijn eigen stinkende vruchten. Het goede dat ik wil doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik.samanthi schreef:De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Klopt. Dat is ook wat Huisman aanhaalde ven Paulus. Wel een verlangen, en misschien dat andere die vruchten wel zie, maar de gelovige verwacht steeds minder van zichzelf en steeds meer van Hem.Ukkie schreef:
Forummer vroeg hoe de Geest werkt als Hij in ons hart woont. Dan geeft de bijbel toch zeker de vruchten van de Geest aan die Samanthi opnoemt. Of wij dat altijd zo in onszelf terugzien? Helaas niet zoals wij zouden willen maar wel ons verlangen. Ook leert de Geest ons dat Hij(Jezus) moet groeien en ik minder worden zoals Johannes zegt. Voor onze beleving geen betere mensen worden maar onze zaligheid buiten onszelf in Jezus Christus zoeken én vinden.
maar het zien van vruchten in ons leven is toch ook 1 van de pijlers van de zekerheid?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Het één sluit het ander niet uit, misschien heb ik niet al te sterke woorden gebruikt, maar Hij helpt ivp vermaant, als je echt stinkende vruchten voortbrengt dan heb je de Geest niet Galaten 5huisman schreef:.....en het overtuigende werk van Gods Geest? En is Romeinen 7 nog een werkelijkheid? Ik ellendig mens omdat de vrucht van de Geest zo vaak bedekt is met mijn eigen stinkende vruchten. Het goede dat ik wil doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik.samanthi schreef:De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5
Paulus worstelt, net als alle ware gelovigen, met zijn oude mens, zijn ik, zijn vlees, maar dat neemt niet weg dat de Geest je leert, je kunt het dus niet zelf, de vrucht van de Geest te dragen, dus niet voortbrengen, maar dragen.19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Zie ook
Zie ookVraag 53
Wat gelooft gij van den Heiligen Geest?
Eerstelijk, dat Hij te zamen met den Vader en den Zoon waarachtigen eeuwig God is. Ten andere, dat Hij ook mij gegeven is , opdat Hij mij door een waar geloof Christus en al zijn weldaden deelachtig make , mij trooste , en bij mij eeuwiglijk blijve.
Romeinen 12
2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. 3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.