'Omhelzen' betekent gewoon 'aannemen'. Dat kan het eerste het beste woordenboek je zo vertellen.refo schreef:Geloven kunnen de meeste mensen zich iets bij voorstellen. Aannemen is al moeilijker.
Maar wat moet je je bij de term omhelzen van Christus voorstellen?
Persoonlijke terugblik op prediking 2019
Re: Prediking 2019
-
Ik zeg niet dat inwendige roeping tale kanaäns is, ik zeg alleen dat ik niet in tale kanaäns wil spreken.
Gewoon in hedendaags Nederlands wil ik spreken.
Evenals Eilander schrik ik hiervan. Een nachthutje in de komkommerhof is een Bijbelse uitdrukking, Christus omhelzen is dat ook. Mogen we die uitdrukkingen niet meer gebruiken, omdat we de Bijbel dan vroom napraten?Mara schreef:Waarom schrikken? Ik zat als kind te denken hoe een nachthutje in de komkommerhof er uit zou zien. En was dat dan een tuin waar alleen komkommers in groeiden en geen bloemen?eilander schreef: Hier schrik ik van, in meerdere opzichten. Ik ben blij dat het bij ons in elk geval nog wel klinkt en dat ook uitgelegd wordt wat ermee bedoeld wordt.
Och mocht het nog eens staan te gebeuren. Als ik zo'n zin hoor, ga ik hem proberen te ontleden.
Laatst zei een dominee dat hij regelmatig hoort dat veel mensen beeldend denken. En daar ging hij toen rekening mee houden.
Natuurlijk mag een predikant die oudere uitdrukkingen gebruiken! Maar geef er wel uitleg bij.
En waarom moet je als 23jarige dat zo napraten? Is het dan anders niet echt?Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat er ook napraterij is. Zelfs op het forum zie ik dat weleens voorbijkomen.eilander schreef:Waarom je begint over vrome napraterij, ontgaat me even.
Ik begrijp de weerstand wel. Ik heb, helaas, deze begrippen al te vaak horen noemen in mens centraal stellende prediking. Dan worden het holle woorden.
Een goede uitleg van de begrippen zal al veel helpen denk ik. En het niet als vanzelfsprekend zien dat iedereen ze direct begrijpt of wil begrijpen.
Een goede uitleg van de begrippen zal al veel helpen denk ik. En het niet als vanzelfsprekend zien dat iedereen ze direct begrijpt of wil begrijpen.
Prima. Als iemand met zo'n term komt en jij reageert met: ik weiger in de tale Kanaans te spreken dan interpreteer ik dat jij die term daaronder schaart. Maar blijkbaar niet dus. Verder erg met je oneens. Maar dat lijkt me wel duidelijk.Geytenbeekje schreef:Ik zeg niet dat inwendige roeping tale kanaäns is, ik zeg alleen dat ik niet in tale kanaäns wil spreken.
-
Ik vind het ook schokkend om te zien dat er preken in jullie kerk zijn die erg aan inleg kunde of een raster leggen over de Boodschap,Ad Anker schreef:Prima. Als iemand met zo'n term komt en jij reageert met: ik weiger in de tale Kanaans te spreken dan interpreteer ik dat jij die term daaronder schaart. Maar blijkbaar niet dus. Verder erg met je oneens. Maar dat lijkt me wel duidelijk.Geytenbeekje schreef:Ik zeg niet dat inwendige roeping tale kanaäns is, ik zeg alleen dat ik niet in tale kanaäns wil spreken.
Misschien zie jij dit als normaal of als een norm maar dat is die van mij niet dus wss zijn we het daarom oneens met elkaar.
Al is er wel een gevaar dat we de prediking, waarin de gangen die de Heere met Zijn volk gaat, al snel mens centraal stellend gaan vinden. Dat is natuurlijk niet altijd zo. Maar termen zoals genoemd mogen een plek hebben in de prediking tot troost en bemoediging van een bekommerd volk. Laten we die ruimte wel laten. Anders houdt je een geesteloos appellerend praatje uit een dunne Bijbel over. Die kant mogen we niet opgaan.Zeeuw schreef:Ik begrijp de weerstand wel. Ik heb, helaas, deze begrippen al te vaak horen noemen in mens centraal stellende prediking. Dan worden het holle woorden.
Nee hoor. Daar ben ik het best mee eens. Alleen om dan het kind met het badwater weg te gooien vind ik onhandig. Zie mijn vorige posting.Geytenbeekje schreef: Ik vind het ook schokkend om te zien dat er preken in jullie kerk zijn die erg aan inleg kunde of een raster leggen over de Boodschap,
Misschien zie jij dit als normaal of als een norm maar dat is die van mij niet dus wss zijn we het daarom oneens met elkaar.
Nou er wordt wat af geschrokken vandaag.Framboos schreef: Evenals Eilander schrik ik hiervan. Een nachthutje in de komkommerhof is een Bijbelse uitdrukking, Christus omhelzen is dat ook. Mogen we die uitdrukkingen niet meer gebruiken, omdat we de Bijbel dan vroom napraten?
Hebben jullie geen jonge mensen in de omgeving?
Er staan talloze andere uitdrukkingen in de Bijbel die ik nooit meer hoor. Wel als die desbetreffende tekst wordt behandeld, maar niet als geheimtaal in een preek geweven.
Kom op, een kerkdienst is openbaar! Niet alleen voor bekeerde mensen die het allemaal uitstekend begrijpen.
Daar schrik ik nou van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Misschien is dat het achterliggende probleem: dat mensen zo'n negatieve bagage in hun rugzak hebben dat ze in hun bijdragen hier nog liever wezenlijke begrippen overboord kieperen dan de indruk te geven dat ze nog aan hun oude wortels vastzitten.Zeeuw schreef:Ik begrijp de weerstand wel. Ik heb, helaas, deze begrippen al te vaak horen noemen in mens centraal stellende prediking. Dan worden het holle woorden.
-
Maar de andere kant ook : Uitleggen in hedendaagse taal word als remonstrants of emi-pelagiaans weg gezet.
Als we afspreken dat we alles bedoelen zoals de Reformatoren het bedoelen maar dan in hedendaagse taal dan word er al veel opgelost lijkt me
Als we afspreken dat we alles bedoelen zoals de Reformatoren het bedoelen maar dan in hedendaagse taal dan word er al veel opgelost lijkt me
Natuurlijk is een kerkdienst openbaar. En ik heb genoeg jongeren in mijn omgeving. Gelukkig bestaat er ook zoiets als catechisatie, uitleg thuis, enz. Kerkelijke jongeren hoeven echt niet af te haken op dit soort begrippen, maar wij zullen bereid moeten zijn het gesprek erover aan te gaan, uitleg te geven en onszelf er in te verdiepen. Juist door Bijbelse begrippen te gaan mijden, bestaat het risico dat de prediking oppervlakkig wordt, de Bijbel steeds dunner en het begrijpen steeds minder.Mara schreef:Nou er wordt wat af geschrokken vandaag.Framboos schreef: Evenals Eilander schrik ik hiervan. Een nachthutje in de komkommerhof is een Bijbelse uitdrukking, Christus omhelzen is dat ook. Mogen we die uitdrukkingen niet meer gebruiken, omdat we de Bijbel dan vroom napraten?
Er staan talloze andere uitdrukkingen in de Bijbel die ik nooit meer hoor. Wel als die desbetreffende tekst wordt behandeld, maar niet als geheimtaal in een preek geweven.
Kom op, een kerkdienst is openbaar! Niet alleen voor bekeerde mensen die het allemaal uitstekend begrijpen.
Daar schrik ik nou van.
Nee, ik heb inderdaad geen jonge mensen in mijn omgeving. En onze kerk zit vol met bekeerde mensenMara schreef:Nou er wordt wat af geschrokken vandaag.Framboos schreef: Evenals Eilander schrik ik hiervan. Een nachthutje in de komkommerhof is een Bijbelse uitdrukking, Christus omhelzen is dat ook. Mogen we die uitdrukkingen niet meer gebruiken, omdat we de Bijbel dan vroom napraten?
Daar schrik ik nou van.

Ik protesteer hier echt tegen. Begrippen die direct uit onze belijdenisgeschriften komen, worden hier neergezet als geheimtaal, of tale Kanaäns. Spreek toch de Bijbel en de belijdenis na, in plaats van meegaan in 'steeds maar weer aanpassen aan wat we anno 2020 gebruikelijk vinden.' Mét dr. W. Aalders zeg ik dan maar: "hoe wereldvreemder, hoe beter."
Een kerkdienst is er voor de gemeente, niet voor de toevallige passant, overigens.
Nee. Dat zie je verkeerd. Hedendaags staat niet gelijk aan remonstrants. Het ageren tegen de onmogelijkheid en de beleving daarvan wel. En Gods Woord is tijdloos dus gehamer op hedendaags is sowieso onzin. En de reformatoren leefden ook honderden jaren geleden. Niks hedendaags dus.Geytenbeekje schreef:Maar de andere kant ook : Uitleggen in hedendaagse taal word als remonstrants of emi-pelagiaans weg gezet.
Leg alles wat ik zeg eens niet meteen zo negatief uit. Ik citeerde Framboos!!eilander schreef: Nee, ik heb inderdaad geen jonge mensen in mijn omgeving. En onze kerk zit vol met bekeerde mensen![]()
Dat zei ik helemaal niet!eilander schreef:Begrippen die direct uit onze belijdenisgeschriften komen, worden hier neergezet als geheimtaal, of tale Kanaäns. Spreek toch de Bijbel en de belijdenis na, in plaats van meegaan in 'steeds maar weer aanpassen aan wat we anno 2020 gebruikelijk vinden.'
Je legt wederom mijn woorden verkeerd uit.
Als iemand over zijn eigen geloofsleven vertelt, heeft het geen meerwaarde als het doorspekt is met bepaalde termen, die buitenstaanders niet begrijpen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon