Tot hoe ver strekt 8e gebod?

eilander
Moderator

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

Hollander schreef:
Herman schreef:Kunnen we iets met het copyright van rd.nl?

Zie hier: https://www.rd.nl/info/copyright
Het is niet toegestaan deze over te nemen in gedrukte of digitale vorm dan wel door te sturen zonder nadrukkelijke toestemming van de hoofdredactie.
Exact. ;)
Ik ben geen jurist, maar ik geloof er niets van dat dit iets zegt over het delen van een abonnement.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Ik vind ook dat @Hollander errug ver gaat, en doet alsof iemand de krant elke dag 100x staat te kopiëren om dan vervolgens kopieën te verkopen. Dan ben je inderdaad commercieel bezig.
De mensen die ik ken en het RD delen (maar ik weet niet of ze het voor niets doen), doen dat met mensen die 100% zeker in het andere geval géén abonnement zouden nemen.
Dat laatste weet ik niet. Maar als je een eenvoudige eenverdiener bent met een groter gezin, is daar niets mis mee om toch met zijn tweeën 1 abonnement te doen.
Waarom zouden je financiële omstandigheden een argument zijn? Ik kan toch ook niet allerlei zaken die ik graag wil hebben mij wederrechtelijk toe-eigenen met als argument dat ik ze zelf niet kan betalen?

Overigens weet ik nog niet of ik van mening ben dat het delen van een abonnement wederrechtelijk is; ik begrijp alleen je argument niet.
Ik denk het wel te begrijpen. Er heerst in ons (eens...?) rijke land ook meer stille armoede dan men over het algemeen weet. En die mensen kunnen echt geen kranten-abonnement betalen en blijven zo bij gebrek aan een betrouwbare nieuwsbron verstoken van 'de dingen van de dag'.
Stille armoede is er inderdaad. Maar je kunt leven zonder krantenabonnement en toch redelijk op de hoogte zijn. Bovendien is een krant geen eerste levensbehoefte. Nogmaals: iets niet kunnen betalen is geen geldig argument om het niet te betalen als je het wel moet betalen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik ken mensen die echt de RO opgezegd hebben, puur omdat ze teleurgesteld waren over het feit dat er een bepaald bedrag gevraagd ging worden per maand.

Ja ik vind dat om te brullen, maar ik kan het ook wel weer best begrijpen. :bobo
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind een krant wel een eerste levensbehoefte. Maar het RD heeft ook een voorziening voor mensen die de krant niet kunnen betalen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Ik denk het wel te begrijpen. Er heerst in ons (eens...?) rijke land ook meer stille armoede dan men over het algemeen weet. En die mensen kunnen echt geen kranten-abonnement betalen en blijven zo bij gebrek aan een betrouwbare nieuwsbron verstoken van 'de dingen van de dag'.
Stille armoede is er inderdaad. Maar je kunt leven zonder krantenabonnement en toch redelijk op de hoogte zijn. Bovendien is een krant geen eerste levensbehoefte. Nogmaals: iets niet kunnen betalen is geen geldig argument om het niet te betalen als je het wel moet betalen.
Er is bij het RD een solidariteitsfonds, voor hen die de krant echt niet betalen kunnen. Dan wordt er wel een degelijk onderzoek naar de financiële staat ingesteld. Ik weet wel dat de voorwaarden om een beroep te kunnen doen op dit fonds strenger zijn geworden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef: Er is bij het RD een solidariteitsfonds, voor hen die de krant echt niet betalen kunnen. Dan wordt er wel een degelijk onderzoek naar de financiële staat ingesteld. Ik weet wel dat de voorwaarden om een beroep te kunnen doen op dit fonds strenger zijn geworden.
Dat vind ik wel een beetje belachelijk, en dan zet ik dat "beetje" er nog uit beleefdheid bij neer.
Financieel doorgelicht worden om lid te kunnen worden van een krant????
Als je in aanmerking wilt komen voor een lening of schuldhulp of iets anders in die zin kan ik mezelf dat voorstellen, maar voor zo'n triviale benodigdheid?

Ik vind het ook altijd zo'n onzinvraag om bij de kapper contactgegevens af te willen staan ten bate van de reclame en aanbiedingen.
Geef mij gewoon maar een net kapsel en laat me gewoon zonder poespas afrekenen, dan heb ik het wel gehad.
Wat het nieuws betreft, gratis nieuwsbronnen genoeg.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
windorgel

Bericht door windorgel »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef: Er is bij het RD een solidariteitsfonds, voor hen die de krant echt niet betalen kunnen. Dan wordt er wel een degelijk onderzoek naar de financiële staat ingesteld. Ik weet wel dat de voorwaarden om een beroep te kunnen doen op dit fonds strenger zijn geworden.
Dat vind ik wel een beetje belachelijk, en dan zet ik dat "beetje" er nog uit beleefdheid bij neer.
Financieel doorgelicht worden om lid te kunnen worden van een krant????
Als je in aanmerking wilt komen voor een lening of schuldhulp of iets anders in die zin kan ik mezelf dat voorstellen, maar voor zo'n triviale benodigdheid?

Ik vind het ook altijd zo'n onzinvraag om bij de kapper contactgegevens af te willen staan ten bate van de reclame en aanbiedingen.
Geef mij gewoon maar een net kapsel en laat me gewoon zonder poespas afrekenen, dan heb ik het wel gehad.
Wat het nieuws betreft, gratis nieuwsbronnen genoeg.
Lijkt mij normaal dat het RD voor het toepassen van de solidariteitskorting bepaalde voorwaarden stelt. Alleen al om willekeur te voorkomen.
Het solidariteitsabonnement van het RD is bedoeld voor personen die zich vanwege een beperkte inkomenssituatie geen abonnement op het RD kunnen veroorloven. Hieraan kunnen verschillende situaties ten grondslag liggen zoals bijvoorbeeld werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, overlijden van de kostwinner of een echtscheiding.
Als RD willen we deze groep tegemoet komen met een korting zodat een abonnement op een dagblad toch mogelijk blijft. Juist voor deze groep is het lezen van een dagblad een van de manieren om geïnformeerd te blijven over nieuws en achtergronden uit kerk en samenleving.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Het wordt anders als je de logingegevens van je epaper-account aan Jan en alleman 'te leen' geeft. Dat geldt overigens ook voor account van andere zaken, zoals bijvoorbeeld de Reformatorische Omroep of Familystream. Ik vind dat wel richting fraude gaan.
Jantje toch: een e-paper? Jij?? :fouet ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Hollander schreef:
Herman schreef:Kunnen we iets met het copyright van rd.nl?

Zie hier: https://www.rd.nl/info/copyright
Het is niet toegestaan deze over te nemen in gedrukte of digitale vorm dan wel door te sturen zonder nadrukkelijke toestemming van de hoofdredactie.
Exact. ;)
Ik ben geen jurist, maar ik geloof er niets van dat dit iets zegt over het delen van een abonnement.
Klopt. Dat artikel gaat over het auteursrecht op de artikelen. Zoals Dia hierboven zegt: je mag max. 50 woorden van een artikel overnemen, met link.
parsifal

Bericht door parsifal »

Dertig jaar terug zou niemand moeilijk hebben gedaan over het doorgeven van de krant. Er waren ook mensen die naar de bieb gingen om de krant(en) te lezen. Het hoort er gewoon bij. Zo kregen wij vaak van de buren het RD de volgende ochtend, terwijl zij onze Trouw kregen. We zouden echt geen twee abonnementen nemen. Ook vond ik later mensen die hun gelezen Volkskrant netjes in de trein achterlieten wel vriendelijk.

Met internet kun je het delen echter haast professioneel maken en dan gaat het mis. Je hebt een zelfde probleem met cd's en dvd's. Als je muziek draait in de koffiebar of een video toont op een JV moet je extra betalen. Maar het is gewoon legaal om met vrienden thuis te luisteren of kijken.

Ik zie over betaalmuren klimmen door bijvoorbeeld een incogniti tab te gebruiken als niet netjes (al denk ik dat het legaal is), maar het delen van papierenkranten als volkomen okee, en daar twijfel ik niet eens of het legaal is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Het wordt anders als je de logingegevens van je epaper-account aan Jan en alleman 'te leen' geeft. Dat geldt overigens ook voor account van andere zaken, zoals bijvoorbeeld de Reformatorische Omroep of Familystream. Ik vind dat wel richting fraude gaan.
Jantje toch: een e-paper? Jij?? :fouet ;)
:D
Ja. Dat is én goed voor het milieu én goed voor de portemonnee. Bovendien bespaart het ook 101 ergernissen over een te late bezorging.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ja. Dat is én goed voor het milieu én goed voor de portemonnee. Bovendien bespaart het ook 101 ergernissen over een te late bezorging.
E-paper is super handig. Wij hebben alleen wel de papieren krant in het weekend, die willen we niet missen hier. :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee hoor, wij hebben alleen e-paper, geen papieren krant, daar krijg je zulke zwarte vingers van.
Hollander

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Nee hoor, wij hebben alleen e-paper, geen papieren krant, daar krijg je zulke zwarte vingers van.
Zolang je de inloggegevens maar niet deelt met derden, dan vind ik het best. :nananere
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:Nee hoor, wij hebben alleen e-paper, geen papieren krant, daar krijg je zulke zwarte vingers van.
Zolang je de inloggegevens maar niet deelt met derden, dan vind ik het best. :nananere
Alleen met mijn vrouw. :garde
Plaats reactie