Re: Pak slaag terug op school of niet?
Geplaatst: 07 aug 2019, 13:46
Waardoor constateer jij dat er gelijkheid is tussen kinderen en volwassenen?
Eerlijk gezegd vind ik het ene slecht stuk. ik moest zelf ook wel eens met mijn vader mee en stond dan voor piet snot ergens te wachten omdat hij aan de klep was of een afspraak ergens had en wij maar wachten. Ik vind dat ook totaal niet de essentie van opvoeden. Idem met vakanties, wij deden toch ook vooral de dingen die mijn ouders leuk vonden. Er werd niet gevraagd wat ik/wij leuk vonden. Daar ben ik niet door beschadigd ofzo, zo erg was het ook niet, maar ik heb mij wel voorgenomen om dit aspect anders aan te pakken met onze kinderen.samanthi schreef:Dit is het:
Lezenswaardig
Het belang van een hecht gezinsleven en van de aanwezigheid van
vader en moeder kunnen moeilijk overschat worden. Uit onderzoek
van dr. W. Fieret in het kader van zijn lectoraat aan het Hoornbeeckcollege blijkt dat bij de vraag wie voor de jongeren het belangrijkst
is, de ouders met stip bovenaan staan. Ouders zijn heel belangrijk.
Fieret constateert dat vrienden volgen, daarna pas kerk en school.
Van groot belang is dan ook hoe ouders met hun kinderen omgaan.
In het eerdergenoemde pamflet ‘Denkend aan Holland’ schrijft Rosenboom: ‘Ik was op een Grieks eiland. In de namiddag ging ik op een
muur zitten. Op een van de vissersboten was een man aan het werk.
Verder was het helemaal stil, tot er een man op een brommer kwam
aanrijden, met voor zich op het zadel een klein jongetje, denkelijk
zijn zoon. De vader stopte pal voor de boot, zette de motor uit, en
begon, zonder af te stappen, een praatje met de visser aan boord.
Geen van beide mannen besteedde enige aandacht aan het kind, dat
al blij was dat het erbij mocht zijn. Om het maar niet te bederven
bleef het jongetje heel rustig zitten, en amuseerde het zich nauwelijks merkbaar door nog eens goed op de snelheidsmeter te kijken,
die stellig op nul stond, door een beetje te sturen, voorzichtig gas te
geven en bij gebrek aan geluid zachtjes zelf te ronken.
Nu Nederland. Een moeder loopt met haar kindje op straat en komt
een bekende tegen. Die hurkt prompt voor de kleine neer, aait het
over de bol, stelt allerlei vragen en praat dan, nog steeds neergehurkt, met de moeder verder over het kind, net zolang tot datzelfde
kind er genoeg van krijgt en aan zijn moeder begint te trekken. “Nou,
je ziet het”, zegt die dan vertederd tegen haar vriendin, “we moeten
weer verder... een willetje, hoor!”’
Misschien is deze tegenstelling voor een deel een toevalstreffer.
Feit is echter dat voor de Tweede Wereldoorlog kinderen werden
behandeld als wezens die vooral dienden te gehoorzamen en die
zonder gevolgen stevig aangepakt mochten worden. De oudere generatie is grotendeels nog in zo n soort omgeving opgegroeid. Vanaf
de jaren zestig ging het anders. Nog nooit kon het kind zo onbekommerd kind zijn. De antiautoritaire generatie van de jaren zestig is de
generatie waarmee het hedendaags narcisme begon.
Het kind kreeg niet alleen alle ruimte om kind te zijn, maar - dat was
een belangrijke consequentie - ook om kind te blijven. En nu moeten
deze eeuwige kinderen hun eigen kinderen opvoeden en opleiden.
Dat is vragen om problemen, leder kind is in aanleg een narcist. Het
moet leren dat het niet altijd mama’s baby is en niet het centrum
van het universum blijft, maar een volwassen mens moet worden,
die in een wereld leeft waarin verantwoordelijkheden gevraagd worden. Dat is niet gemakkelijk. Het duurt een tijd om dat te leren, in
sommige gevallen wel een heel mensenleven. De rol van vader en
moeder is hierin van levensbelang. Als zij zelf niet volwassen geworden zijn, zal het kind dit ook niet of slechts zeer moeizaam worden.
En dat is wat we vaak om ons heen zien gebeuren. Dat wordt versterkt doordat veel ouders het te druk hebben. Uit een soort compensatie voor ‘geleden schade’ gaan ze hun kind verwennen. Ze gaan
het behandelen als een prinsje of prinsesje. Ze willen het onderste
uit de kan voor hun kind, het hoogste en mooiste is niet goed genoeg.
Het ergste wat ouders en een samenleving kunnen doen is kinderen
behandelen op de manier van celebrities - als filmsterren, voetballers, artiesten - die doorgaans onder zwaar narcisme lijden. Het is
ronduit misdadig om een kind aan te moedigen in het geloof dat het
eigenlijk een ster is. Dat zien we momenteel in allerlei televisieprogramma’s gebeuren, zoals in ‘The Voice of Holland’. Maar niet minder als ouders hun schoolkeuze maken: ook dan is vaak het hoogste
niet hoog genoeg.
Kinderen zullen deze slechte smaak en de waardeloze waarden van
de zogenaamd volwassen wereld heel makkelijk internaliseren, zich
eigen maken. In deze spektakelmaatschappij, zoals de Franse denker
Guy Debord onze maatschappij aanduidt, is beroemd zijn, een voetballer zijn, een topmodel zijn, het hoogste wat haalbaar is.
R. Toes, Verweesde generaties