Bezorgd schreef:Laag schreef:Orchidee schreef:Toch altijd weer die voorwaarden:
Eerst zondekennis en schuldbesef en "och mocht je de schuldbrief nog eens thuis krijgen".
Nooit een directe heenwijzing naar Christus
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Allen die onder de prediking zijn, krijgen toch een heenwijzing? Ze horen de prediking, ze horen Gods Woord, en om de fles water maar aan te houden: Wie heeft er behoefte aan water? Die dorsten.
Er wordt een vergissing gemaakt.
Ja, zij die dorst hebben komen. Maar dat neemt niet weg dat het water wel aan een ieder aangeboden wordt.
Zo ook in de verkondiging van het Evangelie. Het wordt een ieder aangeboden. Maar de praktijk leert dat zij die heerlijkheid zien in Christus en dorsten naar Zijn gerechtigheid zullen komen.
Dat werkt het Evangelie zelf uit, maar mag geen onderscheid zijn in de prediking. Voor de prediker geldt één taak: predik het evangelie.
Als er wel onderscheid gemaakt wordt, dan vervalt ook het oordeel der verantwoordelijkheid. Want mensen die niet komen , doen dan ook niets fout. Ze zijn tenslotte niet dorstig (gemaakt)
Al deze hypercalvinistische denkwijzen hebben alles te maken met ons rationeel denken vanuit de verlichting.
Laten we nu luisteren wat Gods woord zegt ipv onze rede te eren. (redeneren)
Het onderscheid is er toch?
En een ieder hoort de prediking, tot ontdekking, onderwijzing, verbreking, wat het al niet doet, zelfs verharding. Gods Woord komt tot een ieder, zonder onderscheid, maar wat het doet, is Gods werk, het zal niet ledig tot Hem wederkeren, maar doen wat Hem behaagt.
Ook de onbekeerde hoort Christus prediken, en Wie Hij is voor arme zondaren, lege zondaren, schuldige zondaren, en dan kun je zeggen, die hebben nog teveel, een recht verbroken zondaar, zeker, die heeft een schuldig, verdoemlijk bestaan, lege handen, om maar iets goeds, of rechts voort te brengen, leeg om zijn eigen gerechtigheid op te bouwen, leeg om iets te kunnen, wat God behaagt, leeg van zichzelf, leeg, uitgewerkt, arm, arm van God, rijk van schuld en ellende, en dan ben je leeg, en dan leer je met de tollenaar: O God, wees mij, zondaar, genadig.
En we kunnen op zondekennis, ellendekennis onze zaligheid bouwen, het moet naar Christus toe. Evenzo kunnen we onze zaligheid bouwen op ons gaan naar Christus, zonder te weten, om leeg gemaakt te zijn, en vervuld te zijn met Hem. Hij is een volkomen Zaligmaker, voor volkomen zondaren.